Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?
Beoogd maatschappelijk effect Doelstellingen
Samenleving waarin iedereen kan meedoen 1. Meer aansluiten bij en faciliteren van initiatieven vanuit de samenleving
Inclusieve samenleving 2. Minder obstakels om deel te nemen aan de samenleving voor mensen met beperkingen
Ouderen kunnen langer zelfstandig blijven wonen 3. Meer ondersteuning om de zelfredzaamheid van ouderen te bevorderen
Juiste en tijdige zorg voor iedereen die dat nodig heeft 4. Betere vroegsignalering en meer passende ondersteuning voor inwoners die het nodig hebben
Gemeente waar kinderen en jongeren veilig kunnen opgroeien, zonder middelengebruik, overlast en criminaliteit. 5. Lager percentage kinderen en jongeren die middelen gebruiken, overlast veroorzaken en/of in criminaliteit terecht komen
Juiste en adequate hulpverlening voor personen met onbegrepen en/of verward gedrag (GGZ problematiek) 6. Betere vroegsignalering en meer aandacht voor personen met onbegrepen en/of verward gedrag
Zorg betaalbaar houden 7. Meer inzicht en grip krijgen op de kostenontwikkeling in de Jeugdzorg en Wmo
8. Minder noodzaak om duurdere zorgvoorzieningen in te zetten
Maximale ondersteuning naar werk/dagbesteding 9. Betere ondersteuning van inwoners door in te zetten op doelgroepgerichte begeleidingsmethoden
Vergunninghouders kunnen zich zelfstandig redden in de (Nuenense) samenleving 10. Betere ondersteuning van vergunninghouders bij hun inburgering
Bevorderen van een gezonde leefomgeving en leefstijl 11. Lager percentage inwoners met overgewicht, roken, drankgebruik en/of andere verslavingen

Relevante beleidsnota's in dit programma

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's in dit programma
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Re-integratieverordening Participatiewet Nuenen c.a. 2023 onbepaald oktober 2023 onbepaald
Verordening maatregelen Pw, IOAW en IOAZ gemeente Nuenen en Son en Breugel 2020 en verder mei 2020 2024
Verordening individuele inkomenstoeslag gemeente Nuenen 2020 2020 en verder januari 2020 onbepaald
Actualisering nota sociaal domein 2019 - 2021 september 2018 2024
Nota vrijwilligersbeleid 2020-2026 2020 - 2026 september 2020 2024
Projectplan huisvesting, inburgering en participatie vergunninghouders 2017 - 2020 mei 2017 onbepaald
Verordening inburgering Nuenen c.a. 2022 2022 en verder december 2021 onbepaald
Verordening Jeugdhulp gemeente Nuenen 2020 onbepaald mei 2020 onbepaald
Nota Jeugdbeleid 2021-2024 2021 - 2024 april 2021 2024
Wmo verordening Nuenen c.a. 2021 2022 en verder december 2021 onbepaald
Nota dementievriendelijke gemeente Nuenen. 2021-2025 2021 - 2025 september 2021 onbepaald
Nota mantelzorg gemeente Nuenen. 2021-2025 2021 - 2025 september 2021 onbepaald
Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Nuenen c.a. 2021 2021 en verder februari 2021 onbepaald
Beleidsnota schuldhulpverlening 2021 - 2025 2021 - 2025 februari 2021 2025
Beleidsnota schuldhulpverlening 2021-2025. Verordening beslistermijn schuldhulpverlening 2021 - 2025 juli 2021 2025
Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Nuenen 2022 2022 en verder juli 2022 onbepaald

