N. Wouters
Uitgaven
28,95%Inkomsten
6,99%Saldo
Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd
Uitgaven
28,95%Inkomsten
6,99%Saldo
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd - Wat willen we bereiken?Beoogd maatschappelijk effect | Doelstellingen |
---|---|
Samenleving waarin iedereen kan meedoen | 1. Meer aansluiten bij en faciliteren van initiatieven vanuit de samenleving |
Inclusieve samenleving | 2. Minder obstakels om deel te nemen aan de samenleving voor mensen met beperkingen |
Ouderen kunnen langer zelfstandig blijven wonen | 3. Meer ondersteuning om de zelfredzaamheid van ouderen te bevorderen |
Juiste en tijdige zorg voor iedereen die dat nodig heeft | 4. Betere vroegsignalering en meer passende ondersteuning voor inwoners die het nodig hebben |
Gemeente waar kinderen en jongeren veilig kunnen opgroeien, zonder middelengebruik, overlast en criminaliteit. | 5. Lager percentage kinderen en jongeren die middelen gebruiken, overlast veroorzaken en/of in criminaliteit terecht komen |
Juiste en adequate hulpverlening voor personen met onbegrepen en/of verward gedrag (GGGZ problematiek) | 6. Betere vroegsignalering en meer aandacht voor personen met onbegrepen en/of verward gedrag |
Zorg betaalbaar houden | 7. Meer inzicht en grip krijgen op de kostenontwikkeling in de Jeugdzorg en WMO |
8. Minder noodzaak om duurdere zorgvoorzieningen in te zetten | |
Maximale ondersteuning naar werk/dagbesteding | 9. Betere ondersteuning van inwoners door in te zetten op doelgroepgerichte begeleidingsmethoden |
Vergunninghouders kunnen zich zelfstandig redden in de (Nuenense) samenleving | 10. Betere ondersteuning van vergunninghouders bij hun inburgering |
Bevorderen van een gezonde leefomgeving en leefstijl | 11. Lager percentage inwoners met overgewicht, roken, drankgebruik en/of andere verslavingen |
Relevante beleidsnota's in dit programma
Terug naar navigatie - Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd - Relevante beleidsnota's in dit programmaNaam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Re-integratieverordening Participatiewet 2023 | onbepaald | oktober 2023 | onbepaald |
Verordening maatregelen Participatiewet 2025 | 2025 e.v. | december 2024 | onbepaald |
Verordening individuele studietoeslag 2020 | 2020 e.v. | mei 2020 | onbepaald |
Verordening individuele inkomenstoeslag 2020 | 2020 e.v. | mei 2020 | onbepaald |
Beleidskader Sociaal Domein | 2025 e.v. | november 2024 | onbepaald |
Beleid mantelzorg | 2021-2025 | september 2021 | onbepaald |
Nota Dementievriendelijke gemeente | 2021-2025 | september 2021 | onbepaald |
Nota vrijwilligersbeleid 2020-2026 | 2020-2026 | november 2020 | onbepaald |
Wmo-verordening 2021 | onbepaald | december 2021 | onbepaald |
Verordening Jeugdhulp gemeente Nuenen 2023 | onbepaald | april 2023 | onbepaald |
Nota schuldhulpverlening | 2021-2025 | februari 2021 | onbepaald |
Nota jeugdbeleid 2021-2024 | 2021-2024 | april 2021 | onbepaald |
Omgevingsvisie Nuenen | 2021 e.v. | september 2021 | onbepaald |
Verordening leerlingenvervoer 2022 | onbepaald | juli 2022 | onbepaald |
Verordening inburgering 2022 | onbepaald | december 2021 | onbepaald |
Verordening beslistermijn schuldhulpverlening | onbepaald | februari 2021 | onbepaald |
Preventie- en handhavingsplan alcohol | 2019-2022 | november 2018 | 2026 |
Wat gaan we daarvoor doen?
