Sinds 2015 werken we aan het verder versterken van onze bestuurskracht. Bij bestuurskracht gaat het er om dat de gemeente in staat is om haar maatschappelijke opgaven op te pakken en haar wettelijke taken adequaat te vervullen, zowel nu als in de toekomst. Daarom is het proces Toekomstbestendig Nuenen gestart. In december 2019 nam de raad kennis van de Visie op Nuenen “Nuenen, dat is thuis”. In 2020 zouden we uitvoering geven aan deze visie. Door de coronapandemie is dit vervolgproces met enige vertraging opgepakt. Inmiddels heeft de raad in februari 2021 kennis genomen van het Koersdocument toekomstbestendig Nuenen. In dit koersdocument hebben we aangegeven waar we de aankomende periode op in willen zetten en met welk doel. We vinden het belangrijk dat het goed blijft gaan in Nuenen, ook in de toekomst. Daarom zetten wij ons in voor het vasthouden en versterken van de Nuenense identiteit en het behouden en verhogen van de kwaliteit van wonen en leven in Nuenen. Daarnaast willen we inspelen op veranderingen in de samenleving waardoor een andere rol van ons en de gemeentelijke organisatie wordt verwacht. Kortom, in het proces toekomstbestendig Nuenen werken we actief aan een solide basis voor de toekomst.

De rekenkamercommissie heeft in 2020 een vervolgonderzoek gedaan naar de kwaliteit van de ambtelijke advisering. In haar rapport 'Opvolging van de aanbevelingen van het Rekenkameronderzoek naar Kwaliteit van Ambtelijke advisering' concludeert de commissie dat er de afgelopen jaren aanzienlijke stappen zijn gezet in het professionaliseren van de ambtelijke advisering. Een duidelijke ontwikkeling hierin is zichtbaar. Het merendeel van de eerdere aanbevelingen is opgevolgd.

De raad en het college vinden het belangrijk dat besluitvormingsprocessen doorgang kunnen vinden, ook in tijden dat fysieke bijeenkomsten niet mogelijk bleken te zijn. De raad heeft daarom de mogelijkheid van digitaal vergaderen en stemmen omarmd. Als gevolg van de coronapandemie is slechts één raadsvergadering uitgevallen. Besluitvorming kon dus gecontinueerd worden, waardoor de gemeente in staat was om haar maatschappelijke opgaven op te pakken en haar wettelijke taken adequaat te vervullen. Tegelijkertijd constateren we dat enkele besluitvormingstrajecten lang duren mede doordat het maken van keuzes en het nemen van besluiten wordt uitgesteld in afwachting van nader onderzoek en/of nadere gegevens, zoals onder andere bij de projecten De Hongerman, De Mijlpaal en Nuenen-West. Dit vergt veel personele inzet en neemt extra kosten, onder andere door de extra inhuur en de inschakeling van onderzoeksbureaus, met zich mee.

Na het vertrek van wethouder Tindermans in februari 2021 is besloten om geen nieuwe wethouder aan te trekken ter vervanging, maar de tijdsbestedingsnorm voor wethouders Van Brakel en Pernot aan te passen naar 1,0 fte.