Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting

Op 1 januari 2016 is de Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen ingegaan. In 2023 zijn de aanslagen 2016 tot en met 2021 definitief verwerkt op basis van het akkoord met de belastingdienst over de definitieve uitgangspunten voor de grondexploitatie Nuenen-West. Dit betekende een vermindering (terugbetaling) van € 266.000. De aangiften 2022 tot en met 2023 zijn nog voorlopig opgelegd en de definitieve aangifte moet nog ingediend worden.

 

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidsverantwoording vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en 
lasten, alsmede de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). Uitgangspunt is het niveau waarop de raad de budgetten in de begroting en bij investeringen geautoriseerd heeft. In de begroting zijn de bedragen voor de lasten en baten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de juiste investering, het toereikend zijn van het begrotingsbedrag, alsmede het begrotingsjaar van belang zijn.

Als blijkt dat de gerealiseerde bedragen hoger zijn dan de, ook na de laatste begrotingswijziging, geraamde bedragen dan kan er sprake zijn van onrechtmatige uitgaven (begrotingsonrechtmatigheid) aangezien deze lasten buiten het budgetrecht van de raad tot stand zijn gekomen. 

In deze jaarrekening neemt het college voor het eerst de rechtmatigheidsverantwoording op zoals o.a. toegelicht in het raadsvoorstel bij het actualiseren van de Financiële verordening. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd.

In hoofdstuk 3 van de gewijzigde Financiële verordening zijn daarvoor artikelen opgenomen. Deze artikelen zijn overgenomen uit de Modelverordening van de VNG van november 2022. Die Modelverordening is op zijn beurt weer gebaseerd op de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV. Op 20 november 2023 heeft de commissie BBV een Q&A rechtmatigheidsverantwoording gepubliceerd. De daarin gegeven antwoorden leiden tot verschillende interpretaties van hoe om te gaan met de begrotingsrechtmatigheid. Om duidelijkheid te krijgen over hoe we in deze jaarrekening invulling geven aan de begrotingsrechtmatigheid, hebben we deze werkwijze samen met het controleprotocol in februari 2024 aan uw raad voorgelegd.

De toets op rechtmatigheid richt zich op de beschikbare uitgavenbudgetten en de in werkelijkheid gedane uitgaven. Uit het overzicht baten en lasten op de voorgaande pagina’s, en hieronder gecomprimeerd weergegeven, blijkt dat er bij 4 programma's een overschrijding op de lasten is.

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid
Bedragen x €1.000
Programma Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Afwijking budget 2023
Programma 1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening 12.189 11.759 -430
Programma 2. Veiligheid & Handhaving 3.086 3.175 88
Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd 28.209 27.758 -452
Programma 4. Verenigingen & Accommodaties 3.413 3.456 44
Programma 5. Wonen & Leefomgeving 11.751 10.702 -1.048
Programma 6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer 10.962 12.167 1.205
Programma 7. Economie, Toerisme & Recreatie 1.888 1.863 -26
Programma 8. Financiën & Belastingen 2.243 2.446 203
Terug naar navigatie - toelichting

Op grond van de Kadernota Rechtmatigheid 2023 van de Commissie BBV van november 2023, de Financiële verordening gemeente Nuenen 2023 en de vastgestelde werkwijze begrotingsrechtmatigheid jaarrekening 2023 gemeente Nuenen is in onderstaande tabel het resterende saldo van de begrotingsonrechtmatigheden bepaald.

Begrotingscriterium Overschrijding Waarvan acceptabel
Overschrijding lasten prgramma's:
Programma 2. Veiligheid & handhaving 88 88
Programma 4. Verenigingen & accommodaties 44 44
Programma 6. Ruimtelijk beheer, milieu & verkeer 1.205 788
Programma 8. Financiën en belastingen 203 203
Subtotaal programma's 1.540 1.123
Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten) 0 0
Totaal overschrijding 1.540
Totaal overschrijdingen die passen binnen het vooraf vastgestelde beleid en daarmee acceptabel zijn. 1.123
Resterend saldo begrotingsonrechtmatigheden 417
Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Toelichting overschrijdingen per programma

Programma 2. Veiligheid & handhaving
De lastenoverschrijding betreft voornamelijk de overhead binnen dit programma. Alle over- en onderschrijdingen in de individuele programma’s geven per saldo geen overschrijding (zie Algemene toelichting en inleiding bij de programma’s).
Omdat de kostenoverschrijding op dit programma past binnen het bestaand beleid, maar niet in de tussentijdse rapportage verwerkt kon worden, betreft dit een acceptabele overschrijding. Conform de vastgestelde werkwijze heft een acceptabele overschrijding de begrotingsonrechtmatigheid op.

