De begroting inclusief nieuw beleid moet structureel en reëel in evenwicht zijn. Eventueel kan de raad ervoor kiezen om dit evenwicht uiterlijk in de laatste jaarschijf van de meerjarenraming te bereiken. Maar daarvan kan alleen incidenteel sprake zijn. De provincie als onze financieel toezichthouder ziet erop toe dat geen sprake is van "opschuivend perspectief": een meerjarenbegroting die ieder jaar opnieuw uitsluitend in de laatste jaarschijf in evenwicht is.

Structureel evenwicht betekent dat structurele lasten gedekt zijn door structurele baten. Het structureel begrotingssaldo wordt bepaald door het begrotingssaldo te zuiveren van incidentele baten en lasten. Het overzicht van incidentele baten en lasten, zie § 3.3.2, is hierbij een belangrijk document.
Reëel evenwicht houdt in dat de ramingen volledig, realistisch en haalbaar zijn.

Hoewel de huidige begroting reëel en structureel in evenwicht is, is toch sprake van preventief toezicht door de provincie. Niet vanwege de begroting maar van rechtswege, op grond van artikel 21 van de Wet algemene regels herindeling (Wet arhi). Dit toezicht is van kracht naast het reguliere financieel toezicht op basis van de Gemeentewet. Het preventief toezicht op grond van de Wet arhi staat volledig los van de financiële positie van Nuenen. Bepaalde categorieën van besluiten van de raad en het college van burgemeester en wethouders moeten eerst door de provincie worden goedgekeurd voordat tot uitvoering kan worden overgegaan. Het gaat om besluiten die kunnen leiden tot nieuwe uitgaven, verhoging van bestaande uitgaven of verlaging van bestaande inkomsten of tot vermindering van vermogen, waardoor voor de nieuw te vormen gemeente financieel nadeel kan ontstaan. Dit toezicht is ingegaan op 15 mei 2018, toen Gedeputeerde Staten het herindelingsontwerp Nuenen c.a.- Eindhoven heeft vastgesteld.