Uitgaven

35,57%
€ 24.508
x €1.000
35,57% Complete

Inkomsten

8,5%
€ 5.870
x €1.000
8,5% Complete

Saldo

12913,88%
€ -18.639
x €1.000

Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd

Uitgaven

35,57%
€ 24.508
x €1.000
35,57% Complete

Inkomsten

8,5%
€ 5.870
x €1.000
8,5% Complete

Saldo

12913,88%
€ -18.639
x €1.000

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?
Beoogd maatschappelijk effect Doelstellingen
Samenleving waarin iedereen kan meedoen 1. Meer aansluiten bij en faciliteren van initiatieven vanuit de samenleving
Inclusieve samenleving 2. Minder obstakels om deel te nemen aan de samenleving voor mensen met beperkingen
Ouderen kunnen langer zelfstandig blijven wonen 3. Meer ondersteuning om de zelfredzaamheid van ouderen te bevorderen
Juiste en tijdige zorg voor iedereen die dat nodig heeft 4. Betere vroegsignalering en meer passende ondersteuning voor inwoners die het nodig hebben
Gemeente waar kinderen en jongeren veilig kunnen opgroeien, zonder middelengebruik, overlast en criminaliteit. 5. Lager percentage kinderen en jongeren die middelen gebruiken, overlast veroorzaken en/of in criminaliteit terecht komen
Juiste en adequate hulpverlening voor personen met onbegrepen en/of verward gedrag (GGGZ problematiek) 6. Betere vroegsignalering en meer aandacht voor personen met onbegrepen en/of verward gedrag
Zorg betaalbaar houden 7. Meer inzicht en grip krijgen op de kostenontwikkeling in de Jeugdzorg en Wmo
8. Minder noodzaak om duurdere zorgvoorzieningen in te zetten
Maximale ondersteuning naar werk/dagbesteding 9. Betere ondersteuning van inwoners door in te zetten op doelgroepgerichte begeleidingsmethoden
Vergunninghouders kunnen zich zelfstandig redden in de (Nuenense) samenleving 10. Betere ondersteuning van vergunninghouders bij hun inburgering
Bevorderen van een gezonde leefomgeving en leefstijl 11. Lager percentage inwoners met overgewicht, roken, drankgebruik en/of andere verslavingen

Relevante beleidsnota's in dit programma

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's in dit programma
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Re-integratieverordeningen Participatiewet 2015 onbepaald december 2014 november 2023 (planning)
Verordening maatregelen PW, IOAW en IOAZ 2020 2020 e.v. mei 2020 2024
Verordening individuele studietoeslag 2020 2020 e.v. mei 2020 onbepaald
Verordening individuele inkomenstoeslag 2020 2020 e.v. mei 2020 onbepaald
Nota beleid sociaal domein 2016- 2019 juni 2016 onbepaald
Actualisering nota sociaal domein 2019-2021 september 2018 2024
Beleid mantelzorg 2017-2020 september 2021 2025
Nota Dementievriendelijke gemeente 2017-2020 september 2021 2025
Nota vrijwilligersbeleid 2020-2026 2020-2026 september 2020 2026
Wmo-verordening 2021 onbepaald december 2021 onbepaald
Verordening Jeugdhulp gemeente Nuenen 2023 onbepaald april 2023 onbepaald
Nota schuldhulpverlening 2017-2019 februari 2021 2025
Nota jeugdbeleid 2021-2024 2021-2024 april 2021 2025
Verordening leerlingenvervoer 2022 onbepaald juli 2022 onbepaald
Verordening inburgering Nuenen c.a. 2022 onbepaald december 2021 onbepaald
Verordening beslistermijn schuldhulpverlening onbepaald februari 2021 onbepaald
Preventie- en handhavingsplan alcohol 2019-2022 november 2018 2024