Programma 4 Verenigingen & accommodaties
De kosten van sportaccommodaties (taakveld 5.2) zijn overschreden. Omdat deze kosten worden gecompenseerd door daaraan gerelateerde inkomsten, betreft dit een acceptabele overschrijding. Conform de vastgestelde werkwijze heft een acceptabele overschrijding de begrotingsonrechtmatigheid op.

Programma 6. Ruimtelijk beheer, milieu & verkeer
De overschrijding heeft diverse oorzaken. Een groot deel daarvan is acceptabel op grond van de financiële verordening. Conform de vastgestelde werkwijze heft een acceptabele overschrijding de begrotingsonrechtmatigheid op.
Daarnaast zijn de kosten openbaar groen overschreden als gevolg van indexering en areaaluitbreiding, die vanuit de stelpost loon- en prijsontwikkeling (programma 8) zou moeten zijn overgeheveld. Omdat deze overschrijding niet via een tussentijdse rapportage is geautoriseerd, is deze overschrijding begrotingsonrechtmatigheid (€ 417.000).

Programma 8. Financiën & Belastingen
De lastenoverschrijding betreft voornamelijk de overhead binnen dit programma. Alle over- en onderschrijdingen in de individuele programma’s geven per saldo geen overschrijding (zie Algemene toelichting en inleiding bij de programma’s).
Omdat de kostenoverschrijding op dit programma past binnen het bestaand beleid, maar niet in de tussentijdse rapportage verwerkt kon worden, betreft dit een acceptabele overschrijding. Conform de vastgestelde werkwijze heft een acceptabele overschrijding de begrotingsonrechtmatigheid op.

Begrotingsrechtmatigheid investeringen en projecten
In het overzicht van investeringen en projecten staan 10 kredieten met een budgetoverschrijding kleiner dan de rapporteringsgrens van € 50.000,-.

Daarnaast is er 1 krediet met een budgetoverschrijding groter dan de rapporteringsgrens van € 50.000,-.
Omdat de kostenoverschrijding op dit krediet past binnen het bestaand beleid, maar niet in de tussentijdse rapportage verwerkt kon worden, betreft dit een acceptabele overschrijding. Conform de vastgestelde werkwijze heft een acceptabele overschrijding de begrotingsonrechtmatigheid op.

Analyse overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting

De analyse van het overzicht van baten en lasten is opgenomen onder alle programma's, onder de tabellen "Wat heeft het gekost". 

Op hoofdlijnen ziet de analyse er als volgt uit:

Grootste verschillen tussen begroot en gerealiseerd resultaat
Vrijval voorziening wethouderspensioenen (P1) 264.000
Storting in voorziening verlofsparen (P1) -173.000
Bijstandsverlening (BUIG) en minimabeleid (P3) 104.000
Jeugdhulp (P3) 116.000
Grondexploitatie (P5) 892.000
Overschrijding openbaar groen (P6) -419.000
Storting voorziening milieuschade (P6) -389.000
Algemene uitkering gemeentefonds (P8) 521.000
Lagere rentelasten (alle programma's) 171.000
Overige verschillen < € 100.000 499.000
Begroot resultaat 614.000
Totaal gerealiseerd resultaat 2023 2.200.000

Overzicht onvoorzien

Terug naar navigatie - Overzicht onvoorzien
Beginstand onvoorzien 2023 143.225
Extra verkiezingen (tussentijdse rapportage najaar 2023) -100.000
Eindstand onvoorzien 2023 43.225
Het restant van de stelpost onvoorzien valt in deze jaarrekening vrij ten gunste van het resultaat 2023.

