Programma 1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening (€ 456.000,-)
De kostenoverschrijding op programma 1 wordt gedeeltelijk veroorzaakt door de storting die we hebben moeten doen in de voorziening wethouderspensioenen (€ 190.000,-). De oorzaak ervan is de verdere rentedaling van 0,29% in 2019 naar 0,082% in 2020. De voorziening is gebaseerd op actuariële berekeningen en is niet vooraf te begroten.
Daarnaast zijn de kosten op het taakveld Overhead overschreden met € 261.000,- wat te maken heeft met een lagere toerekening van salariskosten en overhead naar de grondexploitatieprojecten.
Er is sprake van begrotingsonrechtmatigheid maar deze telt conform het controleprotocol niet mee voor het oordeel (kostenoverschrijding is passend binnen het bestaand beleid en hadden we niet in de tussentijdse rapportage kunnen verwerken).
Programma 2. Veiligheid & Handhaving (€ 117.000,-)
De overschrijding betreft de uitgaven op het project Versterking aanpak radicalisering/jihadisme (omvang € 289.000,-). Dit is een regionaal project waarvoor de gemeente Nuenen een rijksbijdrage ontvangt (inkomsten ook in programma 2). Wij hebben hier een kassiersrol en kunnen niet vooraf begroten hoeveel in het lopende jaar wordt besteed.
Op de rest van het programma is vooral sprake van overschotten op het budget.
Er is sprake van begrotingsonrechtmatigheid maar deze telt conform het controleprotocol niet mee voor het oordeel (kostenoverschrijding die we geheel of grotendeels compenseren door direct gerelateerde opbrengsten).
Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd (€ 93.000,-)
De lasten van de TOZO-regeling, coronacompensatie voor zelfstandigen, zijn hoger geworden dan voorzien (€ 376.000,-). Daarnaast zijn de lasten van de Wmo overschreden bij met name de woon- en vervoersvoorzieningen (€ 108.000,-). Op de rest van het programma zijn de lasten veel lager dan begroot.
Er is sprake van begrotingsonrechtmatigheid maar deze telt conform het controleprotocol niet mee voor het oordeel (kostenoverschrijding die we geheel of grotendeels compenseren door direct gerelateerde opbrengsten; en kostenoverschrijding is passend binnen het bestaand beleid en hadden we niet in de tussentijdse rapportage kunnen verwerken).
Programma 4. Verenigingen & Accommodaties (€ 83.000,-)
Op sportbeleid overschrijden de lasten met € 54.000,- door uitvoering van het Lokaal Sportakkoord. We hebben hiervoor een Rijksbijdrage ontvangen die bij de baten zijn opgenomen, deze vallen grotendeels tegen elkaar weg.
Op de sportaccommodaties is er sprake van stijging van energielasten. Daarnaast is door de nieuwe btw-regels de btw op dit taakveld een kostenverhoging. We ontvangen hiervoor gedeeltelijk compensatie van het Rijk (SPUK), die bij de baten moeten worden verantwoord.
Er is sprake van begrotingsonrechtmatigheid maar deze telt conform het controleprotocol niet mee voor het oordeel (kostenoverschrijding die we geheel of grotendeels compenseren door direct gerelateerde opbrengsten, en kostenoverschrijding is passend binnen het bestaand beleid en hadden we niet in de tussentijdse rapportage kunnen verwerken).
Programma 6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer (€ 792.000,-)
De overschrijding op programma 6 komt hoofdzakelijk door:
- Openbaar groen € 319.000,-: er is meer aan preventief onderhoud gedaan aan bomen, meer veiligheidsonderzoeken en meer kosten als gevolg van storm en droogte (klimaatverandering). De overschrijding is vooral later in het jaar geconstateerd;
- Stortkosten € 95.000,-: hier geldt hetzelfde, er wordt meer planmatig gesnoeid met als gevolg meer snoeiafval. Ook de droge zomers hebben hierop een negatieve invloed gehad;
- Storting in de voorziening riolering € 348.000,-: dit is een gevolg van de positieve exploitatie 2020, met name door hogere opbrengst van de rioleringsheffing en ontvangen subsidies voor klimaatadaptatie.
Er is sprake van begrotingsonrechtmatigheid maar deze telt conform het controleprotocol niet mee voor het oordeel (kostenoverschrijding is passend binnen het bestaand beleid en hadden we niet in de tussentijdse rapportage kunnen verwerken).