M. van Toorenburg en P. Kok
Programma 1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening
Wat wilden we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?Beoogd maatschappelijk effect | Doelstellingen |
---|---|
Bestuur dat in verbinding staat en samen werkt met anderen | 1. Beter samenspel raad, college en ambtelijke organisatie |
2. Meer van de buitenwereld naar binnen halen | |
3. Beter participatie(beleid) | |
4. Doelgerichtere regionale samenwerking | |
5. Betere informatieversterking | |
Doelmatige ondersteuning van gemeentebestuur | 6. Professionelere bedrijfsvoering |
Digitale inclusie, waarbij iedereen kan deelnemen aan de digitale samenleving | 7. Meer ondersteuning voor inwoners bij de digitale benadering van onze producten en diensten |
Passende dienstverleningsvormen, waarbij iedereen contact kan leggen met de gemeente via het dienstverleningskanaal dat de voorkeur heeft | 8. Betere mogelijkheden om contact met de gemeente te leggen door dienstverleningskanalen uit te breiden en op elkaar af te stemmen |
Klanttevredenheid door snelle, persoonlijke en oplossingsgerichte dienstverlening, waarbij duidelijk is waar men aan toe is | 9. Optimalere processen met focus op doorlooptijden, wachttijd, verwerkingstijd en afhandeltermijn |
Relevante beleidsnota's in dit programma
Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's in dit programmaNaam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Reglement dorps- en wijkraden, gemeente Nuenen c.a. 2017 | onbepaald | maart 2014 | 2025 |
Raadsbesluit inzake Dienst Dommelvallei | 2013 - 2016 | november 2012 | onbepaald |
Samenwerkingsakkoord 2023 - 2026 Metropoolregio Eindhoven | 2023-2026 | april 2023 (vastgesteld door Algemeen Bestuur) | 2026 |
Samenwerkingsagenda 2023 Stedelijk Gebied Eindhoven | 2023 e.v. | april 2023 | onbepaald |
Participatienota Participatie in Nuenen | 2020 e.v. | november 2020 | 2025 |
Verordening burgerinitiatief gemeente Nuenen c.a. | 2023 e.v. | maart 2023 | onbepaald |
Wijzigingsverordening Inspraakverordening | 2023 e.v. | maart 2023 | onbepaald |
Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad gemeente Nuenen 2024 | 2024 e.v. | april 2024 | 2026 |
Het Nuenense BOB-model | 2022 e.v. | februari 2022 | onbepaald |
Verordening Rekenkamercommissie gemeente Nuenen c.a. 2024 | 2024 e.v. | februari 2024 | onbepaald |
Verordening Auditcommissie 2020 | 2023 e.v. | juni 2023 | onbepaald |
Gedragscode Integriteit gemeenteraad Nuenen c.a. | 2018 - 2022 | juni 2018 | 2024 |
Gedragscode voor de burgemeester van de gemeente Nuenen c.a. | 2018 - 2022 | juni 2018 | 2024 |
Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Nuenen c.a. 2024 | 2024 e.v. | februari 2024 | onbepaald |
Raadsagenda 2022-2026 gemeente Nuenen c.a. | 2022-2026 | juni 2022 | 2026 |
Samen werken aan Nuenen, coalitieprogramma 2022-2026 gemeente Nuenen c.a. | 2022-2026 | juni 2022 | 2026 |
Regeling klachtenbehandeling Nuenen 2024 | 2024 e.v. | maart 2024 | onbepaald |
Regeling voor behandeling van bezwaarschriften Nuenen 2024 | 2024 e.v. | maart 2024 | onbepaald |
Wat hebben we ervoor gedaan?
Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?Bestuur dat in verbinding staat en samen werkt met anderen
Doelmatige ondersteuning van gemeentebestuur
Digitale inclusie, waarbij iedereen kan deelnemen aan de digitale samenleving
Passende dienstverleningsvormen, waarbij iedereen contact kan leggen met de gemeente via het dienstverleningskanaal dat de voorkeur heeft
Klanttevredenheid door snelle, persoonlijke en oplossingsgerichte dienstverlening, waarbij duidelijk is waar men aan toe is
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenNaam | Indicator | Jaarrekening 2023 | Begroting 2024 | Jaarrekening 2024 |
---|---|---|---|---|
Volledig digitaal afhandelde producten | aantal per jaar | 3.400 | 3.700 | 3.400 |
Telefonische contacten | aantal per jaar | 15.000 | 15.000 | 15.000 |
Totaal aantal baliecontacten | aantal per jaar | 9.000 | 12.000 | 11.650 |
Afhandelpercentage telefonie | % directe beantwoording | 70 | 70 | 55 |
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programmaDienst Dommelvallei
De dienst voert voor de gemeente taken uit met betrekking tot dienstverlening, zijnde KlantenContactCentrum, burgerzaken en werk & inkomen.
