Uitgaven

28,95%
€ 28.435
x €1.000
28,95% Complete

Inkomsten

6,99%
€ 6.791
x €1.000
6,99% Complete

Saldo

2180,39%
€ -21.644
x €1.000

Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd

Uitgaven

28,95%
€ 28.435
x €1.000
28,95% Complete

Inkomsten

6,99%
€ 6.791
x €1.000
6,99% Complete

Saldo

2180,39%
€ -21.644
x €1.000

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd - Wat willen we bereiken?
Beoogd maatschappelijk effect Doelstellingen
Samenleving waarin iedereen kan meedoen 1. Meer aansluiten bij en faciliteren van initiatieven vanuit de samenleving
Inclusieve samenleving 2. Minder obstakels om deel te nemen aan de samenleving voor mensen met beperkingen
Ouderen kunnen langer zelfstandig blijven wonen 3. Meer ondersteuning om de zelfredzaamheid van ouderen te bevorderen
Juiste en tijdige zorg voor iedereen die dat nodig heeft 4. Betere vroegsignalering en meer passende ondersteuning voor inwoners die het nodig hebben
Gemeente waar kinderen en jongeren veilig kunnen opgroeien, zonder middelengebruik, overlast en criminaliteit. 5. Lager percentage kinderen en jongeren die middelen gebruiken, overlast veroorzaken en/of in criminaliteit terecht komen
Juiste en adequate hulpverlening voor personen met onbegrepen en/of verward gedrag (GGGZ problematiek) 6. Betere vroegsignalering en meer aandacht voor personen met onbegrepen en/of verward gedrag
Zorg betaalbaar houden 7. Meer inzicht en grip krijgen op de kostenontwikkeling in de Jeugdzorg en WMO
8. Minder noodzaak om duurdere zorgvoorzieningen in te zetten
Maximale ondersteuning naar werk/dagbesteding 9. Betere ondersteuning van inwoners door in te zetten op doelgroepgerichte begeleidingsmethoden
Vergunninghouders kunnen zich zelfstandig redden in de (Nuenense) samenleving 10. Betere ondersteuning van vergunninghouders bij hun inburgering
Bevorderen van een gezonde leefomgeving en leefstijl 11. Lager percentage inwoners met overgewicht, roken, drankgebruik en/of andere verslavingen

Relevante beleidsnota's in dit programma

Terug naar navigatie - Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd - Relevante beleidsnota's in dit programma
Naam Periode Vastgesteld in de raad Planning vaststelling nieuw beleidsplan
Re-integratieverordening Participatiewet 2023 onbepaald oktober 2023 onbepaald
Verordening maatregelen Participatiewet 2025 2025 e.v. december 2024 onbepaald
Verordening individuele studietoeslag 2020 2020 e.v. mei 2020 onbepaald
Verordening individuele inkomenstoeslag 2020 2020 e.v. mei 2020 onbepaald
Beleidskader Sociaal Domein 2025 e.v. november 2024 onbepaald
Beleid mantelzorg 2021-2025 september 2021 onbepaald
Nota Dementievriendelijke gemeente 2021-2025 september 2021 onbepaald
Nota vrijwilligersbeleid 2020-2026 2020-2026 november 2020 onbepaald
Wmo-verordening 2021 onbepaald december 2021 onbepaald
Verordening Jeugdhulp gemeente Nuenen 2023 onbepaald april 2023 onbepaald
Nota schuldhulpverlening 2021-2025 februari 2021 onbepaald
Nota jeugdbeleid 2021-2024 2021-2024 april 2021 onbepaald
Omgevingsvisie Nuenen 2021 e.v. september 2021 onbepaald
Verordening leerlingenvervoer 2022 onbepaald juli 2022 onbepaald
Verordening inburgering 2022 onbepaald december 2021 onbepaald
Verordening beslistermijn schuldhulpverlening onbepaald februari 2021 onbepaald
Preventie- en handhavingsplan alcohol 2019-2022 november 2018 2026

Wat gaan we daarvoor doen?

Terug naar navigatie - Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd - Wat gaan we daarvoor doen?

