N. Wouters
Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?Beoogd maatschappelijk effect | Doelstellingen |
---|---|
Samenleving waarin iedereen kan meedoen | 1. Meer aansluiten bij en faciliteren van initiatieven vanuit de samenleving |
Inclusieve samenleving | 2. Minder obstakels om deel te nemen aan de samenleving voor mensen met beperkingen |
Ouderen kunnen langer zelfstandig blijven wonen | 3. Meer ondersteuning om de zelfredzaamheid van ouderen te bevorderen |
Juiste en tijdige zorg voor iedereen die dat nodig heeft | 4. Betere vroegsignalering en meer passende ondersteuning voor inwoners die het nodig hebben |
Gemeente waar kinderen en jongeren veilig kunnen opgroeien, zonder middelengebruik, overlast en criminaliteit. | 5. Lager percentage kinderen en jongeren die middelen gebruiken, overlast veroorzaken en/of in criminaliteit terecht komen |
Juiste en adequate hulpverlening voor personen met onbegrepen en/of verward gedrag (GGGZ problematiek) | 6. Betere vroegsignalering en meer aandacht voor personen met onbegrepen en/of verward gedrag |
Zorg betaalbaar houden | 7. Meer inzicht en grip krijgen op de kostenontwikkeling in de Jeugdzorg en Wmo |
8. Minder noodzaak om duurdere zorgvoorzieningen in te zetten | |
Maximale ondersteuning naar werk/dagbesteding | 9. Betere ondersteuning van inwoners door in te zetten op doelgroepgerichte begeleidingsmethoden |
Vergunninghouders kunnen zich zelfstandig redden in de (Nuenense) samenleving | 10. Betere ondersteuning van vergunninghouders bij hun inburgering |
Bevorderen van een gezonde leefomgeving en leefstijl | 11. Lager percentage inwoners met overgewicht, roken, drankgebruik en/of andere verslavingen |
Relevante beleidsnota's in dit programma
Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's in dit programmaNaam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Re-integratieverordening Participatiewet 2023 | onbepaald | november 2023 | onbepaald |
Verordening maatregelen PW, IOAW en IOAZ 2025 | 2025 e.v. | december 2024 | onbepaald |
Verordening individuele inkomenstoeslag 2020 | 2020 e.v. | mei 2020 | onbepaald |
Beleidskader Sociaal Domein | onbepaald | november 2024 | onbepaald |
Beleid mantelzorg | 2017-2020 | september 2021 | 2025 |
Nota Dementievriendelijke gemeente | 2017-2020 | september 2021 | 2025 |
Nota vrijwilligersbeleid 2020-2026 | 2020-2026 | september 2020 | 2026 |
Wmo-verordening 2021 | onbepaald | december 2021 | onbepaald |
Verordening Jeugdhulp gemeente Nuenen 2023 | onbepaald | april 2023 | onbepaald |
Nota schuldhulpverlening | 2021-2025 | februari 2020 | onbepaald |
Nota jeugdbeleid 2021-2024 | 2021-2024 | april 2021 | onbepaald |
Omgevingsvisie Nuenen | 2021 ev | september 2021 | onbepaald |
Verordening leerlingenvervoer 2022 | onbepaald | juli 2022 | onbepaald |
Verordening inburgering Nuenen c.a. 2022 | onbepaald | december 2021 | onbepaald |
Verordening beslistermijn schuldhulpverlening | onbepaald | februari 2021 | onbepaald |
Preventie- en handhavingsplan alcohol | 2019-2022 | november 2018 | 2025 |
Wat hebben we ervoor gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?Samenleving waarin iedereen kan meedoen
Inclusieve samenleving
Ouderen kunnen langer zelfstandig blijven wonen
Juiste en tijdige zorg voor iedereen die dat nodig heeft
Gemeente waar kinderen en jongeren veilig kunnen opgroeien, zonder middelengebruik, overlast en criminaliteit
Juiste en adequate hulpverlening voor personen met onbegrepen en/of verward gedrag (GGGZ problematiek)
Zorg betaalbaar houden
Maximale ondersteuning naar werk/dagbesteding
Vergunninghouders kunnen zich zelfstandig redden in de (Nuenense) samenleving
Bevorderen van een gezonde leefomgeving en leefstijl
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenNaam | Indicator | Jaarrekening 2023 | Begroting 2024 | Jaarrekening 2024 |
