Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting

Op 1 januari 2016 is de Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen ingegaan. Op basis van het akkoord met de belastingdienst over de definitieve uitgangspunten voor de grondexploitatie Nuenen-West is de voorlopige aangifte voor 2024 nihil. In 2024 is de definitieve beschikking 2022 ontvangen  en hebben we het bedrag van de voorlopige aanslag terug ontvangen (circa € 30.000,-).

Het recht op verliescompensatie in het kader van de vennootschapsbelasting bedraagt € 2.500.000,- op basis van de definitieve aanslagen t/m 2022. 

 

 

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidsverantwoording vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (Bado) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:

“Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, evenals de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en de hiermee samenhangende programma’s. In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door het gemeenteraad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, de toereikendheid van het begrotingsbedrag en het begrotingsjaar van belang zijn”.

Afwijkingen betrekt het college in de rechtmatigheidsverantwoording. Mogelijke afwijkingen ten opzichte van de gewijzigde begroting zijn in het onderstaande stroomschema uit de kadernota rechtmatigheid samengevat.



Overschrijding van lasten en/of investeringen
De toets op rechtmatigheid richt zich op de beschikbare lastenbudgetten en de werkelijke lasten. Uit het onderstaande overzicht van lasten blijkt dat er ten opzichte van de begroting na wijziging op 4 programma’s overschrijdingen zijn.

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid
Bedragen x €1.000
Programma Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Afwijking budget 2024
Programma 1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening 14.120 14.607 487
Programma 2. Veiligheid & Handhaving 3.166 3.227 61
Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd 30.560 30.541 -19
Programma 4. Verenigingen & Accommodaties 3.174 3.078 -96
Programma 5. Wonen & Leefomgeving 29.436 13.664 -15.772
Programma 6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer 12.123 12.332 209
Programma 7. Economie, Toerisme & Recreatie 1.680 1.790 110
Programma 8. Financiën & Belastingen 1.961 1.926 -34
Terug naar navigatie - toelichting 2

Op grond van de Financiële verordening gemeente Nuenen 2023 zijn een aantal overschrijdingen acceptabel. In onderstaande tabel is per programma aangegeven welk deel van de overschrijding acceptabel is.

Begrotingscriterium Overschrijding Waarvan acceptabel
Overschrijding lasten programma’s
Programma 1 - Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening 487.000 487.000
Programma 2 - Veiligheid & Handhaving 61.000 61.000
Programma 6 - Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer 209.000 209.000
Programma 7 - Economie, Toerisme & Recreatie 110.000
Subtotaal programma's 867.000 757.000
Overschrijding investeringsbudgetten (kredieten) 28.000
Totaal overschrijding 895.000 757.000
Totaal overschrijdingen die passen binnen het vooraf vastgestelde beleid en daarmee acceptabel zijn 757.000
Resterend saldo begrotingsonrechtmatigheden 138.000
Terug naar navigatie - toelichting 3

Bij de jaarrekening 2023 zouden de acceptabele overschrijdingen de begrotingsonrechtmatigheid opheffen. Omdat de overschrijdingen niet in de tussentijdse rapportage gemeld konden worden, waren dat acceptabele overschrijdingen geweest. Echter in oktober 2024 is de Kadernota Rechtmatigheid 2024 verschenen. Op grond van die nota, en dus in tegenstelling tot vorig jaar, heffen de acceptabele overschrijdingen de onrechtmatigheid niet meer op.

Toelichting lastenoverschrijdingen per programma en investeringen
Programma 1. Bestuur, samenwerking & dienstverlening (€ 487.000)
Er heeft voor de voorziening wethouderspensioenen op basis van de actuariële berekening (waarbij de rekenrente t.o.v. vorig jaar gedaald is van 3,16% naar 2,325%) een aanvullende storting van € 390.000 plaatsgevonden. Deze berekening kan alleen bij jaareinde gemaakt worden. Omdat de lastenoverschrijding op dit programma nog niet in de tussentijdse rapportage gemeld kon worden, betreft dit een acceptabele overschrijding.

