Programma 2. Veiligheid & Handhaving

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?
Beoogd maatschappelijk effect Doelstellingen
Gemeente waar inwoners, ondernemers en bezoekers zich veilig voelen 1. Ervaren veiligheid door inwoners niet lager dan nu
2. Gerichter toezicht houden en handhavend optreden in aandachtsgebieden
Gemeente waar kinderen en jongeren veilig kunnen opgroeien zonder middelengebruik, overlast en criminaliteit. 3. Lager percentrage kinderen en jongeren die middelen gebruiken, overlast veroorzaken en/of in criminaliteit terecht komen
Maximale zelfredzaamheid bij inwoners binnen hun eigen mogelijkheden 4. Meer bewustwording creëren over o.a. babbeltrucs, brandveiligheid en digitale weerbaarheid
5. Betere bescherming van kwetsbare groepen inwoners tegen de gevaren van mensenhandel (uitbuiting)
Juiste en adequate hulpverlening voor personen met onbegrepen gedrag. 6. Betere vroegsignalering
Adequate aanpak van woonoverlast 7. Betere vroegsignalering

Relevante beleidsnota's in dit programma

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's in dit programma
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Kadernota Veiligheid 2019-2022 2019 - 2022 juli 2019 2025
Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Nuenen c.a. 2021 2021 maart 2021 onbepaald
Regionaal Risicoprofiel VRBZO 2019 - 2024 2024
Regionaal Beleidsplan VRBZO en Visie 2025 2020 - 2025 2025
Regionaal Crisisplan VRBZO 2024 - 2028 2028

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Naam Indicator Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Jaarrekening 2023
Verwijzingen HALT* aantal per 10.000 jongeren 8 15 10
Winkeldiefstallen* aantal per 1.000 inwoners 1 0,7 0,8
Geweldsmisdrijven* aantal per 1.000 inwoners 1 1,1 1,1
Diefstallen uit woningen* aantal per 1.000 inwoners 1,7 2,2 1,7
Vernielen en beschadigingen (in de openbare ruimte)* aantal per 1.000 inwoners 1,8 2,3 1,2
Aantal RIEC-casussen aantal 0 6 1
Aantal Bibob-onderzoeken aantal eigen toetsen plus aantal adviesaanvragen Landelijk Bureau 25 40 20
Aantal gesloten panden op basis van Wet Damocles aantal 2 7 2

* verplichte indicator op grond van BBV

Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost 
Bij veroorzakers van ernstige overlast of criminaliteit met complexe problemen op diverse gebieden zijn vaak meerdere partijen (zorgorganisaties, justitiële organisaties en/of gemeente) betrokken. Bij de aanpak van deze personen is het effectiever om de inspanningen van deze verschillende partijen op elkaar af te stemmen. Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant-Zuidoost (ZVHBZO) verzorgt onder andere de procesregie op complexe casuïstiek met het doel (nieuwe) strafbare feiten te verminderen en te voorkomen. Met deze aanpak levert ZVHBZO een belangrijke bijdrage aan de veiligheid in alle 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. In 2022 is het ZVHBZO begonnen met het uitvoeren van de pilot Persoonsgerichte Aanpak (PGA) personen met verward gedrag en een veiligheidsrisico. Bij de triagetafel is hier voor Nuenen in 2023 één casus besproken. Deze casus is uiteindelijk opgepakt als PGA-casus. Verder is er in 2023 1 PGA-jeugdcasus opgepakt en zijn er geen COM-casussen (= complexe casuïstiek op maat) besproken voor Nuenen. 

 

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) behartigt de belangen van de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van: brandweerzorg, geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio, rampenbestrijding en crisisbeheersing en de gemeenschappelijke meldkamer, door:

  • Adequaat te reageren op spoedeisende hulpvragen van burgers, instellingen en bedrijven;
  • Het organiseren en coördineren van geneeskundige hulpverlening in de regio;
  • Het voorkomen en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en/of ongevallen bij brand en alles wat hiermee verband houdt, inclusief de coördinatie van de werkzaamheden op dit gebied;
  • Het organiseren van de rampenbestrijding en crisisbeheersing.

Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant

De ODZOB voerde voor de gemeente alle milieutaken uit op het gebied van vergunningverlening en toezicht en handhaving (VTH). Voor dit programma zijn met name de uitgevoerde werkzaamheden in het kader van toezicht en handhaving van belang. Er is gewerkt volgens het vastgestelde werkprogramma 2023. Dit programma is niet geheel gerealiseerd op het gebied van controles, vanwege capaciteitsproblemen bij de ODZOB. De omgevingsdienst is ook ingeschakeld voor allerlei sectorale adviestaken, zoals op het gebied van bodem, geluid (metingen), asbest, geur etc. In 2023 werd tevens aandacht gegeven aan de voorbereidingen voor de komst van de Omgevingswet. Ook heeft advisering en kennisuitwisseling plaatsgevonden over thema's vanuit het VTH-domein, die impact hebben op de leefomgeving. Tenslotte heeft de ODZOB aangesloten bij controles die werden uitgevoerd door het Dommelstroom Interventieteam (DIT). 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2023) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Afwijking budget 2023
Lasten
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer 1.249 1.310 1.312 2
1.2 Openbare orde en Veiligheid 1.114 1.776 1.863 86
Totaal Lasten 2.363 3.086 3.175 88
Baten
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer 36 36 43 6
1.2 Openbare orde en Veiligheid 19 683 677 -5
Totaal Baten 55 719 720 1

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse
2. Veiligheid & Handhaving I/S Bedrag
Taakveld 1.2 Openbare en veiligheid I 96.000
Vanwege vertrek beleidsmedewerker Veiligheid is het opstellen van een geactualiseerd veiligheidsbeleid opgeschoven naar 2024-2025 en zijn de daaraan gekoppelde projecten niet geheel uitgevoerd in 2023.
Vanwege vertraging in het plan van aanpak handhaving woonwagenlocaties, door de verschuiving in de doorlooptijd van het project, heeft de uitvoering hiervan in 2023 niet plaatsgevonden.
Handhaving milieubeheer : De kosten voor de ODZOB vielen lager uit vanwege het wegvallen van de eenmalige bijdrage die betaald zou worden om de reserves van de ODZOB aan te vullen. Daarnaast viel de besteding aan het werkprogramma van de ODZOB iets lager uit.
Stortingen en onttrekkingen reserves 0
Kapitaallasten 0
Verdeling salarislasten en overhead I -191.000
Zie Algemene toelichting en inleiding
Overig 7.000
Totaal programma 2 -88.000