Nuenen heeft veel om trots op te zijn. Villagemarketing leunt op een compleet plaatje dat iets zegt over de ruimtelijke en cultuurhistorische kwaliteiten van Nuenen, maar ook over de Nuenense gemeenschap. De eerste stap in onze villagemarketing is daarom de identificatie van het dorp. Wat maakt Nuenen nou bijzonder en hoe definiëren we dat met elkaar? Deze vraag gaan we niet alleen beantwoorden, maar juist aan onze inwoners en ondernemers stellen.

Daarnaast zijn er projecten die bijdragen aan de kwaliteiten van het dorp. De Wereld van Van Gogh is zo’n project. Na vaststelling van de structuurvisie, naar verwachting eerste kwartaal 2019, zal met projecten in de openbare ruimte een eerste stap gezet worden in de uitvoering. Hiertoe zijn investeringen opgenomen in de begroting die specifiek toe te wijzen zijn aan de uitvoering van De Wereld van Van Gogh. Het gaat om deelgebieden park Houtrijk/Van Goghkerkje, vijver gemeentehuis en Park. Voor deze projecten wordt € 250.000,- ten laste gebracht van de reserve bovenwijkse voorzieningen.

Nuenen heeft met het erfgoed van Van Gogh een grote toeristische trekker, met het Vincentre en 14 Van Goghmonumenten. Als gemeente zoeken we nadrukkelijker de samenwerking op met de Van Gogh Heritage Foundation, Van Gogh Village Nuenen en andere Van Gogh-gemeenten zoals Etten-Leur en Zundert.
Het Van Gogh National Park verbindt het Groene Woud met de Loonse en Drunense Duinen. Nuenen vormt de zuidoostelijke grens van het gebied. Uiteraard met Van Gogh maar ook met natuurgebieden zoals de Heerendonk en het Nuenens Broek. Dit project staat zowel bij de werkgroep Ruimte van het Stedelijk Gebied Eindhoven als Mozaïek Dommelvallei (samenwerking tussen Dommelgemeenten tussen Eindhoven en Den Bosch) op de agenda.

Het Vincentre levert een belangrijke bijdrage aan de Van Gogh-beleving in het dorp en de profilering van het dorp. We vinden het museum en de activiteiten van stichting Van Gogh Village Nuenen belangrijk en stellen daarom voor een jaarlijkse subsidie te verstrekken zodat zij hun activiteiten voort kunnen zetten. We hebben hiervoor structureel € 65.000,- opgenomen in de begroting.

Vrijetijdseconomie
Vrijetijdseconomie, recreatie en toerisme is wereldwijd een groeiende sector die ook voor Nuenen kansen biedt. Vrijetijdseconomie gaat over de vrijetijdsbesteding van mensen of dat nu thuis, buiten of ergens anders is. We hebben het dan over fitness, welness, sport, natuur, recreatie, kunst/cultuur, toerisme, events en entertainment. We gaan breder kijken naar vrijetijdsbesteding dan alleen inzetten op toerisme rond Van Gogh.