Algemene inleiding

Uitgangspunten begroting

Terug naar navigatie - Uitgangspunten begroting

De lijn van de Kadernota 2024 wordt voortgezet in deze begroting en meerjarenraming. Dat betekent dat we de projecten het Klooster, de Hongerman, de bundelroutes, Sinti, Eeneind West en de opvang van vluchtelingen uitvoeren. De kapitaallasten hiervan zijn opgenomen in deze begroting, evenals een herberekening van de rente. Verder kennen we autonome ontwikkelingen waarin we geen keuze hebben. Hiervoor zijn budgetten opgenomen onder de noemer autonome ontwikkelingen. 

In ons streven om tot een meerjarig sluitende begroting te komen is er kritisch gekeken naar het opvoeren van nieuw beleid en de noodzaak van uitgaven. Op bestaand en nieuw beleid is van toepassing het financiële kader: andere zaken/ontwikkelingen die niet urgent en/of noodzakelijk zijn, kunnen alleen opgepakt worden als hiervoor financiële middelen zijn te vinden binnen het budget van de reeds begrote uitgaven. Dit maakt dat we keuzes hebben moeten maken. Daarom gaan we geen uitvoering geven aan de structuurvisie De Wereld van Van Gogh en wijkgericht werken. En we hebben enkele investeringen verschoven in tijd. Bovendien is dit streven aanleiding geweest om bijstellingen ten opzichte van de Kadernota 2024 te doen (o.a. verlagen budgetten voor omgevingsprogramma en -plannen, bevrijding en reparatie verwarming gemeentehuis) en enkele ombuigingen op te voeren (o.a. verlagen incidentele subsidie, subsidie erfgoed en post onvoorzien).

Conform raadsbesluit wordt 75% van het positieve begrotingssaldo in 2023, 2024 en 2025 in de algemene reserve wordt gestort. Bij de begroting 2023 is al 75% van het positieve saldo voor de jaren 2023, 2024 en 2025 gereserveerd voor storting in de algemene reserve. De stortingen zijn al verwerkt in de beginstand van de begroting 2024. In deze begroting is opnieuw sprake van een positief saldo in 2024, waarvan we weer 75% storten in de algemene reserve. Op deze wijze versterken we de financiële positie van de gemeente verder. En hebben we een buffer om de onzekerheden die vanaf 2026 op ons afkomen in verband met een gewijzigde financieringssystematiek vanuit het Rijk, te kunnen opvangen.

In onderstaand overzicht treft u het resultaat van het bovenstaande aan. Bij de betreffende programma's is hierop een toelichting gegeven. Een negatief getal geeft een nadeel en een positief getal geeft een voordeel ten opzichte van de huidige begroting aan. 

 

 

