Programma 6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?
Beoogd maatschappelijk effect Doelstellingen
Nuenen behouden en ontwikkelen als leefbare woongemeente waarbij geen afbreuk wordt gedaan of waarbij een bijdrage wordt geleverd aan onze kernkwaliteiten (groen, dorps, rustig en gezellig). 1. Hogere kwaliteit van de groene woonomgeving
2. Hogere kwaliteit van onze natuurwaarden
3. Minder wateroverlast als gevolg van ernstige regenval op de plekken die daarvoor gevoelig zijn
4. Meer regenwater in het gebied bufferen onder meer om grondwaterstand positief te beïnvloeden
5. Verkeersveiliger woon- en leefomgeving
Robuuste en biodiverse groenstructuren 6. Meer ruimte voor spelen, bewegen en ontmoeten voor alle leeftijden
7. Betere bescherming van waardevolle groenstructuren
8. Meer biodiversiteit
Borgen van de bereikbaarheid, behouden en waar mogelijk verbeteren van de leefbaarheid en verbeteren van de omgevingskwaliteit 9. Meer middelen en capaciteit beschikbaar stellen om uitvoering te kunnen geven aan voorkeursvariant van de Bundelroutes
Bevorderen van een gezonde leefomgeving 10. Betere luchtkwaliteit en minder geluidshinder
Bewustwording van hergebruik van spullen 11. Meer stimuleren van afval scheiden en hergebruik

Relevante beleidsnota's in dit programma

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's in dit programma
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Beleidsplan Openbare verlichting 2018-2027 2018 - 2027 juli 2017 2027
Beheerplan Wegen 2022-2026 2022 - 2026 maart 2021 2026
verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan 2019-2023 2019 - 2023 december 2018 2025
Verordening Ondergrondse Infrastructuur 2015 e.v. februari 2015 onbepaald
Beleidsplan Spelen en bewegen 2017 e.v. juli 2017 onbepaald
Groenbeheerplan 2020 - 2026 december 2019 2026
Bomenbeleidsplan 2017 - 2031 februari 2017 2031
Transitievisie warmte 2021 - 2026 september 2021 onbepaald
Groenstructuurplan 2011 - 2020 november 2010 2024
Beheerplan gemeentebossen 2023 - 2028 december 2023 (vastgesteld door het college) 2028
Mobiliteitsvisie Nuenen 2018 e.v. december 2017 onbepaald
Mobiliteitsbeleid (uitgewerkt in modules per vervoerswijze/thema) 2019 e.v. december 2019 onbepaald
Studie (verkeers)leefbaarheid en bereikbaarheid Bundelroutes Nuenen 2022 e.v. november 2021 onbepaald
Strategisch Meerjarenplan Blink 2018-2022 2018 - 2022 juni 2018 2024
Afvalstoffenverordening Nuenen 2016 onbepaald maart 2016 onbepaald
Nota Duurzaamheid 2019 - 2023 december 2019 2024
Beheerplan Civiele kunstwerken 2020 - 2024 februari 2020 2024
Geactualiseerde Meer Jaren Onderhoud Planning Gebouwen (MJOP) 2022 - 2032 september 2021 (vastgesteld door het college) onbepaald
Warmteprogramma nvt nvt 2026

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Nuenen behouden en ontwikkelen als leefbare woongemeente waarbij geen afbreuk wordt gedaan of waarbij een bijdrage wordt geleverd aan onze kernkwaliteiten (groen, dorps, rustig en gezellig).

Terug naar navigatie - Nuenen behouden en ontwikkelen als leefbare woongemeente waarbij geen afbreuk wordt gedaan of waarbij een bijdrage wordt geleverd aan onze kernkwaliteiten (groen, dorps, rustig en gezellig).

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Naam Indicator Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Jaarrekening 2023
Fijn huishoudelijk restafval* KG per inwoner 71 71 63

* verplichte indicator op grond van BBV

Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

BLINK

De Gemeenschappelijke regeling BLINK speelt een belangrijke rol bij het uitvoeren van de wettelijke taken en het realiseren van de beleidsdoelen op het gebied van:
1. Inzameling, transport en verwerking van het huishoudelijk afval;
2. Beheer van de milieustraat Nuenen;
3. Beheer en onderhoud van ondergrondse containers;
4. Straatreiniging en onkruidbestrijding in de gemeente.

 

Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)

De ODZOB voerde voor de gemeente alle milieutaken uit op het gebied van vergunningverlening en toezicht en handhaving (VTH). Er is gewerkt volgens het vastgestelde werkprogramma 2023. Dit programma is niet geheel gerealiseerd op het gebied van controles, vanwege capaciteitsproblemen bij de ODZOB. De omgevingsdienst is ook ingeschakeld voor allerlei sectorale adviestaken, zoals op het gebied van bodem, geluid (metingen), asbest, geur etc.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2023) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Afwijking budget 2023
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 6 0 433 473 40
2.1 Verkeer en vervoer 3.752 3.654 3.897 244
2.2 Parkeren 23 23 28 4
2.5 Openbaar vervoer 12 12 7 -5
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 2.219 2.238 2.779 541
7.2 Riolering 1.143 1.158 1.032 -127
7.3 Afval 2.608 2.608 2.611 3
7.4 Milieubeheer 631 836 1.341 505
Totaal Lasten 10.389 10.962 12.167 1.205
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 6 102 237 226 -10
2.1 Verkeer en vervoer 106 126 276 150
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 0 7 8 2
7.2 Riolering 2.114 2.114 2.037 -77
7.3 Afval 3.558 3.558 3.514 -44
7.4 Milieubeheer 0 350 571 220
Totaal Baten 5.880 6.392 6.632 240

