5. Verbeteren van (digitale) informatieverstrekking aan de gemeenschap

Omschrijving (toelichting)
In 2022 hebben we actie ondernomen om de communicatiekracht van de hele organisatie te versterken. Projectleiders, beleidsmedewerkers en communicatieadviseurs zijn getraind in de werkwijze ‘Factor C’. Factor C is een methodiek voor omgevingsbewust werken, die instrumenten biedt voor het bepalen van een passende, omgevingsgerichte communicatieaanpak. De borging van communicatie in projectplannen verbeterde hiermee ook. Medewerkers en bestuurders zijn zich er steeds meer van bewust dat werken in het openbaar bestuur betekent dat alles wat we doen aandacht krijgt van inwoners en pers. De communicatieadviseurs coachten medewerkers (en bestuurders) hoe zij hiermee om kunnen gaan.
De capaciteit van het team Communicatie is in 2022 op orde gebracht. We richtten ons op de kwaliteit en de timing van gemeentelijke communicatie. Hiervoor hanteerden we een communicatiekalender voor de middellange termijn en een contentkalender voor de berichtgeving op kortere termijn. We hebben in 2022 een online-communicatiestrategie vastgesteld en die vormt de basis voor onze omgang met social media. Samen met Dienst Dommelvallei hebben we nu een online team. Hierin werkten we samen aan het beheer en de doorontwikkeling van de website en webcare.