Programma 2. Veiligheid & Handhaving

Wat wilden we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat wilden we bereiken?
Beoogd maatschappelijk effect Doelstellingen
Een veilige omgeving voor inwoners, ondernemers en bezoekers om te wonen, werken en verblijven. 1. Verhogen van het gevoel van leefbaarheid en veiligheid.
2. Vergroten van het veiligheidsbewustzijn en zelfredzaamheid van inwoners en ondernemers.
3. Anders en slimmer toezicht houden en handhavend optreden in aandachtsgebieden.

Relevante beleidsnota's in dit programma

Terug naar navigatie - Relevante beleidsnota's in dit programma
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Kadernota Veiligheid 2019-2022 2019 - 2022 juli 2019 2023
Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Nuenen c.a. 2021 2021 maart 2021 onbepaald
Regionaal Risicoprofiel VRBZO 2019-2024 2024
Regionaal Beleidsplan VRBZO en Visie 2025 2020 - 2025 2025
Regionaal Crisisplan VRBZO 2016 - 2023 2023

Wat hebben we ervoor gedaan?

Terug naar navigatie - Wat hebben we ervoor gedaan?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Beleidsindicatoren
Naam Indicator Jaarrekening 2021 Begroting 2022 Jaarrekening 2022
Verwijzingen HALT* aantal per 10.000 jongeren 10 15 8
Winkeldiefstallen* aantal per 1.000 inwoners 0,6 0,7 1
Geweldsmisdrijven* aantal per 1.000 inwoners 0,8 1,1 1
Diefstallen uit woningen* aantal per 1.000 inwoners 1,7 2,0 1,7
Vernielen en beschadigingen (in de openbare ruimte)* aantal per 1.000 inwoners 1,86 2,3 1,8
Aantal RIEC-casussen aantal 1 5 0
Aantal Bibob-onderzoeken aantal eigen toetsen + aantal adviesaanvragen Landelijk Bureau 26 50 25
Aantal gesloten panden op basis van Wet Damocles aantal 3 7 2

* verplichte indicator op grond van BBV

Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost 

Bij veroorzakers van ernstige overlast of criminaliteit met complexe problemen op diverse gebieden zijn vaak meerdere partijen (zorgorganisaties, justitiële organisaties en/of gemeente) betrokken. Bij de aanpak van deze personen is het effectiever om de inspanningen van deze verschillende partijen op elkaar af te stemmen. Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant-Zuidoost (ZVHBZO) verzorgt onder andere de procesregie op complexe casuïstiek met het doel (nieuwe) strafbare feiten te verminderen en te voorkomen. Met deze aanpak levert ZVHBZO een belangrijke bijdrage aan de veiligheid in alle 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant. In 2022 is het ZVHBZO begonnen met het uitvoeren van de pilot Persoonsgerichte Aanpak (PGA) personen met verward gedrag en een veiligheidsrisico. Bij de triagetafel is hier voor Nuenen één casus besproken. Deze casus is uiteindelijk niet opgepakt als PGA-casus, maar naar het voorliggend veld verwezen. Verder zijn er in 2022 geen PGA of COM-casus (= complexe casuïstiek op maat) besproken voor Nuenen. Er is in 2022 ook ingezet op het bevorderen van kennis en het informeren van de netwerkpartners over de thema's zorg en veiligheid. Er is een eerste aftrapbijeenkomst geweest met betrokken collega's en deze wordt in 2023 verder uitgebouwd.

 

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost

Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) behartigt de belangen van de gemeenten in het samenwerkingsgebied op de terreinen van: brandweerzorg, geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio, rampenbestrijding en crisisbeheersing en de gemeenschappelijke meldkamer, door:

  • Adequaat te reageren op spoedeisende hulpvragen van burgers, instellingen en bedrijven;
  • Het organiseren en coördineren van geneeskundige hulpverlening in de regio;
  • Het voorkomen en bestrijden van brand, het beperken van brandgevaar en/of ongevallen bij brand en alles wat hiermee verband houdt, inclusief de coördinatie van de werkzaamheden op dit gebied;
  • Het organiseren van de rampenbestrijding en crisisbeheersing.

Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant

De ODZOB voerde voor de gemeente alle milieutaken uit op het gebied van vergunningverlening en toezicht en handhaving (VTH). Voor dit programma zijn met name de uitgevoerde werkzaamheden in het kader van toezicht en handhaving van belang. Er is gewerkt volgens het vastgestelde werkprogramma 2022. Dit programma is niet geheel gerealiseerd op het gebied van controles, vanwege capaciteitsproblemen bij de ODZOB. De omgevingsdienst is ook ingeschakeld voor allerlei sectorale adviestaken, zoals op het gebied van bodem, geluid (metingen), asbest, geur etc. In 2022 werd tevens aandacht gegeven aan de voorbereidingen voor de komst van de Omgevingswet. Ook heeft advisering en kennisuitwisseling plaatsgevonden over thema's vanuit het VTH-domein, die impact hebben op de leefomgeving. Tenslotte heeft de ODZOB aangesloten bij controles die werden uitgevoerd door het Dommelstroom Interventieteam (DIT). 

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo (afwijking budget 2022) wordt weergegeven als positief als het gerealiseerde bedrag hoger is dan de begroting. Bij de lasten is een positief bedrag dus een nadeel, bij de baten een voordeel. Door afronding kunnen er verschillen ontstaan omdat tellingen uit het financieel systeem komen en daarom soms afwijken.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Primaire begroting 2022 Begroting na wijziging 2022 Realisatie 2022 Afwijking budget 2022
Lasten
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer 1.198 1.198 1.193 -5
1.2 Openbare orde en Veiligheid 1.139 1.739 1.504 -235
Totaal Lasten 2.337 2.937 2.697 -240
Baten
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer 36 36 39 3
1.2 Openbare orde en Veiligheid 19 637 510 -127
Totaal Baten 55 673 549 -124

Toelichting

Terug naar navigatie - Toelichting

De grootste afwijkingen van de begroting op dit programma betreft de uitgaven en de rijksbijdrage voor het meerjarige project Versterking aanpak radicalisering/jihadisme (lasten en baten taakveld 1.2). Die zijn lager dan begroot, de restantbudgetten worden conform landelijke regelgeving overgezet naar 2023. Daarnaast waren op dit taakveld de kosten van handhaving lager dan begroot.

Voor nadere toelichting verwijzen we naar de analyse overzicht baten en lasten in het financiële gedeelte van deze jaarstukken.