Programma 1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?
Beoogd maatschappelijk effect Doelstellingen
Bestuur dat in verbinding staat en samen werkt met anderen 1. Beter samenspel raad, college en ambtelijke organisatie
2. Meer van de buitenwereld naar binnen halen
3. Beter participatie(beleid)
4. Doelgerichtere regionale samenwerking
5. Betere informatieversterking
Doelmatige ondersteuning van gemeentebestuur 6. Professionelere bedrijfsvoering
Digitale inclusie, waarbij iedereen kan deelnemen aan de digitale samenleving 7. Meer ondersteuning voor inwoners bij de digitale benadering van onze producten en diensten
Passende dienstverlenings-vormen, waarbij iedereen contact kan leggen met de gemeente via het dienstverleningskanaal dat de voorkeur heeft 8. Betere mogelijkheden om contact met de gemeente te leggen door dienstverleningskanalen uit te breiden en op elkaar af te stemmen
Klanttevredenheid door snelle, persoonlijke en oplossingsgerichte dienstverlening, waarbij duidelijk is waar men aan toe is 9. Optimalere processen met focus op doorlooptijden, wachttijd, verwerkingstijd en afhandeltermijn

Relevante beleidsnota's in dit programma

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's in dit programma
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Reglement dorps- en wijkraden, gemeente Nuenen c.a. 2017 onbepaald maart 2014 2024
Raadsbesluit inzake Dienst Dommelvallei 2013 - 2016 november 2012 onbepaald
Samenwerkingsakkoord 2023 - 2026 Metropoolregio Eindhoven 2023 - 2026 november 2023 (vastgesteld door algemeen bestuur) 2026
Samenwerkingsagenda 2023 Stedelijk Gebied Eindhoven 2023 e.v. april 2023 onbepaald
Participatienota Participatie in Nuenen 2020 e.v. november 2020 onbepaald
Verordening burgerinitiatief gemeente Nuenen 2023 2023 e.v. maart 2023 onbepaald
Wijzigingsverordening Inspraakverordening 2023 e.v. maart 2023 onbepaald
Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad gemeente Nuenen 2023 2023 e.v. februari 2023 2026
Het Nuenense BOB-model 2022 e.v. februari 2022 onbepaald
Verordening Rekenkamer gemeente Nuenen c.a. 2024 2024 e.v. februari 2024 onbepaald
Verordening Auditcommissie gemeente Nuenen c.a. 2023 2023 e.v. juni 2023 onbepaald
Gedragscode Integriteit gemeenteraad Nuenen c.a. 2018 - 2022 juni 2018 2024
Gedragscode voor de burgemeester van de gemeente Nuenen c.a. 2018 - 2022 juni 2018 2024
Raadsagenda 2022 - 2026 gemeente Nuenen c.a. 2022 -2026 juni 2022 2026
Samen Werken aan Nuenen, coalitieprogramma 2022 - 2026 gemeente Nuenen c.a. 2022 - 2026 juni 2022 2026
Collegeprogramma 2023 - 2026 gemeente Nuenen c.a. 2023 - 2026 mei 2023 (vastgesteld door college) 2026

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Naam Indicator Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Jaarrekening 2023
Volledig digitaal afhandelde producten aantal per jaar 3.128 3.500 3.400
Telefonische contacten aantal per jaar 13.397 14.000 15.000
Totaal aantal baliecontacten aantal per jaar 8.993 9.000 9.000
Afhandelpercentage telefonie % directe beantwoording 81 70 70

    

Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Metropoolregio Eindhoven 

Deze strategische en voornamelijk bestuurlijke samenwerking richt zich op de thema's Economie, Mobiliteit, Energietransitie en Transitie landelijk gebied en met ingang van 2023 ook op het thema Ruimte en Wonen, zoals is opgenomen in het nieuwe samenwerkingsakkoord 2023-2026. Daarbij wordt aansluiting gezocht bij de Nationale Brainport Agenda. Via de Metropoolregio Eindhoven is Nuenen vertegenwoordigd in de stichting Brainport. Binnen deze samenwerkingen staat het behouden en versterken van Brainport als toptechnologieregio centraal. In Den Haag staat de Brainportregio inmiddels op de kaart en ook afgelopen jaar is het gelukt om rijksgelden naar de regio te halen. 

Een onderdeel van de samenwerking is het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe), i.c. het streekarchief. In 2023 is besloten om het RHCe niet te ontvlechten uit de MRE-organisatie.

