Toelichting op het overzicht van baten en lasten in de jaarrekening

In deze paragraaf wordt een toelichting gegeven op diverse aspecten van het overzicht van baten en lasten. Achtereenvolgens zal ingegaan worden op:

  • Vennootschapsbelasting;
  • Begrotingsrechtmatigheid;
  • Analyse van het overzicht van baten en lasten (de verschillen tussen de raming en realisatie);
  • Onvoorzien;
  • Incidentele baten en lasten;
  • Structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves;
  • Wet normering bezoldiging topfunctionarissen.

De cijfers in de analyse van het overzicht van baten en lasten sluiten niet aan met het Overzicht van baten en lasten. Dit komt doordat in laatstgenoemd overzicht de algemene dekkingsmiddelen, onvoorzien, overhead, vennootschapsbelasting en mutaties reserves apart in beeld moeten worden gebracht. Deze onderdelen zijn wel gewoon in de programma's opgenomen en daarom in de analyse meegenomen.
De cijfers per taakveld sluiten wel aan bij de tabellen "Wat mag het kosten" in het jaarverslag. Alleen komen er verschillen voor door afronding op duizenden euro's. 
Een nadeel wordt aangeduid met een -teken; positieve bedragen zijn voordelen.

Vennootschapsbelasting

Terug naar navigatie - Vennootschapsbelasting

Op 1 januari 2016 is de Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen ingegaan. In boekjaar 2022 is de voorlopige aanslag 2022 en de definitieve aanslag 2017 betaald. Tegen de aanslagen 2016 en 2017 lopen nog bezwaren in het kader van de grondexploitatie Nuenen-West. Met de belastingdienst is inmiddels een akkoord bereikt over de definitieve uitgangspunten voor de grondexploitatie Nuenen-West omdat de algemene kaders tot een onredelijk hoge Vpb zouden leiden. Dit kan leiden tot een wijziging in de aangiften 2016 t/m 2021.

Begrotingsrechtmatigheid

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid

Bij de rechtmatigheidscontrole vormt het begrotingscriterium een belangrijk toetsingscriterium. In de toelichting op het Besluit Accountantscontrole Decentrale Overheden (BADO) wordt begrotingsrechtmatigheid omschreven als:
“Financiële beheershandelingen, die ten grondslag liggen aan de baten en lasten, evenals de balansposten, dienen tot stand te zijn gekomen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting en de hiermee samenhangende programma’s (begrotingscriterium). In de begroting zijn de maxima voor de lasten vermeld die door de raad zijn vastgesteld. Dit houdt in dat de financiële beheershandelingen dienen te passen binnen de begroting, waarbij het juiste programma, de toereikendheid van het begrotingsbedrag en het begrotingsjaar van belang zijn”.

Wijzigingen moeten volgens de Gemeentewet tijdens het jaar zelf nog aan de raad worden voorgelegd. Als dit niet meer mogelijk is, zijn bestedingen boven het begrotingsbedrag strikt genomen onrechtmatig. Toch kan voor de accountant bij de controle vaststaan dat een aantal (begrotings)overschrijdingen binnen de beleidskaders van de raad valt. De toelichting van het BADO zegt hierover:
“Strikt genomen gaat het hier om onrechtmatige uitgaven omdat de overschrijding strijdig is met artikel 189, lid 4 van de Gemeentewet. Deze overschrijdingen (en onderschrijdingen) moeten goed herkenbaar in de jaarrekening worden opgenomen (Kadernota Rechtmatigheid BBV). Door het vaststellen van de jaarrekening waarin die uitgaven wel zijn opgenomen, autoriseert de raad alsnog de betreffende uitgaven.
Het gaat om overschrijdingen waarbij het college bij het doen van de uitgaven binnen het door de raad uitgezette beleid is gebleven. Het is in zijn algemeenheid niet de bedoeling dat de accountant deze overschrijdingen betrekt bij de beslissing of al dan niet een goedkeurende accountantsverklaring kan worden gegeven. Wel moet de accountant deze in het verslag van bevindingen, waarvan het college in de jaarrekening heeft gemeld dat ze nog moeten worden geautoriseerd, aan de orde stellen. De accountant moet daartoe in elk geval aangeven of het overzicht ex artikel 28 BBV volledig is of niet."

De toets op rechtmatigheid richt zich op de beschikbare uitgavenbudgetten en de in werkelijkheid gedane uitgaven. Uit het overzicht baten en lasten op de voorgaande pagina’s, en hieronder gecomprimeerd weergegeven, blijkt dat er bij 6 programma's een overschrijding op de lasten is.

Terug naar navigatie - Begrotingsrechtmatigheid
Bedragen x €1.000
Programma Begroting na wijziging 2022 Realisatie 2022 Afwijking budget 2022
Programma 1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening 11.211 10.983 -228
Programma 2. Veiligheid & Handhaving 2.937 2.697 -240
Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd 24.374 22.818 -1.557
Programma 4. Verenigingen & Accommodaties 3.270 3.215 -54
Programma 5. Wonen & Leefomgeving 10.556 3.775 -6.781
Programma 6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer 10.318 10.131 -187
Programma 7. Economie, Toerisme & Recreatie 1.262 1.077 -186
Programma 8. Financiën & Belastingen 686 523 -163

Analyse overzicht van baten en lasten

Programma 1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening

Terug naar navigatie - Programma 1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening
1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 -10.668.000
Realisatie 2022 -10.023.000
Saldo 645.000
Lasten 0.1 Bestuur 74.000
Directe salarissen I 31.000
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie en andere projecten.
Overig I 43.000
Baten 0.1 Bestuur 251.000
Voorzieningen I 251.000
De voorziening wethouderspensioenen is fors verlaagd (vrijval). Dit heeft te maken met de hogere rekenrente. Een gespecialiseerd bureau berekent actuarieel hoe hoog deze voorziening moet zijn.
Lasten 0.2 Burgerzaken -103.000
Naturalisatie en naamsverandering I -28.000
Door de Ranov regeling waren er meer verzoeken en afdrachten voor naturalisaties
Overig I -75.000
Overige afwijkingen kleiner dan € 25.000 op kosten reisdocumenten, doorbelaste uren en dienstverlening.
Baten 0.2 Burgerzaken 2.000
Lasten 0.4 Overhead 257.000
Personele lasten I 101.000
Er zijn in 2022 € 42.000 minder kosten uitgegeven aan salarissen voormalig personeel. Daarnaast is er minder personeel ingehuurd dan aanvankelijk gedacht.
Toerekening overhead aan projecten I 101.000
Er is meer overhead toegerekend aan de grondexploitatie- en andere projecten dan begroot. De overhead wordt aan de projecten toegerekend naar rato van de toegerekende salariskosten, deze waren ook hoger dan begroot. Dit vormt een voordeel binnen het taakveld overhead.
Dienstverlening algemeen I 59.000
Vanuit dit budget is de evaluatie van 2 participatietrajecten betaald die eind november 2022 is gepresenteerd aan de raad. Het oppakken van de aanbevelingen is in voorbereiding, in december zijn daarvoor geen kosten meer gemaakt, dat zal in 2023 gebeuren.
Dienst Dommelvallei I 60.000
Voor de uitvoering van de wet inburgering (ingegaan 1-1-2022) was budget begroot om de bijdrage Dienst Dommelvallei te verhogen. De dienst voert deze wet uit. Maar de (inhuur)kosten van deze wet zijn niet binnen de dienst verantwoord maar in programma 3 onder inburgering.
Voorzieningen I -20.000
Door een aanscherping van de boekhoudregels (BBV) moet een voorziening worden gevormd voor spaarverlof dat medewerkers hebben aangevraagd.
Overig I -44.000
Baten 0.4 Overhead 164.000
Personele baten I 138.000
Vanwege ziekte van medewerkers zijn uitkeringen ontvangen van het UWV.
Overig I 26.000
Totaal programma 1 645.000

