De raad van Nuenen c.a. is bezig geweest met het vormgeven van een Kadernota “nieuwe stijl”. Bij de fracties zijn diverse wensen opgehaald en via een constructieve informele bijeenkomst met raads- en burgercommissieleden gebundeld tot een totaallijst A en B. Deze totaallijsten zijn doorgerekend door de ambtelijke organisatie.
De totaallijst A (inclusief de ambtelijke doorrekening) en B hebben de basis gevormd voor het initiatiefvoorstel Kadernota 2020, waarop het college heeft gereageerd. Hiermee is de Kadernota 2020 uitdrukkelijk een voorstel van de raad, tot stand gekomen door een andere manier van werken. De raad stelt de kaders en het college krijgt de opdracht deze uit te voeren, waarbij de samenwerking tussen raad en college om tot voorstellen te komen centraal staat.
In de raadsvergadering van 6 juni 2019 heeft de raad de Kadernota 2020 vastgesteld en het college opdracht gegeven via een apart overzicht inzichtelijk te maken hoe zij in de begroting de totaallijst A en B hebben verwerkt. De Kadernota 2020 bestaat uit:
• het totaallijst A; wensen Kadernota, inclusief de doorrekening
• het totaallijst B; overige wensen.
In onderstaande overzichten zijn de beide totaallijsten opgenomen, waarbij is aangegeven hoe de wensen zijn verwerkt in de begroting. In sommige gevallen is een nadere toelichting opgenomen in het betreffende programma in deze programmabegroting. Indien een wens financiële gevolgen heeft in het kader van bestaand of nieuw beleid, dan is dit in het desbetreffende programma inzichtelijk gemaakt door een verwijzing naar de Kadernota en door een kleurmarkering.
TOTAALLIJST A: wensen Kadernota | ||||
Nummer en thema | Wens | Programma | Budget | Hoe verwerkt in begroting |
1 - Duurzaam-heid | College wordt gevraagd duurzaamheidsvisie op te stellen met de onderwerpen uit de inventarisatie waar ook aandacht moet zijn voor de circulaire economie. De vraag is of het college hier al mee aan de slag is gegaan? Zo niet dan een budget in de kadernota opnemen. | 6 | 68.435 50.000 | In 2019 is de nota duurzaamheid aan de raad ter besluitvorming voorgelegd. In programma 6 is budget voor 1 fte personele uitbreiding opgenomen. De bestaande formatie voorzag al in 0,5 fte voor duurzaamheid. In programma 6 is voor de jaren 2020 - 2023 jaarlijks een budget van € 50.000 opgenomen. Een deel hiervan is beschikbaar voor het opstellen van visies en uitvoeringsplannen m.b.t. duurzaamheid. Voor duurzaamheidsleningen sluiten we aan bij landelijke regelingen. Hierdoor is er geen budget benodigd binnen de begroting. |
Herziening meerjarenonderhoudsplan openbare gebouwen met een focus op duurzaamheid. | 20.000 | In programma 6 is budget opgenomen voor het uitvoeren van onderzoek naar de effectiviteit en haalbaarheid van mogelijke verduurzaamheidsmaatregelen. | ||
Quick wins, zoals het energieloket, energiecoaches en zonnepaneel projecten kunnen nu al opgepakt worden. Wat zijn hiervoor de kosten? | onderdeel van 50.000 (zie hiervoor) | In programma 6 is voor de jaren 2020 - 2023 jaarlijks een budget van € 50.000 opgenomen. Een deel hiervan is beschikbaar voor het behalen van Quick wins. | ||
Budget voorlichting in de kadernota opnemen | onderdeel van 50.000 (zie hiervoor) | In programma 6 is voor de jaren 2020 - 2023 jaarlijks een budget van € 50.000 opgenomen. Een deel hiervan is beschikbaar voor voorlichting. | ||
2 - Bereikbaarheid en mobiliteit | Resultaten fijnstofmeting zeker in 2020 beschikbaar hebben. | 6 | In programma 6 was al budget opgenomen voor fijnstofmetingen. Metingen worden al uitgevoerd in het kader van het burgerinitiatief AiREAS en de resultaten hiervan zullen te zijner tijd bekend worden gemaakt. | |
Budget voor onderzoek naar de “binnendorpse” bereikbaarheid om inzicht te krijgen in de mogelijke structurele maatregelen. Dit kan een aanscherping dan wel uitwerking van de mobiliteitsvisie en centrumvisie betekenen. | 6 | Uitvoering van de lokale 'inhaalslag' ten aanzien van 'binnendorpse' bereikbaarheid is opgenomen in de beleidsmodules voor mobiliteitsbeleid. In het overzicht van investeringen zijn diverse projecten opgenomen in het kader van de uitvoering van het mobiliteitsbeleid en de Wereld van Van Gogh. | ||
3 - Volks-huisvesting | Inventarisatie van de behoefte aan woningtypen in Nuenen, niet op landelijke cijfers maar op cijfers van werkelijke behoefte in Nuenen. Willen wij inderdaad een dorp zijn met veel vergrijzing of willen wij inzetten op jonge gezinnen. Dit op redelijke termijn, met eventueel een aanvullend budget in de kadernota. | 5 | De woonbehoeften zijn in 2018 geïnventariseerd. In 2019 is een start gemaakt met de actualisatie van het woonbeleid en in dit proces wordt de raad betrokken. De planning is om begin 2020 dit nieuwe beleid ter besluitvorming voor te leggen aan de raad. In deze begroting is geen extra budget opgenomen voor de uitvoering van dit geactualiseerde beleid. Mocht blijken dat in het kader van het geactualiseerde beleid meer budget nodig is, dan wordt dit meegenomen in de besluitvorming over dit beleid. | |
