Programma 6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?
Beoogd maatschappelijk effect Doelstellingen
We zijn in staat de gevolgen van een veranderend klimaat op te vangen. 1. Voorkomen van wateroverlast, besmettingsgevaar en droogte.
Nuenen doet mee aan verantwoorde en weloverwogen ontwikkelingen die zeker op de lange(re) termijn – maar mogelijk al veel eerder – positief zullen bijdragen aan ons gezamenlijke woon-, leef- en werkklimaat. 2. Verduurzamen van onze gebouwenvoorraad
3. Stimuleren van initiatieven tot verduurzaming.
Goede bereikbaarheid van de gemeente Nuenen c.a. 4. Verbeteren van de (boven-)lokale mobiliteit.
In 2020 bestaat slechts 5% van het afval uit restafval. 5. Stimuleren van hergebruik van grondstoffen.
Groenste gemeente van Nederland. 6. Bevorderen van de bewustwording van het belang van het openbare groen voor een duurzame leefomgeving
Levendige en aantrekkelijke gemeente. 7. Versterken van de leefbaarheid, het gebruik en de beleving van de openbare ruimte.

Relevante beleidsnota's in dit programma

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's in dit programma
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Beleidsplan Openbare verlichting 2018-2027 2018 - 2027 juli 2017 eind 2027
Beheerplan Wegen 2022-2026 2022 - 2026 maart 2021 medio 2026
verbreed Gemeentelijk Rioleringsplan 2019-2023 2019 - 2023 december 2018 eind 2023
Verordening Ondergrondse Infrastructuur 2015 e.v. februari 2015 onbepaald
Beleidsplan Spelen en bewegen 2017 e.v. juli 2017 onbepaald
Groenbeheerplan 2020 - 2026 december 2019 eind 2026
Bomenbeleidsplan 2017 - 2031 februari 2017 eind 2031
Transitievisie warmte 2021 - 2026 september 2021 update eind 2026
Groenstructuurplan 2011 - 2020 november 2010 2024
Beheerplan gemeentebossen 2017 - 2022 mei 2017 (vastgesteld door het college) 2023
Mobiliteitsvisie Nuenen 2018 e.v. december 2017 onbepaald
Mobiliteitsbeleid (uitgewerkt in modules per vervoerswijze/thema) 2019 e.v. december 2019 onbepaald
Studie (verkeers)leefbaarheid en bereikbaarheid Bundelroutes Nuenen 2022 e.v. november 2021 onbepaald
Strategisch Meerjarenplan Blink 2018-2022 2018 - 2022 juni 2018 2024
Afvalstoffenverordening Nuenen 2016 onbepaald maart 2016 onbepaald
Nota Duurzaamheid 2019 - 2023 december 2019 eind 2023
Beheerplan Civiele kunstwerken 2020 - 2024 februari 2020 2024
Geactualiseerde Meer Jaren Onderhoud Planning Gebouwen (MJOP) 2022 - 2032 september 2021 (vastgesteld door het college) onbepaald

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Nuenen doet mee aan verantwoorde en weloverwogen ontwikkelingen die zeker op de lange(re) termijn – maar mogelijk al veel eerder – positief zullen bijdragen aan ons gezamenlijke woon-, leef- en werkklimaat.

Terug naar navigatie - Nuenen doet mee aan verantwoorde en weloverwogen ontwikkelingen die zeker op de lange(re) termijn – maar mogelijk al veel eerder – positief zullen bijdragen aan ons gezamenlijke woon-, leef- en werkklimaat.

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Naam Indicator Jaarrekening 2021 Begroting 2022 Jaarrekening 2022
Fijn huishoudelijk restafval* kg per inwoner 77 65 71
Hernieuwbare energie* % hernieuwbare energie t.o.v. de totale hoeveelheden gebruikte energie 7,3 ** 6,7 8,6 ***

* verplichte indicator op grond van BBV

** cijfer van 2019

*** cijfer van 2020

Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

BLINK

De Gemeenschappelijke regeling BLINK speelt een belangrijke rol bij het uitvoeren van de wettelijke taken en het realiseren van de beleidsdoelen op het gebied van:
1. Inzameling, transport en verwerking van het huishoudelijk afval;
2. Beheer van de milieustraat Nuenen;
3. Beheer en onderhoud van ondergrondse containers;
4. Straatreiniging en onkruidbestrijding in de gemeente.
In 2021 is gestart met het Strategisch Traject om te komen tot een toekomststrategie voor Blink; de uitkomst van dit traject wordt eind maart 2023 bekend. Zie voor meer informatie de paragraaf Verbonden partijen.

Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)

De ODZOB voerde voor de gemeente alle milieutaken uit op het gebied van vergunningverlening en toezicht en handhaving (VTH). Er is gewerkt volgens het vastgestelde werkprogramma 2022. Dit programma is niet geheel gerealiseerd op het gebied van controles, vanwege capaciteitsproblemen bij de ODZOB. De omgevingsdienst is ook ingeschakeld voor allerlei sectorale adviestaken, zoals op het gebied van bodem, geluid (metingen), asbest, geur etc.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2022) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2022 Begroting na wijziging 2022 Realisatie 2022 Afwijking budget 2022
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 6 125 412 412 0
2.1 Verkeer en vervoer 3.380 3.344 3.163 -181
2.2 Parkeren 7 7 18 11
2.5 Openbaar vervoer 9 9 8 0
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 2.133 2.353 2.376 23
7.2 Riolering 989 989 1.384 395
7.3 Afval 2.254 2.279 2.208 -70
7.4 Milieubeheer 675 924 560 -364
Totaal Lasten 9.571 10.318 10.131 -187
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 6 188 191 190 0
2.1 Verkeer en vervoer 110 110 155 45
5.7 Openbaar groen en (openlucht) recreatie 0 0 11 11
7.2 Riolering 2.010 2.010 2.281 271
7.3 Afval 3.123 3.148 2.893 -255
7.4 Milieubeheer 0 329 33 -296
Totaal Baten 5.431 5.788 5.563 -225

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

De grootste afwijkingen op dit programma worden veroorzaakt door:

  • Taakveld 2.1 Verkeer en vervoer: Kosten straatreiniging zijn lager dan begroot.
  • Taakveld 7.2 Riolering: de baten rioleringsheffing zijn hoger dan begroot, daardoor is de storting in de egalisatievoorziening hoger (nadeel bij de lasten).
  • Taakveld 7.3 egalisatievoorziening hoger (nadeel bij de lasten).
  • Taakveld 7.3 Afval: Binnen de gesloten exploitatie afval zijn er diverse mee- en tegenvallers, maar per saldo is een nadeel ontstaan (meer kosten en minder baten), dat aan de egalisatievoorziening is onttrokken. Daarnaast moeten we als gevolg van de gerechtelijke uitspraak in de zaak Attero een naheffingsclaim betalen waarvoor ten laste van dit taakveld een voorziening is gevormd.
  • Taakveld 7.4 Milieubeheer: voor de subsidieregeling Energiearmoede zijn zowel baten als lasten lager dan begroot, doordat de regeling pas in december is opengesteld en daardoor pas in 2023 verwerkt wordt. De regeling voorziet hierin.

Voor meer details en uitleg verwijzen we naar de analyse overzicht baten en lasten in het financiële gedeelte van deze jaarstukken.