Programma 2. Veiligheid & Handhaving

Terug naar navigatie - Programma 2. Veiligheid & Handhaving
2. Veiligheid & Handhaving I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 -2.264.000
Realisatie 2022 -2.147.000
Saldo 117.000
Lasten 1.1 Crisisbeheersing en brandweer 5.000
Baten 1.1 Crisisbeheersing en brandweer 3.000
Lasten 1.2 Openbare en veiligheid 235.000
Handhaving algemeen I 36.000
Inhoudelijk budget voor tijdelijke inhuur jurist is niet nodig gebleken, vanwege inzet nog aanwezig formatiebudget.
Handhaving milieubeheer I 34.000
Omgevingsdienst heeft het werkprogramma 2022 niet geheel kunnen realiseren vanwege problematiek capaciteit personeel.
Versterking aanpak radicalisering/jihadisme I 146.000
Niet alle versterkingsmiddelen zijn in 2022 ingezet. De resterende middelen worden doorgezet naar 2023.
Overig I 19.000
Baten 1.2 Openbare en veiligheid -126.000
Versterking aanpak radicalisering/jihadisme I -146.000
Niet alle versterkingsmiddelen zijn in 2022 ingezet. De resterende middelen worden doorgezet naar 2023 (conform de voorwaarden van deze specifieke uitkering).
Overig I 20.000
Totaal programma 2 117.000

Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd

Terug naar navigatie - Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 -17.885.000
Realisatie 2022 -16.341.000
Saldo 1.544.000
Lasten 4.1 Openbaar basisonderwijs -23.000
Lasten 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken -17.000
Peuterwerk I 46.000
Er is een positief resultaat op het peuterwerk ontstaan. Enerzijds is dit door een groei van het aantal kinderopvangverblijven en gastouderopvangen in Nuenen waardoor er meer aan leges is ontvangen dan begroot. Daarnaast zijn er terugbetalingen op de verstrekte subsidies voor de voor- en vroegschoolse educatie voor 2021 ontvangen in 2022. Dit zorgt voor lagere kosten in 2022 dan begroot.
Directe salariskosten I -65.000
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie en andere projecten.
Overig I 2.000
Baten 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 19.000
Lasten 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 418.000
Maatschappelijk werk I 42.000
Dit budget is op basis van het resultaat 2021 opgehoogd in de begroting 2022. Het totaal van de verleende subsidies valt lager uit dan was begroot.
Sociaal-cultureel werk I 46.000
We hebben de wens om vanuit het budget mantelzorgondersteuning een contract voor logeerzorg te financieren. Dit contract is in 2022 nog niet getekend.
Vluchtelingen I 174.000
Vanwege de gedeeltelijke vertraging van de instroom inburgeraars onder de nieuwe inburgeringswet naar 2023, zijn de middelen in 2022 niet volledig benut. Deze middelen bestaan grotendeels uit een specifieke uitkering, die (conform de voorwaarden van deze specifieke uitkering) overgeheveld wordt naar 2023. Tevens hebben we in 2022 middelen voor 2023 vooruit ontvangen. Deze middelen worden dus pas in 2023 benut.
Opvang Oekraïners I 154.000
Na de inval van Rusland in Oekraïne is aan burgemeesters de opdracht gegeven huisvesting, leefgeld enz. te regelen voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne. De gemeenten worden gecompenseerd door het Rijk. Transitiekosten voor de realisering van opvanglocaties worden volledig vergoed. Gedurende de opvang ontvangen gemeenten een normbedrag per gerealiseerde opvangplek per dag. Hiervan worden zowel de kosten van begeleiding, beveiliging, inrichting als leefgeld en activiteiten betaald. Daarnaast kunnen ook de kosten van leefgeld aan ontheemden die bij particulieren worden opgevangen vergoed, inclusief een normbedrag voor de uitvoeringskosten. De geschatte kosten vallen € 154.000 lager uit binnen dit taakveld, binnen taakveld overhead landt nog € 65.000 aan doorbelaste overheadkosten. Op de geraamde kosten blijft € 89.000 over.
Directe salariskosten I -30.000
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie en andere projecten.
Overig I 32.000
Baten 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 438.000
Vluchtelingen I -183.000
Vanwege de gedeeltelijke vertraging van de instroom inburgeraars onder de nieuwe inburgeringswet naar 2023, zijn de middelen in 2022 niet volledig benut. Deze middelen bestaan grotendeels uit een specifieke uitkering, die (conform de voorwaarden van deze specifieke uitkering) overgeheveld wordt naar 2023. Tevens hebben we in 2022 middelen voor 2023 vooruit ontvangen. Deze middelen worden dus pas in 2023 benut.
Opvang Oekraïners I 618.000
Zie toelichting bij de lasten. De ontvangen voorschotten zijn hoger dan de verwachte inkomsten ten tijde van de aanvraag. Het aantal plaatsen op de opvangvoorziening is met 60 plaatsen naar boven bijgesteld. Ook was ten tijde van de tussentijdse rapportage nog onzekerheid over het resterende saldo.
Overig I 3.000
Lasten 6.2 Wijkteams -56.000
CMD 1e lijns voorziening -50.000
Deze overschrijding is ontstaan door hogere uitgaven voor de meerkostenregeling Wmo en Jeugd voor Covid-19. Deze worden gedekt uit de bestemmingsreserve rijkscompensatie coronacrisis, zie programma 8. Ten onrechte is in de tweede tussentijdse rapportage een bedrag van € 25.000 afgeraamd, terwijl er geen sprake is van lagere kosten.
Overig I -6.000
Baten 6.2 Wijkteams 11.000
Lasten 6.3 Inkomensregelingen 379.000
Bijstandsverlening (BUIG-regelingen) I 307.000
Er is sprake van een dalend uitkeringsbestand Participatiewet en Ioaw. Ioaw hebben we uiteindelijk geen uitgaven voor gehad in 2022. Van belang is om met een groei van het uitkeringsbestand rekening te blijven houden, zodat er direct kan worden geanticipeerd. Prognose is dat dit ieder moment weer kan oplopen, maar voorlopig is er nog een gunstige arbeidsmarkt. We zien ook een toename van inwoners die inkomsten uit arbeid hebben en enkel (aanvullende) uitkering hebben. Door deze gunstige omstandigheden is ook de rijksbijdrage lager dan begroot, zie onder baten.
Bijzondere bijstand I 53.000
Er is minder beroep gedaan op Bijzondere bijstand. Deze daling houdt vermoedelijk verband met het dalende uitkeringsbestand.
Bijstandsbesluit zelfstandigen I 42.000
Er is geen beroep gedaan op bijvoorbeeld een bedrijfskapitaal in 2022. Er zijn wel informatieverzoeken geweest, maar deze hebben niet geleid tot toekenning. We houden echter wel rekening met uitgaven die het hele jaar kunnen ontstaan.
Gemeentelijke minimaregeling I -86.000
De overschrijding is te wijten aan de lokale verruiming van de toegang tot de energietoeslag.
Overig I 63.000
Baten 6.3 Inkomensregelingen -462.000
Bijstandsverlening I -142.000
Dit betreft een verhoging van de voorziening voor oninbare debiteuren met € 75.000, de afrekening ontvangen Rijksvoorschotten 2016 en 2017 van € 27.000 en Buig-inkomsten 2022 zijn € 30.000 te hoog begroot geweest.
TOZO I -317.000
Dit betreft een verkeerde inschatting tussen voorschotten en aanvragen. Tozo was bij start zonder rijksgarantie voor de uitvoering. Er is een verschil ontstaan tussen het bedrag dat we in 2021 als terugbetalingsverplichting hadden opgenomen en wat we daadwerkelijk hebben terugbetaald. Over een gedeelte van het teruggevorderde bedrag is wordt nog overleg gevoerd met het ministerie.
Overig I -3.000
Lasten 6.4 Begeleide participatie 46.000
Directe salariskosten I 32.000
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie en andere projecten.
Overig I 14.000
Lasten 6.5 Arbeidsparticipatie-instrumenten 56.000
Re-integratie I 66.000
Voor de inzet van participatie en re-integratie ondersteuning is door de financiële compensatie vanuit het Stimulusprogramma van WSD en de subsidiemiddelen Perspectief op Werk, minder ten laste gekomen van het Participatiebudget.
Overig I -10.000
Lasten 6.6 Maatwerkvoorzieningen Wmo -13.000
Baten 6.6 Maatwerkvoorzieningen Wmo 3.000
Lasten 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ 410.000
Schuldhulpverlening I 54.000
Bij de tussentijdse rapportage in het najaar van 2022 heeft de gemeenteraad € 37.000 beschikbaar gesteld voor het vormgeven en uitvoeren van een noodfonds ten behoeve van inwoners die door hoge energielasten en inflatie in de financiële problemen komen. Dit specifieke noodfonds is echter in 2022 nog niet in werking getreden waardoor er geen kosten in 2022 zijn gemaakt. Daarnaast is het algemene noodfonds dat op verzoek ingezet kan worden bij mensen die in hun bestaansrecht worden aangetast niet volledig ingezet. Waar er € 15.000 is begroot voor het algemene noodfonds is er in 2022 € 3.472 uitgegeven.
Huishoudelijke verzorging I 222.000
Het budget is fors opgehoogd op basis van historische kosten. Vanwege arbeidsmarktkrapte worden op dit moment echter niet alle beschikkingen verzilverd, met onderbesteding tot gevolg.
Zelfstandig leven Wmo I 101.000
Op basis van historische kosten is dit bedrag opgehoogd met € 95.111. We constateren dat de kostenstijgingen niet hebben doorgezet in 2022.
PGB Wmo I 40.000
We zien de laatste jaren een afname van het gebruik van Pgb Wmo, inwoners kiezen vaker voor zorg in natura.
Overig I -7.000
Baten 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ -22.000
Lasten 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- 261.000
Jeugdhulp verblijf I 231.000
Sinds 2022 zijn de kosten voor verblijf afgenomen vanwege het vertrek van het gezinshuis uit Nuenen. Hiermee is rekening gehouden bij het opstellen van de begroting 2022. Ondanks dat vallen de kosten fors lager uit dan begroot. Dit betreft deels een verschuiving met crisisverblijf, zie verderop. Daarnaast zijn de effecten van het nieuwe woonplaatsbeginsel voor onze gemeente gunstig uitgevallen. We zien per saldo een gunstige ontwikkeling in ons streven om jeugdhulp met verblijf te laten afnemen. We kunnen helaas niet voorspellen hoe zich dit in de toekomst ontwikkelt.
Jeugdhulp ambulant I 184.000
Er zijn minder uitgaven gedaan op jeugdhulp ambulant. Dit is deels veroorzaakt door een verschuiving naar het product zelfstandig leven jeugd. Daarnaast zien we een toename van jeugdigen en ouders die gebruik maken van de voorliggende voorzieningen waaronder ondersteuning door de jeugd- en gezinswerkers van het CMD. Sinds mei 2022 is het CMD actief op de Nuenense basisscholen. We zien een stijging van de wachtlijsten bij het CMD.
Zelfstandig leven jeugd I -34.000
De werkelijke kosten over 2022 waren hoger dan begroot, door een verschuiving van jeugdhulp ambulant.
Jeugdhulp crisis I -70.000
Zie de uitleg bij Jeugdhulp verblijf.
Overig I -50.000
Lasten 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ 3.000
Lasten 6.82 Geëscaleerde zorg 18- 119.000
Gedwongen kader I 108.000
De begroting 2022 is tussentijds verhoogd vanwege een extra bijdragen aan de Gecertificeerde instelling JBB. De uitgaven aan Jeugdbescherming en Jeugdreclassering waren in 2022 fors lager dan in 2021.
Overig I 11.000
Lasten 7.1 Volksgezondheid -26.000
Openbare gezondheidszorg I -26.000
We hebben te maken gehad met hogere kosten in de Jeugdgezondheidszorg (JGZ). De grondslag van het te betalen JGZ bedrag komt voort uit het aantal kinderen dat per 01.01.2022 ingeschreven staan in onze gemeente. Dit aantal is fors toegenomen door het inschrijven van Oekraïense kinderen. Hiervoor hebben we extra geld ontvangen in de algemene uitkering via de decembercirculaire 2022 (€ 25.579), zie programma 8.
Totaal programma 3 1.544.000