Daarnaast is er een voorziening gevormd voor wachtgeld bestuurders, waarin een bedrag  van € 389.000 is gestort. Deze berekening kan alleen bij jaareinde gemaakt worden. Omdat de lastenoverschrijding op dit programma nog niet in de tussentijdse rapportage gemeld kon worden, betreft dit een acceptabele overschrijding. 

Programma 2. Veiligheid & handhaving (€ 61.000)
De lastenoverschrijding binnen dit programma betreft toegerekende salariskosten en overhead. Alle over- en onderschrijdingen in de individuele programma’s geven per saldo geen overschrijding (zie Algemene toelichting en inleiding bij de programma’s). Omdat de kostenoverschrijding op dit programma nog niet in de tussentijdse rapportage gemeld kon worden, betreft dit een acceptabele overschrijding.

Programma 6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer (€ 209.000)
Tijdens het opstellen van deze jaarrekening kwam er nieuwe informatie over de grondsanering aan de Collse Hoefdijk. Hiervoor is in het verleden al een (risico)voorziening getroffen. Die voorziening bleek naar de nieuwe inzichten niet toereikend, daarom moesten wij bijstorten in de voorziening milieuschade. Omdat de kostenoverschrijding op dit programma nog niet in de tussentijdse rapportage gemeld kon worden, betreft dit een acceptabele overschrijding.

Programma 7. Economie, toerisme & recreatie (€ 110.000)
De verhuizing van de verenigingen van het Klooster naar de tijdelijke huisvesting heeft enkele maanden later plaatsgevonden dan oorspronkelijk gedacht, waardoor er ook op Park 1 nog kosten gemaakt moesten worden. Ook was de vergoeding aan de beheerder hoger (namelijk inclusief vergoeding beheer tijdelijke huisvesting). Er is dus langere tijd sprake geweest van dubbele lasten. Daarnaast zijn extra kosten gemaakt in verband met temperatuurbeheersing. De problemen met de temperatuurbeheersing werden pas duidelijk in de herfst/winter. Bij de 2e tussentijdse rapportage was nog onvoldoende duidelijkheid over dit tekort.

Begrotingsrechtmatigheid investeringen 
Voor het investeringsproject Snelfietsroute is het jaarbudget 2024 overschreden. Omdat de totale kosten passend zijn binnen het totaal krediet wordt deze overschrijding als rechtmatig beschouwd. Dat geldt ook voor de het voorbereidingskrediet Boschhoeve.

In het overzicht van investeringen en projecten staan 6 kredieten met een budgetoverschrijding kleiner dan de rapporteringsgrens van € 50.000,- met een totaalbedrag van € 28.000,-.

Terug naar navigatie - toelichting

Over- en onderschrijdingen van de baten en onderschrijdingen van lasten en investeringen
De gemeenteraad heeft op 19 december 2024 het volgende besluit genomen: 
“Het melden van over- en onderschrijdingen van de baten en onderschrijdingen van lasten en investeringen in de jaarrekening wordt als tijdig beschouwd.”

In de analyse per programma bij “Wat heeft het gekost” worden de onder- en overschrijdingen op de baten en lasten toegelicht. De onderschrijdingen op de investeringen zijn toegelicht in het “Overzicht van investeringen”. Met de toelichtingen in deze jaarrekening maken die geen onderdeel uit van de begrotingsonrechtmatigheid.

De belangrijkste over- en onderschrijdingen die niet meetellen voor de begrotingsrechtmatigheid zijn hieronder per programma opgesomd.

Programma 3 - Werk (participatie), Zorg & Jeugd
De onderschrijding in dit programma komt hoofdzakelijk door de meevallende kosten van de opvang van Oekraïense ontheemden, ten opzichte van de prognose bij de tussentijdse rapportage.

Programma 5 - Wonen & Leefomgeving
Dit verschil komt voort uit de bouwgrondexploitatie. Deze projecten lopen meerdere jaren en de indeling in jaren is daarbij wel ingeschat, maar moeilijk te sturen. We beoordelen de grexen over het totale project over de jaren heen. Zowel de lasten als de baten zijn onderschreden. Per saldo is er een beperkt voordeel op de bouwgrondexploitatie.

Programma 8 - Financiën & Belastingen
In dit programma is er een onderschrijding op de rente- en de personeelslasten. Daarnaast is er een overschrijding op de ontvangsten van de algemene uitkering uit het Gemeentefonds.

