3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd |
I/S |
Bedrag |
Begroting na wijziging 2018 |
|
-13.821.000 |
Realisatie 2018 |
|
-13.931.000 |
Saldo excl. mutaties reserves |
|
-110.000 |
Mutaties reserves (saldo) |
|
3.000 |
Verklaring van het saldo |
|
-107.000 |
Omschrijving |
|
|
Baten openbaar basisonderwijs |
|
|
Overige verschillen |
|
0 |
Totaal baten openbaar basisonderwijs |
|
0 |
Lasten openbaar basisonderwijs |
|
|
Overige verschillen |
|
-17.000 |
Totaal lasten openbaar basisonderwijs |
|
-17.000 |
Lasten onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
|
|
Bewegingsonderwijs voortgezet onderwijs (lasten) |
I |
-26.000 |
De kosten van bewegingsonderwijs voortgezet onderwijs worden doorberekend aan het schoolbestuur, zie ook baten. |
|
|
Peuteropvang |
I |
64.000 |
De rijksbijdrage gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid mocht voor 3 jaar gereserveerd worden, naast de reguliere kosten zijn er geen extra inspanningen voor gedaan. |
|
|
Overige verschillen |
I |
-9.000 |
Totaal lasten onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
|
29.000 |
Baten onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
|
|
Bewegingsonderwijs voortgezet onderwijs (baten) |
I |
27.000 |
De kosten van bewegingsonderwijs voortgezet onderwijs worden doorberekend aan het schoolbestuur, budgettair neutraal, zie ook lasten. |
|
|
Overige verschillen |
I |
13.000 |
Totaal baten onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
|
40.000 |
Lasten samenkracht en burgerparticipatie |
|
|
Vluchtelingen en nieuwkomers |
I |
-27.000 |
Door grotere toeloop is er meer werk ontstaan bij bevolking. Hierop is extra geld uitgegeven. |
|
|
Collectief vervoer |
S |
-26.000 |
De verwachte volumedaling van het aantal deelnemers is niet uitgekomen, er is zelfs een stijging van het aantal deelnemers aan de Taxbus. Daarbij is ook de begroting niet aangepast op tariefsverhogingen in 2017 en 2018. Dit alles veroorzaakte in 2018 net als in 2017 een tekort op de begroting. Wij stellen dan ook voor om structureel de begroting 2019 en verder te verhogen met € 26.000. Daarnaast is € 10.000 overschreden op het project Slimme mobiliteit (incidenteel nadeel). |
I |
-10.000 |
Wijkaccommodaties |
S |
-22.000 |
Er is een aanvullende storting gedaan in de voorziening onderhoud gebouwen op grond van het nieuwe beheerplan gebouwen. Daarvan is € 22.000 voor wijkaccommodaties. De extra storting was begroot op stelpost beleidsvoornemens in programma 8. Per saldo budgettair neutraal. |
|
|
Overige verschillen |
I |
16.000 |
Totaal lasten samenkracht en burgerparticipatie |
|
-69.000 |
Baten samenkracht en burgerparticipatie |
|
|
Overige verschillen |
I |
12.000 |
Totaal baten samenkracht en burgerparticipatie |
|
12.000 |
Lasten wijkteams |
|
|
CMD/Eerstelijnsloket |
S |
25.000 |
Dit budget is bedoeld voor maatwerk of om extra expertise in te kunnen zetten. In 2018 is dat niet noodzakelijk geweest. We stellen voor dit budget gedeeltelijk structureel af te ramen. |
I |
26.000 |
Overige verschillen |
I |
2.000 |
Totaal lasten wijkteams |
|
53.000 |
Baten wijkteams |
|
|
Overige verschillen |
I |
21.000 |
Totaal baten wijkteams |
|
21.000 |
Lasten inkomensregelingen |
|
|
Bijstandsbesluit zelfstandigen (lasten) |
I |
52.000 |
Er zijn in 2018 geen verstrekkingen Bbz geweest voor Bedrijfskrediet. Daarnaast vrijwel geen toekenning Bbz-levensonderhoud.
Deze regeling is deels declarabel bij het rijk, zie ook baten. |
|
|
Bijstandsverlening |
I |
72.000 |
Aan uitkeringen is iets minder uitgegeven dan begroot, terwijl iets meer uitgegeven is aan loonkostensubsidies. Ook de regelingen IOAW en IOAZ zijn iets minder uitkeringen betaald. |
|
|
Overige verschillen |
I |
32.000 |
Totaal lasten inkomensregelingen |
|
156.000 |
Baten inkomensregelingen |
|
|
Bijstandsbesluit zelfstandigen (baten) |
I |
-20.000 |
Doordat de Bbz-uitgaven veel lager waren dan begroot in 2018 (zie lasten) kunnen wij ook minder declareren bij het rijk. Daarom zijn ook de baten lager dan begroot. |
|
|
Overige verschillen |
I |
2.000 |
Totaal baten inkomensregelingen |
|
-18.000 |
Lasten begeleide participatie |
|
|
Overige verschillen |
I |
-21.000 |
Totaal lasten begeleide participatie |
|
-21.000 |
Lasten arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk |
|
|
Re-integratie (Participatiebudget) |
I |
29.000 |
Geringe afwijking in de uitgaven van re-integratie t.o.v. de raming houdt verband met lager aantal aanvragen in 2018 en groter aandeel van doelgroep waar geen re-integratie voor mogelijk is. |
|
|
Overige verschillen |
I |
-7.000 |
Totaal lasten arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk |
|
22.000 |
Baten arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk |
|
|
Overige verschillen |
I |
8.000 |
Totaal baten arbeidsparticipatieinstrumenten gericht op toeleiding naar werk |
|
8.000 |
Lasten maatwerkvoorzieningen (WMO) |
|
|
Wmo - Woonvoorzieningen, vervoersvoorzieningen, rolstoelen |
I |
143.000 |
- De kosten voor de rolstoelen waren € 16.000 lager dan begroot door regionale aanbesteding en minder verstrekte rolstoelen.