Programma 4. Verenigingen & Accommodaties

Terug naar navigatie - Programma 4. Verenigingen & Accommodaties
4. Verenigingen & Accommodaties I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 -2.747.000
Realisatie 2022 -2.616.000
Saldo 131.000
Lasten 4.2 Onderwijshuisvesting 59.000
Huisvesting basisonderwijs I 72.000
Basisschool Heuvelrijk had in 2022 forse waterschade. De schade wordt gedekt door de verzekering (zie onder baten). De herstelwerkzaamheden worden gedeeltelijk in 2023 uitgevoerd. De werkzaamheden vinden bij voorkeur in schoolvakanties plaats, om de overlast zoveel mogelijk te beperken.
Overig I -13.000
Baten 4.2 Onderwijshuisvesting -27.000
Huisvesting basisonderwijs I -27.000
Er zijn meer opbrengsten dan begroot vanwege hogere onderhoudsbijdragen voor twee basisscholen en schade-uitkeringen van de verzekering. Hier staat tegenover dat de schade-uitkering voor de schade aan basisschool Heuvelrijk geheel was begroot in 2022 maar gedeeltelijk is overgeheveld naar 2023, omdat de werkzaamheden ook gedeeltelijk in 2023 worden uitgevoerd.
Lasten 5.1 Sportbeleid en activering -15.000
Baten 5.1 Sportbeleid en activering 33.000
Sportverenigingen I 33.000
Het verschil wordt veroorzaakt doordat de inkomsten van de diverse specifieke uitkeringen (sportakkoord én Spuk-IJZ) niet volledig in de begroting waren meegenomen.
Lasten 5.2 Sportaccommodaties 19.000
Baten 5.2 Sportaccommodaties 69.000
Sporthal de Hongerman I 42.000
In 2022 zijn kosten begroot voor locatieonderzoek voor een tweede sporthal. Deze kosten vallen grotendeels in 2023. Daarom stellen we voor om het budget via resultaatbestemming over te hevelen naar 2023.
Onderhoud sportparken I 33.000
De bijdrage SPUK sport (btw-compensatie) was hoger dan begroot.
Overig I -6.000
Lasten 5.6 Media -8.000
Totaal programma 4 131.000

Programma 5. Wonen & Leefomgeving

Terug naar navigatie - Programma 5. Wonen & Leefomgeving
5. Wonen & Leefomgeving I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 -1.705.000
Realisatie 2022 -321.000
Saldo 1.384.000
Lasten 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden 6.000
Baten 0.3 Beheer overige gebouwen en gronden -32.000
Overig I -32.000
Lasten 7.5 Begraafplaatsen 62.000
Begraafplaatsen I 60.000
Bij het raadsvoorstel Kwaliteitsimpuls begraafplaats in februari 2022 zijn, naast het investeringsbedrag, ook extra exploitatie- en beheerskosten opgenomen. In 2022 zijn deze lager uitgevallen.
Overig I 2.000
Baten 7.5 Begraafplaatsen 113.000
Begraafplaatsen I 113.000
De verwachte baten begraafplaatsrechten zijn bij het raadsvoorstel Kwaliteitsimpuls begraafplaats in februari 2022 naar boven bijgesteld. Dit is vrij voorzichtig gebleken, in werkelijkheid zijn er meer begravingen geweest, dat is en blijft moeilijk te voorspellen.
Lasten 8.1 Ruimtelijke ordening -332.000
Natuur- en landschapsontwikkeling I 31.000
Projecten zoals de ontwikkeling van het Dommelpark hebben een lange voorbereidingstijd. In 2022 is het inrichtingsplan opgesteld en zijn de beheerskosten in beeld gebracht. De stap tot daadwerkelijke aankoop van gronden en de inrichting van gronden is in 2022 nog niet gezet.
Bestemmingsplannen bebouwde kom I 40.000
Om de woningbouwkansen in Nederwetten en Gerwen te verkennen was voor 2022 € 40.000 begroot. De voorbereidingen zijn gestart, maar de kosten van de uitvoering vallen geheel in 2023. Wij stellen voor om bij resultaatbestemming dit budget in 2023 opnieuw beschikbaar te stellen.
Anterieure overeenkomsten I -244.000
Ontwikkelaars betalen aan ons een vergoeding voor plankosten wanneer ze projecten realiseren. Hier staat tegenover dat wij extra kosten maken. Beide waren niet vooraf begroot, omdat het aantal anterieure overeenkomsten vooraf niet is te voorspellen. In principe wegen de baten op tegen de lasten. Echter in 2022 ontstond een negatief saldo van € 94.875 (zie ook baten). Gedeeltelijk ligt de oorzaak bij de arbeidsintensieve begeleiding van procedures. Daarnaast worden de lasten deels gecompenseerd door de inkomsten door leges, die op taakveld 8.3 worden geboekt.
Directe salarissen I -152.000
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie en andere projecten.
Overig I -7.000
Baten 8.1 Ruimtelijke ordening 177.000
Anterieure overeenkomsten I 149.000
Zie toelichting bij de lasten.
Overig I 28.000
Baten en lasten 8.2 Bouwgrondexploitatie 2.067.000
Grondexploitaties I 2.067.000
Het positieve resultaat van het grondbedrijf in 2022 bedraagt € 1.027.682, bestaande uit: - vrijval verliesvoorziening Nuenen-West € 926.604 - winst afgesloten exploitatie Eeneind II Zuid € 54.334 - tussentijdse winstneming Kapperdoes € 26.310 - tussentijdse winstneming Eeneind Oost € 65.936 - restitutie tussentijdse winstneming Luistruik € 20.285 -/- - niet geactiveerde kosten Kloostertuin/Mijlpaal € 25.217 -/- Totaal € 1.027.682 Tevens zijn er bij de grondverkoop afdrachten voor de fondsen ontvangen (€ 568.952) en deze zijn weer in de betreffende reserves gestort, t.w. bovenwijkse voorzieningen (€ 489.851), reserve sociale huisvesting (€ 42.276) en de reserve rood voor groen (€ 36.825). In de begroting was rekening gehouden met een kostenpost van € 469.782, zodat de uiteindelijke afwijking afgerond € 2.067.000 bedraagt.
Lasten 8.3 Wonen en bouwen 1.219.000
Wabo / Omgevingsvergunningen I 55.000
Vanwege uitstel inwerkingtreding Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen, is minder inzet nodig geweest voor de uitvoering dan verwacht. Tevens minder aanvragen binnengekomen dan begroot, waardoor de advieskosten lager zijn uitgevallen.
Huisvesting woonwagenbewoners I 1.166.000
Dit budget is toegekend voor het op orde brengen van de woonwagenlocaties Bosweg en Kremersbos. Hiervan is niets uitgegeven, omdat eerst de uitvoeringsplannen moeten worden vastgesteld. Zie project 41808 in het Overzicht investeringen en projecten. Budgettair neutraal, zie mutaties reserves programma 8.
Omgevingswet I 30.000
Vanwege het uitstel van de inwerkingtreding van de Omgevingswet is later dan in eerste instantie beoogd begonnen met de voorbereidingen om te komen tot een gebiedsdekkend omgevingsplan. Hierdoor zijn er minder kosten gemaakt dan begroot.
Overig I -32.000
Baten 8.3 Wonen en bouwen -302.000
Omgevingsvergunningen I -298.000
Vergunningverlening oprichten distributiecentra binnen Eeneind-West heeft niet plaatsgevonden in 2022. Daardoor zijn de verwachte legesinkomsten in 2022 lager dan vooraf geraamd.
Overig I -4.000
Lasten 0.10 Mutaties reserves programma 5 (stortingen) I -431.000
Stortingen in de bestemmingsreserves bovenwijkse voorzieningen, sociale volkshuisvesting en groen voor rood vanuit grondexploitaties en anterieure overeenkomsten, conform Nota grondbeleid.
Baten 0.10 Mutaties reserves programma 5 (onttrekkingen) I -1.163.000
Onttrekking algemene reserve voor project huisvesting woonwagenbewoners is lager doordat dit project nog niet is afgerond. Onttrekking bestemmingsreserve Dommeldal is lager doordat het in 2022 niet nodig is geweest om middelen te onttrekken voor de aankoop van gronden en/of het aanbrengen van landschapselementen. Zie ook hierboven bij taakveld 8.1.
Totaal programma 5 1.384.000