Bovenstaande in acht nemende is de onderschrijding van de lasten tijdig gemeld en daarmee akkoord.

Analyse overzicht van baten en lasten

Terug naar navigatie - Toelichting

De analyse van het overzicht van baten en lasten is opgenomen onder alle programma's, onder de tabellen "Wat heeft het gekost". 

Op hoofdlijnen ziet de analyse er als volgt uit:

Grootste verschillen tussen begroot en gerealiseerd resultaat
Storting voorziening wethouderspensioenen (rente) I -390.000
Vorming voorziening wachtgelden bestuurders I -389.000
Opvang Oekraïense ontheemden I 166.000
Grondexploitatie I 177.000
Storting voorziening milieuschade I -183.000
Exploitatie / tijdelijke huisvesting Klooster I -162.000
Herrekening rente (kapitaallasten over de investeringen) I 290.000
Algemene uitkering gemeentefonds I 272.000
Overige verschillen < € 100.000 I -43.000
Begroot resultaat I 1.315.000
Totaal gerealiseerd resultaat 2024 1.053.000

Overzicht onvoorzien

Overzicht van de incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van de incidentele baten en lasten
Incidentele baten en lasten 2024
Baten Lasten
Programma 1 Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening
Vorming voorziening wachtgeld bestuurders 388.677
Viering 80 jaar bevrijding 33.800
Programma 3 Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Wijkgericht werken 50.000
Opvang Oekraïense ontheemden 2.624.782 1.482.833
Voorbereidingskosten AZC 75.000
Programma 4 Verenigingen & Accommodaties
Tijdelijke huisvesting Klooster 304.000
Programma 5 Wonen & Leefomgeving
Implementatiekosten omgevingswet 71.500
Ontvangst HE koopgarantwoningen 63.403
Bouwgrondexploitatie 8.369.000 8.017.000
Programma 6 Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Klimaatmiddelen/duurzaamheid 420.000
Storting voorziening milieuschade 182.690
Programma 8 Financiën & Belastingen
75% begrotingssaldo naar reserve 662.023
Incidentele bedragen < € 25.000 (alle programma's) 20.409 8.151
Subtotaal 12.159.617 10.613.651
Incidentele mutaties reserves Baten/onttrekking Lasten/toevoeging
Programma 3 Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Onttrekking algemene reserve overhevelingen 2e tussentijdse rapportage 50.000
Onttrekking reserve vluchtelingen voor randvoorwaardelijke projecten en leefbaarheidspotje AZC 75.000
Storting reserve vluchtelingen opvang Oekraïners uit tussentijdse rapportage voorjaar 2024 900.000
Programma 5 Wonen & Leefomgeving
Onttrekking algemene reserve overhevelingen 2e tussentijdse rapportage 27.000
Storting algemene reserve beheer en onderhoud woonwagens 49.000
Storting bouwgrond bovenwijkse voorzieningen vanuit grondexploitatie 139.354
Onttrekking bouwgrond sociale volkshuisvesting volgens 2e tussentijdse rapportage 307.500
Storting reserve betaalbaar wonen koopgarantwoningen 63.403
Onttrekking reserve omgevingswet voor kosten omgevingswet 71.500
Storting reserve omgevingswet middelen meicirculaire 107.122
Programma 6 Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Vervallen dekkingsreserve regenwaterafvoer NW naar bouwgrond bovenwijkse voorzieningen 250.000 250.000
Storting reserve klimaatmiddelen Rijk Spuk CDOKE 420.000
Onttrekking reserve klimaatmiddelen Rijk naar dekkingsreserve verduurzaming kleedaccommodatie EMK 150.000 150.000
Programma 7 Economie & Toerisme
Onttrekking algemene reserve overhevelingen 2e tussentijdse rapportage 32.789
Programma 8 Financiën & Belastingen
Storting algemene reserve 75% begrotingssaldo (primair) tbv ravijn 662.023
Onttrekking reserve personele kosten investeringsprojecten naar dekkingsreserve personele kosten Hongerman 500.000 500.000
Onttrekking reserve personele kosten investeringsprojecten naar dekkingsreserve personele kosten Klooster 500.000 500.000
Incidentele bedragen < € 25.000 (alle programma's) 6.324 22.503
Subtotaal 1.970.113 3.763.405
Totaal 14.129.730 14.377.056
Terug naar navigatie - Toelichting incidentele baten en lasten

Toelichtingen incidentele baten en lasten groter dan € 25.000,-

 

Voorziening wachtgeld bestuurders 
Deze voorziening voor wachtgeld voor bestuurders is bij de jaarrekening 2024 gevormd om toekomstige wachtgeldverplichtingen van bestuurders te bekostigen.

Viering 80 jaar bevrijding:
Vanwege het 80-jarige jubileum van het bevrijdingsfeest zijn hieraan extra aandacht en middelen besteed.

Wijkgericht werken:
Op basis van de visie Wijkgericht werken 2023 is in 2024  aangesloten bij het initiatief van de Werkgroep Leefbaar Gerwen (WLG). Deze pilot wordt uitgevoerd in 2024 en 2025. Mocht de pilot een vervolg krijgen dan moet dit binnen bestaande structurele budgetten.

Opvang Oekraïense ontheemden:
Voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen zijn kosten gemaakt, zoals voor huisvesting en leefgeld. Daarvoor hebben we rijksbijdragen ontvangen. 

Voorbereidingskosten AZC:
Er is een AZC in ontwikkeling  waarvoor voorbereidingskosten gemaakt zijn. Daarnaast zijn er eenmalige kosten voor de realisatie van 8 flankerende projecten en een leefbaarheidspotje. Dit loopt nog door tot en met 2025-2026.

Tijdelijke huisvesting Klooster:
Tijdens de renovatie van Het Klooster wordt een ander gebouw gehuurd voor huisvesting van de gebruikers van het Klooster, inclusief de raad.

Implementatiekosten omgevingswet:
Dit betreft niet de structurele uitvoering maar de implementatie, waarvoor tot en met 2027 budget beschikbaar is.

Koopgarantgelden Helpt Elkander:
We ontvangen de voormalige Koopgarantgelden terug van woningbouwvereniging Helpt Elkander. Deze gelden storten we conform afspraak in de reserve Betaalbaar wonen.

Bouwgrondexploitatie:
Alle baten en lasten van de grondexploitatie zijn incidenteel van aard. 

Klimaatmiddelen:
Voor duurzaamheid worden projecten opgezet met een duur van 4 jaar en de kosten worden ten laste van de reserve klimaatmiddelen gebracht. Kosten van duurzaamheid en klimaat moeten passen binnen de rijksgelden en de bestaande bestemmingsreserve, er worden geen structurele middelen voor ingezet.

Storting voorziening milieuschade:
Er is een storting gedaan in de voorziening milieuschade omdat op basis van recente ontwikkelingen hogere kosten worden verwacht.

Storting 75% begrotingssaldo t.b.v. ravijnjaar:
Conform raadsbesluit bij de begroting 2023 en 2024 storten we 75% van het positieve begrotingssaldo in 2023, 2024 en 2025 in de algemene reserve om zodoende een buffer te creëren voor het ravijnjaar 2026 e.v.

Incidentele mutaties reserves:
Hiervoor verwijzen we naar de toelichting reserves verderop in deze jaarrekening.

 

Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves

Terug naar navigatie - Overzicht van de structurele toevoegen en onttrekkingen aan de reserves
Omschrijving Toevoegingen Onttrekkingen Reden
Dekkingsreserve HOV2 2.508 Onttrekking kapitaallasten
Dekkingsreserve ecologische verbinding Hooidonk 870 Onttrekking kapitaallasten
Dekkingsreserve hybrideveld RKGSV Gerwen 14.288 Onttrekking kapitaallasten
Dekkingsreserve onderzoek mobiliteitsprojecten 35.784 Onttrekking kapitaallasten
Dekkingsreserve snelheidsremmende maatregelen boord 1.442 Onttrekking kapitaallasten
 Totaal - 54.892  Totaal

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

Terug naar navigatie - Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

De WNT is van toepassing op gemeente Nuenen. Het toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2024 € 233.000.

Naast de hieronder vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2024 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.

Gegevens 2024
bedragen x € 1 M. Arents J. Oostdijk
Functiegegevens Directeur Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2024 1/1 - 14/6 1/1 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 0,889
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 57.491 78.827
Beloningen betaalbaar op termijn 9.713 12.564
Subtotaal 67.204 91.392
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 105.678 207.137
-/- Onverschuldigd betaald bedrag en nog niet terugontvangen bedragen n.v.t. n.v.t.
Bezoldiging 67.204 91.392
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan n.v.t. n.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling n.v.t. n.v.t.
Gegevens 2023
bedragen x € 1 M. Arents J. Oostdijk
Functiegegevens Directeur Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2023 1/1 - 31/12 16/10 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 0,9
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 121.020 16.371
Beloningen betaalbaar op termijn 19.957 2.590
Subtotaal 140.977 18.961
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 223.000 41.822
Bezoldiging 140.977 18.961

In 2024 is sprake geweest van inhuur op de functie van directeur. Hieronder is daar een overzicht voor opgenomen.

Gegevens 2024
bedragen x € 1 N. Kramer
Functiegegevens Directeur
Kalenderjaar 2024
Periode functievervulling in het kalenderjaar (aanvang – einde) 20/5 - 31/12
Aantal kalendermaanden functievervulling in het kalenderjaar 8
Omvang van het dienstverband in uren per kalenderjaar 947
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum
Maximum uurtarief in het kalenderjaar 221
Maxima op basis van de normbedragen per maand 231.600
Individueel toepasselijke maximum gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 209.287
Bezoldiging (alle bedragen exclusief btw)
Bezoldiging in de betreffende periode 142.549
Totale bezoldiging gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 142.549
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag 0
Totale bezoldiging, exclusief BTW 142.549
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan n.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling n.v.t.

Rechtmatigheidsverantwoording

Terug naar navigatie - Rechtmatigheidsverantwoording

Rechtmatigheidsverantwoording jaarrekening 2024

Verantwoordelijkheid college van burgemeester en wethouders
De baten en lasten alsmede de balansmutaties moeten getrouw in de jaarrekening worden opgenomen. Uit het getrouw opnemen van de baten en lasten alsmede de balansmutaties, blijken een drietal rechtmatigheidscriteria niet expliciet. Dit betreffen het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium. In deze rechtmatigheidsverantwoording licht het college van burgemeester en wethouders toe in hoeverre bij de in de jaarrekening verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties het begrotings-, voorwaarden-, en misbruik- en oneigenlijk gebruik criterium zijn nageleefd. Dit houdt in dat de verantwoorde baten en lasten, alsmede de balansmutaties in overeenstemming zijn met door de raad vastgestelde kaders zoals de begroting en verordeningen en met bepalingen in de relevante wet- en regelgeving. Bij de waarderingsgrondslagen in de jaarrekening is het door de raad op 19 december 2024 vastgestelde normenkader van de relevante wet- en regelgeving verder toegelicht.

Deze verantwoording hanteert een grensbedrag omdat alleen de van belang zijnde aspecten in de verantwoording hoeven te worden betrokken. Deze grens is door de raad bepaald en bedraagt 1% van de totale lasten inclusief toevoegingen aan de reserves en is daarmee vastgesteld op € 811.000,-. De grondslag voor deze verantwoording is de Kadernota Rechtmatigheid 2024 van de Commissie BBV van oktober 2024.

Bevinding
Het college stelt vast dat de omvang van de in deze jaarrekening verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties die niet rechtmatig tot stand zijn gekomen € 1.450.000,- bedraagt. Dit is hoger dan de daarvoor gestelde grens van € 811.000,-. Van de niet rechtmatig tot stand gekomen verantwoorde baten en lasten alsmede de balansmutaties is volgens het college overigens een bedrag van € 757.000,- acceptabel op basis van door de gemeenteraad vastgestelde afspraken.



In de paragraaf bedrijfsvoering is op basis van de Kadernota rechtmatigheid van de commissie BBV en op basis van de afspraken met de raad aanvullende informatie opgenomen over de financiële rechtmatigheid. In deze paragraaf heeft het college ook beschreven welke actie hij onderneemt om vermelde afwijkingen in de toekomst te voorkomen.