Voor de komende jaren willen we het hoge veiligheidsgevoel van onze inwoners, ondernemers en bezoekers vasthouden. Komende jaren blijven minder criminaliteit, minder overlast en minder ondermijning dan ook topprioriteiten in het lokale en regionale veiligheidsbeleid.
De veiligheidsaanpak verloopt langs drie sporen:

  • aanpak van high impact crimes als overval, straatroof, woninginbraak, geweld;
  • gebiedsgerichte aanpak met een probleemgerichte inzet in wijken en bedrijventerreinen;
  • aanpak van ondermijnende criminaliteit, niet alleen strafrechtelijk maar vooral bestuurlijk.

In 2019 wordt de Aanpak Voorkoming Escalatie (AVE) bij huishoudens met opkomende problematiek geïmplementeerd in onze organisatie. Het doel is om op basis van een hulpvraag of hulpnoodzaak adequaat hulp te bieden dan wel op te leggen via dwang of drang.
Het aanpakken van overlast en signalen vraagt om informatiedeling, maar ook om voorlichting geven en toepassen van drang- en dwangmaatregelen. Daarom wordt er, naast het reguliere CMD-overleg, ook een signaleringsoverleg ingevoerd. Door de invoering van een signaleringsoverleg wordt uitvoering gegeven aan de prestatieafspraken met de woningcorporaties.
Monitoring resultaat en proces bij (complexe) zorg- en veiligheidscasussen is van cruciaal belang. Daarom is de aanschaf van een applicatie nodig om inzicht te krijgen en sturing te geven aan processen. Operationeel wordt vanuit het CMD (zie programma 3) de implementatie van de applicatie geregisseerd.

Verder gaan we komende jaren werken aan ons eigen functioneren. Uit de Veiligheidsmonitor 2017 blijkt dat 14% van onze inwoners (zeer) ontevreden is over het functioneren van de gemeente. Ook over de politie zijn onze inwoners kritisch. De resultaten van de monitor worden gedeeld met de politie en we vragen hen actie te ondernemen. Wij zijn in ieder geval niet tevreden over het oordeel en willen met een plan komen tot een betere dienstverlening. Extra budget om uitvoerig te geven aan onze ambitie om te verbeteren is wenselijk. Budget wordt besteed aan bijvoorbeeld communicatie (folders, bijeenkomsten, inhuur professionals voor voorlichting over cybercrime, verhogen weerbaarheid ouderen, etc.). Wij vragen hiervoor € 15.000,-.

Om doelen te realiseren moeten een aantal onderwerpen verder worden doorontwikkeld dan wel nieuwe onderwerpen/aanpakken worden ingezet. Dit kan door anders en slimmer werken, maar ook door inzet van technologie en extra personele capaciteit. In het nieuwe Veiligheidsbeleid (2019-2022) en het VTH-beleid 2019-2022 is dit nader uitgewerkt.

Op dit moment is formeel 1 fte beschikbaar binnen het vakgebied veiligheid. Het takenpakket van deze beleidsmedewerker openbare orde en veiligheid is volledig gevuld met strategische, regionale beleidsmatige onderwerpen en advisering, complexe zorg- en veiligheidscasussen en het projectleiderschap van RIEC-casussen. Met een tijdelijk budget van de gemeenteraad (tot eind 2018) heeft de beleidsmedewerker fulltime ondersteuning voor de uitvoering. Deze ondersteuning blijkt nodig te zijn om het hoge niveau van leefbaarheid en veiligheid te waarborgen voor de toekomst. Wij vragen om een structurele fte voor beleidsuitvoering van veiligheid (kosten € 67.360,- per jaar).