Programma 6. Ruimtelijk beheer, Milieu & verkeer

Terug naar navigatie - Programma 6. Ruimtelijk beheer, Milieu & verkeer
6. Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 -4.530.000
Realisatie 2022 -4.568.000
Saldo -38.000
Lasten 2.1 Verkeer en vervoer 181.000
Verkeersveiligheidsmaatregelen I 64.000
Er zijn minder verkeersmaatregelen uitgevoerd dan verwacht. De doorlooptijden van de maatregelen kosten meer tijd.
Klein onderhoud wegen I 31.000
Er is minder correctief onderhoud uitgevoerd dan verwacht. De verwachting is dat dit eenmalig is.
Straatreiniging I 192.000
Binnen de reiniging heeft een verschuiving plaatsgevonden van onkruidbestrijding naar vegen. Het nieuwe veegplan Nuenen was nog niet in de begroting 2022 verwerkt, dit leidt tot een stijging van ongeveer 400 uur. Ook de stijgende exploitatiekosten op de veegmachines (met name brandstof) en veegvuil waren door Blink niet in de begroting 2022 opgenomen.
Snelfietspad Eindhoven-Helmond I -39.000
Voorbereidingskosten voor het project Snelfietspad Eindhoven - Helmond, dat 100% gesubsidieerd wordt door de provincie, zie ook baten hieronder. Verloopt budgettair neutraal en zowel baten als lasten waren niet begroot.
Directe salarissen I -54.000
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie en andere projecten.
Overig I -13.000
Baten 2.1 Verkeer en vervoer 45.000
Snelfietspad Eindhoven-Helmond I 39.000
Subsidie van de provincie voor het project Snelfietspad Eindhoven - Helmond, zie ook lasten hierboven.
Overig I 6.000
Lasten 2.2 Parkeren -11.000
Lasten 5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie -23.000
Baten 5.7 Openbaar groen en (openlucht)recreatie 11.000
Lasten 7.2 Riolering -395.000
Voorbereiding en onderzoek riolering I 50.000
Het budget voor herstel van de put in de Vallestap is nog nauwelijks besteed. Dit komt doordat we nog in een juridisch traject zitten met de opdrachtnemer. Voor het restant (€ 15.000) wordt bij de resultaatbestemming voorgesteld dit bedrag over te hevelen naar 2023. Verder is in 2022 geen Systeemoverzicht Stedelijk Water (SSW) opgesteld door gebrek aan personele capaciteit.
Uitvoering planmatig vrijverval riolering I -46.000
Tijdens de jaarlijkse reiniging van ca. 10% van de vrijverval riolering zijn heel veel boomwortels aangetroffen. Deze moeten verwijderd worden, zodat het stelsel naar behoren functioneert. Meestal is wortelingroei aanwezig als gevolg van gebreken aan de riolering. Deze gebreken worden hersteld bij de periodieke (inwendige) reparatie van de riolering.
Uitvoering drukriolering gemalen I 24.000
Er zijn minder storingen in de drukriolering en bij de gemalen opgetreden dan verwacht. Vooralsnog lijkt dit eenmalig.
Waterportaal I 35.000
Om aan de Kaderrichtlijn Water te kunnen voldoen moeten maatregelen genomen worden. Regionaal is afgesproken dat waterschap De Dommel de maatregelen neemt en regiogemeenten meebetalen. Vanwege innovatieve karakter loopt implementatie van de maatregelen trager dan verwacht.
Voorziening I -528.000
Binnen de gesloten exploitatie riolering zijn er diverse mee- en tegenvallers. Per saldo is een voordeel ontstaan dat in de voorziening is gestort (negatieve onttrekking). Door deze storting blijft het geld beschikbaar voor toekomstige uitgaven voor de rioleringstaken. De inkomsten rioolheffing blijkt veel hoger te liggen dan geraamd. Daarnaast is vanuit straatreiniging veel minder doorbelast dan begroot.
Kapitaallasten I 24.000
De kapitaallasten zijn lager doordat de rente lager is vastgesteld na herrekening op basis van werkelijke rente.
Overig I 46.000
Baten 7.2 Riolering 271.000
Rioolheffing I/S 260.000
Door de grondslagwijziging die is ingevoerd per 2022 was het lastig te bepalen hoe hoog de opbrengst zou worden. In 2023 moet blijken of de opbrengst structureel te hoog is door deze wijziging en het tarief verlaagd moet worden in 2024.
Overig I 11.000
Lasten 7.3 Afval 70.000
De inzamelkosten van restafval, GFT en PMD zijn verhoogd ten opzichte van de begroting Blink 2022. Dit komt door een incorrecte begroting van Blink. Hetzelfde geldt voor de inzamelingskosten ondergrondse containers van incontinentie. Dit leidt tot een verschil van ongeveer € 80.000. Daarnaast zijn de kosten van de transport/huur milieustraat gestegen, de transportkosten zijn hoger omdat er een tekort is aan chauffeurs. Hierdoor zijn chauffeurs ingehuurd. Ook de huur van nieuwe containers op de milieustraat is gestegen. Dit zorgt voor een extra kostenpost van € 30.000. Al het voorgaande heeft geleid tot een extra kostenpost van ruim € 100.000. I -104.000
Voorziening I 205.000
Binnen de gesloten exploitatie afval zijn er diverse mee- en tegenvallers, maar per saldo is een nadeel ontstaan (meer kosten), dat aan de egalisatievoorziening is onttrokken. Dat gaat om een bedrag van € 402.000. Daarnaast moeten we als gevolg van de gerechtelijke uitspraak in de zaak Attero een naheffingsclaim betalen. Omdat de exacte financiële gevolgen voor Nuenen nog niet duidelijk zijn moet voor deze verplichting een voorziening worden gevormd. Het bedrag is bepaald door de naheffing te verdelen over alle MRE gemeenten op basis van inwoneraantallen en komt op afgerond € 197.000.
Overig I -31.000
Baten 7.3 Afval -255.000
Afvalstoffenheffing I -149.000
Het werkelijke aantal ledigingen is lager dan begroot. Wel verwachten we nog naheffingen in 2023 over 2022, maar het bedrag is nog onbekend. In 2023 wordt dit geanalyseerd en verwerkt. Via de gesloten huishouding verloopt dit verschil dan weer via de voorziening en heeft geen gevolgen voor het resultaat of de tariefberekening.
Overige baten afval I -106.000
Betreft een verschuiving met de lasten.
Lasten 7.4 Milieubeheer 364.000
Energiearmoede (specifieke uitkering) I 284.000
Door het stijgen van de energiekosten zijn de energierekeningen voor iedereen hoger geworden. Maar bij huishoudens met lagere inkomens in slecht geïsoleerde woningen hakt dit er harder in dan bij huishoudens met hogere inkomens. Om deze groep te ondersteunen is er in 2022 een specifieke uitkering geweest. Deze mogen gemeenten ook nog in 2023 besteden. Doordat de regeling pas in december is opengesteld is er niets besteed in 2022, terwijl we het volledige bedrag begroot hadden. Dit nemen we overeenkomstig de subsidievoorwaarden van het rijk mee naar 2023. Baten en lasten zijn gelijk.
Directe salarissen I 53.000
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie en andere projecten.
Overig I 27.000
Baten 7.4 Milieubeheer -296.000
Energiearmoede (specifieke uitkering) I -284.000
Zie onder lasten.
Overig I -12.000
Totaal programma 6 -38.000

