3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd |
I/S |
Bedrag |
Begroting na wijziging 2022 |
|
-17.885.000 |
Realisatie 2022 |
|
-16.341.000 |
Saldo |
|
1.544.000 |
Lasten 4.1 Openbaar basisonderwijs |
|
-23.000 |
Lasten 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
|
-17.000 |
Peuterwerk |
I |
46.000 |
Er is een positief resultaat op het peuterwerk ontstaan. Enerzijds is dit door een groei van het aantal kinderopvangverblijven en gastouderopvangen in Nuenen waardoor er meer aan leges is ontvangen dan begroot. Daarnaast zijn er terugbetalingen op de verstrekte subsidies voor de voor- en vroegschoolse educatie voor 2021 ontvangen in 2022. Dit zorgt voor lagere kosten in 2022 dan begroot. |
|
|
Directe salariskosten |
I |
-65.000 |
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie en andere projecten. |
|
|
Overig |
I |
2.000 |
Baten 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken |
|
19.000 |
Lasten 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie |
|
418.000 |
Maatschappelijk werk |
I |
42.000 |
Dit budget is op basis van het resultaat 2021 opgehoogd in de begroting 2022. Het totaal van de verleende subsidies valt lager uit dan was begroot. |
|
|
Sociaal-cultureel werk |
I |
46.000 |
We hebben de wens om vanuit het budget mantelzorgondersteuning een contract voor logeerzorg te financieren. Dit contract is in 2022 nog niet getekend. |
|
|
Vluchtelingen |
I |
174.000 |
Vanwege de gedeeltelijke vertraging van de instroom inburgeraars onder de nieuwe inburgeringswet naar 2023, zijn de middelen in 2022 niet volledig benut. Deze middelen bestaan grotendeels uit een specifieke uitkering, die (conform de voorwaarden van deze specifieke uitkering) overgeheveld wordt naar 2023. Tevens hebben we in 2022 middelen voor 2023 vooruit ontvangen. Deze middelen worden dus pas in 2023 benut. |
|
|
Opvang Oekraïners |
I |
154.000 |
Na de inval van Rusland in Oekraïne is aan burgemeesters de opdracht gegeven huisvesting, leefgeld enz. te regelen voor de opvang van ontheemden uit Oekraïne. De gemeenten worden gecompenseerd door het Rijk. Transitiekosten voor de realisering van opvanglocaties worden volledig vergoed. Gedurende de opvang ontvangen gemeenten een normbedrag per gerealiseerde opvangplek per dag. Hiervan worden zowel de kosten van begeleiding, beveiliging, inrichting als leefgeld en activiteiten betaald. Daarnaast kunnen ook de kosten van leefgeld aan ontheemden die bij particulieren worden opgevangen vergoed, inclusief een normbedrag voor de uitvoeringskosten. De geschatte kosten vallen € 154.000 lager uit binnen dit taakveld, binnen taakveld overhead landt nog € 65.000 aan doorbelaste overheadkosten. Op de geraamde kosten blijft € 89.000 over. |
|
|
Directe salariskosten |
I |
-30.000 |
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie en andere projecten. |
|
|
Overig |
I |
32.000 |
Baten 6.1 Samenkracht en burgerparticipatie |
|
438.000 |
Vluchtelingen |
I |
-183.000 |
Vanwege de gedeeltelijke vertraging van de instroom inburgeraars onder de nieuwe inburgeringswet naar 2023, zijn de middelen in 2022 niet volledig benut. Deze middelen bestaan grotendeels uit een specifieke uitkering, die (conform de voorwaarden van deze specifieke uitkering) overgeheveld wordt naar 2023. Tevens hebben we in 2022 middelen voor 2023 vooruit ontvangen. Deze middelen worden dus pas in 2023 benut. |
|
|
Opvang Oekraïners |
I |
618.000 |
Zie toelichting bij de lasten.
De ontvangen voorschotten zijn hoger dan de verwachte inkomsten ten tijde van de aanvraag. Het aantal plaatsen op de opvangvoorziening is met 60 plaatsen naar boven bijgesteld. Ook was ten tijde van de tussentijdse rapportage nog onzekerheid over het resterende saldo. |
|
|
Overig |
I |
3.000 |
Lasten 6.2 Wijkteams |
|
-56.000 |
CMD 1e lijns voorziening |
|
-50.000 |
Deze overschrijding is ontstaan door hogere uitgaven voor de meerkostenregeling Wmo en Jeugd voor Covid-19. Deze worden gedekt uit de bestemmingsreserve rijkscompensatie coronacrisis, zie programma 8.
