Het plaats- en tijdonafhankelijk gebruik maken van gemeentelijke diensten biedt vele voordelen. We hebben dit eerder voor alle burgerzakenproducten binnen de wettelijke mogelijkheden via de gemeentelijke websites mogelijk gemaakt. Door de persoonlijke omgeving kan de behandeling van de aanvraag door de aanvrager gevolgd worden. 

In het kader van Brede toegankelijkheid burgerzakenproducten willen we de komende jaren het gebruik van onze digitale kanalen stimuleren en ondersteuning bieden aan inwoners die dat nodig hebben om hiervan gebruik te kunnen maken. Daarom zetten we in op:

  1. het gebruik van digitale producten en diensten voor iedereen zo makkelijk en eenvoudig mogelijk maken door onder meer eenvoudig taalgebruik, het vergroten van de vindbaarheid en door minder stappen in de aanvraag in te bouwen (minder doorklik-momenten);
  2. het samen met inwoners doorlopen van een digitale aanvraag van product of dienst waarbij duidelijk uitleg wordt gegeven;
  3. het bieden van de mogelijkheid om nog steeds via persoonlijk contact een product of dienst te verkrijgen.

Daarnaast werken we aan de wettelijke verplichting om informatie over producten en diensten te ontsluiten via YourEurope.eu in het Engels. Hierdoor wordt de digitale toegankelijkheid van de burgerzakenproducten nog verder vergroot.