Programma 7. Economie, Toerisme & Recreatie

Terug naar navigatie - Programma 7. Economie, Toerisme & Recreatie
7. Economie, Toerisme & Recreatie I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 -1.110.000
Realisatie 2022 -914.000
Saldo 196.000
Lasten 3.1 Economische ontwikkeling 26.000
Centrummanagement I 35.000
In relatie tot coronaregelingen: het beschikbare budget van het Stimulerings- en innovatiefonds (SIF) is niet volledig verbruikt en de CTB-regeling (coronatoegangsbewijs) is niet volledig verbruikt.
Overig I -9.000
Baten 3.1 Economische ontwikkeling -14.000
Lasten 3.3 Bedrijfsloket en -regelingen -3.000
Lasten 3.4 Economische promotie 78.000
Directe salarissen I 42.000
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie en andere projecten.
Overig I 36.000
Baten 3.4 Economische promotie 6.000
Lasten 5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie 64.000
Directe salarissen I 42.000
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie en andere projecten.
Overig I 22.000
Baten 5.3 Cultuurpresentatie, -productie en -participatie 19.000
Lasten 5.4 Musea 3.000
Lasten 5.5 Cultureel erfgoed 18.000
Totaal programma 7 196.000

Programma 8. Financiën en belastingen

Terug naar navigatie - Programma 8. Financiën en belastingen
8. Financiën en Belastingen I/S Bedrag
Begroting na wijziging 2022 40.910.000
Realisatie 2022 36.930.000
Saldo -3.980.000
Lasten 0.5 Treasury -88.000
Financiering I -88.000
De doorberekende rente is verlaagd van 0,50% naar 0,30%. Het rentepercentage is aangepast zodat wordt voldaan aan de wettelijke vereisten van het BBV.
Baten 0.5 Treasury 74.000
Financiering I 74.000
Het incidenteel voordeel is ontstaan doordat we rente-inkomsten hebben ontvangen op kortlopende geldleningen.
Lasten 0.61 OZB woningen -23.000
Baten 0.61 OZB woningen 32.000
OZB eigenaren woningen/heffing en invordering I 32.000
Het betreft hier een verschil van 0,55% in verhouding tot de totale opbrengst OZB eigenaren woningen.
Lasten 0.62 OZB niet-woningen 10.000
Baten 0.62 OZB niet-woningen 35.000
OZB gebruikers niet-woningen I 29.000
Er is in het najaar nog een batch aanslagbiljetten verstuurd aan gebruikers van niet-woningen. Dit betreft panden waarvan we niet eerder op de hoogte waren dat ze in gebruik zijn.
Overig I 6.000
Lasten 0.64 Belastingen overig 15.000
Baten 0.64 Belastingen overig 2.000
Baten 0.7 Algemene uitkering en overige uitkeringen gemeentefonds 422.000
Algemene uitkering I 422.000
De decembercirculaire gemeentefonds kan niet meer in de begroting worden verwerkt en betekende in 2022 een aanvullende uitkering van € 516.000 (zie ook raadsinformatiebrief begin februari 2023). Onderdeel hiervan is ca. € 312.000 voor de energietoeslag (€ 500 per huishouden met laag inkomen). Voor dit laatste bedrag doen wij een voorstel om het resultaat te bestemmen zodat we deze toeslag in 2023 uit kunnen keren. Het uiteindelijke voordeel op het taakveld valt iets lager uit door herrekeningen door het Rijk over voorgaande jaren (nadelig € 63.000) en hoeveelheidsverschillen (nadelig € 31.000).
Lasten 0.8 Overige baten en lasten 249.000
Stelpost beleidsvoornemens I 156.000
Van alle stelposten die voor indexering en taakmutaties vanuit de circulaires gemeentefonds waren opgenomen is dit gedeelte niet aangewend. Dit bedrag valt daarmee vrij in het resultaat.
Stelpost onvoorzien incidenteel I 93.000
Dit betreft de restant stelpost onvoorzien incidenteel, waarop geen beroep is gedaan in 2022.
Baten 0.8 Overige baten en lasten 1.000
0.10 Mutaties reserves programma 8 I -12.000
Reserve coronacompensatie: De onttrekking uit deze reserve is iets lager dan begroot. De begroting was gebaseerd op de tussentijdse rapportage najaar 2022, er is dus vrijwel niets gewijzigd in de laatste maanden van 2022. Zie voor details de tabel voorin het jaarverslag. I -12.000
0.11 Resultaat -4.697.000
Het begrote resultaat bedroeg € 1.537.191 (voor het laatst bijgesteld bij de tussentijdse rapportage najaar 2022). Het gerealiseerde resultaat is € 6.234.402. Verschil is dus € 4.697.211. Een analyse op hoofdlijnen staat onder deze tabel. I -4.697.000
Totaal programma 8 -3.980.000
Terug naar navigatie - extra tabel

