Planning
Startdatum: 21-11-2019

In 2019 is aandacht geweest voor het verder versterken van onze eigen bestuurskracht. Bij bestuurskracht gaat het er om dat de gemeente in staat is om haar maatschappelijke opgaven op te pakken en wettelijke taken adequaat te vervullen.

Om onze bestuurskracht te versterken zijn in 2019 diverse raads- en collegebesluiten genomen. De Kadernota 2020 is tot stand gekomen via een gezamenlijk proces tussen raad, college en ambtelijke organisatie. De raad heeft zelf zijn wensen geïnventariseerd en gebundeld en in samenwerking met het college zijn hieruit voorstellen voor de kadernota naar voren gekomen. De raad heeft aangegeven deze werkwijze vaker te willen volgen; in informele setting met het college tot voorstellen komen die vervolgens ter besluitvorming worden voorgelegd.

Ten aanzien van een betere informatievoorziening richting de raad, hebben we in 2019 meer dan voorheen gebruik gemaakt van de mogelijkheid om in commissievergaderingen mededelingen vanuit het college te doen. Naar aanleiding van afspraken in het presidium wordt altijd een terugkoppeling gegeven van de vergaderingen van Bestuurlijk Platform Stedelijk Gebied Eindhoven en van het Algemeen Bestuur Metropoolregio Eindhoven in een commissievergadering. Om de raad vroegtijdig te betrekken bij en te informeren over onderwerpen die actueel zijn, zijn het afgelopen jaar 21 themabijeenkomsten georganiseerd en enkele (hier zou ik dan ook het aantal noemen) commissienotities besproken.

In het kader van de kwaliteits- en kwantiteitsinjectie van de ambtelijke organisatie is de organisatie versterkt met onder meer procesregisseur, medewerker privacywetgeving, civiele projectleider, medewerker veiligheid/ondermijning, medewerker recreatie en toerisme en een toezichthouder buitendienst. Helaas konden we niet alle vacatures invullen door krapte op de arbeidsmarkt. Daarom hebben we ook nog  gebruik gemaakt van inhuur.
Daarnaast is er aandacht geweest voor kwaliteitsontwikkelingen door processen (onder meer in het kader van LEAN) tegen het licht te houden. Naar aanleiding van rapporten van de rekenkamercommissie inzake de kwaliteit van de ambtelijke advisering en de kwaliteit van risicomanagement grondexploitaties hebben we onze processen aangepast. 
Ook hebben we aandacht besteed aan onder meer vitaliteit, inzetbaarheid en persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers. We hebben hierbij ook gebruik gemaakt van de resultaten van het medewerkersonderzoek, dat ook in 2019 is uitgevoerd. Bestaande regelingen zijn in 2019 tegen het licht gehouden en nieuwe regelingen zijn voorbereid die in 2020 zijn/worden vastgesteld. Samen met de Dommelvallei organisaties is een uitvoeringsplan opgesteld om waar mogelijk regelingen op het gebied van HRM te harmoniseren en gezamenlijk te prioriteren. In de praktijk blijkt dit lastig, omdat elke organisatie in een andere ontwikkelfase zit. We kijken nu dan ook naar wat elke organisatie nodig heeft en als er mogelijkheden zijn, wordt dit gezamenlijk opgepakt.