Financiering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Financiering is de manier waarop wij de benodigde geldmiddelen aantrekken en (tijdelijke) overtollige geldmiddelen beleggen. Dit gebeurt binnen de wettelijke kaders van het BBV en de wet Fido. Naast deze wetgeving geldt voor de gemeente een Treasurystatuut. Dit statuut bevat regels om de financieringsfunctie te sturen, beheersen en controleren. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan.

Conform BBV moet deze paragraaf inzicht geven in de rentelasten en -baten, het renteresultaat, de financieringsbehoefte en de wijze waarop rente wordt toegerekend aan investeringen, grondexploitaties en projecten. Toerekening aan de taakvelden is gedaan met de rentepercentages die hieronder zijn genoemd.

Interne- en externe ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Interne- en externe ontwikkelingen

De ECB heeft in 2023 een strak monetair beleid gevoerd en de rentetarieven vijf keer verhoogd.

De EMU-tekortruimte voor gemeenten in 2023 is vastgesteld op -0,27% BBP.
De individuele EMU-referentiewaarde voor Nuenen is voor 2023 vastgesteld op € 2.253.000,-. Dit betreft geen norm maar een indicatie van het aandeel dat de gemeente in de gezamenlijke tekortnorm heeft.

Omschrijving 2023
1 Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves 5.367
2 Mutatie (im)materiële vaste activa -1.080
3 Mutatie voorzieningen 1.324
4 Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) 3.521
5 Verwachte boekwinst bij verkoop effecten en verwachte boekwinst bij verkoop (im)materiële vaste activa 0
EMU-saldo 9.132

De renteberekening voor activa mag conform BBV 25% afwijken van de begroting. Daarom is het rentepercentage aangepast. Rente aan de bouwgrondexploitaties wordt bij de jaarrekening op werkelijke basis toegerekend.

Renteschema Begroting Realisatie
Bespaarde rente over voorziening verliesgevende complexen bouwgrond 2,00% 2,00%
Rente grondexploitatie 0,50% 0,19%
Rente activa 0,50% 0,15%

In onderstaand schema is het renteresultaat berekend volgens BBV:

Renteschema 2023 Totaal 2023
De externe rentelasten over de lange financiering 552
De externe rentelasten over de korte financiering -335
De externe rentebaten -48
Saldo rentelasten en rentebaten 169
De rente die aan de grondexploitatie moet worden doorberekend -145
De rentebaat van doorverstrekte leningen indien daar een specifieke lening voor is aangetrokken die aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend -27
De rentelast van doorverstrekte leningen indien daar een specifieke lening voor is aangetrokken die aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend 27
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente -145
Rente over eigen vermogen 0
Rente over voorzieningen (gewaardeerd op contante waarde) 51
Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente (1+2+3) 75
De werkelijk aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag) -73
Renteresultaat op het taakveld treasury (4+5) 2

Het genoemde renteresultaat komt terug op het taakveld treasury, maar is niet het enige resultaat op dat taakveld. Ook bijvoorbeeld ontvangen dividend wordt geraamd op het taakveld, maar maakt geen onderdeel uit van het renteschema.

Financieringsbehoefte

Terug naar navigatie - Financieringsbehoefte

Beleidsvoornemen financiering

Het beleid van 2023 is erop gericht om de financieringsbehoefte af te dekken met kortlopende financiering om flexibel te blijven in de invulling van de financieringsbehoefte. We houden daarbij rekening met de kasgeldlimiet, die bepaalt dat de gemiddelde netto vlottende schuld, over een kwartaal gezien, in beginsel niet boven de 8,5% van het begrotingstotaal mag uitkomen. 

Renterisicobeheer

Terug naar navigatie - Renterisicobeheer

De overheid heeft twee instrumenten voor het toetsen van het renterisico: de kasgeldlimiet en de renterisiconorm.

Kasgeldlimiet
De kasgeldlimiet vormt de bovengrens waarmee een tijdelijk liquiditeitstekort gefinancierd kan en mag worden met een kortlopende geldlening (korter dan 1 jaar). Als het liquiditeitstekort een structureel karakter draagt moet een langlopende geldlening worden aangetrokken. Indien voor het derde achtereenvolgende kwartaal de kasgeldlimiet wordt overschreden moet de toezichthouder hiervan op de hoogte worden gesteld. Ook moet de kwartaalrapportage en een plan om binnen de kasgeldlimiet te blijven ter goedkeuring worden voorgelegd aan de toezichthouder. De kasgeldlimiet is vastgesteld op 8,5% van het begrotingstotaal.

Stap Omschrijving Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
Bepalen toegestane kasgeldlimiet
Omvang begrotingstotaal 63.338 63.338 63.338 63.338
Percentage regeling 8,50% 8,50% 8,50% 8,50%
1 Toegestane kasgeldlimiet 5.384 5.384 5.384 5.384
Vlottende korte schuld
Opgenomen gelden < 1 jaar 0 0 0 0
Schuld in rekening courant 0 0 0 0
Gestorte gelden door derden < 1 jaar 6 6 6 6
Overige geldleningen niet zijnde vaste schuld 0 0 0 0
2 Totaal vlottende korte schuld 6 6 6 6
Vlottende middelen
Contante gelden in kas 26 16 12 16
Tegoeden in rekening courant 7.937 9.506 11.827 15.021
Overige uitstaande gelden < 1 jaar 0 0 0 0
3 Totaal vlottende middelen 7.962 9.521 11.839 15.037
4 Totaal netto vlottende schuld (2-3) -7.956 -9.515 -11.833 -15.030
Ruimte(+)/Overschrijdingen(-) (1-4) 13.340 14.899 17.216 20.414

Renterisiconorm
De renterisiconorm stelt een grens aan het te lopen renterisico op de vaste schuld. De risiconorm houdt in dat de jaarlijkse verplichte aflossingen en renteherzieningen niet hoger mogen zijn dan 20% van het begrotingstotaal (zie tabel hieronder).

Stap Omschrijving
1 Renteherzieningen 0
2 Aflossingen 5.756
3 (1+2) Renterisico 5.756
4 Begrotingstotaal 63.338
5 Percentage regeling 20%
6 (4 x 5) Renterisiconorm 12.668
7 Ruimte(+)/Overschrijdingen(-) 6.912

Leningenportefeuille

Terug naar navigatie - Leningenportefeuille

Een belangrijk onderdeel van het financieringsbeleid vormt de omvang, flexibiliteit, gemiddelde looptijd en rentegevoeligheid van de leningenportefeuille. De leningenportefeuille van de gemeente ziet er als volgt uit:

Opgenomen langlopende leningen
Leningverstrekker Looptijd rente oorspronkelijk 1-1-2023 31-12-2023
Van t/m
BNG 2019 2024 -0,32% 30.000 30.000 30.000
NWB 2015 2027 1,21% 220 96 77
Prov. NB 2017 2027 0,00% 2.321 2.113 2.093
BNG 2022 2027 1,28% 18.000 18.000 14.400
BNG 2022 2037 1,86% 25.000 25.000 23.333
Totaal 75.541 75.208 69.903
Opgenomen langlopende leningen tbv woningbouw
Omschrijving Looptijd rente oorspronkelijk 1-1-2023 31-12-2023
Van t/m
NWB 2004 2024 4,59% 5.800 840 430
BNG 1991 2041 0,43% 1.180 785 745
6.980 1.625 1.175