Ook moet er rekening gehouden worden met andere woonvormen bijvoorbeeld een bejaardentehuis nieuwe stijl. | 5 | Zie hierboven. | ||
Daarnaast intensiveren van de bouw van sociale huurwoningen. Waarschijnlijk extra budget nodig omdat het ‘potje’ voor sociale woningbouw leeg is. Graag in kadernota duidelijkheid. | 5 | De intensivering is inmiddels in gang gezet. De bestemmingsreserve Bouwgrond_sociale woningbouw is inmiddels gevoed (als gevolg van afdrachten waarover afspraken zijn gemaakt in anterieure overeenkomsten) na een onttrekking van vorig jaar, waardoor de bodem in zicht was gekomen. Wij verwachten dat hier per 1-1-2020 een bedrag van circa € 250.000,- in zit. Op dit moment is er, gelet op de geplande woningbouw, geen aanleiding om hiervoor extra financiële middelen op te nemen in deze begroting. De omvang van deze reserve heeft onze blijvende aandacht en is afhankelijk van wat er in de vrije sector wordt bijgebouwd (voeding aan fonds) en wat er aan sociale woningbouw wordt gebouwd (onttrekking uit fonds). | ||
4 - Sociaal domein | Verzoek aan het college of er geld is voor de 130% regeling inzake WTCG? Het extra budget hiervan inzichtelijk maken. | 3 | De regeling m.b.t. compensatie verplicht eigen risico (opvolger van WTCG) gaat uit van gedifferentieerde bedragen; tot 110% van het sociaal medium bedraagt de compensatie € 385,- en tussen 110% en 130% gaat het om een compensatie van € 300,-. In deze begroting is uitgegaan van deze regeling. Mocht de raad besluiten om aan iedereen eenzelfde bedrag te vergoeden dan betekent dit, uitgaande van de ervaringen uit het verleden, dat 37 deelnemers een hoger bedrag zullen ontvangen (€ 385,- i.p.v. € 300,-). Dit kost 37 x € 85,- = € 3.145,- extra. | |
Verzoek college of het mogelijk is geld beschikbaar te stellen voor een generalist die de jeugd en mensen in de “kaartenbak” het gehele proces begeleidt. Waarschijnlijk een rol weggelegd voor het CMD, dus extra geld nodig voor het CMD? | 3 | 68.435 | In programma 3 is een budget opgenomen voor een generalist bij het CMD die inwoners (zowel inwoners uit het zogenoemde granietenbestand als jongeren) helpt om aan het werk te komen. | |
5 - Jongeren | Maak een plan voor inrichten van een jongerenraad en betrek de scholen hierin. | 1 | Wij ondersteunen de wens om jongeren meer te betrekken bij de politiek. Het zou goed zijn als zij hun stem laten horen bij onderwerpen die hun aangaat. Daarom willen we in gesprek gaan met scholen om te bespreken welke mogelijkheden aansluiten bij de belevingswereld van jongeren. | |
Kom met een plan voor een jongerenhuiskamer, mogelijke locatie en kosten hiervan. | In 2019 wordt onderzoek gedaan of tijdelijke huisvesting in een leegstaand gebouw nabij de Crijnsschool mogelijk is. Op de langere termijn zal de jongerenhuiskamer onderdeel gaan vormen van het participatiehuis (conform besluit raad). | |||
7 - Openbaar groen | Het buitengebied verbloemen, incl. bevorderen insectenbestand en het maaibeleid hierop afstemmen. | 6 | In 2019 wordt het bermbeheer opnieuw aanbesteed en in deze aanbesteding is het verbloemen van het buitengebied opgenomen. De verwachting is dat dit geen extra kosten met zich meebrengt. Particuliere eigenaren en agrarische ondernemers worden geïnformeerd over de mogelijkheden om subsidie aan te vragen in het kader van het Stimuleringskader Groenblauwe Diensten, zowel de gemeente als provincie stellen hiervoor gelden beschikbaar. Hiervoor is budget binnen deze begroting. | |
Actualiseren van het beleid openbaar groen. | 5 | 20.000 | Het actualiseren van groenstructuurplan en bosbeheerplan is een onderdeel van het opstellen van het omgevingsplan en is voorzien in 2022. Het budget is geïntegreerd in het budget voor het opstellen van de omgevingsvisie. In programma 5 is hiervoor budget opgenomen. | |
9 - Veiligheid | Nadere uitleg over inzet BOA’s; is deze effectief, hebben zij meer tijd nodig voor hun werkzaamheden, uitbreiding nodig? En wat zijn dan de kosten? | 2 | De huidige structurele capaciteit van 2 fte's BOA's Openbare Ruimte is voldoende om de leefbaarheid op het huidige niveau te houden. Hierbij wordt niet over de hele linie strikt gehandhaafd, maar prioriteiten gesteld. Deze begroting voorziet dan ook niet in een capaciteitsuitbreiding. | |
Cameratoezicht industrieterrein; nadere uitleg of effectieve maatregel kan zijn en de eventuele kosten? | 2 | 60.000 | In programma 2 is budget opgenomen voor 4 tijdelijk camera's met als doel preventie en verbetering van onze informatiepositie. | |
13. Toerisme & recreatie | Openbaar toilet in het Park: verzoek aan het college om uit te zoeken wat de kosten zijn zodat de raad een besluit kan nemen over de realisatie. | 6 | De wens voor een openbaar toilet wordt betrokken in het project "herinrichting Park, Parkstraat en omgeving". |