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Wat gaan we daarvoor doen?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Naam Indicator Jaarrekening 2022 Begroting 2023 Begroting 2024
Absoluut verzuim (5-18 jaar) % van het aantal leerplichtigen 0,56 0,2 0,5
Relatief verzuim (5-18 jaar) * aantal per 1.000 leerplichtigen 0,75 0,5 0,75
Jongeren met jeugdhulp* % van het aantal jongeren (0-18 jaar) 11,5 13 12
Verwijzingen jeugdzorg via CMD** % verwijzingen jeugdzorg via CMD ten opzichte van alle verwijzingen jeugdzorg 49 45 40
Kosten jeugdzorg per kind** kosten jeugdzorg per kind -- 6.633 7.000
Meldingen overlast jeugd** aantal politieregistratie van meldingen waarbij geklaagd wordt over de jeugd per 10.000 inwoners -- 13,5 12
Jongeren met jeugdreclassering* % van het aantal jongeren (12-23 jaar) 0 0,06 0
Jongeren met jeugdbescherming* % van het aantal jongeren (0-18 jaar) 0,004 0,005 0,005
Vroegtijdige schoolverlaters zonder kwalificatie (VSV-ers)* % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs 1,5 1,5 1,5
Jongeren met delict voor rechter (12-21 jaar)* % van het aantal jongeren (12-21 jaar) 1 1
Kinderen in uitkeringsgezin* % van het aantal jongeren (0-18 jaar) 4 4 3
Jeugdwerkeloosheid* % van het aantal jongeren (16-22 jaar) 1 1 1
Bijstandsuitkeringen* aantal per 1.000 inwoners (vanaf 18 jaar) 23 18 13
Uitstroom Participatiewet** aantal inwoners dat niet langer gebruik maakt van een uitkering op grond van Participatiewet -- 97 80
Lopende re-integratievoorzieningen* aantal per 1.000 inwoners (15-64 jaar) 7,6 8 9
Dagbesteding** aantal inwoners in niet-arbeidsmatige dagbesteding vanuit Wmo 178 178
Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement * aantal per 1.000 inwoners 49 54 50
Wmo-woningaanpassingen** aantal woningaanpassingen in kader van Wmo 87 90
Wmo: andere oplossingen t.o.v. doorverwijzingen naar maatwerkarrangement** % van verzoeken om Wmo-voorziening waarin voorzien kan worden door eigen netwerk, door medewerker CMD en/of algemene voorziening versus aantal doorverwijzingen 31 31
Mantelzorgers aantal geregistreerde mantelzorgers bij de gemeente 710 750 800
Overgewicht** % inwoners met overgewicht (BMI>25) -- 47,6 47,6
Alcohol gebruik jongeren** ooit alcohol gedronken (klas 2 en 4 VO) -- 40 40
Middelen gebruik jongeren** % jongeren dat ooit soft drugs heeft gebruikt (klas 2 en 4 VO) -- 11 12
Middelen gebruik jongeren** % jongeren dat ooit hard drugs heeft gebruikt (klas 2 en 4 VO) -- 1 1
Inburgeringstrajecten * aantallen persoonlijke ontwikkelingsplannen in het kader van de Wet Inburgering 32 14 66
Taakstelling huisvesting vergunninghouders % realisatie versus taakstelling 160 100 100
Taakstelling huisvesting vergunninghouders absolute aantal gerealiseerd c.q. begroot 53 30 66

* verplichte indicator op grond van BBV

** in 2023 voor het eerst opgenomen

Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Dienst Dommelvallei

De Dienst Dommelvallei voert gemeentelijke taken uit met betrekking tot de Participatiewet, de Wet Inburgering en het minimabeleid, samen met de ketenpartners, zoals de WSD en het CMD. 

De verwachting is dat de Participatiewet de komende jaren sterk zal wijzigen. Wij willen hierop anticiperen. Daarom nemen wij deel aan de volgende (doelgroep)projecten:

  • aanpak vergunninghouders door brede intake;
  • ondersteuning via de Diagnose en Werkmethode AanZet;
  • ondersteuning van inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt met project Kansen;
  • werkwarenhuis 't Goed Nuenen.

Werkvoorzieningsschap de Dommel (WSD)

De WSD voert de verplichtingen uit de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) uit voor werknemers uit de gemeente Nuenen. Daarnaast begeleidt de WSD inwoners die in het kader van de Participatiewet ondersteuning nodig hebben bij het vinden van werk. De basis voor 2024 vormt het door het bestuur vastgestelde koersdocument 'Gezamenlijk doorontwikkelen'. Op basis hiervan stellen de deelnemende gemeenten (regio Boxtel, inclusief Nuenen en Son en Breugel) lokale plannen op in samenwerking met de WSD. Het koersplan vormt het financiële kader voor de komende jaren. Bovendien ondersteunen de deelnemende gemeenten het ontwikkelen van een kennis- en expertisecentrum en het inzetten op plusdiensten bij de WSD. 

