Programma 8. Financiën & Belastingen

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?
Beoogd maatschappelijk effect Doelstellingen
Goed en degelijk financieel beleid 1. Betere bewaking van de financiële consequenties van besluitvorming en uitvoering op het verloop van de meerjarenbegroting
Lastendruk passend bij voorzieningenniveau 2. Betere afstemming van lasten voor inwoners/bedrijven en de kosten voor het voorzieningenniveau

Relevante beleidsnota's in dit programma

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's in dit programma
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Financiële verordening 2023 2023 e.v. december 2023 onbepaald
Nota reserves en voorzieningen 2019 e.v. februari 2019 onbepaald
Nota risicomanagement en weerstandsvermogen 2015 e.v. februari 2015 onbepaald
Nota activering, waardering en afschrijving 2006 e.v. januari 2006 onbepaald
Belasting/legesverordeningen jaarlijks november 2024 eind 2025

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Dienst Dommelvallei
Dienst Dommelvallei voert voor onze gemeente bedrijfsvoeringstaken uit, waaronder financiën, belastingen en planning & control. Zij volgen hierbij nauwgezet wettelijke en andere in- en externe ontwikkelingen op de genoemde terreinen. Ook onderhouden zij contact met de accountant en met de provincie als financieel toezichthouder. Daarmee monitoren zij onder meer het voldoen aan financiële regelgeving en het structureel sluitend zijn van de meerjarenbegroting. 

De belastingtaken zijn met ingang van 2024 ondergebracht bij de Belastingsamenwerking Oost-Brabant (BSOB).  De eerste jaren is dat geregeld met een dienstverleningsovereenkomst, op termijn is toetreding tot de gemeenschappelijke regeling voorzien.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2024) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Afwijking budget 2024
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 8 662 1.662 1.662 0
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 144 1.315 1.053 -262
0.5 Treasury 41 75 61 -13
0.61 OZB woningen 147 147 186 39
0.62 OZB niet-woningen 36 36 42 6
0.64 Belastingen overig 41 41 45 5
0.8 Overige baten en lasten 1.048 0 -41 -41
0.9 Vennootschapsbelasting (Vpb) 0 0 -30 -30
Totaal Lasten 2.120 3.275 2.979 -297
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 8 0 1.000 1.000 0
0.5 Treasury 34 66 67 1
0.61 OZB woningen 5.595 5.630 5.577 -53
0.62 OZB niet-woningen 1.536 1.625 1.587 -38
0.64 Belastingen overig 75 75 78 3
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds 39.369 40.934 41.206 272
0.8 Overige baten en lasten 0 850 850 0
Totaal Baten 46.609 50.180 50.365 185

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse
8. Financiën en Belastingen I/S Bedrag
Saldo 481.000
Taakveld 0.5 Treasury I 304.000
We hebben een financieringsvoordeel behaald doordat we een minder hoog bedrag hoefden te lenen dan begroot en een hoog saldo hebben op het schatkistbankieren. Dit voordeel heeft zich vertaald in een lager renteomslagpercentage, zie ook het verschil op kapitaallasten dat onderin dit programma en in de Algemene toelichting en inleiding wordt benoemd.
Taakveld 0.61 OZB woningen I -73.000
De BSOB (Belastingsamenwerking Oost-Brabant) heeft in de eerste maanden van 2024 de achterstand in de afhandeling van bezwaarschriften op woningen weggewerkt. Dit heeft echter wel een negatief effect gehad op de geraamde OZB-opbrengst. Bezwaren op de aanslag 2023 werden alsnog (deels) toegekend en omdat boekjaar 2023 al afgesloten is komt het nadeel van zowel 2023 als 2024 in deze jaarrekening terecht.
Taakveld 0.62 OZB niet-woningen I -35.000
De BSOB heeft in de eerste maanden van 2024 de achterstand in de afhandeling van bezwaarschriften op niet-woningen weggewerkt. Dit heeft echter wel een negatief effect gehad op de geraamde OZB-opbrengst. Bezwaren op de aanslag 2023 werden alsnog (deels) toegekend en omdat boekjaar 2023 al afgesloten is komt het nadeel van zowel 2023 als 2024 in deze jaarrekening terecht.
Taakveld 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds I 272.000
In de decembercirculaire gemeentefonds 2024 heeft het Rijk € 127.000 extra middelen beschikbaar gesteld (zie Raadsinformatiebrief 2025-08). Dit konden we niet meer besteden in 2024 en ook niet verwerken in de begroting. Daarnaast is als correctie over voorgaande jaren nog € 145.000 ontvangen.
Taakveld 0.8 Overige baten en lasten I 42.000
Op basis van analyse van het debiteurenbestand kon de voorziening dubieuze debiteuren gedeeltelijk vrijvallen.
Taakveld 0.9 Vennootschapsbelasting (vpb) I 30.000
In 2024 is de definitieve beschikking 2022 ontvangen en hebben we het bedrag van de voorlopige aanslag 2022 terug ontvangen.
Kapitaallasten I -290.000
Zie algemene tekst hierboven onder de Algemene toelichting en inleiding bij programma's.
Verdeling salarislasten en overhead I -33.000
Zie algemene tekst hierboven onder de Algemene toelichting en inleiding bij programma's.
Taakveld 0.11 Resultaat 262.000
Het saldo in deze jaarrekening komt afgerond op € 1.053.000. Begroot was (bij de tussentijdse rapportage najaar 2024) € 1.315.000. Het saldo is dus € 262.000 lager geworden. Dat is de optelsom van alle verschillen die in de programma's 1 tot en met 8 zijn toegelicht. Een analyse op hoofdlijnen staat in de inleiding, en onder het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening.
Overig 2.000
Totaal programma 8 481.000