Financiering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Financiering is de manier waarop wij de benodigde geldmiddelen aantrekken en (tijdelijke) overtollige geldmiddelen beleggen. Dit gebeurt binnen de wettelijke kaders van het BBV en de wet Fido. Naast deze wetgeving geldt voor de gemeente een Treasurystatuut. Dit statuut bevat regels om de financieringsfunctie te sturen, beheersen en controleren. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan.

Conform BBV moet deze paragraaf inzicht geven in de rentelasten en -baten, het renteresultaat, de financieringsbehoefte en de wijze waarop rente wordt toegerekend aan investeringen, grondexploitaties en projecten. Toerekening aan de taakvelden is gedaan met de rentepercentages die hieronder zijn genoemd.

Interne- en externe ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Interne- en externe ontwikkelingen

De ECB heeft in 2024 in totaal vier verlagingen van de rente doorgevoerd nadat de inflatie in de gehele EU flink was afgezwakt.

De EMU-tekortruimte voor gemeenten in 2024 is vastgesteld op -0,34% BBP.
De individuele EMU-referentiewaarde voor Nuenen is voor 2024 vastgesteld op € 3.248.000,-. Dit betreft geen norm maar een indicatie van het aandeel dat de gemeente in de gezamenlijke tekortnorm heeft.

Omschrijving 2024
1 Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves 3.351
2 Mutatie (im)materiële vaste activa -528
3 Mutatie voorzieningen 1.692
4 Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) 5.016
5 Verwachte boekwinst bij verkoop effecten en verwachte boekwinst bij verkoop (im)materiële vaste activa 0
EMU-saldo 9.531

De renteberekening voor activa mag conform BBV 25% afwijken van de begroting. Daarom is het rentepercentage aangepast. Rente aan de bouwgrondexploitaties wordt bij de jaarrekening op werkelijke basis toegerekend.

Renteschema Begroting Realisatie
Bespaarde rente over voorziening verliesgevende complexen bouwgrond 2,00% 2,00%
Rente grondexploitatie 0,70% 0,02%
Rente activa 0,60% 0,02%

In onderstaand schema is het renteresultaat berekend volgens BBV:

Renteschema 2024 Totaal 2024
De externe rentelasten over de lange financiering 586
De externe rentelasten over de korte financiering -569
De externe rentebaten -48
Saldo rentelasten en rentebaten -31
De rente die aan de grondexploitatie moet worden doorberekend -15
De rentebaat van doorverstrekte leningen indien daar een specifieke lening voor is aangetrokken die aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend -8
De rentelast van doorverstrekte leningen indien daar een specifieke lening voor is aangetrokken die aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend 8
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente -15
Rente over eigen vermogen 0
Rente over voorzieningen (gewaardeerd op contante waarde) 53
Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente (1+2+3) 8
De werkelijk aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag) -10
Renteresultaat op het taakveld treasury (4+5) -2

Het genoemde renteresultaat komt terug op het taakveld treasury, maar is niet het enige resultaat op dat taakveld. Ook bijvoorbeeld ontvangen dividend wordt geraamd op het taakveld, maar maakt geen onderdeel uit van het renteschema.

Financieringsbehoefte

Terug naar navigatie - Financieringsbehoefte

Beleidsvoornemen financiering

We financieren de toekomstige extra liquiditeitsbehoefte in eerste instantie door een kasgeldlening af te sluiten. We houden er bij eventuele verlenging van de kasgeldlening rekening mee dat de kasgeldlimiet in beginsel niet meer dan twee achtereenvolgende kalenderkwartalen overschreden wordt. Daartoe wordt deze dan tijdig omgezet in een langlopende lening.
Het renterisico wordt gereduceerd door op verschillende momenten leningen af te sluiten zodat sprake is van een 'gemiddelde' rente. 

Liquiditeit

Terug naar navigatie - Liquiditeit

In 2024 is de vrijvallende lening van € 30 miljoen geherfinancierd met een 10-jarige lineaire lening van € 13 miljoen. Het restant van € 17 miljoen is met eigen middelen afgelost.