Ten onrechte is in de tweede tussentijdse rapportage een bedrag van € 25.000 afgeraamd, terwijl er geen sprake is van lagere kosten. |
|
|
Overig |
I |
-6.000 |
Baten 6.2 Wijkteams |
|
11.000 |
Lasten 6.3 Inkomensregelingen |
|
379.000 |
Bijstandsverlening (BUIG-regelingen) |
I |
307.000 |
Er is sprake van een dalend uitkeringsbestand Participatiewet en Ioaw. Ioaw hebben we uiteindelijk geen uitgaven voor gehad in 2022. Van belang is om met een groei van het uitkeringsbestand rekening te blijven houden, zodat er direct kan worden geanticipeerd. Prognose is dat dit ieder moment weer kan oplopen, maar voorlopig is er nog een gunstige arbeidsmarkt. We zien ook een toename van inwoners die inkomsten uit arbeid hebben en enkel (aanvullende) uitkering hebben.
Door deze gunstige omstandigheden is ook de rijksbijdrage lager dan begroot, zie onder baten. |
|
|
Bijzondere bijstand |
I |
53.000 |
Er is minder beroep gedaan op Bijzondere bijstand. Deze daling houdt vermoedelijk verband met het dalende uitkeringsbestand. |
|
|
Bijstandsbesluit zelfstandigen |
I |
42.000 |
Er is geen beroep gedaan op bijvoorbeeld een bedrijfskapitaal in 2022. Er zijn wel informatieverzoeken geweest, maar deze hebben niet geleid tot toekenning. We houden echter wel rekening met uitgaven die het hele jaar kunnen ontstaan. |
|
|
Gemeentelijke minimaregeling |
I |
-86.000 |
De overschrijding is te wijten aan de lokale verruiming van de toegang tot de energietoeslag. |
|
|
Overig |
I |
63.000 |
Baten 6.3 Inkomensregelingen |
|
-462.000 |
Bijstandsverlening |
I |
-142.000 |
Dit betreft een verhoging van de voorziening voor oninbare debiteuren met € 75.000, de afrekening ontvangen Rijksvoorschotten 2016 en 2017 van € 27.000 en Buig-inkomsten 2022 zijn € 30.000 te hoog begroot geweest. |
|
|
TOZO |
I |
-317.000 |
Dit betreft een verkeerde inschatting tussen voorschotten en aanvragen. Tozo was bij start zonder rijksgarantie voor de uitvoering. Er is een verschil ontstaan tussen het bedrag dat we in 2021 als terugbetalingsverplichting hadden opgenomen en wat we daadwerkelijk hebben terugbetaald. Over een gedeelte van het teruggevorderde bedrag is wordt nog overleg gevoerd met het ministerie. |
|
|
Overig |
I |
-3.000 |
Lasten 6.4 Begeleide participatie |
|
46.000 |
Directe salariskosten |
I |
32.000 |
Verschil tussen geraamde en werkelijke salariskosten toegerekend aan dit taakveld. Betreft verschuiving tussen taakvelden en een doorbelasting naar de grondexploitatie en andere projecten. |
|
|
Overig |
I |
14.000 |
Lasten 6.5 Arbeidsparticipatie-instrumenten |
|
56.000 |
Re-integratie |
I |
66.000 |
Voor de inzet van participatie en re-integratie ondersteuning is door de financiële compensatie vanuit het Stimulusprogramma van WSD en de subsidiemiddelen Perspectief op Werk, minder ten laste gekomen van het Participatiebudget. |
|
|
Overig |
I |
-10.000 |
Lasten 6.6 Maatwerkvoorzieningen Wmo |
|
-13.000 |
Baten 6.6 Maatwerkvoorzieningen Wmo |
|
3.000 |
Lasten 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ |
|
410.000 |
Schuldhulpverlening |
I |
54.000 |
Bij de tussentijdse rapportage in het najaar van 2022 heeft de gemeenteraad € 37.000 beschikbaar gesteld voor het vormgeven en uitvoeren van een noodfonds ten behoeve van inwoners die door hoge energielasten en inflatie in de financiële problemen komen. Dit specifieke noodfonds is echter in 2022 nog niet in werking getreden waardoor er geen kosten in 2022 zijn gemaakt. Daarnaast is het algemene noodfonds dat op verzoek ingezet kan worden bij mensen die in hun bestaansrecht worden aangetast niet volledig ingezet. Waar er € 15.000 is begroot voor het algemene noodfonds is er in 2022 € 3.472 uitgegeven. |
|
|
Huishoudelijke verzorging |
I |
222.000 |
Het budget is fors opgehoogd op basis van historische kosten. Vanwege arbeidsmarktkrapte worden op dit moment echter niet alle beschikkingen verzilverd, met onderbesteding tot gevolg. |
|
|
Zelfstandig leven Wmo |
I |
101.000 |
Op basis van historische kosten is dit bedrag opgehoogd met € 95.111. We constateren dat de kostenstijgingen niet hebben doorgezet in 2022.
