C. van Brakel en J. Pernot
Programma 6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Beoogd maatschappelijk effect | Doelstellingen |
We zijn in staat de gevolgen van een veranderend klimaat op te vangen. | 1. Voorkomen van wateroverlast, besmettingsgevaar en droogte. |
Nuenen doet mee aan verantwoorde en weloverwogen ontwikkelingen die zeker op de lange(re) termijn – maar mogelijk al veel eerder – positief zullen bijdragen aan ons gezamenlijke woon-, leef- en werkklimaat. | 2. Verduurzamen van onze gebouwenvoorraad |
3. Stimuleren van initiatieven tot verduurzaming. | |
Goede bereikbaarheid van de gemeente Nuenen c.a. | 4. Verbeteren van de (boven-)lokale mobiliteit. |
In 2020 bestaat slechts 5% van het afval uit restafval. | 5. Stimuleren van hergebruik van grondstoffen. |
Groenste gemeente van Nederland. | 6. Bevorderen van de bewustwording van het belang van het openbare groen voor een duurzame leefomgeving |
Levendige en aantrekkelijke gemeente. | 7. Versterken van de leefbaarheid, het gebruik en de beleving van de openbare ruimte. |
Relevante beleidsnota's in dit programma
Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's in dit programmaNaam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
Beleidsplan Openbare verlichting 2018-2027 | 2018-2027 | juli 2017 | eind 2027 |
Beheerplan Wegen 2015-2019 | 2015-2019 | november 2014 | begin 2020 |
verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan 2019-2023 | 2019-2023 | december 2018 | eind 2023 |
Verordening Ondergrondse Infrastructuur | 2015 e.v. | februari 2015 | onbepaald |
Beleidsplan Spelen en bewegen | 2017 - 2020 | juli 2017 | onbepaald |
Groenbeheerplan | 2012 - 2016 | mei 2012 | eind 2019 |
Bomenbeleidsplan | 2017 - 2031 | februari 2017 | eind 2031 |
Groenstructuurplan | 2011 - 2020 | november 2010 | eind 2022 |
Beheerplan gemeentebossen | 2017 - 2022 | mei 2017 (vastgesteld door het college) | eind 2022 |
Mobiliteitsvisie Nuenen, uit te werken in beleidsmodules | 2018 e.v. | december 2017 | eind 2019 |
Strategisch Meerjarenplan Blink 2018-2022 | 2018-2022 | juni 2018 | onbepaald |
Afvalstoffenverordening Nuenen 2016 | onbepaald | maart 2016 | onbepaald |
Wat gaan we daarvoor doen?
Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?We zijn in staat de gevolgen van een veranderend klimaat op te vangen.
Nuenen doet mee aan verantwoorde en weloverwogen ontwikkelingen die zeker op de lange(re) termijn – maar mogelijk al veel eerder – positief zullen bijdragen aan ons gezamenlijke woon-, leef- en werkklimaat.
Goede bereikbaarheid van de gemeente Nuenen c.a.
In 2020 bestaat slechts 5% van het afval uit restafval.
Groenste gemeente van Nederland.
Levendige en aantrekkelijke gemeente.
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenNaam | Indicator | Begroting 2019 | Realisatie 2019 |
Ziekenhuisopname nav verkeersongeval** | % van het aantal verkeersongevallen | 10 | niet bekend |
Fijn huishoudelijk restafval* | kg per inwoner | 78 | 70,6 |
Hernieuwbare elektriciteit* | % hernieuwbare energie t.o.v. de totale hoeveelheden gebruikte energie | 6,4 | 8,6*** |
Nulmeting energieprestatie**** | totaal bekend energiegebruik (incl. hernieuwbare warmte, zonnestroom achter de meter en auto(snel)wegen) | nog te ontwikkelen | niet bekend |
Gegevens van www.waarstaatjegemeente.nl
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programmaGR BLINK
BLINK is een belangrijke partij voor uitvoering van de plannen van de gemeente betreffende:
- inzameling, transport en verwerking van het huishoudelijk afval.
- reiniging van en onkruidbestrijding in de gemeente.