Renterisicobeheer

Terug naar navigatie - Renterisicobeheer

De overheid heeft twee instrumenten voor het toetsen van het renterisico: de kasgeldlimiet en de renterisiconorm.

Kasgeldlimiet
De kasgeldlimiet vormt de bovengrens waarmee een tijdelijk liquiditeitstekort gefinancierd kan en mag worden met een kortlopende geldlening (korter dan 1 jaar). Als het liquiditeitstekort een structureel karakter draagt moet een langlopende geldlening worden aangetrokken. Indien voor het derde achtereenvolgende kwartaal de kasgeldlimiet wordt overschreden moet de toezichthouder hiervan op de hoogte worden gesteld. Ook moet de kwartaalrapportage en een plan om binnen de kasgeldlimiet te blijven ter goedkeuring worden voorgelegd aan de toezichthouder. De kasgeldlimiet is vastgesteld op 8,5% van het begrotingstotaal.

In geen enkel kwartaal in 2024 is de kasgeldlimiet overschreden.

Stap Omschrijving Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
Bepalen toegestane kasgeldlimiet
Omvang begrotingstotaal 68.908 68.908 68.908 68.908
Percentage regeling 8,50% 8,50% 8,50% 8,50%
1 Toegestane kasgeldlimiet 5.857 5.857 5.857 5.857
Vlottende korte schuld
Opgenomen gelden < 1 jaar 0 0 5.667 0
Schuld in rekening courant 0 0 0 0
Gestorte gelden door derden < 1 jaar 6 6 6 6
Overige geldleningen niet zijnde vaste schuld 0 0 0 0
2 Totaal vlottende korte schuld 6 6 5.673 6
Vlottende middelen
Contante gelden in kas 6 4 8 7
Tegoeden in rekening courant 15.161 20.999 21.858 8.315
Overige uitstaande gelden < 1 jaar 0 0 0 0
3 Totaal vlottende middelen 15.166 21.003 21.866 8.321
4 Totaal netto vlottende schuld (2-3) -15.160 -20.997 -16.193 -8.315
Ruimte(+)/Overschrijdingen(-) (1-4) 21.017 26.854 22.050 14.172

Renterisiconorm
De renterisiconorm stelt een grens aan het te lopen renterisico op de vaste schuld. De risiconorm houdt in dat de jaarlijkse verplichte aflossingen en renteherzieningen niet hoger mogen zijn dan 20% van het begrotingstotaal (zie tabel hieronder).

De renterisiconorm is overschreden. Er is ontheffing gekregen van de provincie.

Stap Omschrijving Begroting Begroting na wijziging
1 Renteherzieningen 0 0
2 Aflossingen 35.755 35.755
3 (1+2) Renterisico 35.755 35.755
4 Begrotingstotaal 68.908 96.221
5 Percentage regeling 20% 20%
6 (4 x 5) Renterisiconorm 13.782 19.244
7 Ruimte(+)/Overschrijdingen(-) -21.974 -16.511

Leningenportefeuille

Terug naar navigatie - Leningenportefeuille

Een belangrijk onderdeel van het financieringsbeleid vormt de omvang, flexibiliteit, gemiddelde looptijd en rentegevoeligheid van de leningenportefeuille. De leningenportefeuille van de gemeente ziet er als volgt uit:

Opgenomen langlopende leningen
Leningverstrekker Looptijd rente oorspronkelijk 1-1-2024 31-12-2024
Van t/m
BNG 2019 2024 -0,32% 30.000 30.000 0
NWB 2015 2027 1,21% 220 77 58
Prov. NB 2017 2027 0,00% 2.321 2.093 2.093
BNG 2022 2027 1,28% 18.000 14.400 10.800
BNG 2024 2034 2,64% 13.000 0 13.000
BNG 2022 2037 1,86% 25.000 23.333 21.667
Totaal 88.541 69.903 47.618
Opgenomen langlopende leningen tbv woningbouw
Omschrijving Looptijd rente oorspronkelijk 1-1-2024 31-12-2024
Van t/m
NWB 2004 2024 4,59% 5.800 430 0
BNG 1991 2041 0,43% 1.180 745 705
6.980 1.175 705