Progr. 2024 2025 2026 2027
Stand meerjarenbegroting inclusief wijzigingen raad 665.318 678.313 145.620 -729.247
Kadernota - grote projecten met topprioriteit 2024 2025 2026 2027
5 Huisvesting Sinti (Bosweg, Kremersbos) 0 0 120.000 -206.540
subtotaal 0 0 120.000 -206.540
Autonome ontwikkelingen / zaken die noodzakelijk en/of urgent zijn (categorie: Wat moet, dat moet) *) 2024 2025 2026 2027
1 Wijziging personele kosten (autonome wijzigingen) -138.013 -128.531 -33.165 10.486
div. Doorbelasting personele kosten en overhead aan riolering/afval/projecten 555.671 571.452 512.534 525.251
2 Stijging bijdrage VRBZO voor zover niet tlv stelpost inflatie -129.934 -129.934 -129.934 -129.934
3 Stijging bijdrage GR GGD voor zover niet tlv stelpost inflatie -34.675 -53.730 -54.983 -76.867
3 Actualisatie budgetten participatie (werk & inkomen en WSW) 81.061 81.061 81.061 81.061
5 Kosten omgevingswet, -plan en -programma's -179.900 -179.900 -180.014 -194.801
5 Mutatie bouwgrondexploitaties n.a.v. vaststelling grexen bij jaarrekening 2022 628.071 594.586 594.586 594.586
6 Regionale bijdrage aan Bereikbaarheid Brainport (kortetermijnmaatregelen A2/N2 en multimodale Knoop), wijziging tov oude begroting 41.580 41.580 3.566 -56.684
6 Verschuiving bundelroutes 128.569 230.403 183.128 318.674
6 Mutatie gesloten huishouding afval en riolering (m.n. achterblijvende btw) 34.058 -234.893 95.935 87.344
7 Tijdelijke huisvesting Klooster (spreiding over 2024-2026, saldo 0) 108.000 196.000 -304.000
8 Decembercirculaire 2022 algemene uitkering 185.303 146.219 73.781 -620
8 Meicirculaire 2023, na aftrek van oormerkingen 122.989 111.755 59.562 1.163.177
8 Reguliere indexering OZB 353.300 433.200 491.100 552.100
8 Herberekening rente -81.031 -792.627 -894.122 -702.079
subtotaal 1.675.049 886.641 499.035 2.171.694
*) kostenstijgingen die ten laste komen van stelpost, laten we hier buiten beschouwing (=budgetneutraal)
Personele aanpassingen 2024 2025 2026 2027
1 Organisatie-ontwikkeling -250.000 -250.000
1 Tijdelijke uitbreiding van het opleidingsbudget voor competentieontwikkeling -50.000 -50.000
1 Formatie-uitbreiding participatiecoach -96.000 -96.000 -96.000 -96.000
1 Extra formatie voor versnellen woningbouw, regionale samenwerking op o.m. wonen en mobiliteit en woonbeleid doelgroepen -250.000 -250.000 -250.000 -250.000
1 Extra formatie flexibele schil RO, OR en VTH -200.000 -200.000 -200.000 -200.000
3 Extra formatie data-analist sociaal domein -84.000 -84.000 -84.000 -84.000
5 Extra formatie Sinti -84.000 -84.000 -84.000 -84.000
7 Formatie-uitbreiding beheer Dagstrand Enode -50.000 -50.000 -50.000 -50.000
div. Kleine formatie-uitbreidingen (< € 50.000) -137.500 -137.500 -137.500 -137.500
subtotaal -1.201.500 -1.201.500 -901.500 -901.500
Andere zaken/ontwikkeling die niet urgent en/of noodzakelijk zijn 2024 2025 2026 2027
1 Viering 80 jaar bevrijding -25.000
1 Viering bevrijding jaarlijks -25.000 -25.000 -25.000 -25.000
1 Nieuwe werkplekken gemeentewerf -30.000
2 Budget gebiedsgerichte aanpak met probleemgerichte inzet in wijken en bedrijventerreinen zoals Eeneind -70.000
2 Toezicht en beveiliging Dommelstroom-gemeenten -30.000 -30.000 -30.000 -30.000
3 Subsidie LEVgroep: m.n. inburgering en uitbreiding CMD jeugd -245.104 -245.104 -245.104 -245.104
3 Pilot jeugdhulp op basisscholen -32.000 -32.000 -32.000 -32.000
4 Energietransitie: voorbereidingskredieten verduurzaming gemeentelijke gebouwen 2023 t/m 2025 0 -1.250 -2.500 -3.000
7 Advieskosten schetsontwerp inrichting openbare ruimte rondom Parkstraat-Voirt-Smidse (ihkv uitvoering Vlekkenplan+) -50.000 -50.000
6 Onderzoek parkeerbeleid (van investering naar eenmalig, iets lager, budget) -75.000 -75.000
6 Versnelde vervanging openbare verlichting (€ 2,1 miljoen) 0 0 -89.000 -89.000
6 Reguliere investeringen openbare verlichting vervallen (mits versnelde vervanging doorgaat) 0 10.435 20.824 31.167
6 Kap- en herplantbeleid (jaarlijkse investering) 0 -10.000 -20.000 -30.000
6 Kostenstijging afval niet dekken door hoger afvaltarief -127.085
7 Beheerkosten Dagstrand Enode -50.000 -50.000 -50.000 -50.000
subtotaal -759.189 -507.919 -472.780 -472.937
Kleine bedragen (< € 25.000) -164.646 -151.456 -114.146 -108.946
Ombuigingen 2024 2025 2026 2027
3 Pilot wijkgericht werken on hold 100.000
3 Verlaging subsidies monumenten, leren met LEV en incidentele subsidies 56.000 56.000 56.000 56.000
6 Investeringen Wereld van Van Gogh on hold 25.170 25.683 28.945 79.883
6 Fietsverbindingen on hold 12.285 12.285 45.000
6 Reconstructie Brabantring verschuiven naar 2026 38.250 38.080
6 Reconstructie Refeling, incl. verkeersveiligheidsmaatregelen (top 16) vervallen 29.700 29.568 29.436
6 Overige wijzigingen kapitaallasten (planning investeringen 2023-2026) 72.128 38.397 10.621 71.817
6 Lagere kapitaallasten agv afsluiten lopende investeringen tussentijdse rapportage najaar 2023 39.000 39.000 39.000 39.000
8 Verlaging post onvoorzien 71.000 71.000 71.000 71.000
subtotaal 363.298 310.315 285.499 392.136
Totaal saldo meerjarenraming incl. aanpassingen 578.330 14.394 -438.272 144.660
Aanvullende storting 75% van saldo in algemene reserve -434.000 0 0 0
Totaal saldo meerjarenraming 144.330 14.394 -438.272 144.660