Overzicht van de incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van de incidentele baten en lasten
Incidentele baten en lasten 2023
Baten Lasten
Programma 1 Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening
Vrijval voorziening wethouderspensioenen 264.000
Storting voorziening verlofsparen 173.000
Programma 2 Veiligheid & Handhaving
Versterkingsgelden radicalisering 666.000 666.000
Programma 3 Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Opvang Oekraïners 3.025.886 1.638.973
Brede spuk GALA 133.644 106.180
Programma 4 Verenigingen & Accommodaties
Brede spuk GALA 56.021 102.949
Programma 5 Wonen & Leefomgeving
Project Dommeldal (uit reserve groen voor rood) 21.156 61.170
Opstellen Woonzorgvisie 25.889
Koopgarantgelden Helpt Elkander 55.692
Verkoop grond woonwagenlocatie 52.506
Bouwgrondexploitatie 6.900.000 5.234.000
Programma 6 Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Storting voorziening milieuschade 389.124
Incidentele bedragen < € 25.000 (alle programma's) 8.987 59.078
Subtotaal 11.183.892 8.456.363
Incidentele mutaties reserves Baten/onttrekking Lasten/toevoeging
Programma 3 Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Opvang vluchtelingen 707.000
Storting rijksgelden Oekraïne in reserve vluchtelingen 1.814.113
Programma 5 Wonen & Leefomgeving
Overdracht woonwagens en standplaatsen 1.150.000 1.150.000
Correctie afdracht fondsen door winstneming Eeneind oost 31.000
Correctie afdracht fondsen door winstneming Luistruik 170.000
Storting vanuit grondexploitatie in reserve bovenwijkse voorzieningen 521.714
Storting vanuit grondexploitatie in reserve sociale volkshuisvesting 27.333
Storting vanuit grondexploitatie in reserve groen voor rood 23.810
Storting reserve groen voor rood anterieure overeenkomsten 40.220
Koopgarantgelden Helpt Elkander naar reserve Betaalbaar wonen 55.692
Programma 6 Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Terugstorten dekkingsres. In algemene reserve 31.940 31.940
Terugstorten dekkingsres. In alg reserve bouwgrond 92.000 92.000
Spuk CDOKE en verschuiving alg midd 330.000
Programma 7 Economie & Toerisme
Klooster scenario 2 deel dekkingsreserve 850.000 850.000
Programma 8 Financiën & Belastingen
Opheffen reserve corona 352.125 352.126
Storting 75% begrotingssaldo in alg res tbv ravijn 312.524
JR 2022 energietoeslag decembercirculaire 2022 312.000
Winstnemingen Eeneind Zuid naar alg res bouwgrondexpl 362.821 362.821
Storting reserve pers kosten investeringen 1.000.000
Incidentele bedragen < € 25.000 (alle programma's) 103.326 37.122
Subtotaal 3.961.212 7.202.415
Totaal 15.145.104 15.658.778
Terug naar navigatie - Toelichting incidentele baten en lasten

Toelichtingen incidentele baten en lasten groter dan € 25.000,-

 

Vrijval voorziening wethouderspensioenen:
Uit deze voorziening kon een bedrag vrijvallen als gevolg van de lagere wettelijke rekenrente.

Storting voorziening verlofsparen:
Er is een bedrag gestort in de voorziening verlofsparen vanwege nieuwe regelgeving.

Versterkingsgelden radicalisering:
Deze specifieke uitkering ontvangt gemeente Nuenen als penvoerder namens de regio en er worden regionale projecten van betaald.

Project opvang Oekraïners:
Voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen zijn kosten gemaakt, zoals voor huisvesting en leefgeld. Daarvoor hebben we rijksbijdragen ontvangen. 

Brede spuk / GALA:
In 2023 ontvingen we een specifieke uitkering (SPUK) voor het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). We hebben hiermee onder andere muziektherapie, een beweegdag voor Parkinsonpatiënten en een plan voor valpreventie bekostigd. .

Project Dommeldal:
Gedurende een aantal jaren worden natuurprojecten in het Dommeldal uitgevoerd ten laste van de bestemmingsreserve groen voor rood. 

Opstellen woonzorgvisie:
Dit betreft een belangrijk project vanuit het coalitieprogramma. Er is een woonzorganalyse opgesteld en deze vormt de basis van de woonzorgvisie.

Koopgarantgelden Helpt Elkander:
We ontvangen de voormalige Koopgarantgelden terug van woningbouwvereniging Helpt Elkander. Deze gelden storten we conform afspraak in de reserve Betaalbaar wonen.

