GR Metropoolregio Eindhoven (MRE) te Eindhoven
|
Doel en openbaar belang |
Per 1 januari 2015 is de Metropoolregio Eindhoven (MRE) actief. Het doel van deze samenwerking is het behouden en het verstevigen van de internationale concurrentiepositie en spitst zich toe op de behartiging van de gezamenlijke belangen op de thema’s economie, mobiliteit en ruimte. In 2019 wordt de focus verlegd naar de thema's economie, mobiliteit, energietransitie en transitie landelijk gebied.
Per 1 januari 2015 maakt het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RhcE) onderdeel uit van de gemeenschappelijke regeling Metropoolregio Eindhoven. RhcE heeft taken op het gebied van toezicht, behoud en het openbaar maken van de cultuurhistorische informatie en is archiefbewaarplaats van de door onze gemeente en andere overheden in Zuidoost Brabant overgebrachte archieven.
|
Algemene visie op en beleidsvoornemens omtrent inschakelen van de verbonden partij |
Er zijn maatschappelijke opgaven die niet begrensd worden door gemeentegrenzen, maar juist veel verder strekken. Het is goed om deze opgaven dan ook samen met anderen op regionale schaal op te pakken, waarbij aansluiting wordt gezocht met de Nationale Brainport Agenda. Hierdoor worden (ontwikkelings)mogelijkheden beter benut. Ook kan het leiden tot kostenbesparing. Daarnaast zijn wij via de MRE vertegenwoordigd in de stichting Brainport en de triple helix. Deze stichting bepaalt de strategie van de ontwikkelingsorganisatie Brainport Development. Via de Regio Envelop zijn financiële middelen onder meer vanuit het Rijk beschikbaar om te investeren in nieuwe ontwikkelingen die zijn opgenomen in de Nationale Brainport Actieagenda.
De gemeente brengt haar archief na verloop van tijd onder bij het RhcE, voor zover deze documenten niet vernietigd (moeten) worden.
|
Veranderingen en ontwikkelingen |
De MRE is na een intensief omvormingstraject op 1 januari 2015 gestart als opvolger van de SRE. In 2017 is de samenwerking geëvalueerd. Deze evaluatie geeft aanleiding om veranderingen door te voeren in de samenwerking. Daarom is in 2018 het Samenwerkingsakkoord 2019 - 2022 opgesteld dat samen met het Werkprogramma 2019 in 2019 vastgesteld moet worden door het Algemeen Bestuur MRE. De financiële vertaling van het samenwerkingsakkoord zal plaatsvinden in het Werkprogramma 2020. Daarnaast wordt in verband met het nieuwe samenwerkingsakkoord het Statuut gewijzigd.
Binnen het RhcE heeft een heroriëntatie plaatsgevonden. Door focus op wettelijke taken is er meer grip op de financiën en is de afstemming met de deelnemende gemeenten verbeterd. Voor wat betreft de taken en positionering van het RhcE in de toekomst worden diverse scenario's uitgewerkt. Verwachting is dat in 2019 hierin meer duidelijkheid komt.
De voorziening Gulbergen is nog niet afgewikkeld, omdat de voormalige stortplaats officieel nog niet gesloten is en de nazorg nog niet is overgedragen aan de Provincie Noord-Brabant. Dit komt, omdat er nog geen overeenstemming is met de provincie over de voorwaarden van sluiting en overdracht. Hierover wordt in 2019 verder onderhandeld.
|
Risico's |
In juli 2018 heeft het Algemeen Bestuur de nota Risicomanagement en weerstandsvermogen MRE vastgesteld. Hierin is bepaald wat de gemeenschappelijke regeling onder risicomanagement verstaat en welke uitgangspunten hierbij worden gehanteerd. Tevens is bepaald welke risico's door de gemeenschappelijke regeling worden gedragen en welke door de deelnemende gemeenten. Als uitwerking van de nota zijn voor de gemeenschappelijke regeling de risico's in beeld gebracht, geclassificeerd en financieel inzichtelijk gemaakt. Jaarlijks worden bij het opstellen van de begroting en jaarrekening deze risico's opnieuw beoordeeld.
|
Afbreukrisico van geen deelname |
Het risico is dat de gemeente Nuenen c.a. zich buiten sluit als zij niet deelneemt aan de MRE. De MRE is een belangenbehartiger van de regio en weet ook middelen bij anderen (veelal via cofinanciering) los te krijgen. |
Alternatieven voor geen deelname |
Naast de MRE zijn er allerlei andere vormen van (gemeentelijke) samenwerking mogelijk. Zo werken de gemeenten Eindhoven, Helmond, Son en Breugel, Geldrop-Mierlo, Waalre, Veldhoven, Best, Oirschot en Nuenen c.a. op subregionaal vlak samen binnen het Stedelijke Gebied Eindhoven. De agenda's van de beide samenwerkingsverbanden worden op elkaar afgestemd, zodat er geen sprake is van een overlap.
|
Bestuurlijke betrokkenheid |
Deelname door de 21 gemeenten in Zuidoost Brabant, zijnde de gemeenten: Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen c.a., Oirschot, Reusel-De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. |
Bestuurlijke vertegenwoordiging |
Algemeen Bestuur: M. Houben (burgemeester), plv. lid: E. Groothoff (raadslid)
Raadstafel21: B. van Stiphout en T. Albers (beide raadsleden)
Portefeuillehoudersoverleg Economie: H. Tindemans (wethouder)
Portefeuillehoudersoverleg Mobiliteit: C. van Brakel (wethouder)
Portefeuillehoudersoverleg Transitie landelijk gebied: C. van Brakel (wethouder)
Portefeuillehoudersoverleg Energietransitie: J. Pernot (wethouder)
Commissie van Advies voor Financiën: J. Pernot (wethouder)
|
Frequentie van terugkoppeling naar de raad |
Structureel jaarlijks bij begroting (zienswijzeprocedure) en jaarrekening (ter kennisneming); daarnaast incidenteel, afhankelijk van ontwikkelingen. |
Financieel belang |
Opsplitsing bijdrage
Algemene bijdrage
Stimuleringsfonds
Brainport Development
Streekarchief
Totaal
|
2018
85.584
81.308
57.636
81.252
305.780
|
In 2018 is € 11.435,- aan inwonersbijdrage terugontvangen in verband met afstoten van taken.
|
Eigen vermogen |
2017: 4.037.912
2018: 4.280.060 (voorlopig)
|
Vreemd vermogen |
2017: 20.344.823
2018: 17.412.699 (voorlopig)
|
Resultaat boekjaar |
2017: 388.648
2018: 1.005.000 (voorlopig)
|