Totaaloverzicht

We hebben de financiële consequenties van de autonome ontwikkelingen, bestaand beleid en nieuw beleid doorgerekend. Dit alles leidt tot onderstaand financieel overzicht:

 

 

Totaaloverzicht 2024 2025 2026 2027
Saldo baten en lasten vanuit begroting 2023-2026 97.122 465.887 -169.301 -169.301
Begrotingswijzigingen raadsbesluiten na vaststelling begroting 2023 (1e tot en met 9e) 568.196 212.426 314.921 -172.862
Aanvulling met nieuw begrotingsjaar 2027 (verschillen met begrotingsjaar 2026 *) -387.084
Saldo baten en lasten begroting inclusief wijzigingen 665.318 678.313 145.620 -729.247
Aanpassingen begroting 2024-2027 -86.988 -663.919 -583.892 873.907
Storting deel van het begrotingssaldo in algemene reserve tbv 'ravijnjaar' -434.000
Nieuw saldo baten en lasten 144.330 14.394 -438.272 144.660
Presentatie van het structureel begrotingssaldo 2024 2025 2026 2027
Saldo baten en lasten 613.238 736.082 -814.105 -231.372
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves (- is storting per saldo; + is onttrekking per saldo) -468.908 -721.688 375.833 376.032
Begrotingssaldo na bestemming 144.330 14.394 -438.272 144.660
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) -521.000 -321.000 -177.000 160.000
Structureel begrotingssaldo 665.330 335.394 -261.272 -15.340

*) Verschil tussen raming 2026 en 2027 betreft vooral hogere algemene uitkering gemeentefonds, hogere kapitaallasten van geplande investeringen en indexering.

Raadsagenda, coalitieprogramma en collegeprogramma
De nieuwe raad heeft vorig jaar gezamenlijk de raadsagenda 2022 – 2026 op- en vastgesteld. Vervolgens is deze raadsagenda door de coalitiepartijen W70, Groen Links-PvdA en D66 uitgewerkt en aangevuld in het coalitieprogramma Samen Werken aan Nuenen. Tot slot heeft het college deze agenda en dit programma dit jaar uitgewerkt in het collegeprogramma 2023 - 2026. Daarbij heeft het college twee nieuwe thema's toegevoegd, namelijk de opvang van vluchtelingen en renovatie van de Hongerman. De thema's zijn door het college geprioriteerd (top, hoog, gemiddeld en laag). 

In onderstaande tabel is aangegeven in welk programma een bepaald thema uit de raadsagenda en/of coalitieprogramma terug te vinden is.

   


Rijksbijdrage
De algemene uitkering gemeentefonds laat voor de jaren 2024 en 2025 een forse verhoging zien. Vanaf 2026 is erg onzeker wat structureel beschikbaar is. We verwachten dat deze onzekerheid nog wel even voortduurt nu het kabinet is gevallen. Deze onzekerheid geldt niet alleen voor de gemeente Nuenen, maar voor alle Nederlandse gemeenten. De VNG heeft berekend dat gemeenten vanaf 2026 gemiddeld circa 8% minder middelen ontvangen vanuit het Rijk zonder dat dit gepaard gaat met het schrappen van gemeentelijke taken. Deze rijksmiddelen vormen een aanzienlijk aandeel in de algemene dekkingsmiddelen (inkomsten) van de gemeente. Vanuit de VNG wordt bij het demissionair kabinet aandacht gevraagd voor de financiële situatie van veel gemeenten als gevolg van onzeker rijksbeleid. De volgende factoren spelen een rol bij deze problematiek:

Herijking van het gemeentefonds 
De herijking van het gemeentefonds is in 2023 ingegaan. Dit betekent voor onze gemeente dat we stapsgewijs, met een overgangstermijn van 3 jaar, minder geld uit het gemeentefonds ontvangen.

