Financiering

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Financiering is de manier waarop wij de benodigde geldmiddelen aantrekken en (tijdelijke) overtollige geldmiddelen beleggen. Dit gebeurt binnen de wettelijke kaders van het BBV en de wet Fido. Naast deze wetgeving geldt voor de gemeente een Treasurystatuut. Dit statuut bevat regels om de financieringsfunctie te sturen, beheersen en controleren. De bedragen in onderstaande tabellen moeten vermenigvuldigd worden met € 1.000,-. Door de afronding op duizendtallen kunnen er afrondingsverschillen ontstaan.

Conform BBV moet deze paragraaf inzicht geven in de rentelasten en -baten, het renteresultaat, de financieringsbehoefte en de wijze waarop rente wordt toegerekend aan investeringen, grondexploitaties en projecten. Toerekening aan de taakvelden is gedaan met de rentepercentages die hieronder zijn genoemd.

Interne- en externe ontwikkelingen

Terug naar navigatie - Interne- en externe ontwikkelingen

De ECB heeft in 2022 een ruim monetair beleid gevoerd en de rentetarieven zijn laag gebleven.

De EMU-tekortruimte voor gemeenten in 2022 is vastgesteld op - 0,27% BBP.
De individuele EMU-referentiewaarde voor Nuenen is voor 2022 vastgesteld op € 2.142.000,-. Dit betreft geen norm maar een indicatie van het aandeel dat de gemeente in de gezamenlijke tekortnorm heeft.

Omschrijving 2022
1 Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves 7.622
2 Mutatie (im)materiële vaste activa -184
3 Mutatie voorzieningen -238
4 Mutatie voorraden (incl. bouwgronden in exploitatie) -4.917
5 Verwachte boekwinst bij verkoop effecten en verwachte boekwinst bij verkoop (im)materiële vaste activa 0
EMU-saldo 2.282

De renteberekening voor activa mag conform BBV 25% afwijken op basis van begroting en werkelijkheid. De bouwgrondexploitaties wordt bij de jaarrekening op werkelijke basis toegerekend.

Renteschema Begroting Realisatie
Bespaarde rente over voorziening verliesgevende complexen bouwgrond 2,00% 2,00%
Rente grondexploitatie -0,06% 0,26%
Rente activa 0,50% 0,30%

In onderstaand schema is het renteresultaat berekend volgens BBV:

Renteschema 2022 Totaal 2022
De externe rentelasten over de korte en lange financiering 342
De externe rentebaten -80
Saldo rentelasten en rentebaten 261
De rente die aan de grondexploitatie moet worden doorberekend -190
De rentebaat van doorverstrekte leningen indien daar een specifieke lening voor is aangetrokken die aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend -46
De rentelast van doorverstrekte leningen indien daar een specifieke lening voor is aangetrokken die aan het betreffende taakveld moet worden toegerekend 46
Aan taakvelden toe te rekenen externe rente -190
Rente over eigen vermogen 0
Rente over voorzieningen (gewaardeerd op contante waarde) 68
Totaal aan taakvelden toe te rekenen rente (1+2+3) 140
De werkelijk aan taakvelden toegerekende rente (renteomslag) -146
Renteresultaat op het taakveld treasury (4+5) -7

Het genoemde renteresultaat komt terug op het taakveld treasury, maar is niet het enige resultaat op dat taakveld. Ook bijvoorbeeld ontvangen dividend wordt geraamd op het taakveld, maar maakt geen onderdeel uit van het renteschema.

Financieringsbehoefte

Terug naar navigatie - Financieringsbehoefte

Beleidsvoornemen financiering

Het beleid van 2022 is erop gericht om de financieringsbehoefte af te dekken met kortlopende financiering omdat de rente op de kortlopende middelen lager is dan de rente op langlopende middelen. We houden daarbij rekening met de kasgeldlimiet, die bepaalt dat de gemiddelde vlottende schuld, over 3 maanden gezien, niet boven de 8,5% van het begrotingstotaal mag uitkomen. 

Liquiditeit

Terug naar navigatie - Liquiditeit

In 2022 zijn de liquide middelen met kasgeldleningen gefinancierd met een rente lager dan 0% en zijn er twee langlopende geldleningen afgesloten ter hoogte van € 18 miljoen tegen een rentepercentage van 1,28% en € 25 miljoen tegen een rentepercentage van 1,86%.

Renterisicobeheer

Terug naar navigatie - Renterisicobeheer

De overheid heeft twee instrumenten voor het toetsen van het renterisico: de kasgeldlimiet en de renterisiconorm.

