Om een goede bereikbaarheid van de gemeente te borgen zijn in 2020 verschillende stappen gezet, zowel lokaal als regionaal. Als basis voor projecten gelden de vastgestelde mobiliteitsvisie en de beleidsmodules. Dit beleid is als richtinggevend kader meegenomen bij verschillende ruimtelijke ontwikkelingen (zoals bij bestemmingsplan Nuenen-West).

Op grond van het raadbesluit (mei 2020) is de studie Leefbaarheid en bereikbaarheid Bundelroutes Nuenen opgestart. De samenwerking met de Provincie Noord-Brabant heeft tot doel te komen tot een integraal maatregelenpakket voor de A270 en Smits van Oyenlaan en ruime omgeving. Het leidt tot afspraken gericht op realisatie en tot gerichte keuzes zoals ten aanzien van een eventuele oostelijke randweg, de toekomstige inrichting van de Smits van Oyenlaan, de ontsluiting van Gerwen ZO en leefbaarheidsmaatregelen nabij wegen.
Mogelijk ontstaat inzicht in de nut en noodzaak van ondertunneling van de Collse Hoefdijk bij het spoor.

Verder is een vervolg gegeven aan de module parkeren en verkeer centrum. Dit proces is door middel van een intensief participatietraject met externen doorlopen. In dit kader heeft de realisatie en evaluatie van de blauwe zone plaatsgevonden, en wordt hieraan in 2021 verdere uitwerking gegeven.

Op regionaal en provinciaal niveau is continue bijgedragen aan een goede samenwerking in het belang van de Nuenense leefbaarheid en bereikbaarheid. Voorbeelden hiervan zijn de provinciale Koers Mobiliteit, de regionale MIRT-studie, en de Regionale Mobiliteits Agenda. Relevante uitkomsten van bovenlokale ontwikkelingen zijn teruggekoppeld naar de gemeenteraad.

Bovendien zijn er op basis van het lokale beleid en het regionale Bereikbaarheidsakkoord concrete projecten uitgevoerd en subsidiabel gebleken (zoals de fietsverbindingen tussen Stiphout en Nuenen over de Papenvoortsedijk en de Stiphoutseweg). De Papenvoortsedijk maakt namelijk onderdeel uit van het regionale fietsnetwerk van Helmond-Noord via Stiphout en Nuenen naar Eindhoven. In verband met de aanwezigheid van vleermuizen is de route via twee verschillende sporen aangelegd. Deze bestaat nu uit een verlicht fietspad langs de Stiphoutseweg en een directer, donker fietspad via de Papenvoortsedijk. Hiermee worden de bovenlokale fietskwaliteit en de recreatieve waarde versterkt.

Ook is er gestart met de ambtelijke voorbereiding van de regionale snelfietsroutes tussen Helmond en Eindhoven langs het spoor, en tussen Hilvarenbeek en Laarbeek langs het Wilhelminakanaal.

Verder hebben we aandacht besteed aan diverse trajecten zoals afronding reconstructie Broekdijk, onderzoek naar de verkeersveiligheid Europalaan (waarover terugkoppeling naar de raad nog volgt), de bereikbaar van ’t Oog, is de schoolomgeving van Het Mooiste Blauw en de Crijnsschool opgewaardeerd, en is gewerkt aan een kleinschalig plan voor opwaardering van de verkeersruimte nabij basisschool De Dassenburcht (waarvoor momenteel de laatste detaillering plaatsvindt).

Tot slot heeft op structurele basis overleg plaatsgevonden met stakeholders als Veilig Verkeer Nederland, de Fietsersbond, en de politie. Daardoor zijn niet alleen grotere projecten en processen afgestemd, maar zijn er ook veel kleine vraagstukken ad hoc opgepakt en uitgevoerd.