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Naam Indicator Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Jaarrekening 2023
Absoluut verzuim (5-18 jaar) % van het aantal leerplichtigen 0,56 0,2 0,56
Relatief verzuim (5-18 jaar)* % van het aantal leerplichtigen 0,75 0,5 0,8
Jongeren met jeugdhulp* % van het aanal jongeren (0-18 jaar) 11,5 13,0 12,3
Verwijzingen jeugdzorg via CMD** % verwijzigingen jeugdzorg via CMD ten opzichte van alle verwijzingen jeugdzorg 45
Kosten jeugdzorg per kind** kosten jeugdzorg per kind 6633
Meldingen overlast Jeugd** aantal politieregistraties van meldingen waarbij geklaagd wordt over de jeugd per 10.000 inwoners 13,5 17,5
Jongeren met jeugdreclassering* % van het aantal jongeren (12-23 jaar) 0,14 0,06 0,07
Jongeren met jeugdbescherming* % van het aantal jongeren (0-18 jaar) 0.43 0,5 0,33
Vroegtijdige schoolverlaters zonder kwalificatie (VSV-ers)* % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs 1,5 1,5 1,6
Jongeren met delict voor rechter (12-21 jaar)* % van het aantal jongeren (12-21 jaar) 1 1,5
Kinderen in uitkeringsgezin* % van het aantal jongeren (0-18 jaar) 4 4 3
Jeugdwerkeloosheid* % van het aantal jongeren (16-22 jaar) 1 1 1
Bijstandsuitkeringen* aantal per 1.000 inwoners (vanaf 18 jaar) 23 18 18
Uitstroom Participatiewet** aantal inwoners dat niet langer gebruik maakt van een uitkering op grond van Participatiewet 97 60
Lopende re-integratievoorzieningen* aantal per 1.000 inwoners (15-64 jaar) 7,6 8 10
Dagbesteding** aantal inwoners in niet-arbeidsmatige dagbesteding vanuit Wmo 178 98***
Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement * aantal per 1.000 inwoners 49 54 47***
Wmo-woningaanpassingen** aantal woningaanpassingen in kader van Wmo 87 183***
Wmo: andere oplossingen t.o.v. doorverwijzingen naar maatwerkarrangement** % van verzoeken om Wmo-voorziening waarin voorzien kan worden door eigen netwerk, door medewerker CMD en/of algemene voorziening versus aantal doorverwijzingen 31 74***
Mantelzorgers ** aantal geregistreerde mantelzorgers bij de gemeente 710 750 950
Overgewicht** % inwoners met overgewicht (BMI>25) 47,6 46
Alcohol gebruik jongeren** ooit alcohol gedronken (klas 2 en 4 VO) 37 37
Middelen gebruik jongeren** % jongeren dat ooit soft drugs heeft gebruikt (klas 2 en 4 VO) 8 8
Middelen gebruik jongeren** % jongeren dat ooit hard drugs heeft gebruikt (klas 2 en 4 VO) 0,8 0,8
Inburgeringstrajecten ** aantallen persoonlijke ontwikkelingsplannen 46 14 28
Taakstelling huisvesting vergunninghouders ** % realisatie versus taakstelling 160 100% 100%
Taakstelling huisvesting vergunninghouders absolute aantal gerealiseerd c.q. begroot 53 30 46

* verplichte indicator op grond van BBV

** uit Monitor sociaal domein Nuenen

*** voorlopige data

Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Gemeenschappelijke regeling WSD
WSD is het sociaal werkbedrijf voor negen gemeenten. Zij ondersteunen inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt bij het vinden en behouden van werk. WSD voert de werkgeversverplichtingen uit van de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). Daarnaast begeleidt en ontwikkelt WSD inwoners die in het kader van de Participatiewet ondersteuning nodig hebben bij het vinden van werk en fungeren daarmee als sociaal ontwikkelbedrijf. De expertise, het netwerk en de infrastructuur van WSD vormt hiervoor een passende basis. Voor nieuwkomers met een grote afstand tot de arbeidsmarkt, voert WSD in het kader van de Wet Inburgering de Zelfredzaamheidsroute uit.

Op basis van het vastgestelde koersdocument "Gezamenlijke doorontwikkelen" is in nauwe samenwerking met WSD een Lokaal Plan opgesteld voor de periode van 2022 t/m 2025. Het Lokaal Plan omvat deelprojecten waaronder de werkdiagnose AanZet en participatiehuis ‘t Goed Nuenen. De deelprojecten bieden de mogelijkheid om gezamenlijk optimale dienstverlening te ontwikkelen. Met de Kenniskompanie als kennis- en expertisecentrum bundelen de samenwerkende gemeenten kennis en ervaring voor het ondersteunen van inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt. 

 

Dienst Dommelvallei

Dienst Dommelvallei voert gemeentelijke taken uit o.a. met betrekking tot de Participatiewet, Wet Inburgering en het minimabeleid, samen met de ketenpartners, zoals WSD en het CMD. Daarnaast adviseert de dienst beleidsmatig op het taakveld Werk en Inkomen, Inburgering en arbeidsmarktbeleid. Dienst Dommelvallei voerde tijdelijke maatregelen uit om de (financiële) gevolgen van de coronapandemie te beperken, zoals Tozo, Tonk en bedrijfskredieten. De administratieve afwikkeling en de terugbetaling (Tozo-uitkering) neemt nog enkele jaren in beslag.

In 2023 heeft Dienst Dommelvallei ook de regelingen Energietoeslag en Leefgeld Oekraïense vluchtelingen uitgevoerd. Extra aandacht ging in 2023 uit naar de uitvoering van de huisvesting statushouders waar nieuwkomers in samenwerking met Vluchtelingenwerk van LEV-groep, gehuisvest werden in de gemeente Nuenen.

Onder doelstelling 9 en 10 is aangegeven wat er is opgepakt binnen deze samenwerking.