Samenvatting van de analyse van het resultaat is als volgt:

Totaal resultaat van de rekening van baten en lasten
Belangrijkste afwijkingen tussen begroot en gerealiseerd resultaat:
Vrijval voorziening wethouderspensioenen (P1) I 251.000
Personele lasten en baten I 239.000
Bijstandsverlening (BUIG) (P3) I 165.000
Wmo (P3) I 381.000
Jeugdhulp (P3) I 330.000
Lagere kosten dan begroot voor opvang Oekraïense ontheemden (P3) I 707.000
Begraafplaats (P5) I 173.000
Grondexploitatie (P5) I 2.067.000
Omgevingsvergunningen (P5) I -298.000
Claim naheffing Attero (P6) I -197.000
Algemene uitkering gemeentefonds (P8) I 422.000
Niet ingezette stelposten onvoorzien en inflatie (P8) I 249.000
Overige verschillen < € 100.000 I 208.402
Begroot resultaat I 1.537.000
Totaal gerealiseerd resultaat 2022 6.234.402
Totaal structureel effect op begroting 2022 e.v. S 0

Overzicht onvoorzien

Terug naar navigatie - Overzicht onvoorzien
Beginstand onvoorzien 2022 143.225
Eenmalige kosten Enode (Tussentijdse rapportage voorjaar 2022) -50.000
Eindstand onvoorzien 2022 93.225
Het restant van de stelpost onvoorzien valt in deze jaarrekening vrij ten gunste van het resultaat 2022.

Overzicht van de incidentele baten en lasten

Terug naar navigatie - Overzicht van de incidentele baten en lasten
2022
Incidentele baten en lasten Baten Lasten
Programma 1 Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening
Coronagerelateerde kosten programma 1 185.993
Programma 2 Veiligheid & Handhaving
Gebiedsgerichte aanpak met probleemgerichte inzet in wijken en bedrijventerreinen / wijkversterkingsplan Eeneind 136.994
Coronagerelateerde kosten programma 2 22.094
Programma 3 Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Pilot jeugdhulp op basisscholen en pilot M@zl 38.200
Project opvang Oekraïners 1.468.188 695.559
Tozo -313.390
Coronagerelateerde kosten programma 3 221.110 263.309
Programma 4 Verenigingen & Accommodaties
Lokaal sportakkoord 37.716 43.680
SPUKIJZ (rijksbijdrage ijsbanen en zwembaden) 53.345 53.345
Coronagerelateerde kosten programma 4 50.000
Programma 5 Wonen & Leefomgeving
Verkoop openbaar groen 332.096 21.150
Opstellen bestemmingsplannen (door uitstel Omgevingswet) en Bouwgids 63.057
Project overdracht woonwagenlocaties 26.755
Sanering bodem woonwagenlocatie 31.134
Omzetten van voorziening Betaalbaar wonen in reserve 721.573
Project Dommeldal (uit reserve groen voor rood) 8.730
Anterieure overeenkomsten 148.991 243.866
Bouwgrondexploitatie -498.203 -2.094.837
Programma 6 Ruimtelijk beheer, Milieu & Verkeer
Luchtkwaliteit- en geluidsmetingen verkeer 7.000
Snelfietspad Eindhoven - Helmond 38.958 38.958
Vorming voorziening compensatie Attero 197.380
Programma 7 Economie & Toerisme
Opstellen erfgoedbeleid 49.442
Coronagerelateerde kosten programma 7 73.363 81.369
Programma 8 Financiën & Belastingen
Coronacompensatie Rijk 102.006
Subtotaal 2.385.753 163.178
Incidentele mutaties reserves Baten (onttrekking) Lasten (toevoeging)
Storting algemene reserve: vrijval reserve begraafplaats 1.230.527
Onttrekking reserve begraafplaats Oude Landen: vrijval 1.230.527
Onttrekking algemene reseve: overdracht woonwagens en standplaatsen 26.755
Onttrekking algemene reserve: budget verkeersmetingen Nuenen-West 7.000
Storting reserve bovenwijkse voorz.: Bloemhoeve, Blekerdijk en grondverkopen grex 2022 509.851
Onttrekking reserve bovenwijkse voorzieningen: regenwaterafvoer Nuenen W naar dekkingsreserve 125.000
Storting dekkingsreserve: regenwaterafvoer Nuenen W 125.000
Storting fonds sociale volkshuisv.: Bloemhoeve, Blekerdijk en grondverkopen grex 2022 50.276
Storting fonds groen v rood: grondverkopen grex 2022 36.825
Onttrekking fonds groen v rood: project Dommeldal 2022 8.730
Onttrekking reserves I&A: Informatiebeleidplan Dienst Dommelvallei 156.599
Storting reserve rijscompensatie corona: september- en decembercirculaire 2021 102.006
Onttrekking reserve rijkscompensatie corona: kosten 2022 308.292
Storting reserve betaalbaar wonen: omzetten voorziening naar reserve 721.573
Storting reserve omgevingswet: 2e turap restbudget omgevingswet 286.199
Storting Klimaatmiddelen Rijk: 2e turap restbudget klimaatmiddelen 287.489
Subtotaal 1.862.903 3.349.746
Totaal 4.248.656 3.512.924
Terug naar navigatie - Toelichting incidentele baten en lasten

Toelichtingen incidentele baten en lasten groter dan € 25.000,-

Voor alle posten in verband met corona verwijzen we naar de coronaparagraaf in de algemene inleiding van deze jaarstukken. Alle baten en lasten in verband met de coronacrisis zijn incidenteel van aard.

Gebiedsgerichte aanpak met probleemgerichte inzet in wijken en bedrijventerreinen:
Dit projectbudget heeft de raad bij de programmabegroting 2019-2022 voor 4 jaar beschikbaar gesteld. Bij de begroting 2022 is besloten het project met 1 jaar te verlengen tot en met 2023.

Pilot jeugdhulp op basisscholen en pilot M@zl:
Projectbudgetten voor 2 jaar (2022-2023) in kader van jeugdbeleid.

Project opvang Oekraïners:
Voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen zijn kosten gemaakt, zoals voor huisvesting en leefgeld. Daarvoor hebben we rijksbijdrages ontvangen.