In 2024 wordt de samenwerking tussen gemeente, WSD, Dienst Dommelvallei en lokale partners in het sociaal domein voortgezet en verstevigd. 

Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD)

De GGD Brabant-Zuidoost streeft onder regie van de deelnemende gemeenten met preventie naar gezondheidswinst voor alle inwoners. De coronacrisis heeft de GGD Brabant-Zuidoost strategische uitdagingen voor de toekomst aangereikt: verkleinen van gezondheidsverschillen, bevorderen van een gezonde leefstijl en een gezonde leefomgeving, bevorderen van een mentaal gezonde samenleving en versterken van de acute zorgketen. 

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Wat gaat het kosten?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en positief als er meer baten zijn dan lasten.

De taakvelden bij het sociaal domein zijn met ingang van begrotingsjaar 2023 aangepast op landelijk voorschrift. Het gaat om een verfijning van de taakvelden om beter aan landelijke informatiebehoeften te voldoen.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Realisatie 2022 Begroting 2023 Begroting 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027
Lasten
4.1 Openbaar basisonderwijs 86 97 126 126 126 126
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 916 881 961 961 961 961
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 3.644 4.229 3.991 3.942 3.913 3.829
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 488 442 327 327 327 327
6.3 Inkomensregelingen 6.379 6.462 6.147 6.147 6.147 6.147
6.4 WSW en beschut werk 1.379 1.336 1.472 1.467 1.469 1.468
6.5 Arbeidsparticipatie 623 713 742 742 742 742
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 996 988 1.309 1.309 1.309 1.309
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 0 1.855 2.003 2.238 1.974 1.974
6.71B Begeleiding (WMO) 0 970 980 980 980 980
6.71C Dagbesteding (WMO) 0 345 355 355 355 355
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) 0 335 345 345 345 345
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 3.202 0 0 0 0 0
6.72A Jeugdhulp begeleiding 0 875 876 587 500 492
6.72B Jeugdhulp behandeling 0 2.030 2.031 2.031 2.031 2.031
6.72C Jeugdhulp dagbesteding 0 55 56 56 56 56
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig 0 202 270 270 270 270
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 3.838 0 0 0 0 0
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 0 765 820 820 820 820
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf 0 15 0 0 0 0
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 0 127 112 112 112 112
6.74C Gesloten plaatsing 0 20 5 5 5 5
6.81A Beschermd wonen (WMO) 0 3 3 3 3 3
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 0 18 18 18 18 18
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 17 0 0 0 0 0
6.82A Jeugdbescherming 0 385 385 385 385 385
6.82B Jeugdreclassering 0 55 55 55 55 55
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 358 0 0 0 0 0
7.1 Volksgezondheid 892 994 1.119 1.141 1.132 1.084
Totaal Lasten 22.818 24.198 24.508 24.422 24.035 23.894
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 3 0 707 0 0 0 0
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 300 76 76 76 76 76
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 1.669 414 460 460 444 373
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 121 110 110 110 110 110
6.3 Inkomensregelingen 4.255 5.011 4.973 4.973 4.973 4.973
6.5 Arbeidsparticipatie 0 0 0 0 0 0
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 3 0 0 0 0 0
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) 0 150 150 150 150 150
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 128 0 0 0 0 0
7.1 Volksgezondheid 0 0 100 100 70 0
Totaal Baten 6.476 6.468 5.870 5.870 5.823 5.682

Voorgestelde aanpassingen

Terug naar navigatie - Voorgestelde aanpassingen

Onderstaand de voorgestelde budgetaanpassingen van dit programma. Bedragen zijn in € waarbij negatieve bedragen een nadeel zijn en positieve bedragen een voordeel.