---|---|---|---|---|
Absoluut verzuim (5-18 jaar) | % van het aantal leerplichtigen | 0,56 | 0,5 | 0,74 |
Relatief verzuim (5-18 jaar)* | aantal per 1.000 leerplichtigen | 0,8 | 0,75 | 1,02 |
Jongeren met jeugdhulp* | % van het aantal jongeren (0-18 jaar) | 12,3 | 12,0 | 12.6 |
Verwijzingen jeugdzorg via CMD** | % verwijzingen jeugdzorg via CMD ten opzichte van alle verwijzingen jeugdzorg | 60 | 40 | 63 |
Kosten jeugdzorg per kind** | kosten jeugdzorg per kind | 7158 | 7000 | 7136 |
Meldingen overlast Jeugd** | aantal politieregistratie weer van meldingen waarbij geklaagd wordt over de jeugd per 10.000 inwoners | 17,5 | 12,0 | 19.8 |
Jongeren met jeugdreclassering* | % van het aantal jongeren (12-23 jaar) | 0,07 | 0 | 0 |
Jongeren met jeugdbescherming* | % van het aantal jongeren (0-18 jaar) | 0,33 | 0,005 | 0,3 |
Vroegtijdige schoolverlaters zonder kwalificatie (VSV-ers)* | % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs | 1,6 | 1,5 | 2,3 |
Jongeren met delict voor rechter (12-21 jaar)* | % van het aantal jongeren (12-21 jaar) | 1,5 | 1 | 1 |
Kinderen in uitkeringsgezin* | % van het aantal jongeren (0-18 jaar) | 3 | 3 | 3 |
Jeugdwerkloosheid* | % van het aantal jongeren (16-22 jaar) | 1 | 1 | 1 |
Bijstandsuitkeringen* | aantal per 1.000 inwoners (vanaf 18 jaar) | 18 | 13 | 18 |
Uitstroom Participatiewet** | aantal inwoners dat niet langer gebruik maakt van een uitkering op grond van Participatiewet | 60 | 80 | 65 |
Lopende re-integratievoorzieningen* | aantal per 1.000 inwoners (15-64 jaar) | 10 | 9 | 8 |
Dagbesteding** | aantal inwoners in niet-arbeidsmatige dagbesteding vanuit Wmo | 98 | 178 | 93 |
Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement * | aantal per 1.000 inwoners | 47 | 50 | 30 |
Wmo-woningaanpassingen** | aantal woningaanpassingen in kader van Wmo | 35 | 90 | 38 |
Wmo: andere oplossingen t.o.v. doorverwijzingen naar maatwerkarrangement** | % van verzoeken om Wmo-voorziening waarin voorzien kan worden door eigen netwerk, door medewerker CMD en/of algemene voorziening versus aantal doorverwijzingen | 74 | 31 | 68 |
Mantelzorgers ** | aantal geregistreerde mantelzorgers bij de gemeente | 950 | 800 | 1013 |
Overgewicht** | % inwoners met overgewicht (BMI>25) | 46 | 47,6 | 47,6 |
Alcohol gebruik jongeren** | ooit alcohol gedronken (klas 2 en 4 VO) | 37 | 40 | 34 |
Middelen gebruik jongeren** | % jongeren dat ooit soft drugs heeft gebruikt (klas 2 en 4 VO) | 8 | 12 | 10 |
Middelen gebruik jongeren** | % jongeren dat ooit hard drugs heeft gebruikt (klas 2 en 4 VO) | 0,8 | 1 | 2 |
Inburgeringstrajecten ** | aantallen persoonlijke ontwikkelingsplannen | 28 | 66 | 47 |
Taakstelling huisvesting vergunninghouders ** | % realisatie versus taakstelling | 100% | 100% | 100% |
Taakstelling huisvesting vergunninghouders | absolute aantal gerealiseerd c.q. begroot | 46 | 66 | 50 |
* verplichte indicator op grond van BBV
** uit Monitor sociaal domein Nuenen
*** voorlopige data (jaarrekening 2023)
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programmaGemeenschappelijke regeling WSD
WSD is het werk-ontwikkel bedrijf voor negen gemeenten. Zij ondersteunen inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt bij het vinden en behouden van werk. WSD voert de werkgeversverplichtingen uit van de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). Daarnaast begeleidt en ontwikkelt WSD inwoners die in het kader van de Participatiewet ondersteuning nodig hebben bij het vinden van werk en fungeren daarmee als ontwikkelbedrijf. De expertise, het netwerk en de infrastructuur van WSD vormt hiervoor een passende basis. Voor nieuwkomers met een grote afstand tot de arbeidsmarkt voert WSD in het kader van de Wet Inburgering de Zelfredzaamheidsroute uit.
