Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?
Beoogd maatschappelijk effect Doelstellingen
Zorgen voor een toekomstbestendige ondersteuning voor onze inwoners die zorg echt nodig hebben. 1. Stimuleren dat inwoners eerst kijken naar eigen mogelijkheden en die binnen hun sociaal netwerk.
2. Stimuleren dat inwoners meer gebruik maken van algemene voorzieningen (zie ook programma 4).
Alle kinderen uit Nuenen groeien op in een gezond opvoedingsklimaat. 3. Zorg dragen dat het aanbod aan jeugdhulp aansluit bij de rechtmatigheid en doelmatigheid van de vraag.
4. Faciliteren van vroegsignalering voor alle leeftijden in samenwerking met onderwijs en voorschoolse voorzieningen.
Zorgen dat iedereen kan deelnemen aan het maatschappelijk verkeer. 5. Stimuleren van maatschappelijke participatie.
Vergunninghouders kunnen zich zelfstandig redden in de Nuenense gemeenschap. 6. Stimuleren en faciliteren van deelname aan inburgeringstrajecten en participatietrajecten om zelfredzaamheid te vergroten.
Iedereen aan het werk 7. Bijstandsontvangers worden begeleid naar regulier werk en andere vormen van werkgelegenheid/dagbesteding.

Relevante beleidsnota's in dit programma

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's in dit programma
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Re-integratieverordening Participatiewet 2015 onbepaald december 2014 onbepaald
Verordening Werk en Inkomen (actualisatie enkele verordeningen Participatiewet) 2020 en verder mei 2020 onbepaald
Nota beleid sociaal domein 2016-2019 2016 - 2019 juni 2016 2023
Actualisering nota sociaal domein 2019 - 2021 september 2018 2023
Nota vrijwilligersbeleid 2020-2026 2020 - 2026 september 2020 2026
Projectplan huisvesting, inburgering en participatie vergunninghouders 2017 - 2020 mei 2017 onbepaald
Verordening inburgering Nuenen c.a. 2022 2022 en verder december 2021 onbepaald
Verordening Jeugdhulp gemeente Nuenen 2020 onbepaald mei 2020 2023
Nota Jeugdbeleid 2021-2024 2021 - 2024 april 2021 2024
Wmo verordening Nuenen c.a. 2021 2022 en verder december 2021 onbepaald
Nota dementievriendelijke gemeente Nuenen. 2021-2025 2021 - 2025 september 2021 onbepaald
Nota mantelzorg gemeente Nuenen. 2021-2025 2021 - 2025 september 2021 onbepaald
Verordening beslistermijn schuldhulpverlening Nuenen c.a. 2021 2021 en verder februari 2021 onbepaald
Beleidsnota schuldhulpverlening 2021 - 2025 2021 - 2025 februari 2021 2025
Beleidsnota schuldhulpverlening 2021-2025. Verordening beslistermijn schuldhulpverlening 2021 - 2025 juli 2021 2025
Verordening bekostiging leerlingenvervoer gemeente Nuenen 2022 2022 en verder juli 2022 onbepaald

