Bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Het doel van de bedrijfsvoering is het zo goed mogelijk ondersteunen en uitvoeren van de programma’s. Concreet gaat het om een goede dienstverlening aan de inwoners en het gemeentebestuur door:

  • een efficiënt werkende organisatie;
  • een zorgvuldig besluitvormingsproces;
  • een gestructureerde planning en beheersing van de beleidsuitvoering;
  • waar mogelijk op een verantwoorde manier benutten van ICT-mogelijkheden;
  • gemotiveerd en gekwalificeerd personeel.

Personeel en organisatie

Terug naar navigatie - Personeel en organisatie

Organisatieontwikkeling

Het in 2021 gestarte ontwikkelprogramma is in 2024 een volgende fase ingegaan (NOD 2.0). In het proces van doorontwikkeling van de organisatie is het cultuuraspect met de daaraan gekoppelde cultuuromslag de grootste uitdaging voor ons naar de toekomst toe. De (organisatie-)structuur is daarin ondersteunend. De kerncompetenties zijn geactualiseerd en tijdens de organisatiebrede bijeenkomsten is verder invulling  gegeven aan de daaraan te koppelen gedragsaspecten.

Strategisch HRM-beleid
Het strategisch HRM-plan zetten we in om (middel)lange termijn ontwikkelingen die van invloed zijn op de ontwikkeling van de organisaties te vertalen naar HRM-instrumentarium. De doorontwikkeling van de organisatie bepaalt mede welke onderwerpen we specifiek gaan oppakken. In 2024 is de nieuwe gesprekscyclus geïmplementeerd en het beleid ongewenste omgangsvormen is opgesteld en in proces gebracht voor vaststelling. 

 

e-HRM

Terug naar navigatie - e-HRM

De verdere doorontwikkeling van de digitale HR-service is een permanent proces. In het afgelopen jaar zijn verdere stappen gezet in de optimalisering van het e-HRM systeem waardoor HR-gerelateerde managementinformatie op elk moment geautomatiseerd beschikbaar is (Management Self Service).

Informatievoorziening

Terug naar navigatie - Informatievoorziening

In 2024 stelde het dagelijks bestuur van Dienst Dommelvallei een geactualiseerd informatieplan 2024-2027 vast. Kern van dit plan zijn 8 doelen die bijdrage aan een betere informatievoorziening en een andere benadering voor de projectenkalender. 

Tevens introduceerde Dienst Dommelvallei portfoliomanagement. Met portfoliomanagement is de projectenlijst behorend bij het informatieplan nu dynamisch en wordt deze maandelijks behandeld in de IV-board. Voorheen was dit een statische lijst die alleen jaarlijks werd beoordeeld. Tussentijds kunnen er nieuwe, op basis van urgentie, projectkandidaten aan het portfolio worden toegevoegd. Aanleiding daarvoor kunnen onder andere checks zijn op het gebied van informatieveiligheid of digitale duurzaamheid.

De IV-board stelt de vier Dommelvallei-organisaties in staat om in gezamenlijkheid keuzes te maken om de meer fundamentele projecten met een gezamenlijk belang en maximaal toegevoegde waarde uit te voeren. De IV-board is samengesteld uit managementleden van de vier Dommelvallei-organisaties, prioriteert, start en bewaakt de projecten in een continu proces. Het invullen van randvoorwaarden en het toetsen van de haalbaarheid spelen daarbij een belangrijke rol. Het uitvoeren van een impactanalyse per project draagt hier aan bij.

Informatiebeveiliging en Privacy

Terug naar navigatie - Informatiebeveiliging en Privacy

In 2024 legden we een goede basis om medewerkers voor te bereiden op de toekomst. De jaarrapportage van de Functionaris Gegevensbescherming (FG) en de Bestuursrapportage Digitale Weerbaarheid zijn vernieuwd. Beiden geven meer inzicht in de stand van zaken van de implementatie en borging van Privacy en Informatiebeveiliging binnen de gemeentelijke processen. We groeien met kleine stapjes als organisatie, die groei staat wel onder druk. Punt van aandacht is of het tempo van de groei hoog genoeg is. De ontwikkelingen in de digitale wereld gaan namelijk snel, criminelen maken daar meer gebruik van en werken steeds “professioneler”.