Op basis van het vastgestelde koersdocument "Gezamenlijke doorontwikkelen" is in nauwe samenwerking met WSD een Lokaal Plan opgesteld voor de periode van 2022 t/m 2025. Het Lokaal Plan omvat deelprojecten waaronder de werkdiagnose AanZet en participatiehuis ‘t Goed Nuenen. De deelprojecten bieden de mogelijkheid om gezamenlijk optimale dienstverlening te ontwikkelen. Met de Kenniskompanie als kennis- en expertisecentrum bundelen de samenwerkende gemeenten kennis en ervaring voor het ondersteunen van inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt.
De samenwerking met WSD is verder geïntensiveerd, met name bij de campagne "werving brede doelgroep ", waarmee de 9 regio-gemeenten in gezamenlijkheid WSD breed onder de aandacht hebben gebracht. In dit kader zijn onder andere Oekraïners als nieuwe doelgroep door WSD in begeleiding genomen en begeleid naar (gesubsidieerd) werk.
Dienst Dommelvallei
Dienst Dommelvallei voert gemeentelijke taken uit o.a. met betrekking tot de Participatiewet, Wet Inburgering en het minimabeleid, samen met de ketenpartners, zoals WSD en het CMD. Daarnaast adviseert de dienst beleidsmatig op het taakveld Werk en Inkomen, Inburgering en arbeidsmarktbeleid.
Onder doelstelling 9 en 10 is aangegeven wat er is opgepakt binnen deze samenwerking.
Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD)
De GGD heeft in 2024 een Covid-19 vaccinatie campagne uitgevoerd. De gemeente is ondersteund bij regionale en lokale planvorming in het kader van GALA (Gezond en Actief Leven Akkoord) en IZA (Integraal Zorgakkoord). Via het vernieuwingsprogramma Generatie gezond werkt de GGD aan de vernieuwing van de integrale jeugdgezondheidszorg (JGZ). Samen met GGD Hart van Brabant is uitvoering gegeven aan het Centrummodel Forensische Geneeskunde voor de politieregio Brabant Oost en het regionaal spreidingsplan voor de ambulanceposten en realisatie van de nieuwe post in Helmond. In 2024 is gestart met een gezamenlijk (preventie)programma volgens de STORM-aanpak waarmee geïnvesteerd wordt in een gezonde ontwikkeling van jongeren.
Vanuit de rijksbeleidsagenda Versterking infectieziektebestrijding en pandemische paraatheid is gewerkt aan het oplossen van urgente kwetsbaarheiden voor pandemische paraatheid op de korte termijn. Via het maatwerkpakket heeft de GGD voor Nuenen inzet geleverd op lokale gezondheidspreventie, door onder meer de werkgroepen dementievriendelijk Nuenen en preventie alcohol en drugs. De GGD verzorgde opvoedondersteuning op scholen en via het Oudercafé. Zij had ook bij aansluiting bij het landelijk programma één tegen eenzaamheid, Kansrijke start en Nu Niet Zwanger (NNZ) waarbij inwoners in een kwetsbare positie actief geïnformeerd en begeleid worden bij een eventuele (toekomstige) kinderwens. Een wijk-GGD'er is ingezet om vroegtijdig de aanpak van onbegrepen gedrag te bepalen.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2024) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.