Tozo:
Terugbetaling aan het Rijk over rijksbijdrage Tozo 2020 en 2021.

Lokaal Sportakkoord:
Vanuit het Lokaal Sportakkoord hebben we samen met sport- en beweegaanbieders, zorg, welzijn, onderwijs, overige maatschappelijke partners en het bedrijfsleven afspraken gemaakt over hoe wij met elkaar de ambities voor sport & bewegen in Nuenen kunnen realiseren. We ontvangen hiervoor een rijksbijdrage.

Specifieke uitkering (ijsbanen en) zwembaden (SPUKIJZ):
Het Rijk heeft een subsidieregeling voor zwembaden opgezet in 2021 en 2022, waarop aanspraak is gedaan door de exploitant van het zwembad in Nuenen. Gemeente fungeert als subsidieaanvrager bij het ministerie en subsidieverstrekker aan de exploitant.

Verkoop openbaar groen:
Verkoopbaten openbaar groen worden altijd aangemerkt als incidentele baten, omdat een stuk grond maar eenmaal verkocht kan worden. Voor de daarmee verband houdende incidentele lasten (met name kosten kadaster) geldt hetzelfde. Wel verwachten wij dat dit nog jaren doorloopt.

Opstellen bestemmingsplannen, opstellen Bouwgids:
Vanwege uitstel van de Omgevingswet is voor 2022 nog incidenteel geld nodig geweest voor bestemmingsplannen. Ook is gestart met het opstellen van een Bouwgids, die in 2023 wordt afgerond.

Project overdracht woonwagenlocaties:
Doel is de woonwagenlocaties te herontwikkelen, waarna op termijn een overdrachtspartner wordt gezocht. Voor dit project is externe expertise ingehuurd. Deze kosten worden gedekt uit de algemene reserve.

Sanering bodem woonwagenlocatie:
Op een woonwagenlocatie moest de bodem worden gesaneerd.

Omzetten voorziening Betaalbaar wonen in reserve:
De voorziening valt vrij en hetzelfde bedrag is gestort in een bestemmingsreserve. De accountant heeft dit geadviseerd, de raad heeft hiermee ingestemd bij de tussentijdse rapportage.

Project Dommeldal:
Gedurende een aantal jaren worden natuurprojecten in het Dommeldal uitgevoerd ten laste van de bestemmingsreserve groen voor rood. 

Grondexploitatie en  anterieure overeenkomsten:
Alle baten en lasten van de grondexploitatie zijn incidenteel van aard. Hetzelfde geldt voor de anterieure overeenkomsten.

Luchtkwaliteit- en geluidsmetingen verkeer:
Extra incidentele metingen worden in 2022, 2023 en 2024 uitgevoerd in het kader van het project bundelroutes.

Snelfietspad Eindhoven -Helmond:
De kosten voor het snelfietspad worden volledig gedekt door subsidie van de provincie.

Opstellen erfgoedbeleid:
In 2022 is gemeentelijk erfgoedbeleid opgesteld.

Incidentele mutaties reserves:
Hiervoor verwijzen we naar de toelichting reserves verderop in deze jaarrekening.

 

Overzicht van de structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves

Terug naar navigatie - Overzicht van de structurele toevoegen en onttrekkingen aan de reserves
Omschrijving Toevoegingen Onttrekkingen Reden
Dekkingsreserve HOV2 2.508 onttrekking kapitaallasten
Dekkingsreserve bereikbaarheidsakkoord 19.986 onttrekking kapitaallasten
Dekkingsreserve hybrideveld RKGSV Gerwen 14.288 onttrekking kapitaallasten
Dekkingsreserve onderzoek mobiliteitsprojecten 35.784 onttrekking kapitaallasten
Dekkingsreserve sportvloer Hongerman 26.701 onttrekking kapitaallasten
 Totaal - 99.267

Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

Terug naar navigatie - Wet normering bezoldiging topfunctionarissen publieke en semipublieke sector (WNT)

De WNT is van toepassing op gemeente Nuenen. Het voor gemeente Nuenen toepasselijke bezoldigingsmaximum is in 2022 € 216.000,-.

Naast de hieronder vermelde topfunctionarissen zijn er geen overige functionarissen met een dienstbetrekking die in 2022 een bezoldiging boven het individueel toepasselijke drempelbedrag hebben ontvangen.

Gegevens 2022
bedragen x € 1 M. Arents M.C.P. Laurenssen van Dal
Functiegegevens Directeur Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2022 1/1 - 31/12 1/1 - 30/9
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 0,963
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 114.344 71.688
Beloningen betaalbaar op termijn 20.657 11.072
Subtotaal 135.001 82.760
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum 216.000 155.579
-/- Onverschuldigd betaald bedrag en nog niet terugontvangen bedragen N.v.t. N.v.t.
Totaal bezoldiging 135.001 82.760
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t. N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t. N.v.t.
Gegevens 2021
bedragen x € 1 M. Arents M.C.P. Laurenssen van Dal
Functiegegevens Directeur Griffier
Aanvang en einde functievervulling in 2021 1/1 - 31/12 1/1 - 31/12
Omvang dienstverband (als deeltijdfactor in fte) 1,0 0,899
Dienstbetrekking? ja ja
Bezoldiging
Beloning plus belastbare onkostenvergoeding 109.123 74.842
Beloningen betaalbaar op termijn 20.494 13.468
Subtotaal 129.617 88.310
Individueel toepasselijke bezoldigings-maximum 209.000 185.801
Totaal bezoldiging 2021 129.617 88.310

In 2022 is sprake geweest van inhuur op de functie van griffier. Hieronder is daar een overzicht voor opgenomen.

Gegevens 2022
bedragen x € 1 M. van IJsseldijk
Functiegegevens Griffier
Kalenderjaar 2022
Periode functievervulling in het kalenderjaar (aanvang – einde) 1-9 t/m 31-12
Aantal kalendermaanden functievervulling in het kalenderjaar 4
Omvang van het dienstverband in uren per kalenderjaar 597
Individueel toepasselijke bezoldigingsmaximum
Maximum uurtarief in het kalenderjaar € 206
Maxima op basis van de normbedragen per maand € 114.400
Individueel toepasselijke maximum gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 € 114.400
Bezoldiging (alle bedragen exclusief btw)
Werkelijk uurtarief lager dan het maximum uurtarief? ja
Bezoldiging in de betreffende periode € 63.540
Bezoldiging gehele periode kalendermaand 1 t/m 12 € 63.540
-/- Onverschuldigd betaald en nog niet terugontvangen bedrag € 0
Totale bezoldiging, exclusief BTW € 63.540
Het bedrag van de overschrijding en de reden waarom de overschrijding al dan niet is toegestaan N.v.t.
Toelichting op de vordering wegens onverschuldigde betaling N.v.t.