Beleidsindicatoren

Terug naar navigatie - Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd - Beleidsindicatoren
Naam Indicator Jaarrekening 2024 Begroting 2025 Begroting 2026
Absoluut verzuim (5-18 jaar) % van het aantal leerplichtigen 0,74 0,5 0,6
Relatief verzuim (5-18 jaar) * aantal per 1.000 leerplichtigen 1,02 0,8 10 per 1000 leerlingen of 1,0%
Jongeren met jeugdhulp* % van het aantal jongeren (0-18 jaar) 12,6 12 12
Verwijzingen jeugdzorg via CMD** % verwijzingen jeugdzorg via CMD ten opzichte van alle verwijzingen jeugdzorg 63 60 65
Kosten jeugdzorg per kind** gemiddelde kosten jeugdhulp per kind 7136 7000 7.500
Meldingen overlast** aantal politieregistratie weer van meldingen waarbij geklaagd wordt over de jeugd per 10.000 inwoners 19,8 15 17
Jongeren met jeugdreclassering* % van het aantal jongeren (12-23 jaar) 0 0 0
Jongeren met jeugdbescherming* % van het aantal jongeren (0-18 jaar) 0,3 0,5 0,5
Vroegtijdige schoolverlaters zonder kwalificatie (VSV-ers)* % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs 2,3 1,5 2
Jongeren met delict voor rechter (12-21 jaar)* % van het aantal jongeren (12-21 jaar) 1 1 1
Kinderen in uitkeringsgezin* % van het aantal jongeren (0-18 jaar) 3 3 3
Jeugdwerkeloosheid* % van het aantal jongeren (16-22 jaar) 1 1 1
Bijstandsuitkeringen* aantal per 1.000 inwoners (vanaf 18 jaar) 18 15 15
Uitstroom Participatiewet** aantal inwoners dat niet langer gebruik maakt van een uitkering op grond van Participatiewet 65 60 65
Lopende re-integratievoorzieningen* aantal per 1.000 inwoners (15-64 jaar) 8 9 8
Dagbesteding** aantal inwoners in niet-arbeidsmatige dagbesteding vanuit Wmo 93 100 95
Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement * aantal per 1.000 inwoners 30 60 40
Wmo-woningaanpassingen** aantal woningaanpassingen in kader van Wmo 38 187 40
Wmo: anderen oplossingen t.o.v. doorverwijzingen naar maatwerkarrangement** % van verzoeken om Wmo-voorziening waarin voorzien kan worden door eigen netwerk, door medewerker CMD en/of algemene voorziening versus aantal doorverwijzingen 68 75 70
Mantelzorgers aantal geregistreerde mantelzorgers bij de gemeente 1013 950 1050
Overgewicht** % inwoners met overgewicht (BMI>25) 47,6 46 47,6
Alcohol gebruik jongeren** ooit alcohol gedronken (klas 2 en 4 VO) 34 34 34
Middelen gebruik jongeren** % jongeren dat ooit soft drugs heeft gebruikt (klas 2 en 4 VO) 10 10 10
Middelen gebruik jongeren** % jongeren dat ooit hard drugs heeft gebruikt (klas 2 en 4 VO) 2 1 2
Inburgeringstrajecten * aantallen persoonlijke ontwikkelingsplannen 47 66 66
Taakstelling huisvesting vergunninghouders ** % realisatie versus taakstelling 100 100 100
Taakstelling huisvesting vergunninghouders absolute aantal gerealiseerd c.q. begroot 50 50 50

* verplichte indicator op grond van BBV

** in 2023 voor het eerst opgenomen

Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Terug naar navigatie - Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd - Bijdrage verbonden partijen aan dit programma

Dienst Dommelvallei

De Dienst Dommelvallei voert gemeentelijke taken uit met betrekking tot de Participatiewet, de Wet Inburgering en het minimabeleid, samen met de ketenpartners, zoals de WSD en het CMD. 

