Omschrijving (toelichting)

Na een intensief voorbereidingstraject over de studie bundelroutes (met inwoners, diverse stakeholders en de raad) is eind 2021 door de raad het voorkeursalternatief vastgesteld. Het voorkeursalternatief is een maatregelenpakket dat goed is voor de verkeersleefbaarheid en bereikbaarheid in Nuenen. Het pakket is gebaseerd op het voorkeursscenario dat voor de zomer door de raad is vastgesteld. Tijdens de zomer is het voorkeursscenario verder onderzocht en uitgewerkt tot een voorkeursalternatief. Er is een eerste schetsontwerp gemaakt en een grove kostenraming. Met deze besluitvorming staat de gemeente sterker in (regionale) afstemming en onderhandeling. Vooruitlopend op de uitvoering is minimaal onderhoud aan de Smits van Oyenlaan uitgevoerd om enerzijds zo efficiënt mogelijk om te gaan met beschikbare middelen en anderzijds wel de veiligheid te kunnen waarborgen.  

Op basis van het Bereikbaarheidsakkoord is een tweetal snelfietsroutes verder onderzocht en uitgewerkt, namelijk Helmond – Eindhoven (langs het spoor) en Hilvarenbeek – Eindhoven – Laarbeek (langs het Wilhelminakanaal). Met name voor de snelfietsroute Helmond - Eindhoven is in 2021 veel werk verzet, zoals het verwerven van gronden, overleggen met betrokkenen en zijn bestemmingsplanprocedures voorbereid.

Verder vroegen woningbouwprojecten, zoals Nuenen-West vanzelfsprekend veel (verkeerskundige) aandacht. Niet alleen ten aanzien van bestemmingsplanprocedures, maar ook in de verdere uitwerking/realisatie. Met het vaststellen van het CHW-bestemmingsplan Herijking Nuenen-West is er ook een keuze gemaakt voor de hoofdontsluitingsstructuur van deze nieuwe wijk.

Ook zijn er veel kleinere, maar niet minder belangrijke, vraagstukken aangepakt, zoals de opwaardering van de schoolzone Dassenburcht, het onderzoek naar de verkeersveiligheid van de fietsverbinding over de Soeterbeekseweg, de aanschaf van diverse snelheidsindicatiedisplays (en regelmatige plaatsing verspreid over de hele gemeente) en er zijn vele aanvragen voor woningbouw, uitwegen en laadpalen getoetst en afgewikkeld.

Tot slot heeft wederom op structurele basis overleg plaatsgevonden met stakeholders als Veilig Verkeer Nederland, de Fietsersbond, de politie en de basisscholen. Daardoor zijn er ook veel ad hoc vraagstukken opgepakt en uitgevoerd.