|
|
|
PGB Wmo |
I |
40.000 |
We zien de laatste jaren een afname van het gebruik van Pgb Wmo, inwoners kiezen vaker voor zorg in natura. |
|
|
Overig |
I |
-7.000 |
Baten 6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ |
|
-22.000 |
Lasten 6.72 Maatwerkdienstverlening 18- |
|
261.000 |
Jeugdhulp verblijf |
I |
231.000 |
Sinds 2022 zijn de kosten voor verblijf afgenomen vanwege het vertrek van het gezinshuis uit Nuenen. Hiermee is rekening gehouden bij het opstellen van de begroting 2022. Ondanks dat vallen de kosten fors lager uit dan begroot. Dit betreft deels een verschuiving met crisisverblijf, zie verderop. Daarnaast zijn de effecten van het nieuwe woonplaatsbeginsel voor onze gemeente gunstig uitgevallen.
We zien per saldo een gunstige ontwikkeling in ons streven om jeugdhulp met verblijf te laten afnemen. We kunnen helaas niet voorspellen hoe zich dit in de toekomst ontwikkelt. |
|
|
Jeugdhulp ambulant |
I |
184.000 |
Er zijn minder uitgaven gedaan op jeugdhulp ambulant. Dit is deels veroorzaakt door een verschuiving naar het product zelfstandig leven jeugd. Daarnaast zien we een toename van jeugdigen en ouders die gebruik maken van de voorliggende voorzieningen waaronder ondersteuning door de jeugd- en gezinswerkers van het CMD. Sinds mei 2022 is het CMD actief op de Nuenense basisscholen. We zien een stijging van de wachtlijsten bij het CMD. |
|
|
Zelfstandig leven jeugd |
I |
-34.000 |
De werkelijke kosten over 2022 waren hoger dan begroot, door een verschuiving van jeugdhulp ambulant. |
|
|
Jeugdhulp crisis |
I |
-70.000 |
Zie de uitleg bij Jeugdhulp verblijf. |
|
|
Overig |
I |
-50.000 |
Lasten 6.81 Geëscaleerde zorg 18+ |
|
3.000 |
Lasten 6.82 Geëscaleerde zorg 18- |
|
119.000 |
Gedwongen kader |
I |
108.000 |
De begroting 2022 is tussentijds verhoogd vanwege een extra bijdragen aan de Gecertificeerde instelling JBB. De uitgaven aan Jeugdbescherming en Jeugdreclassering waren in 2022 fors lager dan in 2021. |
|
|
Overig |
I |
11.000 |
Lasten 7.1 Volksgezondheid |
|
-26.000 |
Openbare gezondheidszorg |
I |
-26.000 |
We hebben te maken gehad met hogere kosten in de Jeugdgezondheidszorg (JGZ). De grondslag van het te betalen JGZ bedrag komt voort uit het aantal kinderen dat per 01.01.2022 ingeschreven staan in onze gemeente. Dit aantal is fors toegenomen door het inschrijven van Oekraïense kinderen. Hiervoor hebben we extra geld ontvangen in de algemene uitkering via de decembercirculaire 2022 (€ 25.579), zie programma 8. |
|
|
Totaal programma 3 |
|
1.544.000 |