Verkoop grond woonwagenlocatie:
Baten van verkoop gronden worden altijd aangemerkt als incidentele baten, omdat een stuk grond maar eenmaal verkocht kan worden. 

Bouwgrondexploitatie:
Alle baten en lasten van de grondexploitatie zijn incidenteel van aard. 

Storting voorziening milieuschade:
Er is een storting gedaan in de voorziening milieuschade omdat op basis van recente ontwikkelingen hogere kosten worden verwacht.

Incidentele mutaties reserves:
Hiervoor verwijzen we naar de toelichting reserves verderop in deze jaarrekening.

 

Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves

Terug naar navigatie - Overzicht van de structurele toevoegen en onttrekkingen aan de reserves
Omschrijving Toevoegingen Onttrekkingen Reden
Dekkingsreserve HOV2 2.508 onttrekking kapitaallasten
Dekkingsreserve bereikbaarheidsakkoord 20.058 onttrekking kapitaallasten
Dekkingsreserve ecologische verbinding Hooidonk 870 onttrekking kapitaallasten
Dekkingsreserve hybrideveld RKGSV Gerwen 14.288 onttrekking kapitaallasten
Dekkingsreserve onderzoek mobiliteitsprojecten 35.784 onttrekking kapitaallasten
Dekkingsreserve snelheidsremmende maatregelen Boord 1.442 onttrekking kapitaallasten
 Totaal - 74.950  Totaal

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

Terug naar navigatie - Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

De WNT is van toepassing op gemeente Nuenen. Het voor gemeente Nuenen toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2023 € 223.000.

Naast de hieronder vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2023 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.

Gegevens 2023
bedragen x € 1 M. Arents J. Oostdijk
Functiegegevens Directeur Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2023 1/1 - 31/12 16/10 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 0,889
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 121.020 16.371
Beloningen betaalbaar op termijn 19.957 2.590
Subtotaal 140.977 18.961
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 223.000 41.822
-/- Onverschuldigd betaald bedrag en nog niet terugontvangen bedragen N.v.t. N.v.t.
Bezoldiging 140.977 18.961
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t. N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t. N.v.t.
Gegevens 2022
bedragen x € 1 M. Arents M.C.P. Laurenssen van Dal
Functiegegevens Directeur Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2022 1/1 - 31/12 1/1 - 30/9
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 0,963
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 114.344 71.688
Beloningen betaalbaar op termijn 20.657 11.072
Subtotaal 135.001 82.760
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 216.000 155.578
Bezoldiging 135.001 82.760

In 2023 is sprake geweest van inhuur op de functie van griffier. Hieronder is daar een overzicht voor opgenomen.

Gegevens 2023
bedragen x € 1 M. van IJsseldijk E. Kooi
Functiegegevens Griffier Griffier
Kalenderjaar 2023 2022 2023
Periode functievervulling in het kalenderjaar (aanvang – einde) 1-1 t/m 31-3 1-9 t/m 31-12 17-4 t/m 16-10
Aantal kalendermaanden functievervulling in het kalenderjaar 3 4 7
Omvang van het dienstverband in uren per kalenderjaar 443 597 553
Individueel toepasselijk bezoldigingsmaximum
Maximum uurtarief in het kalenderjaar 212 206 212
Maxima op basis van de normbedragen per maand 81.400 114.400 199.400
Individueel toepasselijk maximum gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 195.800 117.236
Bezoldiging (alle bedragen exclusief btw)
Bezoldiging in de betreffende periode 50.254 63.540 58.065
Totale bezoldiging gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 113.794 58.065
(-/-) Onverschuldigd betaald bedrag en nog niet terugontvangen bedrag 0 0
Totale bezoldiging, exclusief BTW 113.794 58.065
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t. N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t. N.v.t.

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording

Rechtmatigheidsverantwoording jaarrekening 2023


Verantwoordelijkheid college

De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. 
Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op 7 februari 2024 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.
Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 1% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 733.000.
De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2023 van de Commissie BBV van november 2023, de Financiële verordening gemeente Nuenen 2023 en de vastgestelde werkwijze begrotingsrechtmatigheid jaarrekening 2023 gemeente Nuenen.

Bevinding

Het college is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor gestelde grens.
In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de raad aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie hij onderneemt om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.