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Naam Indicator Jaarrekening 2021 Begroting 2022 Jaarrekening 2022
Absoluut verzuim (5-18 jaar) * % van het aantal leerplichtigen 0,18 0,2 0,56
Relatief verzuim (5-18 jaar) * % van het aantal leerplichtigen 0,5 0,6 0,75
Jongeren met jeugdhulp* % van het aantal jongeren (0-18 jaar) 13,0 12,5 11.5
Jongeren met jeugdreclassering* % van het aantal jongeren (12-23 jaar) 0 0 0
Jongeren met jeugdbescherming* % van het aantal jongeren (0-18 jaar) 0,6 0,004
Vroegtijdige schoolverlaters zonder kwalificatie (VSV-ers)* % VO en Mbo'ers dat het onderwijs verlaat zonder startkwalificatie 1,52 1,4 1,5
Jongeren met delict voor rechter (12-21 jaar)* % van het aantal jongeren (12-21 jaar) 1,0
Kinderen in uitkeringsgezin* % van het aantal jongeren (0-18 jaar) 4,0 4,0 4,0
Jeugdwerkeloosheid* % van het aantal jongeren (16-22 jaar) 1,0 1,0 1,0
Bijstandsuitkeringen* aantal per 1.000 inwoners (vanaf 18 jaar) 19 25 23
Lopende re-integratievoorzieningen* aantal per 1.000 inwoners (15-64 jaar) 6,4 10 7,6
Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement * aantal per 1.000 inwoners 43 49
Mantelzorgers ** aantal geregistreerde mantelzorgers bij de gemeente 715 690 710
Mantelzorg belasting ** % volwassenen dat mantelzorg verricht (minimaal 8 uur per week) 23
Vrijwilligerswerk % inwoners (vanaf 19 jaar) dat vrijwilligerswerk verricht in georganiseerd verband 33,5 28,5
Inburgeringstrajecten ** aantallen persoonlijke ontwikkelingsplannen 13 25 46
Taakstelling huisvesting vergunninghouders ** % realisatie versus taakstelling 73 100 160
Taakstelling huisvesting vergunninghouders absolute aantal gerealiseerd c.q. begroot 22 30 53

* verplichte indicator op grond van BBV

** uit Monitor sociaal domein Nuenen

Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Werkvoorzieningsschap de Dommel (WSD)
De WSD is ons sociaal ontwikkelbedrijf en voert de werkgeversverplichtingen uit van de voormalige Wet Sociale Werkvoorziening (WSW). Daarnaast begeleidt de WSD inwoners die in het kader van de Participatiewet ondersteuning nodig hebben bij het vinden van werk en fungeren daarmee als sociaal ontwikkelbedrijf. 

Voor de gemeente Nuenen is een Lokaal Plan opgesteld op basis van het koersdocument "Gezamenlijke doorontwikkelen". Het Lokaal Plan omvat deelprojecten waaronder de werkdiagnose AanZet en participatiehuis ‘t Goed Nuenen. De deelprojecten bieden de mogelijkheid om gezamenlijk optimale dienstverlening te ontwikkelen. 

Met de Kenniskompanie als kennis- en expertisecentrum bundelen de samenwerkende gemeenten kennis en ervaring voor het ondersteunen van inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt. 

 

Dienst Dommelvallei

Dienst Dommelvallei voert gemeentelijke taken uit met betrekking tot de Participatiewet en het minimabeleid, samen met de ketenpartners, zoals WSD en het CMD. Daarnaast adviseert de dienst beleidsmatig op het taakveld sociale zaken en arbeidsmarktbeleid. Ook heeft de dienst de tijdelijke maatregelen uitgevoerd die in het leven zijn geroepen om de (financiële) gevolgen van de coronapandemie te beperken, zoals Tozo, Tonk en bedrijfskredieten. De regelingen zelf zijn inmiddels beëindigd. Hier kan geen beroep meer op worden gedaan, maar de administratieve afwikkeling en de terugbetaling (Tozo-uitkering) neemt nog wel enkele jaren in beslag. Ook het verstrekken van de Energietoeslag is door de dienst uitgevoerd.
De dienst voert gemeentelijke taken uit voor de Wet inburgering. Daarnaast heeft de dienst leefgelden aan Oekraïense vluchtelingen verstrekt.

Onder doelstelling 6 en 7 is aangegeven wat er is opgepakt binnen deze samenwerking.

 

Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD)