Omschrijving | Primaire begroting 2024 | Begroting na wijziging 2024 | Realisatie 2024 | Afwijking budget 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 3 | 0 | 900 | 900 | 0 | |
4.1 Openbaar basisonderwijs | 126 | 126 | 97 | -29 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 961 | 1.042 | 1.097 | 55 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 3.991 | 7.846 | 7.581 | -266 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 327 | 362 | 533 | 171 | |
6.3 Inkomensregelingen | 6.147 | 6.459 | 6.436 | -23 | |
6.4 WSW en beschut werk | 1.472 | 1.610 | 1.577 | -33 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 742 | 832 | 974 | 141 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 1.309 | 1.291 | 1.135 | -157 | |
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) | 2.003 | 2.040 | 2.000 | -40 | |
6.71B Begeleiding (WMO) | 980 | 929 | 936 | 7 | |
6.71C Dagbesteding (WMO) | 355 | 405 | 410 | 5 | |
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 345 | 345 | 336 | -9 | |
6.72A Jeugdhulp begeleiding | 876 | 1.351 | 1.453 | 102 | |
6.72B Jeugdhulp behandeling | 2.031 | 998 | 926 | -72 | |
6.72C Jeugdhulp dagbesteding | 56 | 665 | 646 | -19 | |
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig | 270 | 366 | 379 | 13 | |
6.73A Pleegzorg | 0 | 0 | 11 | 11 | |
6.73B Gezinsgericht | 0 | 0 | 11 | 11 | |
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig | 820 | 495 | 573 | 78 | |
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | 0 | 745 | 839 | 94 | |
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 112 | 47 | 57 | 10 | |
6.74C Gesloten plaatsing | 5 | 47 | 54 | 7 | |
6.81A Beschermd wonen (WMO) | 3 | 3 | 0 | -2 | |
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 18 | 240 | 171 | -69 | |
6.82A Jeugdbescherming | 385 | 253 | 238 | -15 | |
6.82B Jeugdreclassering | 55 | 35 | 40 | 5 | |
7.1 Volksgezondheid | 1.119 | 1.126 | 1.130 | 4 | |
Totaal Lasten | 24.508 | 30.560 | 30.541 | -19 | |
Baten | |||||
0.10 Mutaties reserves programma 3 | 0 | 125 | 125 | 0 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 76 | 111 | 186 | 75 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 460 | 5.210 | 5.154 | -56 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 110 | 110 | 205 | 95 | |
6.3 Inkomensregelingen | 4.973 | 5.373 | 5.465 | 92 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 0 | 0 | 46 | 46 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 0 | 0 | 3 | 3 | |
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 150 | 180 | 160 | -20 | |
6.81A Beschermd wonen (WMO) | 0 | 0 | 2 | 2 | |
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 0 | 189 | 152 | -36 | |
7.1 Volksgezondheid | 100 | 100 | 98 | -2 | |
Totaal Baten | 5.870 | 11.398 | 11.597 | 199 | |
Saldo (baten -/- lasten) | -18.639 | -19.162 | -18.944 | 218 |
Analyse
Terug naar navigatie - Analyse3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd | I/S | Bedrag |
---|---|---|
Saldo | 218.000 | |
Taakveld 4.1 Openbaar basisonderwijs | I | 35.000 |
Betreft bewegingsonderwijs en een verschuiving met taakveld 5.2 in programma 4. | ||
Taakveld 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | I | 45.000 |
Er is € 41.000 extra uitgegeven aan kinderopvang op sociaal medische indicatie en aan toezicht en handhaving door de GGD vanwege overtredingen bij een kinderopvang locatie. Er is € 85.000 minder uitgegeven op onder andere subsidie peuterwerk en voorschoolse educatie. | ||
Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | I | 301.000 |