Accresmethodiek
Vanaf 2026 wordt de normeringsmethodiek aangepast. Over hoe de nieuwe systematiek er vanaf 2026 uit gaat zien, is nog niets besloten. Er zijn plannen om de indexering voortaan op basis van nominaal BBP te berekenen. De verwachting bij de VNG is dat op deze manier onvoldoende rijksgelden beschikbaar komen om de loon-, prijs- en volumeontwikkelingen op te vangen, omdat BBP op basis van andere kengetallen wordt berekend. De voorgestelde methodiek houdt daardoor onvoldoende rekening met de ontwikkeling van kosten voor zorg en beheer en onderhoud. 

Opschalingskorting
De oploop van de opschalingskorting is geschrapt voor de duur van deze kabinetsperiode. Tot 2026 levert het schrappen van de opschalingskorting voor de gemeente een voordeel op. Vanaf 2026 vervalt dit voordeel en blijft de opschalingskorting van cumulatief € 975 miljoen (landelijk) staan.

Tussentijdse verkiezingen Tweede Kamer
In juli 2023 is het kabinet gevallen. Dit betekent dat er tussentijdse verkiezingen worden gehouden. De lopende discussies over herijking gemeentefonds, accresmethodiek en opschalingskorting blijven onderwerp van gesprek tussen VNG en het demissionaire kabinet. Het is aan het nieuwe kabinet om hierover een besluit te nemen. Een nieuw kabinet biedt kansen om nieuwe afspraken te maken die voor gemeenten minder negatieve gevolgen hebben. Vooralsnog komt er echter geen zekerheid en moeten we rekening houden met een forse lagere rijksbijdrage vanaf 2026 met alle gevolgen van dien.

Adviezen VNG en provincie Noord-Brabant
De VNG is met ministeries in gesprek over de structurele korting van € 3 miljard (ten opzichte van 2025) op de uitkering aan gemeenten. Er is straks namelijk onvoldoende geld voor het uitvoeren van het huidige takenpakket van gemeenten. Gelet op de verstrekkende gevolgen van de voornemens van het Rijk voor gemeenten is de verwachting van VNG dat de korting mogelijk minder hoog zou kunnen uitvallen. Om de gesprekken hierover goed te kunnen voeren, is het belangrijk dat inzichtelijk wordt hoe groot de gevolgen voor gemeenten zijn. Daarom adviseert de VNG de gemeenten het volgende onder het mom van 'een uitzonderlijk advies voor een uitzonderlijke situatie':

  • presenteer voor de jaren 2024 en 2025 een sluitende begroting;
  • breng de lasten voor de jaren 2026 en 2027 in beeld, in de vorm van een realistische begroting. Baseer deze op het huidige takenpakket, de noodzakelijke investeringen, de inflatie, de stijgende rente, de ambities uit het coalitieakkoord en geschatte mee- en tegenvallers;
  • mocht voor de jaren 2026 en 2027 geen sprake zijn van een sluitende begroting, laat de tekorten zichtbaar.

Dit advies is strijdig met het wettelijke uitgangspunt dat de gemeentelijke begroting structureel en reëel in evenwicht moet zijn. De Gemeentewet biedt de gemeenteraad een mogelijkheid hiervan af te wijken; als de begroting 2024 niet structureel en reëel sluitend is, moet aangetoond worden dat de meerjarenbegroting uiteindelijk wel sluitend is. Met het presenteren van een tekort in de laatste twee jaren, maar een sluitende begroting voor 2024 en 2025, komt de toezichthouder naar de mening van de VNG dan ook nog steeds tot een positief oordeel. Daarnaast is de VNG nog steeds in gesprek met het Rijk en de uitkomsten staan nu nog niet vast. Daarom vindt de VNG het onwenselijk om nu al (onomkeerbare) bezuinigingen in gang te zetten. 

Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant heeft ons per brief van 29 augustus 2023 laten weten de oproep van de VNG (om voor 2026 en latere jaren een realistische begroting vast te stellen) te ondersteunen. Tegelijkertijd wordt aangegeven dat vanuit haar wettelijke verantwoordelijkheid voor financieel toezicht een structureel en reëel sluitende begroting voor het jaar 2024 van belang is voor repressief toezicht. Als er niet voldaan wordt aan Gemeenschappelijk toezichtkader (GTK), dan kan contact worden opgenomen met de provincie. De voorliggende begroting voldoet aan GTK.