Terug naar navigatie - Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd - Wat gaan we daarvoor doen?Samenleving waarin iedereen kan meedoen
Inclusieve samenleving
Ouderen kunnen langer zelfstandig blijven wonen
Juiste en tijdige zorg voor iedereen die dat nodig heeft
Gemeente waar kinderen en jongeren veilig kunnen opgroeien, zonder middelengebruik, overlast en criminaliteit
Juiste en adequate hulpverlening voor personen met onbegrepen en/of verward gedrag (GGZ problematiek)
Zorg betaalbaar houden
Maximale ondersteuning naar werk/dagbesteding
Vergunninghouders kunnen zich zelfstandig redden in de (Nuenense) samenleving
Bevorderen van een gezonde leefomgeving en leefstijl
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd - BeleidsindicatorenNaam | Indicator | Jaarrekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|
Absoluut verzuim (5-18 jaar) | % van het aantal leerplichtigen | 0,74 | 0,5 | 0,6 |
Relatief verzuim (5-18 jaar) * | aantal per 1.000 leerplichtigen | 1,02 | 0,8 | 10 per 1000 leerlingen of 1,0% |
Jongeren met jeugdhulp* | % van het aantal jongeren (0-18 jaar) | 12,6 | 12 | 12 |
Verwijzingen jeugdzorg via CMD** | % verwijzingen jeugdzorg via CMD ten opzichte van alle verwijzingen jeugdzorg | 63 | 60 | 65 |
Kosten jeugdzorg per kind** | gemiddelde kosten jeugdhulp per kind | 7136 | 7000 | 7.500 |
Meldingen overlast** | aantal politieregistratie weer van meldingen waarbij geklaagd wordt over de jeugd per 10.000 inwoners | 19,8 | 15 | 17 |
Jongeren met jeugdreclassering* | % van het aantal jongeren (12-23 jaar) | 0 | 0 | 0 |
Jongeren met jeugdbescherming* | % van het aantal jongeren (0-18 jaar) | 0,3 | 0,5 | 0,5 |
Vroegtijdige schoolverlaters zonder kwalificatie (VSV-ers)* | % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs | 2,3 | 1,5 | 2 |
Jongeren met delict voor rechter (12-21 jaar)* | % van het aantal jongeren (12-21 jaar) | 1 | 1 | 1 |
Kinderen in uitkeringsgezin* | % van het aantal jongeren (0-18 jaar) | 3 | 3 | 3 |
Jeugdwerkeloosheid* | % van het aantal jongeren (16-22 jaar) | 1 | 1 | 1 |
Bijstandsuitkeringen* | aantal per 1.000 inwoners (vanaf 18 jaar) | 18 | 15 | 15 |
Uitstroom Participatiewet** | aantal inwoners dat niet langer gebruik maakt van een uitkering op grond van Participatiewet | 65 | 60 | 65 |
Lopende re-integratievoorzieningen* | aantal per 1.000 inwoners (15-64 jaar) | 8 | 9 | 8 |
Dagbesteding** | aantal inwoners in niet-arbeidsmatige dagbesteding vanuit Wmo | 93 | 100 | 95 |
Wmo-cliënten met een maatwerkarrangement * | aantal per 1.000 inwoners | 30 | 60 | 40 |
Wmo-woningaanpassingen** | aantal woningaanpassingen in kader van Wmo | 38 | 187 | 40 |
Wmo: anderen oplossingen t.o.v. doorverwijzingen naar maatwerkarrangement** | % van verzoeken om Wmo-voorziening waarin voorzien kan worden door eigen netwerk, door medewerker CMD en/of algemene voorziening versus aantal doorverwijzingen | 68 | 75 | 70 |
Mantelzorgers | aantal geregistreerde mantelzorgers bij de gemeente | 1013 | 950 | 1050 |
Overgewicht** | % inwoners met overgewicht (BMI>25) | 47,6 | 46 | 47,6 |
Alcohol gebruik jongeren** | ooit alcohol gedronken (klas 2 en 4 VO) | 34 | 34 | 34 |
Middelen gebruik jongeren** | % jongeren dat ooit soft drugs heeft gebruikt (klas 2 en 4 VO) | 10 | 10 | 10 |
Middelen gebruik jongeren** | % jongeren dat ooit hard drugs heeft gebruikt (klas 2 en 4 VO) | 2 | 1 | 2 |
Inburgeringstrajecten * | aantallen persoonlijke ontwikkelingsplannen | 47 | 66 | 66 |
Taakstelling huisvesting vergunninghouders ** | % realisatie versus taakstelling | 100 | 100 | 100 |
Taakstelling huisvesting vergunninghouders | absolute aantal gerealiseerd c.q. begroot | 50 | 50 | 50 |
* verplichte indicator op grond van BBV
** in 2023 voor het eerst opgenomen
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
Terug naar navigatie - Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd - Bijdrage verbonden partijen aan dit programmaDienst Dommelvallei
De Dienst Dommelvallei voert gemeentelijke taken uit met betrekking tot de Participatiewet, de Wet Inburgering en het minimabeleid, samen met de ketenpartners, zoals de WSD en het CMD.
De verwachting is dat de Participatiewet de komende jaren sterk zal wijzigen. Wij willen hierop anticiperen. Daarom nemen wij deel aan de volgende (doelgroep)projecten:
- aanpak vergunninghouders door brede intake;
- ondersteuning via de Diagnose en Werkmethode AanZet;
- ondersteuning van inwoners met een grote afstand tot de arbeidsmarkt met project Kansen;
- werkwarenhuis 't Goed Nuenen.
