J. Pernot
Programma 8. Financiën & Belastingen
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Beoogd maatschappelijk effect | Doelstellingen |
Verantwoord financieel huishoudboekje is te allen tijde leidend. | 1. Reëel en structureel sluitende meerjarenbegroting. |
Lastenverlichting die voor álle inwoners merkbaar is (ook in de zin van goede dienstverlening, zie programma 1). | 2. Verlagen OZB indien er financiële ruimte is. |
Relevante beleidsnota's in dit programma
Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's in dit programmaNaam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
Financiële verordening 2017 | 2017 e.v. | mei 2017 | onbepaald |
Nota reserves en voorzieningen | 2019 e.v. | februari 2019 | onbepaald |
Nota risicomanagement en weerstandsvermogen | 2015 e.v. | februari 2015 | onbepaald |
Nota activering, waardering en afschrijving | 2009 e.v. | onbepaald | |
Belastingverordeningen | jaarlijks | november 2018 | november 2019 |
Wat gaan we daarvoor doen?
Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?Verantwoord financieel huishoudboekje is te allen tijde leidend.
Lastenverlichting die voor álle inwoners merkbaar is (ook in de zin van goede dienstverlening, zie programma 1).
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenNaam | Indicator | Begroting 2019 | Realisatie 2019 |
gemiddelde WOZ-waarde woningen * | duizend euro | € 302 | € 314 |
Woonlasten meerpersoonshuishoudens * | euro | € 917 | € 912 |
Woonlasten éénpersoonshuishoudens * | euro | € 700 | € 704 |
Woningen in bezwaar | aantal / % | 257 / 2,50 % | 270 / 2,61 % |
Niet-woningen in bezwaar | aantal / % | 42 / 2,33 % | 29 / 1,85 % |
Gegronde WOZ-bezwaren woningen | aantal / % | 62 / 24,22 % | 85 / 32 % |
Gegronde WOZ-bezwaren niet-woningen | aantal / % | 21 / 50,00 % | 17 / 61 % |
(*): Gegevens 2018 van www.waarstaatjegemeente.nl van 4 september 2019. 2019 is gebaseerd op eigen cijfers.
(^): Gegevens van www.waarstaatjegemeente.nl van 4 september 2019.
(²): Landelijk gemiddelde 2018 is 2,20%.
(³): Landelijk gemiddelde 2018 is 5,30%.
(#): Werkelijk aantal gegronde WOZ-bezwaren in 2018, in 2019 betreft dit een voorlopig cijfer op basis van de tot en met 1 september 2019 beoordeelde WOZ-bezwaren, nog niet alle bezwaren zijn beoordeeld. Het landelijk gemiddelde voor gegronde WOZ-bezwaren in 2018 is 43,30% voor woningen en 51,10% voor niet-woningen.
Voor meer financiële indicatoren en kengetallen verwijzen wij naar de paragrafen lokale heffingen en weerstandsvermogen.
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programmaStichting Bureau Inkoop- en aanbesteding Zuidoost Brabant (BIZOB)
Via Stichting Bureau Inkoop- en aanbesteding Zuidoost Brabant (BIZOB) werken we samen om onze inkoop te professionaliseren. Omdat er op veel gebieden inkoop- en aanbestedingstrajecten voorkomen, heeft BIZOB betrekking op alle programma's.
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Onze betalingen en ontvangsten verlopen voor een groot deel via de NV Bank Nederlandse Gemeenten. Deze bank is er ook met name voor gemeenten. Wij bezitten aandelen in deze bank en delen mee in de dividenduitkeringen.
Dienst Dommelvallei
Dienst Dommelvallei voert voor onze gemeente de bedrijfsvoeringstaken financiën, belastingen, personeel & organisatie, informatievoorziening en planning & control uit. Daarnaast zijn de afdelingen Sociale Zaken en Dienstverlening bij de Dienst Dommelvallei ondergebracht.
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en positief als er meer baten zijn dan lasten.