Voor de periode t/m 2022 heeft Blink het Strategisch Meerjarenplan (SMP) opgesteld voor realisatie van de jaarlijkse resultaten en doelen. Zie verder de paragraaf Verbonden partijen.
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
De ODZOB voert voor de gemeente alle milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) uit. Hiervoor wordt jaarlijks een dienstverleningsovereenkomst afgesloten en een werkprogramma afgesproken. De omgevingsdienst wordt ook ingeschakeld voor allerlei sectorale adviestaken, zoals bodem, geluid, asbest, geur, etc.
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en positief als er meer baten zijn dan lasten.
Omschrijving | Realisatie 2018 | Begroting 2019 | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
0.10 Mutaties reserves | 115 | 0 | 115 | 115 | 115 | 115 | |
2.1 Verkeer en vervoer | 2.675 | 0 | 2.031 | 2.096 | 2.371 | 2.505 | |
2.2 Parkeren | 3 | 0 | 11 | 11 | 11 | 11 | |
2.5 Openbaar vervoer | 942 | 0 | 31 | 31 | 31 | 31 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 1.970 | 0 | 1.874 | 1.913 | 1.922 | 1.930 | |
7.2 Riolering | 1.572 | 0 | 1.025 | 1.074 | 1.134 | 1.196 | |
7.3 Afval | 1.744 | 0 | 2.026 | 2.067 | 2.116 | 2.170 | |
7.4 Milieubeheer | 512 | 0 | 393 | 354 | 354 | 354 | |
Totaal Lasten | 9.532 | 0 | 7.506 | 7.660 | 8.054 | 8.312 | |
Baten | |||||||
0.10 Mutaties reserves | 26 | 0 | 183 | 183 | 183 | 183 | |
2.1 Verkeer en vervoer | 109 | 0 | -768 | -768 | -768 | -768 | |
2.5 Openbaar vervoer | 742 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie | 197 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.2 Riolering | 2.510 | 0 | 1.930 | 1.984 | 2.051 | 2.120 | |
7.3 Afval | 2.586 | 0 | 2.777 | 2.830 | 2.893 | 2.958 | |
7.4 Milieubeheer | 22 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | 6.193 | 0 | 4.123 | 4.230 | 4.360 | 4.494 | |
Saldo (baten -/- lasten) | -3.339 | 0 | -3.383 | -3.430 | -3.694 | -3.817 |
Voorgestelde aanpassingen
Terug naar navigatie - Voorgestelde aanpassingenOnderstaand worden de voorgestelde aanpassingen opgenomen van dit programma. Bedragen zijn in € waarbij negatieve bedragen een nadeel zijn en positieve bedragen een voordeel.
6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer | |||||
Bestaand beleid of autonome ontwikkelingen: | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | Toelichting |
Uitvoering ROK (Regionaal Operationeel Kader) milieutoezicht | -14.190 | -14.190 | -14.190 | -14.190 | In regionaal verband besloten |
Geen inkomsten meer voor GBKN (Grootschalige Basiskaart Nederland) | -16.250 | -16.250 | -16.250 | -16.250 | Als gevolg van de inwerkingtreding van de BGT (Basisregistratie Grootschalige Topografie) geen inkomsten meer vanuit Kadaster/Rijk |
Onderhoud openbaar groen | -63.500 | -95.108 | -95.108 | -95.108 | Verhoging prijzen WSD. (Deze was opgenomen in de risicoparagraaf, daar kan deze nu uit.) |
Globale visuele inspectie wegen (2-jaarlijks) | 15.000 | Niet in 2023; gekopieerd 2022 naar 2023, dit corrigeren we hiermee | |||
Monitoring kentekenonderzoek en mechanische tellingen | -20.000 | -20.000 | Bij de behandeling van verkeersbeleid heeft de raad aangegeven dat de basis op orde moet zijn. ‘Meten is weten’ geldt primair voor aantallen voertuigen (tellingen) en daarnaast voor stromen door de gemeente (kentekenonderzoek) | ||
Herberekening rioleringheffing | 12.496 | 12.497 | 12.501 | 12.499 | Verschil m.n. veroorzaakt door achterblijvende btw |
