Villagemarketing
Villagemarketing begint bij de identificatie van het dorp: de ruimtelijke en cultuurhistorische kwaliteiten, maar ook die van de gemeenschap. We hebben inwoners in 2019, bij de participatie van de omgevingsvisie, gevraagd om Nuenen te typeren. De meest genoemde woorden zijn: gezellig, groen, rustig, mooi en dorps. Voor een nadere positionering en profilering zijn de toekomstvisie en omgevingsvisie relevant.


Van Gogh

  • In 2019 hebben we de structuurvisie De Wereld van Van Gogh in procedure gebracht en aanpassingen doorgevoerd naar aanleiding van inspraakreacties. De structuurvisie is ter vaststelling aangeboden aan de raad.
  • De samenwerking met Van Gogh Brabant en de andere Van Goghgemeenten is verder versterkt. Nuenen fungeert inmiddels als voorbeeldgemeente in die samenwerking.
  • In 2019 hebben we een bijdrage toegezegd voor de aanvraag van de status als Nationaal Park.
  • Vincentre heeft ook in 2019 bijgedragen aan de Van Gogh beleving en nationale profilering van Nuenen. Met de beoogde uitbreiding wordt dit versterkt. Door in 2019 een lening te verstrekken hebben we de aankoop van naastgelegen grond veiliggesteld. Provinciale gelden zijn met die lening vrijgespeeld waardoor het project financieel haalbaar is en in 2020 een plan kan worden gemaakt.
  • Vanwege de nog niet ingevulde capaciteitsuitbreiding, hebben we de kansen op het gebied van vrijetijdseconomie nog niet nader onderzocht.