We stelden het Privacy Control Framework (PCF) op. Door het implementeren en borgen van het PCF kunnen we de privacy-naleving verbeteren en de betrokkenheid van het management versterken. Het PCF geeft een meting aan van de huidige status van de Algemene Verordening Gegevensbescherming – volwassenheid binnen de gemeente Nuenen. Verder voerden we een grote inhaalslag uit in het opstellen van gezamenlijke beleidsuitgangspunten op informatiebeveiliging en privacy thema’s. Zoals wat is nodig om veilig om te gaan met mobiele apparatuur en de toegang tot digitale informatie en privacybeleid. Hiermee is een goede basis gelegd voor de veilige inrichting van onze informatiesystemen en om te voldoen aan wet- en regelgeving.

Tabel datalekkenoverzicht

Terug naar navigatie - Tabel datalekkenoverzicht

Een melding bij de AP betekent niet ook automatisch een melding bij de betrokkenen en andersom. Of we een datalek melden bij de AP en/of betrokkenen is altijd een afweging en afhankelijk van het privacyrisico voor de betrokkenen. 

De bovengenoemde datalekken zijn vrijwel in alle gevallen het gevolg van een incidentele menselijke fout. Meestal gaat het om een brief en/of mail die per abuis is verstuurd naar een verkeerde ontvanger. Vanuit het bewustwordingsprogramma worden medewerkers meegenomen om datalekken te melden en op welke wijze datalekken kunnen worden tegengegaan, bijvoorbeeld door gebruik te maken van veilig mailen via Zivver.

2024
Aantal datalekken 5
Gemeld bij de AP 1
Betrokkenen geïnformeerd 2

Beveiligingsincidentenoverzicht

Terug naar navigatie - Beveiligingsincidentenoverzicht

Het eerste incident was bij een glasvezelprovider waardoor het netwerk tijdelijk niet bereikbaar was. Het tweede incident had betrekking op het noodstroom aggregaat, waardoor de computerruimte tijdelijk is uitgevallen. Van bovenstaande incidentmeldingen is de impact nihil gebleken.

 

Het totaal aantal meldingen in 2024 is lager dan het totaal aantal meldingen van vorig jaar. Het aantal meldingen van verdachte mails in 2024 in alle organisaties (78) is lager dan het aantal meldingen van vorig jaar (157). Deze meldingen zijn gedaan door alerte medewerkers en hebben niet geleid tot een daadwerkelijk incident. 

2024
Incidenten 2
Aantal meldingen 8

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording

Het college is van mening dat de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties niet rechtmatig tot stand zijn gekomen binnen de daarvoor gestelde grens. In de onderstaande tabel zijn de onrechtmatigheden opgenomen, voor zover deze de door de raad vastgestelde rapportagegrens van € 50.000,- overstijgen.