Herberekening afvalstoffenheffing | 5.230 | 6.659 | 7.040 | 7.758 | |
Kleine aanpassingen < € 10.000 | -10.000 | -14.000 | -10.000 | -14.000 | - Verlaging inkomsten doordat geen lichtmastreclame is toegestaan aan Europalaan (beeldkwaliteitplan) - Minder budget nodig bij verkeersregelingen - ProRail contracten - Monitoring hoofdwegen 1x per 2 jaar (mechanische tellingen, nodig o.m. voor metingen fijnstof en geluid) |
Nieuw beleid: | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
Kadernota A - 1. Duurzaamheid: 0,5 fte beleidsmedewerker duurzaamheid (structureel) | 0 | 0 | 0 | 0 | Kadernota lijst A nr.1: Voor de klimaatstresstest, warmtevisie en regionale energiestrategie (RES) zijn landelijk deadlines gesteld. We moeten nu actie ondernemen om de belangen van Nuenen zeker te stellen en de deadlines te halen. Tevens is hierin de taak van trajectregisseur opgenomen. Deze formatie is al in de huidige meerjarenbegroting beschikbaar. |
1 fte senior medewerker beleidsuitvoering duurzaamheid (voor 4 jaar) | -51.326 | -68.435 | -68.435 | -68.435 | Kadernota lijst A nr.1: Extra formatie om op basaal niveau gericht op de inwoners uitvoering te geven aan duurzaamheidsmaatregelen: isoleren, zonnepanelen op daken, voorlichting, etc. |
Uitvoeringsbudget duurzaamheid (voor 4 jaar) | -50.000 | -50.000 | -50.000 | -50.000 | Kadernota lijst A nr.1: Budget voor de warmtevisie en het warmteplan, inbreng duurzame zonne- en windenergie in Omgevingsvisie, verduurzaming van gebouwen, inhoudelijk deskundige adviezen, etc |
Herziening MJOP openbare gebouwen met oog op duurzaamheid | -20.000 | Kadernota lijst A nr.1: Onderzoek naar effectiviteit en haalbaarheid van mogelijke verduurzamingsmaatregelen | |||
1 fte Verkoop openbaar groen & in gebruik genomen grond | -57.029 | -68.435 | -68.435 | -68.435 | Het verkopen van openbaar groen en de handhaving van in gebruik genomen grond is een structurele taak waarvoor we de afgelopen jaren gebruik hebben gemaakt van inhuur om deze werkzaamheden uit te voeren. Aangezien structurele inzet nodig is, is het wenselijk om een medewerker hiervoor in dienst te nemen. Gedeeltelijk gecompenseerd door verlaging kosten inhuur verkoop openbaar groen en verhoging verkoopopbrengsten, zie onder. |
Verminderen inhuur voor verkoop openbaar groen | 20.000 | 20.000 | 20.000 | 20.000 | Lagere kosten inhuur door het in dienst nemen van een medewerker voor de verkoop van openbaar groen. |
Verhoging opbrengst verkoop openbaar groen | 20.000 | 20.000 | 20.000 | Verhoging verkoopopbrengsten | |
Inschakelen ODZOB voor milieuwerkzaamheden voor 10 uur per week (door andere toerekening van kosten 4 uur netto) | -19.136 | De huidige contactfunctionaris van de gemeente voor de ODZOB heeft te weinig uren om alle milieu-onderwerpen waarover afstemming tussen beide organisaties en/of gemeentelijke besluitvorming nodig is te behandelen. Inschakeling van een medewerker van de ODZOB voor 4 uur per week is noodzakelijk. | |||
Onderzoek fietspad Nederwetten - Soeterbeek | -15.000 | Bij inspraak mobiliteitsbeleid wordt verondersteld dat een fietspad gerealiseerd moet worden (verzoek van dorpsraad Nederwetten), opgenomen in de modules Fietsverkeer. Onderzoek is nodig om te kunnen bepalen of (en zo ja welke) investeringen voor realisatie nuttig en noodzakelijk zijn. | |||
Totaal programma 6 | -283.705 | -282.262 | -282.877 | -251.161 |