Professionelere bedrijfsvoering is één van de pijlers van het ontwikkelprogramma Nuenen Ontwikkelt Door (NOD). In dit kader wordt onder meer de huidige budgethouderregeling tegen het licht gehouden en vervolgens herijkt. De nieuwe regeling moet transparanter en effectiever zijn dan de huidige regeling. In 2023 wordt de nieuwe regeling ingevoerd. Ook willen we een slag maken in de juridische kwaliteitszorg. 

Als gemeente krijgen we steeds meer te maken met aanvullende wet- en regelgeving mede doordat de rijksoverheid steeds meer taken decentraliseert. Daarbij komt dat de Nuenense samenleving mondig is. Het aantal verzoeken om informatie (voorheen WOB-verzoeken) neemt sterk toe, evenals het aantal handhavingsverzoeken, bezwaren/beroepen en klachten. Adequate juridische kwaliteitszorg ondersteunt bij een snelle en efficiënte afwikkeling van dit soort zaken en verzoeken. Mede in navolging van het advies van de bezwaar- en klachtencommissie (opgenomen in hun jaarverslag 2020-2021) is structureel extra formatie nodig gelet op de toename van de juridische werkzaamheden. Aangezien dit extra inzet betreft in zowel het fysieke als sociale domein, zijn de kosten hiervan deels opgenomen in het budget formatie-uitbreiding Openbare Ruimte binnen en deels in het budget formatie-uitbreiding CMD.

Naast de kosten voor een extra juridisch medewerker, is voor het CMD aanvullend budget opgenomen voor een extra consulent Wmo (zie budget formatie-uitbreiding CMD). De toename van het aantal aanvragen is dusdanig dat dit niet meer kan worden opgevangen binnen de huidige formatie. 

De hoge ambities van het gemeentebestuur hebben ook gevolgen voor de inzet die nodig is voor de openbare ruimte en de klimaatadaptatie. De huidige formatie is te beperkt om strategische advisering te kunnen bieden op onderwerpen als groen, kunstwerken, riolering/water, wegen en afval. Daarom is naast de uitbreiding van juridische slagkracht ook vergroting van de formatie van het cluster Openbare Ruimte binnen opgenomen in het budget formatie-uitbreiding Openbare Ruimten binnen. Een deel van de benodigde uitbreiding kan worden gefinancierd uit projectbudgetten (zie programma 8, budget toerekening salariskosten aan projecten en gesloten huishoudingen (afval, riolering, grexen).

De landelijke kwaliteitsrichtlijnen voor bouwen zijn veelomvattend. Afgelopen periode is duidelijk geworden dat de inzet van één bouwinspecteur te mager is en dat, om het werk goed te doen, een extra inspecteur/toezichthouder nodig is . Een deel van deze kosten wordt gedekt door gelden uit de meicirculaire 2022 (zie formatie-uitbreiding Vergunningverlening, handhaving en veiligheid, en meicirculaire 2022: extra capaciteit toezichthouder).

Tenslotte is de afgelopen jaren zaakgericht werken geïmplementeerd. De ervaring leert dat wil het zaaksysteem de wensen over zaakgericht werken blijvend ondersteunen, een procescoördinator blijvend nodig is. Enerzijds om nieuwe, aanvullende processen in te richten, anderzijds om op basis van leerervaringen de ingerichte processen te optimaliseren. De tijdelijke functie van procescoördinator zaakgericht werken willen we structureel maken en dit doen we samen met de gemeente Son en Breugel (zie budget formatie procescoördinator zaakgericht werken). 

Het aantal aanbestedingsprocedures bij de gemeente neemt toe onder meer door bouwprojecten zoals de Hongerman, het Klooster, de Kloostertuin en de Bundelroutes. Daarbij gaat het om steeds complexere aanbestedingstrajecten die soms bij gebrek aan inschrijvers over moeten. De Stichting Bizob ondersteunt de gemeente bij inkoop- en aanbestedingstrajecten. Het is noodzakelijk om extra uren bij hen in te kopen. Ook hiervoor is additioneel budget opgenomen in deze begroting.

Bovenstaande formatie-uitbreidingen zijn nodig om de ambtelijke organisatie verder te professionaliseren.