3. Werk (Participatie), Zorg & Jeugd 2024 2025 2026 2027 Toelichting
Stijging bijdrage GGD -71.493 -73.150 -74.846 -97.251 Voor een deel bestaat deze stijging uit inflatie, dit deel brengen we ten laste van stelpost inflatie (budgettair neutraal), zie programma 8.
Actualisatie budget participatie (WSW en beschut werk) -81.306 -76.984 -79.121 -78.105 Oormerken vanuit algemene uitkering (zie programma 8).
Bijstellen budget participatie (WSW en beschut werk) 52.273 52.273 52.273 52.273 Het budget participatie (WSW en beschut werk) was te hoog begroot en kan naar beneden worden bijgesteld.
Actualisatie budgetten participatie werk & inkomen 28.788 28.788 28.788 28.788 Het budget werk en inkomen was te hoog begroot en kan naar beneden worden bijgesteld.
Brede SPUK Welzijn 2024-2026 - uitgaven -187.600 -187.600 -141.300 0 In 2024 tot en met 2026 ontvangen we rijksmiddelen voor het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). Deze middelen worden in de komende jaren ingezet voor breed preventief aanbod, dit verloopt budgettair neutraal.
Brede SPUK Welzijn 2024-2026 - rijksbijdrage 187.600 187.600 141.300 0 In 2024 tot en met 2026 ontvangen we rijksmiddelen voor het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA).
Stijging kosten leerlingenvervoer na aanbesteding -61.000 -61.000 -61.000 -61.000 Deze stijging brengen we ten laste van de stelpost inflatie (budgettair neutraal), zie programma 8.
Ophogen Wmo-budget vanwege stijgingen in uitgaven woonvoorzieningen -125.000 -125.000 -125.000 -125.000 Het aantal woningaanpassingen neemt toe en de bouwkosten stijgen. Het primaat van verhuizen is nauwelijks toepasbaar in de huidige huizenmarkt. Dit bedrag brengen we ten laste van de stelpost inflatie (budgettair neutraal), zie programma 8.
Ophogen Wmo-budget vanwege verwachte indexatie Huishoudelijke Verzorging -90.000 -90.000 -90.000 -90.000 Deze stijging wordt veroorzaakt door inflatie als gevolg van verwachte cao-ontwikkelingen. Het bedrag brengen we ten laste van stelpost inflatie (budgettair neutraal), zie programma 8.
Indexatie jeugdhulpproducten -70.000 -70.000 -70.000 -70.000 Per 2024 is een andere wijze van indexeren vastgesteld voor alle producten die zijn ingekocht door Een 10 voor de jeugd. Dit bedrag brengen we ten laste van stelpost inflatie (budgettair neutraal), zie programa 8.
Indexatie subsidie LEVgroep -90.000 -90.000 -90.000 -90.000 Deze stijging wordt veroorzaakt door inflatie als gevolg van cao-ontwikkelingen. Het bedrag brengen we ten laste van stelpost inflatie (budgettair neutraal), zie programma 8.
Pilot jeugdhulp op basisscholen -32.000 -32.000 -32.000 -32.000 We zetten deze pilot de komende jaren voort.
Wmo abonnementstarief / eigen bijdrage 0 -234.798 29.074 29.538 Vanuit algemene uitkering (zie programma 8).
Taakstelling jeugdzorg (Hervormingsagenda) 0 288.614 376.238 384.515 Vanuit algemene uitkering (zie programma 8).
Subsidie LEVgroep bestaand beleid -167.000 -167.000 -167.000 -167.000 Betreft grotendeels inflatie, dit brengen we ten laste van stelpost inflatie (budgettair neutraal), zie programma 8.
Verhoging subsidie Taal en integratie inburgeraars -87.840 -87.840 -87.840 -87.840 We verwachten meer middelen nodig te hebben om aan onze wettelijke taken te kunnen voldoen.
Verhoging subsidie Welzijn en CMD volwassenen en jeugd -90.264 -90.264 -90.264 -90.264 Het Wmo-loket vangt vragen af door te verwijzen naar voorliggende voorzieningen. Het aantal vragen bij het Wmo-loket neemt toe en vragen worden complexer. Hierdoor ontstaat een wachtlijst en dit kan leiden tot meer (duurdere) Wmo indicaties. De capaciteit is in 2023 tijdelijk verhoogd met 28 uur, we zetten deze uitbreiding voort.
Verlaging subsidie ivm stoppen "Leren met LEV" 36.000 36.000 36.000 36.000 Leren met LEV zijn trainingen en workshops voor alle inwoners van de gemeente. Dit product nemen we niet meer af met ingang van 2024.
Formatie-uitbreiding data-analist sociaal domein -84.000 -84.000 -84.000 -84.000 Voor nadere toelichting zie "Wat gaan we daarvoor doen".
Pilot wijkgericht werken 100.000 Keuze o.b.v. Kadernota om tot een sluitende begroting te komen. Zie ook "Wat gaan we daarvoor doen" doelstelling 4.
Kleine aanpassingen < € 25.000 -108.000 -108.000 -98.000 -85.800
Totaal programma 3 -940.842 -984.361 -626.698 -627.146