De GGD organisatie heeft zich ingezet op het bestrijden van de coronapandemie. Ondanks dat in 2022 de situatie meer genormaliseerd is, bleef een groot deel van de organisatie beschikbaar voor eventuele nieuwe uitbraken. De inkomsten uit reizigersvaccinaties zijn voor een groot gedeelte weer genormaliseerd in 2022. Via het maatwerkpakket heeft de GGD specifiek voor Nuenen inzet geleverd op Lokale Gezondheidspreventie, denormalisering middelengebruik, deelname aan mantelzorg- en dementiewerkgroep, advisering van de ambtelijke organisatie en onderzoek op diverse terreinen, waaronder eenzaamheid. Daarnaast is onze gemeente in 2022 aangesloten op de regionale aanpak Nu Niet Zwanger (NNZ) waarbij inwoners in een kwetsbare positie actief geïnformeerd en begeleid worden bij een eventuele (toekomstige) kinderwens.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2022) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2022 Begroting na wijziging 2022 Realisatie 2022 Afwijking budget 2022
Lasten
4.1 Openbaar basisonderwijs 63 63 86 23
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 685 899 916 17
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 3.191 4.062 3.644 -418
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 543 431 488 56
6.3 Inkomensregelingen 6.189 6.758 6.379 -379
6.4 WSW en beschut werk 1.478 1.425 1.379 -46
6.5 Arbeidsparticipatie 679 679 623 -56
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 837 983 996 13
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 3.181 3.611 3.202 -410
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 3.396 4.100 3.838 -262
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 20 20 17 -3
6.82 Geëscaleerde zorg 18- 433 477 358 -119
7.1 Volksgezondheid 862 866 892 26
Totaal Lasten 21.558 24.374 22.818 -1.557
Baten
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 76 281 300 19
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 365 1.231 1.669 438
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 110 110 121 11
6.3 Inkomensregelingen 5.050 4.717 4.255 -462
6.5 Arbeidsparticipatie 0 0 0 0
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 0 0 3 3
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 218 150 128 -22
Totaal Baten 5.818 6.489 6.476 -13

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

De afwijkingen ten opzichte van de begroting op dit programma worden op hoofdlijnen veroorzaakt door:

  • Taakveld 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie:
    - Inburgering: Vanwege de gedeeltelijke vertraging van de instroom inburgeraars onder de nieuwe inburgeringswet naar 2023, zijn de middelen in 2022 niet volledig benut. Deze middelen bestaan grotendeels uit een specifieke uitkering, die overgeheveld wordt naar 2023. Daarom zijn zowel de lasten als de baten rond € 180.000,- lager dan begroot.
    - Opvang Oekraïense ontheemden: de kosten vielen veel lager uit dan begroot (€ 154.000,-) terwijl de rijksbijdrage veel hoger is uitgekomen (€ 618.000,-). Dit komt doordat het Rijk normbedragen heeft uitgekeerd, waardoor sommige gemeenten tekort komen en andere gemeenten overhouden. Om een buffer in 2023 te creëren doen we hiervoor een voorstel bij resultaatbestemming.
  • Taakveld 6.3 Inkomensregelingen: met name op de bijstand zijn de lasten veel lager dan begroot door een laag aantal uitkeringsgerechtigden (€ 307.000,-). Door deze gunstige omstandigheden is ook de rijksbijdrage lager dan begroot en vallen de baten € 142.000,- lager uit. Daarnaast zijn de baten lager door een afrekening van het Rijk over de Tozo 2020 en 2021 die € 317.000,- hoger uitviel dan voorzien.
  • Taakveld 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+: er zijn flinke meevallers op Wmo, met name huishoudelijke hulp (€ 222.000,-) en zelfstandig leven (€ 101.000,-). De begroting was op basis van de werkelijke kosten van 2021 verhoogd, maar we constateren dat de kostenstijgingen niet hebben doorgezet in 2022. Bij huishoudelijke hulp speelt ook de arbeidsmarktkrapte een rol.
  • Taakveld 6.72 Maatwerkdienstverlening 18-: de kosten van met name jeugdhulp verblijf zijn veel lager dan vorig jaar (€ 231.000,-). Gedeeltelijk omdat het woonplaatsbeginsel voordelig uit lijkt te pakken voor Nuenen. Ook de kosten van jeugdhulp ambulant zijn lager, we zien een toename van jeugdigen en ouders die gebruik maken van de voorliggende voorzieningen waaronder ondersteuning door de jeugd- en gezinswerkers van het CMD.

Voor meer details en uitleg verwijzen we naar de analyse overzicht baten en lasten in het financiële gedeelte van deze jaarstukken.