Het is essentieel dat Nuenen, Gerwen en Nederwetten ook in de toekomst goed bereikbaar zijn voor (gemotoriseerd) verkeer dat hier moet zijn en dat dit op een veilige en efficiënte wijze plaatsvindt. Daarvoor zoeken we continue afstemming met partijen uit de regio en de Metropoolregio Eindhoven zelf vanwege de coördinerende rol rondom regionaal verkeer en mobiliteit. Zo blijven wij op alle niveaus aangehaakt.

In 2023 wordt extra aandacht besteed aan de vervolguitwerking van de MIRT-studie waarover afspraken zijn gemaakt in het Verstedelijkingsakkoord Stedelijk Gebied Eindhoven. Een onderdeel daarvan is de uitwerking van de zogenaamde “Korte termijn maatregelen A2 randweg Eindhoven”. Dit maatregelenpakket met regionale mobiliteitshubs met bijbehorende (snel)fietsroutes en OV-verbindingen en de werkgeversbenadering, ter grootte van € 185 miljoen, vormt onderdeel van het totaalvoorstel vanuit de Brainportregio richting BO-MIRT en/of BOL (Bestuurlijk Overleg Leefomgeving). De inzet daarbij is om de kosten als volgt te verdelen: rijk 25%, provincie 25% en regio 25%. Voor de resterende 25% van de benodigde middelen worden op dit moment de kansen op medefinanciering vanuit de bredere regio (die immers meeprofiteren van de effecten van de maatregelen) en het bedrijfsleven gezocht. Voor Nuenen is daarop vooruitlopend een bedrag in de begroting opgenomen. De raad wordt te zijner tijd nader geïnformeerd.

Conform het vastgestelde gemeentelijke Mobiliteitsbeleid zetten we in op een risicogestuurde aanpak van gemeentebrede knelpunten. Speerpunten hiervan zijn module 3 (fietsverkeer) en module 6 (verkeersveiligheid). De nadruk ligt het komende jaar op het plannen en organiseren van de uitvoering (TOP16 maatregelen), waarvoor ook steeds aansluiting wordt gezocht bij de provinciale en de regionale verkeersplannen (onder andere in verband met subsidiemogelijkheden). Goede voorbeelden hiervan zijn de in de begroting opgenomen investeringen in de wegvakken Arnold Pootlaan, Brabantring en de Refeling.

Ook wordt een parkeervisie opgesteld om duurzamere ontwikkelingen (met name in het centrum van Nuenen) mogelijk te maken (module 5). Daarbij wordt aansluiting gezocht bij het actualiseren van de centrumvisie, zoals opgenomen in de programma's 5 en 7.

Bovendien vindt op structurele basis afstemming plaats met belangengroepen zoals Veilig Verkeer Nederland afdeling Nuenen, de Fietsersbond, alle basisscholen en de Politie. Dit vooral met het oog op de verbetering van schoolomgevingen en -routes, en verkeerseducatie en handhaving als sluitstuk van het verkeer- en vervoersysteem.