Uitgaven

2,87%
€ 1.975
x €1.000
2,87% Complete

Inkomsten

67,5%
€ 46.609
x €1.000
67,5% Complete

Saldo

30924,73%
€ 44.634
x €1.000

Programma 8. Financiën & Belastingen

Uitgaven

2,87%
€ 1.975
x €1.000
2,87% Complete

Inkomsten

67,5%
€ 46.609
x €1.000
67,5% Complete

Saldo

30924,73%
€ 44.634
x €1.000

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?
Beoogd maatschappelijk effect Doelstellingen
Goed en degelijk financieel beleid 1. Betere bewaking van de financiële consequenties van besluitvorming en uitvoering op het verloop van de meerjarenbegroting
Lastendruk passend bij voorzieningenniveau 2. Betere afstemming van lasten voor inwoners/bedrijven en de kosten voor het voorzieningenniveau

Relevante beleidsnota's in dit programma

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's in dit programma
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Financiële verordening 2023 2023 e.v. november 2023 (planning) onbepaald
Nota reserves en voorzieningen 2019 e.v. februari 2019 onbepaald
Nota risicomanagement en weerstandsvermogen 2015 e.v. februari 2015 onbepaald
Nota activering, waardering en afschrijving 2006 e.v. januari 2006 onbepaald
Belasting/legesverordeningen jaarlijks november 2022 eind 2023

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?

Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Dienst Dommelvallei

In de Dienst Dommelvallei worden de bedrijfsvoeringstaken uitgevoerd op terrein van financiën, belastingen en planning & control. Daarmee levert zij een bijdrage aan het opstellen van de begroting en andere P&C documenten, interne controle en rechtmatigheid en dergelijke. 

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en positief als er meer baten zijn dan lasten.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 8 102 1.027 662 1.108 0 0
0.11 Resultaat van de rekening van baten en lasten 6.234 100 144 14 -438 145
0.5 Treasury 166 66 41 753 870 652
0.61 OZB woningen 146 134 147 147 147 147
0.62 OZB niet-woningen 35 39 36 36 36 36
0.64 Belastingen overig 39 106 41 41 41 41
0.8 Overige baten en lasten -3 786 1.048 2.344 2.875 3.665
0.9 Vennootschapsbelasting (Vpb) 38 0 0 0 0 0
Totaal Lasten 6.757 2.258 2.120 4.443 3.530 4.685
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 8 308 1.027 0 0 0 0
0.5 Treasury 177 65 34 24 24 23
0.61 OZB woningen 5.229 5.187 5.595 5.808 6.009 6.216
0.62 OZB niet-woningen 1.411 1.416 1.536 1.583 1.625 1.669
0.64 Belastingen overig 68 75 75 75 75 75
0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen Gemeentefonds 36.494 36.676 39.369 41.246 39.757 40.863
0.8 Overige baten en lasten 1 0 0 0 0 0
Totaal Baten 43.688 44.446 46.609 48.737 47.490 48.846

Voorgestelde aanpassingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde aanpassingen

Onderstaand de voorgestelde budgetaanpassingen van dit programma. Bedragen zijn in € waarbij negatieve bedragen een nadeel zijn en positieve bedragen een voordeel.

8. Financiën & Belastingen 2024 2025 2026 2027 Toelichting
Herberekening rente incl financieringsbehoefte -81.031 -792.627 -894.122 -702.079 Na herberekenig van de rente bij de jaarrekening 2022 wordt de rente voor de meerjareraming herrekend. Hierbij wordt ook rekening gehouden met de financieringsbehoefte in de komende jaren.
Herberekening OZB 352.825 432.725 490.625 551.625 Bij de ozb gaan we uit van alleen inflatiecorrectie op de totale baten, en verwachte areaaluitbreiding van woningen. Verschillen ontstaan door een hogere inflatie dan vorig jaar meerjarig doorgerekend was.
Decembercirculaire 2022 algemene uitkering 201.205 162.936 90.120 15.709 Bruto verhoging van de algemene uitkering. Zie ook raadsinformatiebrief 2023-7.
Aanpassing gemeentefonds aan meicirculaire 2023 1.784.125 2.051.680 1.231.555 2.387.187 Bruto verhoging van de algemene uitkering. Een deel wordt geoormerkt en is terug te vinden op diverse programma's (in totaal € 1.661.136 in 2024). Zie ook raadsinformatiebrief 2023-36.
Stelpost jeugdzorg meicirculaire 2023 -1.026.482 -946.118 -438.693 -451.485 Deze post komt voort uit de meicirculaire 2023.
Aanpassing stelpost btw-compensatiefonds aan meicirculaire 2023 -14.000 -14.000 -14.000 -14.000 Deze post komt voort uit de meicirculaire 2023.
Stelpost loon- en prijsontwikkeling meicirculaire 2023 -614.000 -1.031.000 -1.120.000 -1.169.000 Deze post komt voort uit de meicirculaire 2023.
Kosten wet open overheid (vanuit stelpost beleidsvoornemens) 129.000 143.000 143.000 143.000 Overgeheveld naar programma 1.
Indexeringen op diverse programma's tlv stelpost loon- en prijsontwikkeling 2.133.177 1.988.999 1.989.462 1.989.953 De stelpost vormt dekking voor diverse indexeringen die op alle andere programma's terugkomen.
Verlaging stelpost onvoorzien (halvering) 71.000 71.000 71.000 71.000 Keuze o.b.v. Kadernota om tot een sluitende begroting te komen. De stelpost is nog ruimschoots toereikend.
Storting 75% van het positief begrotingssaldo in algemene reserve tbv buffer voor investeringen 2026 e.v. -434.000 75% van het positieve begrotingssaldo in 2023, 2024 en 2025 storten we in de algemene conform raadsbesluit bij de begroting 2023. Voor 2024 kunnen we hierop een aanvulling doen van € 434.000.
Verdeeld over programma's:
Doorbelasting personele kosten en overhead aan riolering/afval/projecten (verschil met 2023) 555.671 571.452 512.534 525.251 Er worden meer personele uren doorbelast aan projecten (grex en investeringen), mede door gestegen salariskosten. Daardoor is ook de toegerekende overhead hoger, omdat deze is gebaseerd op de urenverdeling.
Totaal programma 8 3.057.490 2.638.047 2.061.481 3.347.161