De verwachting is dat de Participatiewet de komende jaren sterk zal wijzigen. Wij willen hierop anticiperen. Daarom nemen wij deel aan de volgende (doelgroep)projecten:

  • aanpak vergunninghouders door brede intake;
  • ondersteuning via de Diagnose en Werkmethode AanZet;
  • ondersteuning van inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt met project Kansen;
  • werkwarenhuis 't Goed Nuenen.

Gemeenschappelijke regeling WSD

WSD blijft ook in 2026 verantwoordelijk voor de uitvoering van de voormalige Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en voor de begeleiding van inwoners die onder de Participatiewet ondersteuning nodig hebben bij het vinden van passend werk. De inzet van WSD is gericht op mensen met een arbeidsbeperking of een afstand tot de arbeidsmarkt, voor wie werk in een reguliere omgeving (nog) niet haalbaar is. Deze inzet draagt direct bij aan het bieden van structuur, perspectief en economische zelfstandigheid.

De basis voor de samenwerking was de afgelopen jaren het koersdocument Gezamenlijk doorontwikkelen. In 2025 wordt deze koers gerevitaliseerd. Vanaf 2026 werken de gemeenten en WSD op basis van een vernieuwde koers, die richting geeft aan verdere versterking van de organisatie, de doelgroep benadering en de ondersteuning die nodig is voor duurzame arbeidsparticipatie.

Ook in de uitvoering van de Wet inburgering speelt WSD een belangrijke rol. Via de pilot Inburgeren in Dienstverband ondersteunt WSD statushouders bij het combineren van inburgering en werk. Hiermee dragen we bij aan een snellere integratie en vergroten we de kans op economische zelfstandigheid voor nieuwkomers in onze gemeenten.

Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD)

De GGD Brabant-Zuidoost streeft onder regie van de deelnemende gemeenten met preventie naar gezondheidswinst voor alle inwoners. De organisatie voert een veelheid aan taken op het gebied van publieke gezondheidszorg uit. In 2026 komen de resultaten van de Kindmonitor 0-11 jarigen beschikbaar en start in het najaar de dataverzameling van de Gezondheidsmonitor Jeugd in klassen 2 en 4 van het voortgezet onderwijs. De GGD ondersteunt de gemeente bij de ontwikkelingen in het kader van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en de bijbehorende brede SPUK-regeling.  Als gezondheidbeschermende taken richt de GGD zich op het signaleren van infectieziekten en het voorkomen van verspreiding ervan, TBC-bestrijding, het rijksvaccinatieprogramma en de zorg voor seksuele gezondheid. Voor jeugdgezondheidszorg en ook voor volwassenen wordt, naast de uitvoering van contracttaken, een maatwerkpakket afgesproken. De pilot met de inzet van een wijk-GGD’er om een goed werkende aanpak voor mensen met verward gedrag te realiseren, wordt geëvalueerd en voortgezet in 2026. Ook zet de GGD zich in voor andere preventieve acties, zoals valpreventie, Dementievriendelijk Nuenen, Eén tegen eenzaamheid’. Verder voert de GGD de projecten kansrijke start voor kinderen van -10 maanden tot 2 jaar en Nu niet zwanger uit. Nu niet zwanger is gericht op de kinderwens van kwetsbare inwoners met complexe problemen. Op dit moment wordt regionaal een kerntakendiscussie over het pakket van de GGD gevoerd. Het nieuwe takenpakket gaat in 2026 in. 

Wat gaat het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd - Wat gaat het kosten?

In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en positief als er meer baten zijn dan lasten.

De taakvelden bij het sociaal domein zijn met ingang van begrotingsjaar 2025 aangepast op landelijk voorschrift. Het gaat om een verfijning van de taakvelden om beter aan landelijke informatiebehoeften te voldoen.