Kasgeldlimiet
De kasgeldlimiet vormt de bovengrens waarmee een tijdelijk liquiditeitstekort gefinancierd kan en mag worden met een kortlopende geldlening (korter dan 1 jaar). Als het liquiditeitstekort een structureel karakter draagt moet een langlopende geldlening worden aangetrokken. Indien voor het derde achtereenvolgende kwartaal de kasgeldlimiet wordt overschreden moet de toezichthouder hiervan op de hoogte worden gesteld. Ook moet de kwartaalrapportage en een plan om binnen de kasgeldlimiet te blijven ter goedkeuring worden voorgelegd aan de toezichthouder. De kasgeldlimiet is vastgesteld op 8,5% van het begrotingstotaal.

Stap Omschrijving Kwartaal 1 Kwartaal 2 Kwartaal 3 Kwartaal 4
Bepalen toegestane kasgeldlimiet
Omvang begrotingstotaal 56.137 56.137 56.137 56.137
Percentage regeling 8,50% 8,50% 8,50% 8,50%
1 Toegestane kasgeldlimiet 4.772 4.772 4.772 4.772
Vlottende korte schuld
Opgenomen gelden < 1 jaar 16.667 14.333 0 0
Schuld in rekening courant 99 0 0 0
Gestorte gelden door derden < 1 jaar 7 6 6 6
Overige geldleningen niet zijnde vaste schuld 0 0 0 0
2 Totaal vlottende korte schuld 16.772 14.340 6 6
Vlottende middelen
Contante gelden in kas 12 12 18 22
Tegoeden in rekening courant 841 4.522 8.924 9.087
Overige uitstaande gelden < 1 jaar 0 0 0 0
3 Totaal vlottende middelen 853 4.534 8.943 9.108
4 Totaal netto vlottende schuld (2-3) 15.920 9.806 -8.936 -9.102
Ruimte(+)/Overschrijdingen(-) (1-4) -11.148 -5.034 13.708 13.874

Renterisiconorm
De renterisiconorm stelt een grens aan het te lopen renterisico op de vaste schuld. De risiconorm houdt in dat de jaarlijkse verplichte aflossingen en renteherzieningen niet hoger mogen zijn dan 20% van het begrotingstotaal (zie tabel hieronder).

De renterisiconorm is in 2022 overschreden. Wij hebben bij de provincie om ontheffing gevraagd voor de overschrijding van de renterisiconorm, die bij de begroting 2022 al was voorzien. De provincie, daartoe bevoegd op basis van artikel 6 lid 5 van de wet Fido, heeft ons deze ontheffing verleend tot een overschrijding van € 31.223.000,-. Mede doordat we vanaf 2023 wel weer voldoen aan de renterisiconorm. 

Stap Omschrijving Begroting Begroting na wijziging
1 Renteherzieningen 0 0
2 Aflossingen 42.451 42.451
3 (1+2) Renterisico 42.451 42.451
4 Begrotingstotaal 56.137 66.151
5 Percentage regeling 20% 20%
6 (4 x 5) Renterisiconorm 11.227 13.230
7 Ruimte(+)/Overschrijdingen(-) -31.223 -29.220

Leningenportefeuille

Terug naar navigatie - Leningenportefeuille

Een belangrijk onderdeel van het financieringsbeleid vormt de omvang, flexibiliteit, gemiddelde looptijd en rentegevoeligheid van de leningenportefeuille. De leningenportefeuille van de gemeente ziet er als volgt uit:

Opgenomen langlopende leningen
Leningverstrekker Looptijd rente oorspronkelijk 1-1-2022 31-12-2022
Van t/m
BNG 2012 2022 3,17% 13.500 13.500 0
BNG 2005 2022 3,95% 3.500 3.500 0
BNG 2021 2022 -0,49% 25.000 25.000 0
BNG 2019 2024 -0,32% 30.000 30.000 30.000
NWB 2015 2027 1,21% 220 114 96
Prov. NB 2017 2027 0,00% 2.321 2.113 2.113
BNG 2022 2027 1,28% 18.000 0 18.000
BNG 2022 2037 1,86% 25.000 0 25.000
Totaal 117.541 74.227 75.208
Opgenomen langlopende leningen tbv woningbouw
Omschrijving Looptijd rente oorspronkelijk 1-1-2022 31-12-2022
Van t/m
NWB 2004 2024 4,59% 5.800 1.233 840
BNG 1991 2041 0,43% 1.180 824 785
6.980 2.057 1.625