- Op vervoersvoorzieningen is € 22.000 over.
- Op woonvoorzieningen is er een overschot van € 105.000. Er zijn geen grote woningaanpassingen geweest in 2018. Bij woningaanpassingen blijft het altijd een risico dat er te weinig budget is als er grote aanpassingen binnen komen. Het overschot is incidenteel. |
|
|
Overige verschillen |
I |
12.000 |
Totaal lasten maatwerkvoorzieningen (WMO) |
|
155.000 |
Baten maatwerkvoorzieningen (WMO) |
|
|
Overige verschillen |
I |
3.000 |
Totaal baten maatwerkvoorzieningen (WMO) |
|
3.000 |
Lasten maatwerkdienstverlening 18+ |
|
|
Wmo - Hulp bij het huishouden |
I |
-157.000 |
Verschil komt door een 3 tal tariefswijzigingen die het afgelopen jaar zijn doorgevoerd. |
|
|
Wmo - Begeleiding |
I |
828.000 |
We zien dat het transformatieproces, zoals vermeld in de monitor sociaal domein Q1 t/m Q3, zich doorzet waardoor de kosten voor Wmo-begeleiding t.o.v. de begroting 2018 minder zijn. Ondanks een stijgende Wmo-vraag als gevolg van de vergrijzing zijn wij beter in staat om in het voorliggend veld te acteren. |
|
|
Schuldhulpverlening en armoedebestrijding |
I |
49.000 |
In het budget zit de raming voor het noodfonds dat slechts marginaal is aangesproken in 2018 (zie monitor sociaal domein). Daarnaast is er minder een beroep gedaan op de diensten van de Kredietbank West-Brabant (Breda). |
|
|
Maatwerk chronisch zieken |
I |
51.000 |
Over 2018 was het budget toereikend. De toekenningen over 2017 zijn pas later opgestart en pas in 2018 uitgekeerd. Het budget vanuit 2017 dat daartoe was gereserveerd was te hoog, in de aanloop zijn over 2017 nog niet veel aanvragen ingediend. Daarom zijn de uitgaven nu eenmalig lager dan begroot. |
|
|
Totaal lasten maatwerkdienstverlening 18+ |
|
771.000 |
Baten maatwerkdienstverlening 18+ |
|
|
Wmo eigen bijdragen |
I |
-110.000 |
Er worden minder eigen bijdragen geïnd door de stapeling van kosten; daarom kan niet voor iedere voorziening het volledige bedrag geïnd worden. Een uitgebreidere toelichting staat in de monitor sociaal domein. |
|
|
Overige verschillen |
I |
12.000 |
Totaal baten maatwerkdienstverlening 18+ |
|
-98.000 |
Lasten maatwerkdienstverlening 18- |
|
|
Jeugdhulp |
I |
-1.143.000 |
De stijging van de kosten voor jeugdhulp in 2018 heeft een aantal oorzaken:
- de aantallen t.o.v. 2017 zijn gestegen;
- de kosten van de nieuwe bekostigingssystematiek (nieuwe PDC) konden op voorhand niet goed worden ingeschat;
- in 2018 zijn wij geconfronteerd met facturen van een aantal zorgaanbieders over 2016 en 2017. Deze facturen gaan ten laste van boekjaar 2018, terwijl in de begroting hier geen rekening mee is gehouden. |
|
|
Totaal lasten maatwerkdienstverlening 18- |
|
-1.143.000 |
Baten maatwerkdienstverlening 18- |
|
|
Overige verschillen |
I |
5.000 |
Totaal baten maatwerkdienstverlening 18- |
|
5.000 |
Lasten geëscaleerde zorg 18+ |
|
|
Overige verschillen |
I |
-11.000 |
Totaal lasten geëscaleerde zorg 18+ |
|
-11.000 |
Lasten geëscaleerde zorg 18- |
|
|
Overige verschillen |
I |
-4.000 |
Totaal lasten geëscaleerde zorg 18- |
|
-4.000 |
Lasten volksgezondheid |
|
|
Overige verschillen |
I |
-4.000 |
Totaal lasten volksgezondheid |
|
-4.000 |
Mutaties reserves |
|
3.000 |
Totaal |
|
-107.000 |