Bedragen x €1.000
Omschrijving Realisatie 2024 Begroting 2025 Begroting 2026 Begroting 2027 Begroting 2028 Begroting 2029
Lasten
0.10 Mutaties reserves programma 3 900 0 0 0 0 0
4.1 Openbaar basisonderwijs 97 139 52 52 52 52
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 1.097 963 923 898 898 898
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 7.581 5.959 4.584 4.500 4.419 4.424
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal 0 423 704 704 704 704
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 533 0 0 0 0 0
6.3 Inkomensregelingen 6.436 6.466 6.464 6.464 6.464 6.464
6.4 WSW en beschut werk 1.577 1.828 1.667 1.668 1.666 1.667
6.5 Arbeidsparticipatie 974 701 876 874 873 875
6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) 0 1.378 1.145 1.133 1.133 1.133
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 1.135 0 0 0 0 0
6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo) 0 2.285 2.427 2.159 2.159 2.159
6.712 Begeleiding (Wmo) 0 923 998 998 998 998
6.713 Dagbesteding (Wmo) 0 426 482 482 482 482
6.714 Overige maatwerkarrangementen (Wmo) 0 164 165 165 165 165
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) 2.000 0 0 0 0 0
6.71B Begeleiding (WMO) 936 0 0 0 0 0
6.71C Dagbesteding (WMO) 410 0 0 0 0 0
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) 336 0 0 0 0 0
6.72A Jeugdhulp begeleiding 1.453 0 0 0 0 0
6.72B Jeugdhulp behandeling 926 0 0 0 0 0
6.72C Jeugdhulp dagbesteding 646 0 0 0 0 0
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig 379 0 0 0 0 0
6.73A Pleegzorg 11 0 0 0 0 0
6.73B Gezinsgericht 11 0 0 0 0 0
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig 573 0 0 0 0 0
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf 839 0 0 0 0 0
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf 57 0 0 0 0 0
6.74C Gesloten plaatsing 54 0 0 0 0 0
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal 0 40 155 155 155 155
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal 0 3.059 3.545 3.545 3.295 3.286
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk 0 731 933 933 933 933
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal 0 40 28 28 28 28
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal 0 577 1.013 1.013 1.013 1.013
6.791 PGB Wmo 0 239 249 249 249 249
6.792 PGB Jeugd 0 195 327 327 327 327
6.811 Beschermd wonen (Wmo) 0 34 115 115 115 115
6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo) 0 242 303 134 118 118
6.81A Beschermd wonen (WMO) 0 0 0 0 0 0
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 171 0 0 0 0 0
6.821 Jeugdbescherming 0 299 303 303 303 303
6.822 Jeugdreclassering 0 26 57 57 57 57
6.82A Jeugdbescherming 238 0 0 0 0 0
6.82B Jeugdreclassering 40 0 0 0 0 0
6.91 Coördinatie en beleid Wmo 0 40 0 0 0 0
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd 0 129 189 189 189 189
7.1 Volksgezondheid 1.130 1.252 1.222 1.174 1.201 1.201
Totaal Lasten 30.541 28.560 28.926 28.320 27.997 27.995
Baten
0.10 Mutaties reserves programma 3 125 371 40 40 0 0
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken 186 131 117 117 117 117
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie 5.154 2.544 845 892 892 892
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal 0 110 122 122 122 122
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen 205 0 0 0 0 0
6.3 Inkomensregelingen 5.465 5.278 5.282 5.282 5.282 5.282
6.5 Arbeidsparticipatie 46 0 0 0 0 0
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) 3 0 0 0 0 0
6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo) 0 157 157 157 157 157
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) 160 0 0 0 0 0
6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo) 0 185 185 15 0 0
6.81A Beschermd wonen (WMO) 2 0 0 0 0 0
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) 152 0 0 0 0 0
7.1 Volksgezondheid 98 100 70 0 0 0
Totaal Baten 11.597 8.876 6.818 6.625 6.569 6.569

Voorgestelde aanpassingen

Terug naar navigatie - Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd - Voorgestelde aanpassingen

Onderstaand de voorgestelde budgetaanpassingen van dit programma. Bedragen zijn in € waarbij negatieve bedragen een nadeel zijn en positieve bedragen een voordeel.