De kosten voor de opvang van ontheemde Oekraïners waren lager dan begroot in de 1e tussentijdse rapportage. Dit veroorzaakt een voordeel van ca. € 166.000. | ||
De actualisering van het mantelzorgbeleid heeft niet plaatsgevonden in 2024. De uitreiking van de vrijwilligersprijs heeft geen doorgang gevonden. Voor dementievriendelijk Nuenen zijn minder kosten gemaakt. Dit is een voordeel van € 57.000. | ||
De werkelijke huren van wijkaccommodaties waren hoger dan begroot. Een deel van de inkomsten uit verhuur ontvangen we in 2025. Een deel van het geplande onderhoud is uitgesteld. Per saldo is het nadeel € 65.000. | ||
De kosten voor de Brede regeling combinatiefunctionaris zijn betaald uit de SPUK GALA. Hierdoor is een positief saldo van € 49.000 ontstaan. | ||
Door verbetering van processen zijn de kosten voor de uitvoering van de Wet Inburgering € 29.000 lager dan begroot. | ||
Door overige kleine verschillen binnen dit taakveld is een positief saldo van € 65.000 ontstaan. | ||
Taakveld 6.2 Wijkteams | S | -51.000 |
De kosten van de huur zijn verhoogd. | ||
Taakveld 6.3 Inkomensregelingen | I/S | 125.000 |
Er is minder gebruik gemaakt van de IOAW-regeling dan verwacht (€ 54.000). De IOAW is een regeling voor oudere (ex) zelfstandigen. De regeling loopt af. | ||
We houden € 44.000 over van het overgehevelde budget van de energietoeslag 2023. De meeste aanvragen waren al afgehandeld in 2023. | ||
Taakveld 6.4 Begeleide participatie | I | 36.000 |
Voor de uitvoering van de Wsw-regeling is in de meerjarenbegroting een hoger bedrag geraamd dan het beschikbare rijksbudget. Omdat de uitgaven binnen de beschikbare rijksmiddelen zijn gebleven, resulteert dit in een positief verschil op deze begrotingspost. | ||
Taakveld 6.5 Arbeidsparticipatie-instrumenten | I | -59.000 |
De uitgaven op het budget voor re-integratie zijn hoger uitgevallen dan begroot. In het eerste kwartaal was er een stijging in het aantal uitkeringen, waarop is besloten de inzet op re-integratie te intensiveren. Deze gerichte aanpak heeft ertoe geleid dat meer mensen succesvol zijn begeleid naar werk. | ||
Taakvelden Maatwerkvoorzieningen Wmo | I | 213.000 |
Het overschot Wmo wordt met name veroorzaakt door de woningaanpassingen (€ 146.000). In 2024 zijn er beschikkingen afgegeven voor woningaanpassingen, die in 2025 worden gerealiseerd. Op de overige Wmo producten zijn overschotten of tekorten te zien van minder dan € 25.000. | ||
Taakvelden Jeugd | I | -177.000 |
Binnen Jeugd zitten de uitschieters van tekorten in de producten verblijf (€ 51.000), zelfstandig leven jeugd (ambulant) (€ 96.000), de Jeugd GGZ (€ 74.000) en het sterk gestegen PGB-aandeel in de zorgverlening. Zonder PGB waren die kosten geland op met name de ambulante producten. Op het product jeugdhulp ambulant zit een overschot (€ 78.000) wat de tekorten deels compenseert. | ||
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | I | 31.000 |
De pilot Wijk-GGD is in maart 2024 opgestart. Een deel van de begrote subsidie ontvangen we later (€ 36.000). De uitgaven zijn € 67.000 lager dan begroot omdat de kosten van ambtelijke inzet hier niet zijn meegenomen. De kosten zijn geraamd op basis van een geheel jaar, terwijl de pilot 10 maanden heeft plaatsgevonden. | ||
Kapitaallasten | I | 14.000 |
Zie algemene tekst hierboven onder de Algemene toelichting en inleiding bij programma's. | ||
Verdeling salarislasten en overhead | I | -289.000 |
Zie algemene tekst hierboven onder de Algemene toelichting en inleiding bij programma's. | ||
Overig | -6.000 | |
Totaal programma 3 | 218.000 |