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse
6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer I/S Bedrag
Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer I 52.000
Door gebrek aan capaciteit en personele wisselingen zijn minder verkeersveiligheidsprojecten uitgevoerd. Hierdoor zijn minder kosten gemaakt.
Daarnaast zijn door uitzonderlijke slechte weersomstandigheden in het najaar verschillende onderhoudswerkzaamheden aan wegen niet uitgevoerd in 2023.
De kosten van vegen waren hoger vanwege het zeer natte laatste kwartaal. Deze kosten worden deels toegerekend aan afval en riolering.
De nutsbedrijven zijn bezig met grootschalige vervanging van kabels en leidingen. Daardoor zijn er meer inkomsten uit leges en vergoeding graafwerkzaamheden.
Taakveld 5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie S -419.000
De overschrijding betreft voornamelijk onderhoud openbaar groen (€ 372.000). Uit een analyse van de afgelopen jaren blijkt dat de overschrijding enkele redenen heeft. Zo zijn de jaarlijkse indexeringen niet structureel meegenomen als verhoging van het exploitatiebudget. Over 2023 is een bovengemiddelde indexering opgetreden, voor een deel door stijging van de lonen. Verder zijn al bekende tekorten, zoals stormschade, calamiteiten en indexering, niet opgevoerd bij de turaps. Dit is in voorgaande jaren incidenteel wel gebeurd. Tot slot hebben we geconstateerd, dat de jaarlijkse areaaluitbreidingen niet consequent zijn meegenomen als verhoging van het budget.
Door het ontbreken van certificaten zijn speeltoestellen verwijderd en is een nieuw speeltoestel geplaatst aan de Hoge Mikkert. Ook is veel budget gegaan naar het onderhouden van zandbakken en valondergronden. Dit heeft geleid tot een kleine overschrijding (€ 26.000).
Taakveld 7.2 Riolering I 25.000
Er is een onderbesteding bij diverse exploitatiebudgetten. Bij jaarlijkse inspectie en reinigingsronde zijn minder gebreken gevonden. Budgetten voor voorbereiding en onderzoek riolering zijn deels niet uitgegeven. We hebben minder afkoppelsubsidies verstrekt dan begroot. Met name bedrijven blijken zeer moeilijk bereikbaar en hebben weinig tot geen interesse in de afkoppelsubsidie.
De opbrengst van de rioolheffing voor niet-woningen is lager dan begroot.
Binnen de gesloten exploitatie riolering zijn er diverse mee- en tegenvallers. Per saldo is een voordeel ontstaan dat in de voorziening is gestort (negatieve onttrekking). Door deze storting blijft het geld beschikbaar voor toekomstige uitgaven voor de rioleringstaken.
Taakveld 7.3 Afval I 28.000
De kosten van afvalinzameling en -verwerking waren lager dan begroot. Vooral op de milieustraat zijn minder tonnages ingezameld en afgevoerd dan begroot. Ook is er voor meerdere afvalstromen een gunstiger tarief afgegeven voor 2023. Met name bij de “duurdere” afvalstromen zoals grof huisvuil heeft dit een dubbel effect. Ook de opbrengsten waren hoger (vastrecht) doordat er meer aansluitingen waren dan begroot.
Door de meevallende kosten en opbrengsten is de afvalexploitatie positief en hebben we een storting gedaan in de egalisatievoorziening afval (gesloten exploitatie).
Taakveld 7.4 Milieubeheer I -250.000
De kosten voor sanering grond aan de Collse Hoefdijk vallen waarschijnlijk hoger uit dan waarmee in de voorziening rekening mee is gehouden. De voorziening moet worden verhoogd met € 389.000. Zie ook het onderdeel reserves en voorzieningen in de jaarrekening.
De plannen voor een lokaal EnergieHuis in Nuenen zijn niet doorgegaan, de locatie was niet ideaal voor het bereiken van de bewoners. Hiervoor was € 40.000 begroot. Verder was er een bedrag begroot voor de uitvoering van het beleid rondom SPUK LAI (landelijke aanpak isoleren). Hier wilden we een subsidieregeling voor opstellen en uitrollen voor bewoners en doe-het-zelvers. Door de ontwikkelingen rondom het Soortenmanagementplan ligt dit stil.
Stortingen en onttrekkingen reserves I -50.000
Er is meer gestort in de reserve klimaatmiddelen dan begroot doordat minder is uitgegeven, zie taakveld 7.4.
Kapitaallasten I 63.000
Zie algemene toelichting en inleiding bij programma's
Verdeling salarislasten en overhead (zie onderaan programma 1) I -412.000
Zie algemene toelichting en inleiding bij programma's
Overig -2.000
Totaal programma 6 -965.000