3. Werk (Participatie), Zorg & Jeugd 2026 2027 2028 2029
Autonome ontwikkelingen
1. Extra middelen GGD (zie ook P8) -22.137 -22.137 -22.137 -22.137
2. Samenwerkingsovereenkomst Jeugdzorgplus -118.000 -118.000 -118.000 -118.000
3. Meerkosten leerlingenvervoer -60.000 -60.000 -60.000 -60.000
4. Dekking onderdeel 3, onderuitputting collectief vervoer 60.000 60.000 60.000 60.000
5. Vergoeding Rijk AZC Pastoorsmast 97.500 195.000 195.000 195.000
6. Huur COA 20.000 40.000 40.000 40.000
7. Uitbreiding formatie ter ondersteuning Pastoorsmast -90.000 -90.000 -90.000 -90.000
8. Subsidieprogramma 2025 (zie ook P4) -18.900 -18.900 -18.900 -18.900
9. GR 10 voor de jeugd (zie ook P1 en P8) -106.550 -106.550 -106.550 -106.550
10. Verlaging budget werkplan 21 voor de jeugd 4.600 4.600 4.600 4.600
11. Leerlingenvervoer -95.000 -95.000 -95.000 -95.000
12. Uitgaven Jeugdhulp indexering (ten laste van stelpost loon- en prijsontwikkeling, zie programma 8) -239.000 -239.000 -239.000 -239.000
13. Uitgaven Wmo indexering (ten laste van stelpost loon- en prijsontwikkeling, zie programma 8) -207.000 -207.000 -207.000 -207.000
14. Hogere kosten jeugd -800.000 -800.000 -800.000 -800.000
15. Collectief vervoer -40.000 -40.000 0 0
16. Kleinschalig verblijf jeugd -150.000 -150.000 -150.000 -150.000
17. Wijkgericht werken -40.000 -40.000 0 0
18. Participatiebudget uitgaven -304.000 -304.000 -304.000 -304.000
19. Participatiebudget rijksbijdrage 304.000 304.000 304.000 304.000
20. Wet Inburgering uitgaven -284.000 -284.000 -284.000 -284.000
21. Wet Inburgering rijksbijdrage 284.000 284.000 284.000 284.000
Nieuw beleid
1. Uitbreiding formatie gedragswetenschapper (8 uur) -24.000 -24.000 -24.000 -24.000
Totaal programma 3 -1.828.487 -1.710.987 -1.630.987 -1.630.987

Toelichtingen

Autonome ontwikkelingen
1. Extra middelen GGD (Kadernota 2026)

De GR GGD heeft zijn begroting 2026 ingediend waarbij de gemeentelijke bijdrage structureel hoger wordt. Dit betreft alleen indexering en brengen we ten laste van de stelpost indexering.

 

2. Samenwerkingsovereenkomst Jeugdzorgplus (Kadernota 2026)

De vijf jeugdhulpregio’s in Oost-Brabant en Noord- en Midden-Limburg kopen JeugdzorgPlus gezamenlijk in. De overeenkomst loopt tot en met 31 december 2024. Het college heeft ingestemd met de verlenging van de overeenkomst JeugdzorgPlus landsdeel Zuidoost-Nederland voor 2025. De prognose 2025 in het voorstel is gebaseerd op de verdeling van het totale contractbedrag inclusief beschikbaarheidsfinanciering Dit heeft hogere kosten tot gevolg. De raad is geïnformeerd via een raadsinformatiebrief.

 

3 & 4. Meerkosten leerlingenvervoer (Kadernota 2026)

Het taxibedrijf dat ons leerlingenvervoer verzorgde is door omstandigheden zeer plotseling gestopt met hun bedrijf. We hebben met spoed een nieuwe aanbieder gevonden, deze kan het echter niet overnemen tegen hetzelfde tarief. We proberen het ontstane tekort op te vangen binnen programma 3; vooralsnog zien we mogelijkheden bij de onderuitputting collectief vervoer.

 

5, 6 & 7. Vergoeding Rijk AZC Pastoorsmast, Huur COA en uitbreiding formatie ter ondersteuning Pastoorsmast (Kadernota 2026)

Na oplevering van het AZC aan de Pastoorsmast begin 2026 ontvangen wij huur van het COA en een extra uitkering van het Rijk (deze laatste loopt via het gemeentefonds, algemene middelen en dus in programma 8). Wel zullen wij hiervoor zelf ambtelijke uren nodig hebben. Niet alleen voor de directe begeleiding, maar ook op andere domeinen.