In 2024 is besloten om de dienst om te zetten naar een bedrijfsvoeringsorganisatie. Hiertoe dient de gemeenschappelijk regeling gewijzigd te worden. Deze procedure is in 2024 in gang gezet. De verwachting is dat de nieuwe regeling per 1 mei 2025 in werking treedt. Ook is het Bedrijfsplan Dienst Dommelvallei 2.0 door het bestuur van de dienst vastgesteld.
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Deze strategische en voornamelijk bestuurlijke samenwerking richt zich op de thema's Economie, Mobiliteit, Energietransitie en Transitie landelijk gebied. Met ingang van 2023 is het thema Ruimte en Wonen toegevoegd, zoals is opgenomen in het nieuwe samenwerkingsakkoord 2023-2026. Inmiddels is ook het voorzieningenvraagstuk op de agenda van het MRE gezet. De enorme regionale opgaven vragen om een slagvaardige regionale samenwerking. De rol van de MRE is daarom enigszins bijgesteld. De MRE heeft een meer leidende rol voor de programmering van de opgaven en behoudt zijn rol voor het maken van strategische afspraken met het Rijk en de Provincies. De subregio's zijn ondersteunend en complementair aan de regionale opgaven.
In 2024 is het de regio wederom gelukt om Rijksgelden naar de regio te halen met de Beethovendeal. Deze gelden worden aangewend om de sterke groei binnen de regio te accommoderen en worden onder meer ingezet voor talentontwikkeling, mobiliteitsmaatregelen en versnellen woningbouwprojecten.
Een onderdeel van de samenwerking is het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven (RHCe), i.c. het streekarchief. In 2024 is een nieuwe directeur RHCe tevens archivaris benoemd.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2024) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.
Omschrijving | Primaire begroting 2024 | Begroting na wijziging 2024 | Realisatie 2024 | Afwijking budget 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
0.1 Bestuur | 2.211 | 2.136 | 2.946 | 810 | |
0.2 Burgerzaken | 934 | 1.058 | 1.154 | 96 | |
0.4 Overhead | 9.639 | 10.927 | 10.508 | -419 | |
Totaal Lasten | 12.783 | 14.120 | 14.607 | 487 | |
Baten | |||||
0.1 Bestuur | 1 | 1 | 0 | -1 | |
0.2 Burgerzaken | 346 | 493 | 557 | 64 | |
0.4 Overhead | 21 | 58 | 267 | 209 | |
Totaal Baten | 368 | 552 | 824 | 271 | |
Saldo (baten -/- lasten) | -12.415 | -13.568 | -13.784 | -216 |
Analyse
Terug naar navigatie - Analyse1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening | I/S | Bedrag |
---|---|---|
Saldo | -216.000 | |
Taakveld 0.1 Bestuur | I | -814.000 |
Er heeft voor de voorziening wethouderspensioenen op basis van de actuariële berekening (waarbij de rekenrente t.o.v. vorig jaar gedaald is van 3,16% naar 2,325%) een aanvullende storting van € 390.000 plaatsgevonden. | ||
In 2024 is een nieuwe voorziening gevormd om toekomstige wachtgeldverplichtingen van bestuurders te bekostigen. Dit is verplicht op grond van verslagleggingsregels. In de voorziening is € 389.000 gestort. | ||
Taakveld 0.2 Burgerzaken | I | 46.000 |
Er hebben meer inwoners een nieuw reisdocument aangevraagd dan verwacht, waardoor de legesopbrengsten hoger zijn. | ||
Taakveld 0.4 Overhead | I | 614.000 |
Organisatieontwikkeling | ||
In de begroting 2024 is een budget voor organisatieontwikkeling beschikbaar gesteld. Door de vacature van gemeentesecretaris is een deel van dat budget niet besteed (€ 100.000). We stellen daarom voor om dit overschot over te hevelen naar 2025 (zie resultaatbestemming). | ||
Personele kosten | ||
Gedurende het jaar is er goed gestuurd op de personeelskosten. Echter, de extra middelen zijn toegekend aan Overhead, terwijl de extra kosten zijn toegerekend aan de specifieke taakvelden waarop ze betrekking hadden. Hierdoor ontstaat er een overschot op Overhead (€ 375.000) en een tekort op diverse taakvelden. | ||
Dienst Dommelvallei | ||
Bij de tussentijdse rapportage najaar 2024 is de bijdrage aan Dienst Dommelvallei verhoogd voor de extra werkzaamheden door BSOB vanwege de bestandsoptimalisatie WOZ (wet onroerende zaken). De werkelijke meerkosten waren lager. Daarnaast was het btw-nadeel lager dan begroot. totaal voordeel € 213.000. | ||
Overige overheadkosten | ||
In de loop van afgelopen jaren is een tekort ontstaan op onderhoud gemeentehuis en facilitaire kosten (- € 74.000). | ||
Kapitaallasten | I | 14.000 |
Zie algemene tekst hierboven onder de Algemene toelichting en inleiding bij programma's. | ||
Toerekening salarissen en overhead aan taakvelden | I | -75.000 |
Zie algemene tekst hierboven onder de Algemene toelichting en inleiding bij programma's. | ||
Overig | -1.000 | |
Totaal programma 1 | -216.000 |