Gemeenschappelijke regeling WSD
WSD blijft ook in 2026 verantwoordelijk voor de uitvoering van de voormalige Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en voor de begeleiding van inwoners die onder de Participatiewet ondersteuning nodig hebben bij het vinden van passend werk. De inzet van WSD is gericht op mensen met een arbeidsbeperking of een afstand tot de arbeidsmarkt, voor wie werk in een reguliere omgeving (nog) niet haalbaar is. Deze inzet draagt direct bij aan het bieden van structuur, perspectief en economische zelfstandigheid.
De basis voor de samenwerking was de afgelopen jaren het koersdocument Gezamenlijk doorontwikkelen. In 2025 wordt deze koers gerevitaliseerd. Vanaf 2026 werken de gemeenten en WSD op basis van een vernieuwde koers, die richting geeft aan verdere versterking van de organisatie, de doelgroep benadering en de ondersteuning die nodig is voor duurzame arbeidsparticipatie.
Ook in de uitvoering van de Wet inburgering speelt WSD een belangrijke rol. Via de pilot Inburgeren in Dienstverband ondersteunt WSD statushouders bij het combineren van inburgering en werk. Hiermee dragen we bij aan een snellere integratie en vergroten we de kans op economische zelfstandigheid voor nieuwkomers in onze gemeenten.
Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD)
De GGD Brabant-Zuidoost streeft onder regie van de deelnemende gemeenten met preventie naar gezondheidswinst voor alle inwoners. De organisatie voert een veelheid aan taken op het gebied van publieke gezondheidszorg uit. In 2026 komen de resultaten van de Kindmonitor 0-11 jarigen beschikbaar en start in het najaar de dataverzameling van de Gezondheidsmonitor Jeugd in klassen 2 en 4 van het voortgezet onderwijs. De GGD ondersteunt de gemeente bij de ontwikkelingen in het kader van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) en de bijbehorende brede SPUK-regeling. Als gezondheidbeschermende taken richt de GGD zich op het signaleren van infectieziekten en het voorkomen van verspreiding ervan, TBC-bestrijding, het rijksvaccinatieprogramma en de zorg voor seksuele gezondheid. Voor jeugdgezondheidszorg en ook voor volwassenen wordt, naast de uitvoering van contracttaken, een maatwerkpakket afgesproken. De pilot met de inzet van een wijk-GGD’er om een goed werkende aanpak voor mensen met verward gedrag te realiseren, wordt geëvalueerd en voortgezet in 2026. Ook zet de GGD zich in voor andere preventieve acties, zoals valpreventie, Dementievriendelijk Nuenen, Eén tegen eenzaamheid’. Verder voert de GGD de projecten kansrijke start voor kinderen van -10 maanden tot 2 jaar en Nu niet zwanger uit. Nu niet zwanger is gericht op de kinderwens van kwetsbare inwoners met complexe problemen. Op dit moment wordt regionaal een kerntakendiscussie over het pakket van de GGD gevoerd. Het nieuwe takenpakket gaat in 2026 in.
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd - Wat gaat het kosten?In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en positief als er meer baten zijn dan lasten.
De taakvelden bij het sociaal domein zijn met ingang van begrotingsjaar 2025 aangepast op landelijk voorschrift. Het gaat om een verfijning van de taakvelden om beter aan landelijke informatiebehoeften te voldoen.
Omschrijving | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
0.10 Mutaties reserves programma 3 | 900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
4.1 Openbaar basisonderwijs | 97 | 139 | 52 | 52 | 52 | 52 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 1.097 | 963 | 923 | 898 | 898 | 898 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 7.581 | 5.959 | 4.584 | 4.500 | 4.419 | 4.424 | |
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal | 0 | 423 | 704 | 704 | 704 | 704 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 533 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.3 Inkomensregelingen | 6.436 | 6.466 | 6.464 | 6.464 | 6.464 | 6.464 | |
6.4 WSW en beschut werk | 1.577 | 1.828 | 1.667 | 1.668 | 1.666 | 1.667 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 974 | 701 | 876 | 874 | 873 | 875 | |
6.60 Hulpmiddelen en diensten (Wmo) | 0 | 1.378 | 1.145 | 1.133 | 1.133 | 1.133 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 1.135 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo) | 0 | 2.285 | 2.427 | 2.159 | 2.159 | 2.159 | |
6.712 Begeleiding (Wmo) | 0 | 923 | 998 | 998 | 998 | 998 | |
6.713 Dagbesteding (Wmo) | 0 | 426 | 482 | 482 | 482 | 482 | |
6.714 Overige maatwerkarrangementen (Wmo) | 0 | 164 | 165 | 165 | 165 | 165 | |