 

8. Subsidieprogramma 2025 (Kadernota 2026)

Bij de vaststelling van het Subsidieprogramma 2025 heeft het college enkele subsidies hoger vastgesteld dan begroot na behandeling van de zienswijzen. Dit heeft een structureel effect.

 

9 & 10. GR 10 voor de jeugd (Kadernota 2026)

Vanaf 2026 gaat de GR zelf haar inkoop regelen bij BIZOB, hetgeen een verschuiving van de budgetten betreft. Naast de indexering leidt deze begroting tot een extra stijging van de gemeentelijke lasten van ca. € 15.000,-.

 

11. Leerlingenvervoer

Bij het opstellen van de kadernota was nog sprake van € 60.000,- meerkosten voor leerlingenvervoer vanwege de overname van het contract. Op basis van de nieuwe contractering is een extra bedrag van € 95.000,- opgenomen. 

 

12 & 13 indexering budgetten jeugdhulp en Wmo

Voor jeugd is het uitgangspunt de meerjarenbegroting, minus JeugdhulpPlus omdat hiervoor extra middelen zijn toegekend (zie onder 2). Over dat bedrag is een indexering van 5% toegepast. Ook de Wmo budgetten zijn met 5% geïndexeerd. 

 

14. Hogere kosten Jeugd
We zien de kosten van jeugdhulp sinds eind 2024 stijgen, deze lijn zet zich voort in 2025. Naar verwachting is dit bedrag extra nodig. De werkelijke kosten zijn afhankelijk van de daadwerkelijke zorginzet. 

 

15. Collectief vervoer
Bij het opstellen van de kadernota was het uitgangspunt dat de meerkosten van € 60.000,- voor leerlingenvervoer gedekt konden worden uit collectief vervoer. Dit blijkt niet realistisch, daarom is voor 2026 en 2027 een bedrag van € 40.000,- opgenomen. 

 

16. Kleinschalig verblijf jeugd
Landelijk en regionaal wordt jeugdhulp met verblijf omgebouwd van grotere groepen naar kleinschalig verblijf. Hierdoor stijgen de kosten. Op basis van de realisatie 2024 van onze gemeente en de indexering over 2025 stijgen de kosten met € 150.000,-. De werkelijke kosten worden bepaald door het zorgverbruik. 

 

17. Wijkgericht werken
In Gerwen wordt een pilot wijkgericht werken uitgevoerd. Deze wordt met minimaal een jaar verlengd, maar mogelijk met twee jaar. Een deel van de kosten wordt gedekt uit de SPUK GALA (totale kosten bedragen € 60.000,- waarvan van de € 20.000,- uit de SPUK GALA). Het restant brengen we ten laste van de algemene reserve.

 

18 & 19. Participatiebudget
De inkomsten uit het BUIG-budget zijn hoger dan oorspronkelijk geraamd. We stellen de begroting bij op basis van het daadwerkelijk ontvangen bedrag uit het BUIG-budget. Dit bedrag is noodzakelijk om de verwachte uitvoeringskosten te dekken en sluit daarmee beter aan bij de realiteit van de uitvoering.

 

20 & 21. Inburgering
Hetzelfde geldt voor het budget van de Wet Inburgering, waarbij de lasten aansluiten bij de ontvangen specifieke uitkering voor inburgering.

 

Nieuw beleid
1. Uitbreiding formatie gedragswetenschapper (Kadernota 2026)

Op dit moment huren we een gedragswetenschapper in voor 8 uur per week. De wens voor uitbreiding bestaat al langer. Een nieuwe gedragswetenschapper willen we graag samen met Son en Breugel aanstellen. Hierdoor wordt de samenwerking Nuenen en Son en Breugel ook geïntensiveerd. Door inzet extra uren gedragswetenschapper ontstaat er meer ruimte voor bespreken van casuïstiek. De verwachting is dat hierdoor een kostenreductie van jeugdhulp zal plaatsvinden.