De kern van dit programma is gericht op de veiligheid en leefbaarheid van inwoners, ondernemers en bezoekers van onze gemeente. Daar waar de veiligheid tekort schiet, is de ambitie van dit programma om dat tekort te verkleinen. Leefbaarheid wordt voor een belangrijk deel bepaald door (ervaren) veiligheid. Toezicht en handhaving zijn instrumenten die bijdragen aan het vergroten van leefbaarheid, duurzaamheid, gezondheid en veiligheid. Het gaat om toezicht en handhaving van regels binnen het domein van de fysieke leefomgeving.: milieu, ruimtelijke ordening, bouwen, (brand)veiligheid, APV en de bijzondere wetten (zoals Drank- en Horecawet, Wet Bibob).

Nuenen is, in vergelijking met de andere gemeenten in de politieregio Oost-Brabant, relatief veilig. Dit blijkt onder andere uit de Veiligheidsmonitor 2017. Inwoners beoordelen de leefbaarheid van hun woonbuurt met een 7,8 (was in 2013 ook een 7,8). Het rapportcijfer voor de veiligheid in de woonbuurt is een 7,7 (was in 2013 7,5). De eerstvolgende Veiligheidsmonitor wordt uitgevoerd in de tweede helft van 2020. 

Kadernota Veiligheid

Op 4 juli 2019 heeft de gemeenteraad de Kadernota Veiligheid 2019-2022 vastgesteld. Daarin stonden vijf prioriteiten: ondermijning, High Impact Crimes, verbinden van zorg en veiligheid, digitale criminaliteit en brandveiligheidsbewustzijn.

Geregistreerde criminaliteit

Ook in 2019 zien we een daling van de geregistreerde criminaliteit. Dit stemt positief, maar zegt niet alles over de veiligheidssituatie in ons dorp. Er is criminaliteit die momenteel nog onzichtbaar blijft, maar wel een ondermijnend effect heeft op de rechtsstaat en corruptie in de hand werkt.  We constateren dat de samenwerking binnen de politie-eenheid Oost-Brabant en het basisteam Dommelstroom in 2019 goed vorm heeft gekregen. Er wordt naast de individuele RIEC-casusoverleggen, zes keer per jaar ambtelijk vergaderd met de partners (OM, politie, Belastingdienst en de zes gemeenten, samen met de basisteamprogrammaleider en RIEC-accountmanager). Bestuurlijk overleg vindt 4 keer plaats binnen de Lokale Stuurgroep Ondermijning. In 2019 zijn 4 casussen onder het convenant van het Regionaal Expertise en Informatie Centrum (RIEC) opgepakt samen met de partners (o.a. politie, OM, Belastingdienst, Sociale Dienst en FIOD). Er is één casus uit 2018 afgesloten in 2019 en één casus uit 2018 loopt door in 2020. We hebben aangifte gedaan van bijstandsfraude. Verder hebben we twee keer deelgenomen aan de regionale actieweken, waarbij gemeente en partners (zoals OM, FIOD en Belastingdienst, ODZOB, VRBZO) integrale controles houden. Beide integrale controles vonden plaats op bedrijventerrein Eeneind.

Cijfers 2019

In 2019 heeft de burgemeester 9 bestuurlijke rapportages ontvangen van de politie. Een rapportage betrof op handen zijnde bijeenkomst van jongeren die erop uit waren vernielingen aan te richten. Naar aanleiding hiervan hebben we 39 brieven gestuurd naar de jongeren en hun ouders en heeft de burgemeester hen bijeengeroepen voor een toelichting. Uiteindelijk heeft één jongere een last onder dwangsom gekregen. Een andere bestuurlijke rapportage betrof een op handen zijnde bijeenkomst met auto's in oktober, een zogenaamde carmeeting. Er zijn meer dan 60 waarschuwingsbrieven met een last onder dwangsom verzonden. Ook heeft de burgemeester samen met politie een stopgesprek gevoerd met de organisatoren. Een rapportage is opgemaakt in het kader van de Wet Woonoverlast. Er is besloten geen gedragsaanwijzing op te leggen vanwege onvoldoende bewijs. De andere rapportage betrof stelselmatige strafrechtelijke overtredingen. De politie heeft gevraagd aan de burgemeester om bestuurlijke maatregelen op grond van de APV te treffen. Besloten is om geen gehoor te geven aan het verzoek omdat de desbetreffende huurders zijn vertrokken uit het pand. De overige bestuurlijke rapportages (5 stuks) gingen over overtredingen van de Opiumwet. De burgemeester heeft in 2019 een waarschuwingsbrief gestuurd, één woning en twee (bedrijfs)panden gesloten (en de vijfde is begin januari 2020). We hebben twee Bibob-onderzoeken gedaan in de kader van de aanvragen voor een Drank- en horecavergunningen. De onderzoeken hebben geen aanleiding gegeven om de vergunningen te weigeren. De burgemeester heeft geen huisverboden opgelegd.

Zorg en veiligheid

De verbinding zorg en veiligheid is enorm versterkt de afgelopen jaren. In 2019 heeft het CMD de Aanpak Voorkoming Escalatie (AVE) bij huishoudens met opkomende problematiek geïmplementeerd.  Via Veilig Thuis heeft het CMD 32 zorgmeldingen over huiselijk geweld of kindermishandeling ontvangen. Het merendeel van deze zorgmeldingen is ingediend door de politie. Door de nieuwe Meldcode, ingevoerd per 1 januari 2019, zien we een stijging van zorgmeldingen door scholen. In aanloop naar 1 januari 2020 zijn we in 2019 gestart met de voorbereidingen op de invoering van de nieuwe Wet verplichte ggz (Wvggz). De wet heeft beleidsmatig en organisatorisch gevolgen voor de gemeente, in het bijzonder de positie van de burgemeester en de nieuwe rol als het gaat om het onderzoek doen in de casus.

Twee ambtenaren hebben melding gemaakt van agressie/geweld bij het uitvoeren van hun taak in het kader Veilige Publieke Taak.