Omschrijving | Realisatie 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
0.10 Mutaties reserves | 1.848 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten | 3.238 | 0 | -172 | 51 | 696 | 594 | |
0.5 Treasury | 781 | 0 | 11 | 0 | 0 | 0 | |
0.61 OZB woningen | 139 | 0 | 97 | 97 | 97 | 97 | |
0.62 OZB niet-woningen | 22 | 0 | 22 | 22 | 22 | 22 | |
0.64 Belastingen overig | 48 | 0 | 46 | 46 | 46 | 46 | |
0.8 Overige baten en lasten | 0 | 0 | 235 | 385 | 478 | 1.519 | |
0.9 Vennootschapsbelasting (VpB) | 28 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Lasten | 6.104 | 0 | 240 | 602 | 1.340 | 2.279 | |
Baten | |||||||
0.10 Mutaties reserves | 1.613 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.5 Treasury | 1.393 | 0 | 9 | 3 | 3 | 3 | |
0.61 OZB woningen | 4.563 | 0 | 4.753 | 4.927 | 5.108 | 5.294 | |
0.62 OZB niet-woningen | 1.249 | 0 | 1.372 | 1.407 | 1.442 | 1.479 | |
0.64 Belastingen overig | 67 | 0 | 78 | 78 | 78 | 78 | |
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds | 25.464 | 0 | 28.067 | 28.708 | 29.430 | 30.323 | |
Totaal Baten | 34.350 | 0 | 34.279 | 35.123 | 36.061 | 37.176 | |
Saldo (baten -/- lasten) | 28.246 | 0 | 34.039 | 34.521 | 34.721 | 34.897 |
Voorgestelde aanpassingen
Terug naar navigatie - Voorgestelde aanpassingenOnderstaand worden de voorgestelde aanpassingen opgenomen van dit programma. Bedragen zijn in € waarbij negatieve bedragen een nadeel zijn en positieve bedragen een voordeel.
8. Financiën en belastingen: | |||||
Bestaand beleid of autonome ontwikkelingen: | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Toelichting |
Algemene uitkering gemeentefonds | -167.618 | -227.728 | -199.152 | -210.184 | Aanpassing algemene uitkering aan septembercirculaire 2018 |
Algemene uitkering gemeentefonds | -53.223 | -54.162 | -41.605 | -29.463 | Aanpassing algemene uitkering aan decembercirculaire 2018 (hoeveelheidsverschillen, m.n. VO) |
Algemene uitkering gemeentefonds | 631.767 | 480.717 | 75.861 | 57.347 | Aanpassing algemene uitkering aan meicirculaire 2019 |
Algemene uitkering gemeentefonds | 5.985 | 6.112 | 6.259 | 6.700 | Correctie vanuit Rijk op meicirculaire 2019 |
Algemene uitkering gemeentefonds | 251.000 | 251.000 | Richtlijn provincie: extra middelen jeugdzorg ook na 2021 | ||
Algemene uitkering gemeentefonds | -110.000 | -110.000 | -110.000 | -110.000 | Aanpassing stelpost ruimte onder BCF-plafond |
Indexering DDV ten laste van stelpost beleidsvoornemens | 17.423 | 53.863 | 83.258 | 124.581 | Dekking voor inflatie MJB Dienst Dommelvallei |
Indexering GGD ten laste van stelpost beleidsvoornemens | 3.982 | 8.229 | 10.832 | 19.355 | Dekking voor inflatie MJB GGD |
Indexering personele lasten ten laste van stelpost beleidsvoornemens | 178.201 | 178.201 | 178.201 | 178.201 | Zie ook programma 1 (personele lasten) |
Herberekening OZB | 108.200 | 143.700 | 181.200 | 221.000 | Herberekening OZB (inflatie 0,4% hoger dan vorige MJB) |
Nog te verdelen over programma's | |||||
Actualisatie staat van activa incl. nieuwe en vervangingsinvesteringen | 383.968 | 464.513 | 445.576 | 1.092.258 | Mede als gevolg van lage rente en door afschaffen bespaarde rente |
Herziene renteberekening | -245.017 | -242.404 | -240.178 | -237.214 | Mede als gevolg van lage rente en door afschaffen bespaarde rente |
Verschil toerekening salariskosten en overhead gesloten huishoudens | 194.826 | 201.983 | 218.106 | 238.941 | Er zijn meer uren begroot op gesloten huishoudens en daarmee ook meer overhead toegerekend aan gesloten huishoudens. Dat veroorzaakt een voordeel voor het exploitatieresultaat. |
Ombuigingen/dekkingsvoorstel: | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Groenste gemeente uit de begroting | 80.000 | 0 | 0 | 0 | Lagere ambitie |
Totaal | 1.028.494 | 903.024 | 859.358 | 1.602.522 |