De cultuurhistorische kwaliteiten van Nuenen, met het erfgoed van Van Gogh voorop worden ingezet voor de toeristische profilering van Nuenen
Villagemarketing is het voertuig waarmee de gemeente ruimte biedt aan initiatieven die de aantrekkingskracht van onze dorpen ondersteunen.
Actief meewerken aan Van Gogh beleving binnen de gemeente.
Vaststellen en uitwerken structuurplan Wereld van Van Gogh.
Informatie toegankelijk maken door opstellen van een erfgoedkaart en een actualisatie van de archeologiekaart.
Profileren van het dorpse karakter van de gemeente Nuenen.
Nuenen profileren als het groene hart van Brainport
Voortzetten inzet Team Ruimtelijke Kwaliteit om de stedenbouwkundige, landschappelijk en cultuurhistorische waarde te behouden en te versterken.
De gemeente Nuenen is een gemeente met een goed ondernemersklimaat. Ondernemers willen zich hier graag vestigen. Ondernemers voelen zich onderdeel van de gemeente en nemen zelf initiatieven om het ondernemersklimaat te verbeteren. De gemeente stimuleert en ondersteunt deze initiatieven.
De Nuenense ondernemers en/of projecten dienen gestimuleerd te worden, met als doel de werkgelegenheid te verhogen.
Om meer rendement te halen werken we op de onderdelen bedrijfslocaties, kantoren en detailhandel samen in het verband van het Stedelijk Gebied Eindhoven.
Invoering parkmanagement.
Uitvoering centrummanagement.
Meehelpen bouwen aan Nuenense ideeën, ondernemers en initiatieven. Uitrollen glasvezelnet in het gehele buitengebied van Nuenen.
Uitvoering van Regionaal Ontwikkelingsfonds Werklocaties.
Uitwerking van de regionale en subregionale detailhandelsvisies.
Het bloeiende cultuur- en verenigingsleven in Nuenen wordt gekoesterd.
Gedurende deze bestuursperiode blijft het Klooster behouden en beschikbaar.
Een kwartiermaker levert eind 2017 een nieuw exploitatiemodel voor het Klooster op.
Op sobere wijze in stand houden van de kwaliteit en functionaliteit het openbaar groen en de voorzieningen.
Regulier beleid en ‘Interactief en transparant bestuur’. Openbare ruimte wordt steeds meer van de inwoners. We zetten in op actieve betrokkenheid van inwoners bij het beheer van de openbare ruimte.
Actualiseren groenbeheerplan in samenspraak met inwoners. Vier maal per jaar organiseren van “kijk op uw wijk”. Samen met inwoners uitvoering geven aan beleidsplan spelen en bewegen 2017-2020.
De gemeente Nuenen is een gemeente met een goed ondernemersklimaat. Ondernemers willen zich hier graag vestigen. Ondernemers voelen zich onderdeel van de gemeente en nemen zelf initiatieven om het ondernemersklimaat te verbeteren
In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.
Bedragen x €1.000
Omschrijving
Primaire begroting 2018
Begroting 2018
Realisatie 2018
Saldo 2018
Lasten
0.10 Mutaties reserves
13
13
13
0
3.1 Economische ontwikkeling
230
230
106
124
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
8
8
7
0
3.4 Economische promotie
145
144
127
17
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie
511
557
653
-96
5.4 Musea
28
28
2
26
5.5 Cultureel erfgoed
53
38
23
15
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie
1.698
1.864
1.970
-106
Totaal Lasten
2.687
2.881
2.901
-19
Baten
0.10 Mutaties reserves
13
13
0
13
3.1 Economische ontwikkeling
134
134
10
124
3.3 Bedrijvenloket en bedrijfsregelingen
14
14
6
8
3.4 Economische promotie
77
77
80
-2
5.3 Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie