Programma 5. Wonen & Leefomgeving

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?
Beoogd maatschappelijk effect Doelstellingen
Passende huisvesting voor onze inwoners, waaronder jongeren, ouderen en specifieke doelgroepen waaronder Sinti en zorgbehoevenden 1. Meer nieuwe woningen voor de lokale vraag (voor o.a. jongeren, ouderen, Sinti en zorgbehoevenden)
2. Meer sociale huurwoningen
3. Meer woningen voor bijzondere doelgroepen die een vorm van zorg nodig hebben
4. Betere woonomstandigheden op de woonwagenlocaties Kremersbos en Bosweg
Zo energiezuinig en duurzaam mogelijke (bestaande) woningvoorraad, zodat inwoners zo lang mogelijk en comfortabel in Nuenen kunnen blijven wonen 5. Meer duurzame bestaande woningen (o.a. energiezuiniger maken van bestaande woningen)
6. Meer levensloopbestendig woningen (bestaande en nieuwe)
Nuenen behouden en ontwikkelen als leefbare woongemeente waarbij geen afbreuk of waarbij een bijdrage wordt geleverd aan onze kernkwaliteiten (groen, dorps, rustig en gezellig) 7. Beter benutten van transformatie- en inbreidingskansen binnen de kernen Nuenen, Gerwen, Nederwetten en buurtschap Eeneind
8. Meer investeren om de leefbaarheid in de kerkdorpen voor de toekomst te behouden
9. Het erfgoed in het centrum van Nuenen beter beleefbaar maken

Relevante beleidsnota's in dit programma

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's in dit programma

 

 

Naam Periode Vastgesteld door de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Programma Wonen 2020-2030 2020-2030 juli 2020 onbepaald
Visie op Wonen Stedelijk Gebied Eindhoven 2019 e.v. juli 2019 onbepaald
Actualisatie afsprakenkader Wonen Stedelijk Gebied Eindhoven 2022 2022 e.v. februari 2022 onbepaald
Programma woonwagenlocaties 2018-2022 november 2017 onbepaald
Nota grondbeleid 2019 e.v. juli 2019 onbepaald
Landschapsstudie en toolbox buitengebied 2020 e.v. 26 mei 2020 (door college) onbepaald
Bouwen in het Buitengebied van Nuenen, Richtlijn voor Ruimte voor Ruimte-initiatieven 2022 e.v. september 2022 onbepaald
Omgevingsvisie Nuenen 2021 e.v. september 2021 onbepaald
Vlekkenplan + Centrum Nuenen 2023 e.v. september 2023 n.v.t.
Nota Duurzaamheid 2019-2023 december 2019 2025
Transitie Warmte voor de gemeente Nuenen 2021 e.v. september 2021 2026
Regionale Energie Strategie (RES) 1.0 Metropoolregio Eindhoven 2022 e.v. december 2021 onbepaald

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Passende huisvesting voor onze inwoners, waaronder jongeren ,ouderen en specifieke doelgroepen waaronder Sinti en zorgbehoevenden

Terug naar navigatie - Passende huisvesting voor onze inwoners, waaronder jongeren ,ouderen en specifieke doelgroepen waaronder Sinti en zorgbehoevenden

Nuenen behouden en ontwikkelen als leefbare woongemeente waarbij geen afbreuk wordt gedaan of waarbij een bijdrage wordt geleverd aan onze kernkwaliteiten (groen, dorps, rustig en gezellig)

Terug naar navigatie - Nuenen behouden en ontwikkelen als leefbare woongemeente waarbij geen afbreuk wordt gedaan of waarbij een bijdrage wordt geleverd aan onze kernkwaliteiten (groen, dorps, rustig en gezellig)

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Naam Indicator Jaarrekening 2023 Begroting 2024 Jaarrekening 2024
Nieuwbouw woningen * aantal per 1.000 woningen 5 5 9
Realisatie nieuwbouw woningen** aantal nieuwbouwwoningen dat gereed is gemeld 55 50 93
Sociale huurwoningen totaal aantal (doel: 1.963 in 2030) 1.660 1680 1694
Sociale huurwoningen voor jongeren tot 23 jaar** aantal huurwoningen voor jongeren tot 23 jaar (doel: minimaal 84 in 2030) 84 84 94
Woningen in een intramurale zorgsetting** toename aantal woningen in intramurale zorgsetting vanaf 2020(doel:46 extra woningen in 2030) 0 0 24
Woonruimte voor uitstroom vanuit beschermd wonen** toename aantal woonruimten voor beschermd wonen vanaf 2020 0 2 0
Woonruimte/standplaatsen voor Sinti** toename aantal woonruimten/standplaatsen voor Sinti vanaf 2020 (doel: 43 extra woonruimten/standplaatsen in 2030) 0 2 0
Woonruimte voor arbeidsmigranten** toename aantal woonruimten voor arbeidsmigranten vanaf 2020 (doel: minimaal 140 extra woonruimten in 2030) 35 0 0
Realisatie sociale koopwoningen** aantal nieuwe sociale koopwoningen dat gereed is gemeld vanaf 2020 (doel: 400 extra sociale koopwoningen in 2030) PM 15 15
Gemiddelde inschrijvingsduur sociale huurwoningen** gemiddelde inschrijvingsduur bij verhuring in jaren (doel: lager dan 7,3 in 2030) NB 8 NB
Slagingskans sociale huurwoning** aantal verhuringen in sociale sector gedeeld door aantal actief woningzoekenden in sociale huursector in %(doel: slagingskans groter dan 1% in 2030) NB 1,1 NB
Levensloopbestendige woningen nabij voorzieningen** aantal nieuwe levensloopbestendige woningen nabij voorzieningen( centrum, Kernkwartier) dat gereed is gemeld vanaf 2020 (doel: 150 extra levensbestendige woningen in 2030) PM 0 0
Duurzame woningvoorraad** % woningen met label A of B ten opzichte van het totaal aantal woningen waarvoor een energielabel is afgegeven (doel: 60% in 2030) 57 60 58
Niet-duurzame woningvoorraad** % woningen met label E of slechter ten opzichte van totaal aantal woningen waarvoor een energielabel is afgegeven (doel: 0% in 2030) 7 6 7
Duurzame woningvoorraad corporaties** % woningen met label A ten opzichte van de totaal aantal woningen in eigendom van woningcorporaties (doel: 100% in 2030) PM 48 54
Woningen met geregistreerde zonnepanelen** % woningen met geregistreerde zonnepanelen ten opzichte van totaal aantal woningen PM 37 50

* verplichte indicator op grond van BBV

** in 2023 voor het eerst opgenomen

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2024) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2024 Begroting na wijziging 2024 Realisatie 2024 Afwijking budget 2024
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 5 175 346 941 596
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 238 238 277 39
7.5 Begraafplaatsen 246 246 145 -101
8.1 Ruimte en leefomgeving 1.158 1.565 2.153 588
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 7.027 24.871 8.017 -16.854
8.3 Wonen en bouwen 1.942 2.172 2.131 -41
Totaal Lasten 10.785 29.436 13.664 -15.772
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 5 172 426 412 -14
0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 257 107 99 -7
7.5 Begraafplaatsen 280 280 242 -38
8.1 Ruimte en leefomgeving 0 0 697 697
8.2 Grondexploitatie (niet bedrijventerreinen) 7.202 25.046 8.369 -16.677
8.3 Wonen en bouwen 757 1.023 1.058 35
Totaal Baten 8.667 26.881 10.877 -16.004

Analyse

Terug naar navigatie - Analyse
5. Wonen & Leefomgeving I/S Bedrag
Saldo -232.000
Taakveld 7.5 Begraafplaatsen I 56.000
In 2024 is het project Upgrade Oude Landen uitgevoerd (zie overzicht investeringen verderop in de jaarrekening). Hierdoor is minder geld uitgegeven voor regulier onderhoud.
Taakveld 8.1 Ruimtelijke ordening I 638.000
Anterieure overeenkomsten: Bij de realisatie van nieuwbouw betalen ontwikkelaars een bijdrage ten behoeve van de fondsen bovenwijkse voorzieningen en sociale huisvesting. Dit geeft op dit taakveld een voordeel van € 592.000. Deze bijdragen worden vervolgens gestort in de betreffende reserve (zie hieronder bij stortingen en onttrekkingen reserves). In 2024 werden bijdragen ontvangen vanuit o.a. het project Vinkenhofjes.
Overig RO, voordeel € 46.000: De aanbesteding van het opstellen van omgevingsprogramma buitengebied is door personeelsgebrek bij een derde partij met een half jaar vertraagd.
Taakveld 8.2 Bouwgrondexploitatie I -1.617.000
Het positieve resultaat bij de bouwgrondexploitaties 2024 bedraagt € 189.901. Er hebben tussentijdse winstnemingen bij drie grondexploitaties plaatsgevonden voor een bedrag van € 424.254. Aan de andere kant is er een extra storting van € 222.291 in de verliesvoorziening gedaan. Er zijn uitgaven gedaan die niet kunnen worden geactiveerd (€ 12.063).
Uit de grondexploitaties is ook een bedrag van € 161.857 aan fondsafdrachten ontvangen voor de reserves bovenwijkse voorzieningen, sociale huisvesting en groen voor rood. Dit bedrag is in de betreffende reserves (fondsen) gestort, zie ook hieronder bij mutaties reserves. Dit bedrag was lager dan begroot.
Een bedrag van -/- € 1.794.000 valt weg tegen het verschil van € 1.794.000 binnen Verdeling salarislasten en overhead hieronder.
Taakveld 8.3 Wonen en bouwen I 63.000
De inkomsten van de leges waren in 2024 begroot op € 619.000. De werkelijke inkomsten (realisatie) van de leges zijn hoger uitgevallen omdat meer vergunningen zijn verleend, met name in de tweede helft van 2024, door meer bouwplannen.
Stortingen en onttrekkingen reserves I -610.000
Hogere storting in reserve bovenwijkse voorzieningen en reserve sociale volkshuisvesting vanuit anterieure overeenkomsten dan begroot. Zie hierboven bij taakveld 8.1.
Kapitaallasten I 29.000
Zie algemene tekst hierboven onder de Algemene toelichting en inleiding bij programma's.
Verdeling salarislasten en overhead I 1.222.000
Zie algemene tekst hierboven onder de Algemene toelichting en inleiding bij programma's.
Overig -13.000
Totaal programma 5 -232.000

Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Metropoolregio Eindhoven
Binnen de Metropoolregio Eindhoven (MRE) werken we samen aan onder andere (sub)regionale opgaven op het gebied van Mobiliteit. In 2024 is de regionale Mobiliteitsvisie 2040 vastgesteld. De visie is de basis voor een adaptief maatregelpakket. Met de uitwerking is een start gemaakt in het Meerjarig Multimodaal Mobiliteitspakket (MMMP). In dit pakket worden meerjarige programma's, projecten en maatregelen opgenomen die voor de regio van belang zijn. Tijdens dat proces heeft de regio met het Rijk de Beethovendeal gesloten. In deze deal zijn ook afspraken gemaakt over onder andere slimme korte termijn termijnmaatregelen (de zogenoemde KTM2-pakket) in de Brainportregio. De uitwerking hiervan is onderdeel van het proces MMMP. Wij verwachten dat de regio in 2025 dit proces zal afronden.


De bekostigingssystematiek op basis waarvan kosten verdeeld worden tussen alle betrokken partners bij een specifiek project, is vastgesteld.


Regionaal wordt onder andere ingezet op de realisatie van snelfietsroutes.  De gemeente Nuenen is kartrekker van de snelfietsroute Gemert - Eindhoven. In 2024 is de tracéstudie uitgevoerd met buurgemeenten en de Provincie en in 2025 zijn afspraken over financiering en realisatie vastgelegd in een bestuursovereenkomst. Het Nuenense deel van deze snelfietsroute wordt gerealiseerd in het kader van het Voorkeursalternatief (VKA) Bundelroutes en Nuenen West.