 

Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD)

De GGD hield zich bezig met het bestrijden van Covid-19 door testen, vaccineren en informeren. In 2023 is een inhaalcampagne gehouden om jongeren van 19 tot en met 26 jaar te vaccineren tegen HPV ter bescherming tegen verschillende soorten kanker. Begin 2023 zijn twee belangrijke akkoorden door het rijk en de VNG ondertekend: het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en het Integraal Zorgakkoord (IZA). De GGD heeft de gemeenten hierin ondersteund bij de regionale en lokale planvorming. De contracttaak Wvggz is uitgebreid. Er is gewerkt aan het opzetten van Wijk GGD om subsidie vanuit ZonMW mogelijk te maken en de jeugdgezondheidszorg is vernieuwd. De bestuursopdracht is afgerond waarbij onder andere zelforganisatie en het LEAN-gedachtegoed in de organisatie is geïmplementeerd. Via het maatwerkpakket heeft de GGD voor Nuenen inzet geleverd op lokale gezondheidspreventie, door onder meer de werkgroepen dementievriendelijk Nuenen en preventie alcohol en drugs. De GGD verzorgde opvoedondersteuning op scholen en via het Oudercafé. Zij had ook een rol in rookvrije omgeving, aansluiting bij het landelijk programma één tegen eenzaamheid, Kansrijke start en Nu Niet Zwanger (NNZ) waarbij inwoners in een kwetsbare positie actief geïnformeerd en begeleid worden bij een eventuele (toekomstige) kinderwens.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2023) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Afwijking budget 2023
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 3 0 1.951 1.814 -137
4.1 Openbaar basisonderwijs 97 97 93 -4
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 814 935 1.012 77
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 3.352 5.420 5.192 -228
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 542 381 354 -27
6.3 Inkomensregelingen 6.254 7.009 6.884 -125
6.4 WSW en beschut werk 1.428 1.431 1.402 -29
6.5 Arbeidsparticipatie 713 756 844 87
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 988 1.104 1.188 84
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 1.855 1.755 1.672 -83
6.71B Begeleiding (WMO) 970 786 820 35
6.71C Dagbesteding (WMO) 345 365 407 42
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) 335 330 301 -28
6.72A Jeugdhulp begeleiding 875 1.245 1.251 6
6.72B Jeugdhulp behandeling 1.915 2.180 2.143 -37
6.72C Jeugdhulp dagbesteding 255 104 124 20
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig 202 222 243 21
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 765 565 475 -90
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf 15 15 19 4
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 42 77 101 24
6.74C Gesloten plaatsing 20 29 36 8
6.81A Beschermd wonen (WMO) 3 3 26 23
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 18 18 17 0
6.82A Jeugdbescherming 383 285 275 -10
6.82B Jeugdreclassering 58 25 21 -4
7.1 Volksgezondheid 918 1.121 1.044 -77
Totaal Lasten 23.161 28.209 27.758 -452
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 3 0 707 707 0
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 76 145 147 2
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 365 3.489 3.373 -116
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 110 110 69 -41
6.3 Inkomensregelingen 5.028 5.011 5.013 2
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 0 0 3 3
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) 150 150 142 -8
7.1 Volksgezondheid 0 127 78 -49
Totaal Baten 5.728 9.739 9.531 -208

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse
3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd I/S Bedrag
Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken I -38.000
De realisatie van het peuterwerk en de vroeg- en voorschoolse educatie was hoger dan begroot. Doordat een inkomensafhankelijke ouderbijdrage wordt berekend is pas bij de afrekening bekend wat de bijdrage van de gemeente is.
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie I 227.000
De verleningen voor jeugdsubsidies waren lager dan begroot, Voor het jongerenwerk waren de kosten incidenteel lager vanwege tijdelijk minder inzet.
Project Mazl is medio 2023 stopgezet. Kosten voor preventief jeugdbeleid, kansrijke start, sociaal cultureel werk en LEVgroep passen gedeeltelijk bij de uitgangspunten van de GALA en zijn grotendeels betaald uit de SPUKmiddelen.
Vanwege de late huisvestingen van statushouders en wachtlijsten bij de taalaanbieder en kinderopvang zijn veel inburgeringstrajecten pas in 2024 gestart.
In 2023 ontvingen we een nabetaling 2022 van de SPUK-Oekraïne opvang ontheemden.
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen I 146.000
Het aantal bijstandsuitkeringen is afgenomen en daarnaast is meer teruggevorderd.
Een lening bedrijfskapitaal is in een keer terugbetaald, in plaats van over meerdere jaren.
Taakvelden Wmo I 39.000
Enkele grote woningaanpassingen zijn in 2023 begroot en beschikt maar de kosten betalen we in 2024. De geïndiceerde zorg is niet volledig gebruikt.
Taakvelden Jeugd I 116.000
De kosten voor verblijf met behandeling zijn fors lager dan begroot door afname van dit zorgverbruik.
Er is minder gebruik gemaakt van ambulante jeugdhulp dan verwacht.
Taakveld 7.1 Volksgezondheid I 28.000
Inzet uren interne medewerkers hoger dan onderschrijding budget. Budget Brede SPUK GALA is hiermee opgemaakt en dit is zodanig verwerkt in de SiSa verantwoording
Stortingen en onttrekkingen reserves I 137.000
Er is minder gestort in de reserve vluchtelingen, omdat er een lager resultaat op het Oekraïnebudget was dan begroot bij de tussentijdse rapportage (er is minder overgehouden van de rijksbijdragen).
Kapitaallasten I 8.000
Zie Algemene toelichting en inleiding bij programma's
Verdeling salarislasten en overhead I -345.000
Zie Algemene toelichting en inleiding bij programma's
Overig -74.000
Totaal programma 3 244.000