Begrotingscriterium Onrechtmatigheid Waarvan acceptabel
Overschrijding lasten programma’s 867.000 757.000
Uit de tabel in het onderdeel Begrotingsrechtmatigheid bij de Toelichting op het overzicht van baten en lasten in deze jaarrekening blijkt het totaal aan overschrijdingen ten opzichte van de begroting na wijziging. Bij de jaarrekening 2023 zouden de acceptabele overschrijdingen de begrotingsonrechtmatigheid opheffen. Omdat de overschrijdingen niet in de tussentijdse rapportage gemeld konden worden, waren dat acceptabele overschrijdingen geweest. Echter in oktober 2024 is de Kadernota Rechtmatigheid 2024 verschenen. Op grond van die nota, en dus in tegenstelling tot vorig jaar, heffen de acceptabele overschrijdingen de onrechtmatigheid niet meer op.
Overschrijding lasten investeringen 28.000
Uit de toelichting in het onderdeel Begrotingsrechtmatigheid blijkt dat er geen overschrijdingen ten opzichte van de begroting na wijziging zijn.
In de toekomst maken we een inschatting van de te verwachte lasten en betrekken die bij de tussentijdse rapportages. Dat geldt overigens voor alle relevante over- en onderschrijdingen.
Totaal begrotingsonrechtmatigheden 895.000
Totaal van de begrotingsonrechtmatigheden die acceptabel zijn op grond van de Financiële verordening gemeente Nuenen 2023 757.000
Voorwaardencriterium
Uit de interne controles is naar voren gekomen dat in een aantal gevallen niet aan het voorwaardencriterium is voldaan. Dit is hieronder opgenomen. 555.000
1. Beveiliging opvang Oekraïense vluchtelingen (€ 247.000) Lasten uit inkoopcontracten die niet in lijn met de Europese aanbestedingsregels tot stand zijn gekomen. Onrechtmatigheid Opdracht op het gebied van beveiliging opvanglocaties is niet Europees aanbesteed. Argument voor afwijking Het argument voor de afwijking is dwingende spoed. Echter is de opdracht meerdere keren verlengd en was er op die momenten geen sprake meer van dwingende spoed, waardoor er geen gebruik gemaakt kan worden van deze uitzondering. Er is destijds gekozen voor deze weg, omdat de opvang van Oekraïense vluchtelingen (landelijk) veel vragen en onzekerheden met zich meebracht. Tussentijdse communicatie met de gemeenteraad Is niet tussentijds (via tussentijdse rapportage) gecommuniceerd met de gemeenteraad. Actie Er is in 2024 een Europese aanbesteding doorlopen en een nieuwe raamovereenkomst gesloten. 2. Onderhoud openbare verlichting (€ 132.000) Lasten uit inkoopcontracten die niet in lijn met de Europese aanbestedingsregels tot stand zijn gekomen. Onrechtmatigheid Opdracht op het gebied van onderhoud openbare verlichting is niet Europees aanbesteed. Argument voor afwijking De kosten zijn substantieel gestegen en daarme boven de Europese drempel uitgekomen. Tussentijdse communicatie met de gemeenteraad Is via de tussentijdse rapportage najaar 2024 gecommuniceerd met de gemeenteraad. Actie Eind 2024 is een nieuwe aanbesteding gehouden voor het onderhouden van de openbare verlichting voor een periode van 2 jaar. 3. Inhuur ondersteuning (€ 65.000) Lasten uit inkoopcontracten die niet in lijn met de Europese aanbestedingsregels tot stand zijn gekomen. Onrechtmatigheid Opdracht op het gebied van inhuur derden is niet Europees aanbesteed. Argument voor afwijking Na verlenging(en) is de Europese drempel overschreden. Tussentijdse communicatie met de gemeenteraad Is via de tussentijdse rapportage najaar 2024 gecommuniceerd met de gemeenteraad. Actie De mogelijkheden om deze onrechtmatigheid te beëindigen, zonder dat de uitvoering in het geding komt, worden onderzocht. 4. Onderhoud pompen en gemalen € 59.000 Lasten uit inkoopcontracten die niet in lijn met de Europese aanbestedingsregels tot stand zijn gekomen. Onrechtmatigheid Opdracht op het gebied van onderhoud pompen en gemalen inclusief storingen is niet Europees aanbesteed. Argument voor afwijking Door de gestegen kosten hebben deze de Europese drempel overschreden. Tussentijdse communicatie met de gemeenteraad Is niet tussentijds (via tussentijdse rapportage) gecommuniceerd met de gemeenteraad Actie In 2025 zal een nieuwe aanbesteding plaatsvinden. 5. Overig (< 50.000 rapporteringstolerantie) - 2 aanbestedingsfouten € 13.000 - 2 fouten PGB € 39.000
Misbruik & Oneigenlijk gebruik criterium
Geen bevindingen 0
Totaal onrechtmatigheden 1.450.000
Verantwoordingsgrens (artikel 8, lid 2 van de Financiële verordening gemeente Nuenen 2023) Omdat de verantwoordinggrens is overschreden moet het totaal bedrag aan overschrijdingen toegelicht worden. 811.000
Waarvan acceptabel 757.000
Waarvan niet acceptabel: 693.000
Voorwaardencriterium 555.000
Begrotingscriterium 138.000

Wet financiering decentrale overheden
Er zijn geen afwijkingen geconstateerd.

