In 2020 zijn we meer online gaan communiceren met onze inwoners en ondernemers. Denk aan de invoering van de nieuwe gemeentelijke website (in maart 2020 gelanceerd) en een actievere bijdrage op social media. Deze ontwikkeling zetten we in 2021 voort. Onze gemeentelijke website komt steeds meer centraal te staan en aanvullend maken we gebruik van onze social media kanalen. Het verbeteren van de digitale toegankelijkheid van met name onze website is een speerpunt voor de komende tijd (vanaf 23 september 2020 geldt het Besluit digitale toegankelijkheid overheid voor alle websites van alle overheidsinstanties). 

Online communicatie wordt steeds belangrijker. Inwoners weten dat ze de gemeente snel kunnen bereiken via onze social mediakanalen. Tegelijkertijd verwachten ze ook snel een reactie. Dit vraagt bepaalde competenties in de organisatie en een stuk bewustwording van het belang van een goed functionerend webcare-team (back office) dat snel inhoudelijke vragen kan beantwoorden, onrust kan wegnemen en zich professioneel, maar informeel kan mengen in gesprekken op de diverse platforms. We maken hiervoor, in samenwerking met het klantencontactcentrum (KCC), een plan met werkafspraken.

Ook willen we in 2021 (meer) gebruik maken van online tools voor bijvoorbeeld enquêtes en formulieren. Dit sluit ook aan bij onze doelstelling om serieus aan de slag te gaan met online participatie. Met (online) communicatie kunnen we het succes van online participatie vergroten. Ze liggen in elkaars verlengde en versterken elkaar. Daarom gaan we 2021 de verbinding tussen communicatie en participatie (meer) opzoeken.