 

Dienst Dommelvallei

De dienst voert voor de gemeenten Geldrop-Mierlo, Son en Breugel en Nuenen bedrijfsvoeringstaken uit op het gebied van financiën, belastingen, P&O, informatievoorziening en planning & control. Daarnaast voert de dienst voor de gemeenten Son en Breugel en Nuenen taken uit met betrekking tot dienstverlening (i.c. KlantenContactCentrum, burgerzaken en werk & inkomen).

De start begin 2023 van de nieuwe directeur van de dienst is aangegrepen om na de zomer 2023 een nieuw bedrijfsplan voor de dienst op te stellen dat medio 2024 gereed zal zijn. De overdacht van de belastingtaken van de dienst is naar de Belastingsamenwerking Oost Brabant is voorbereid en gerealiseerd. Naast uitbesteding van de belastingtaken is een traject in gang gezet om de bestuurlijke drukte en aansturing van de dienst te stroomlijnen. Daartoe volgt in 2024 een voorstel voor het Algemeen Bestuur van de dienst.

De verhuizing van Dienst Dommelvallei is nog steeds actueel. De mogelijkheden om bij de gemeente Nuenen in te trekken worden onderzocht. Dit is meegenomen in de verschillende scenario's die onderdeel zijn van de uitwerking van het huisvestingsconcept waar we in 2024 nog op terugkomen bij de raad. De andere twee projecten in het kader van de doorontwikkeling, zijnde Professionaliseren Functioneel Beheer en Verbreden Platformen, hebben geen verder vervolg gekregen.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2023) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2023 Begroting na wijziging 2023 Realisatie 2023 Afwijking budget 2023
Lasten
0.1 Bestuur 1.750 1.959 1.889 -71
0.2 Burgerzaken 843 988 1.197 209
0.4 Overhead 7.909 9.241 8.673 -569
Totaal Lasten 10.502 12.189 11.759 -430
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 1 20 20 20 0
0.1 Bestuur 1 1 264 263
0.2 Burgerzaken 340 310 341 31
0.4 Overhead 21 21 196 175
Totaal Baten 381 351 820 469

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse
1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening I/S Bedrag
Taakveld 0.1 Bestuur I/S 334.000
Er is een voordeel als gevolg van vrijval voorziening wethouderspensioenen van € 264.000. Dit houdt verband met gestegen wettelijke rekenrente. Een gespecialiseerd bureau berekent hoe hoog deze voorziening moet zijn (actuarieel). We stellen voor om dit voordeel gedeeltelijk via resultaatbestemming in een aparte reserve te storten, omdat een nieuwe wettelijke regeling in de toekomst waarschijnlijk meer geld gaat kosten. Zie hiervoor onderdeel resultaatbestemming voorin deze jaarstukken.
Verder is er een voordeel op dit taakveld doordat de kosten van participatie hier waren begroot, maar verantwoord zijn op diverse projecten en taakvelden. Ook vallen de kosten van de Wet open overheid vooralsnog lager uit dan begroot.
Taakveld 0.2 Burgerzaken I 36.000
Voor de extra verkiezingen (ontbindingsverkiezingen voor de Tweede Kamer) in november 2023 hadden we middelen begroot bij de tussentijdse rapportage. We hebben voor deze verkiezingen minder uitgegeven dan was geraamd.
Taakveld 0.4 Overhead I 507.000
Personele kosten
Op de reguliere personele kosten is slechts sprake van een heel geringe afwijking van de begroting, 0,5% van totale salariskosten. Wel zijn er kosten doordat in de voorziening verlofsparen € 173.000 is gestort vanwege nieuwe regelgeving.
Er zijn minder uren toegerekend aan projecten dan begroot, waardoor een tekort ontstaat op overhead. Er zijn dus minder kosten verantwoord op projecten en grondexploitaties.
Het grote voordeel op overhead is feitelijk budgettair neutraal en betreft slechts een verschuiving van kosten. Er zijn meer uren toegerekend aan taakvelden dan begroot. Daarnaast zijn, voor een beter beeld, vanaf 2023 inhuurkosten toegerekend aan taakvelden. Zie onder "Algemene toelichting en inleiding bij programma's".
Overige overheadkosten
We hebben ook te maken met gestegen advertentiekosten in de lokale kranten én het feit dat we steeds beter en vaker over zaken communiceren via de lokale kranten.
Kapitaallasten I 8.000
Zie onder "Algemene toelichting en inleiding bij programma's"
Toerekening salarissen en overhead aan taakvelden 0
Stortingen en onttrekkingen reserves 0
Overig 14.000
Totaal programma 1 899.000