Gids Proportionaliteit
Tijdens de controle is geconstateerd dat de gids proportionaliteit niet altijd wordt nageleefd bij inkooptrajecten.
Deze bevindingen worden teruggekoppeld om dit in de toekomst te voorkomen.

Onrechtmatigheid verwijzersroute Jeugdwet
In januari 2025 is geconstateerd dat er door het CMD gebruik is gemaakt van de route, die voorbehouden is aan de zelfstandig verwijzers. Van deze route is gebruik gemaakt om doorlooptijden te verkorten.  Zowel vanuit het oogpunt van een oplopende werkdruk als ook in de aanvragen waarbij spoed was vereist.

Om de omvang en gevolgen te bepalen is er een onderzoek uitgevoerd. Hieruit blijkt dat er in 2024 € 935.000 is betaald, waarbij er door het CMD gebruik is gemaakt van de verwijzersroute. Van deze lasten is vervolgens onderzocht of in voldoende mate ‘het recht op zorg’ en ‘de zorgkeuze’ onderbouwd kan worden.
Hiervoor is de registratie in de systemen bekeken, zijn er interviews afgenomen en heeft dossierstudie plaatsgevonden. Er heeft onderzoek naar de zorgbehoefte plaatsgevonden en de contacten hiervan zijn geregistreerd. De gefactureerde zorg sluit aan bij de zorgbehoefte.

Om de gevolgen voor de getrouwheid en rechtmatigheid in deze casus te beoordelen, zijn de volgende artikelen uit de Verordening jeugdhulp gemeente Nuenen 2023 van belang:
-    Artikel 5 “Onderzoek naar de behoeften, persoonskenmerken en voorkeuren”
-    Artikel 7 “Inhoud beschikking

De conclusie is dat er aan artikel 5 is voldaan, met uitzondering van lid 9. De geregistreerde contactmomenten zijn niet administratief samengevat in een onderzoekrapport en aan de jeugdige en/of ouders verstrekt. Dit heeft echter geen financiële gevolgen en is daarmee een formele rechtmatigheidsfout.

Verder is geconcludeerd dat er niet aan artikel 7 is voldaan. Er zijn geen beschikkingen afgegeven. Dit heeft echter geen financiële gevolgen en is daarmee ook een formele rechtmatigheidsfout.

Huisvesting

Terug naar navigatie - Huisvesting

De huisvesting van de ambtelijke organisatie en het bestuur is momenteel als volgt:

  • Jan van Schijnveltlaan/Papenvoort (hoofdvestiging)
  • Pastoorsmast (buitenwerf)
  • Berg en Aardappeleterssteegje (Centrum Maatschappelijke Deelname)

 

Naast de eigen organisatie zijn in het gemeentehuis ook de bibliotheek en de politie gehuisvest.

De noodzaak om meer multidisciplinair samen te werken vraagt om een eigentijdse werklocatie. Bij voorkeur een gebouw dat activiteitgericht werken en ontmoeting stimuleert. Het huidige kantoor aan de Jan van Schijnveltlaan voldoet daar niet aan. Het geeft ons bovendien een achterstand bij het werven van nieuw personeel. In aanloop naar de kadernota 2025 wordt een huisvestingsconcept uitgewerkt en financieel vertaald.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

 

 

Formatie Factor 31-12-2024
Directie en Staf fte 4,11
Afd. Ontwikkeling fte 48,41
Afd. Realisatie fte 66,47
Totale formatie fte 118,99

 

 

Ziekteverzuim 2024 2023
Verzuimpercentage 5,65 5,42
Verzuimfrequentie 0,99 1,05
Ziekteverzuimpercentage in vergelijkbare gemeenteklasse voor 2023: 5,2% (Bron: Personeelsmonitor 2023)