We evalueerden al onze gesprekken met de virtuele assistent (Gem) op de gemeentelijke website. Zo kregen we inzichtelijk waar er nog ontwikkelmogelijkheden zitten en deelden deze met de Gem community, zodat zij hierop aanpassingen konden doen. In december 2024 realiseerden we de koppeling tussen de virtuele assistent en de live chat. We starten met de live chat als pilot in januari 2025.

 

We organiseerden kennissessies voor de medewerkers van telefonie en receptie. Het borgen van de kwaliteit stelden we als doel voor deze sessies. Gezamenlijk bespraken we de werkprocessen en bijbehorende aandachtspunten. In 2025 onderzoeken we de mogelijkheid om invulling te geven aan persoonlijke coaching gesprekken voor telefonie en balie burgerzaken. Om op deze manier gericht feedback te geven en de kwaliteit te borgen.

 

We onderzochten samen met de gemeente Geldrop-Mierlo de mogelijkheid om de werkprocessen van burgerzaken bij de Nederlandse Vereniging voor Burgerzaken aan te schaffen. Deze werkprocessen zijn Lean en bevatten alle wettelijke vereisten en benodigde vakliteratuur. In 2025 maken we de keuze of we de processen aanschaffen.

 

Inwoners konden vanaf 1 januari gebruik maken van de mogelijkheid om digitaal hun rijbewijs te verlengen (dit is niet mogelijk bij een eerste aanvraag van het rijbewijs). Het gemiddelde percentage van 2024 bedraagt 30,8%. Het landelijke percentage is 27,3%.