6.71A Hulp bij het huishouden (WMO) | 2.000 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.71B Begeleiding (WMO) | 936 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.71C Dagbesteding (WMO) | 410 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 336 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.72A Jeugdhulp begeleiding | 1.453 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.72B Jeugdhulp behandeling | 926 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.72C Jeugdhulp dagbesteding | 646 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.72D Jeugdhulp zonder verblijf overig | 379 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.73A Pleegzorg | 11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.73B Gezinsgericht | 11 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.73C Jeugdhulp met verblijf overig | 573 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.74A Jeugdhulp behandeling GGZ zonder verblijf | 839 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.74B Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | 57 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.74C Gesloten plaatsing | 54 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.751 Jeugdhulp ambulant lokaal | 0 | 40 | 155 | 155 | 155 | 155 | |
6.752 Jeugdhulp ambulant regionaal | 0 | 3.059 | 3.545 | 3.545 | 3.295 | 3.286 | |
6.753 Jeugdhulp ambulant landelijk | 0 | 731 | 933 | 933 | 933 | 933 | |
6.761 Jeugdhulp met verblijf lokaal | 0 | 40 | 28 | 28 | 28 | 28 | |
6.762 Jeugdhulp met verblijf regionaal | 0 | 577 | 1.013 | 1.013 | 1.013 | 1.013 | |
6.791 PGB Wmo | 0 | 239 | 249 | 249 | 249 | 249 | |
6.792 PGB Jeugd | 0 | 195 | 327 | 327 | 327 | 327 | |
6.811 Beschermd wonen (Wmo) | 0 | 34 | 115 | 115 | 115 | 115 | |
6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo) | 0 | 242 | 303 | 134 | 118 | 118 | |
6.81A Beschermd wonen (WMO) | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 171 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.821 Jeugdbescherming | 0 | 299 | 303 | 303 | 303 | 303 | |
6.822 Jeugdreclassering | 0 | 26 | 57 | 57 | 57 | 57 | |
6.82A Jeugdbescherming | 238 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.82B Jeugdreclassering | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.91 Coördinatie en beleid Wmo | 0 | 40 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.92 Coördinatie en beleid Jeugd | 0 | 129 | 189 | 189 | 189 | 189 | |
7.1 Volksgezondheid | 1.130 | 1.252 | 1.222 | 1.174 | 1.201 | 1.201 | |
Totaal Lasten | 30.541 | 28.560 | 28.926 | 28.320 | 27.997 | 27.995 | |
Baten | |||||||
0.10 Mutaties reserves programma 3 | 125 | 371 | 40 | 40 | 0 | 0 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingenzaken | 186 | 131 | 117 | 117 | 117 | 117 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 5.154 | 2.544 | 845 | 892 | 892 | 892 | |
6.23 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen Integraal | 0 | 110 | 122 | 122 | 122 | 122 | |
6.2 Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | 205 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.3 Inkomensregelingen | 5.465 | 5.278 | 5.282 | 5.282 | 5.282 | 5.282 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 46 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.6 Maatwerkvoorzieningen (WMO) | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.711 Huishoudelijke hulp (Wmo) | 0 | 157 | 157 | 157 | 157 | 157 | |
6.71D Overige maatwerkarrangementen (WMO) | 160 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.812 Maatschappelijke- en vrouwenopvang (Wmo) | 0 | 185 | 185 | 15 | 0 | 0 | |
6.81A Beschermd wonen (WMO) | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
6.81B Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | 152 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
7.1 Volksgezondheid | 98 | 100 | 70 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Baten | 11.597 | 8.876 | 6.818 | 6.625 | 6.569 | 6.569 | |
Saldo (baten -/- lasten) | -18.944 | -19.684 | -22.108 | -21.695 | -21.428 | -21.426 |
Voorgestelde aanpassingen
Terug naar navigatie - Programma 3. Werk (participatie), Zorg & Jeugd - Voorgestelde aanpassingenOnderstaand de voorgestelde budgetaanpassingen van dit programma. Bedragen zijn in € waarbij negatieve bedragen een nadeel zijn en positieve bedragen een voordeel.
3. Werk (Participatie), Zorg & Jeugd | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Autonome ontwikkelingen | ||||
1. Extra middelen GGD (zie ook P8) | -22.137 | -22.137 | -22.137 | -22.137 |
2. Samenwerkingsovereenkomst Jeugdzorgplus | -118.000 | -118.000 | -118.000 | -118.000 |
3. Meerkosten leerlingenvervoer | -60.000 | -60.000 | -60.000 | -60.000 |
4. Dekking onderdeel 3, onderuitputting collectief vervoer | 60.000 | 60.000 | 60.000 | 60.000 |
5. Vergoeding Rijk AZC Pastoorsmast | 97.500 | 195.000 | 195.000 | 195.000 |
6. Huur COA | 20.000 | 40.000 | 40.000 | 40.000 |
7. Uitbreiding formatie ter ondersteuning Pastoorsmast | -90.000 | -90.000 | -90.000 | -90.000 |
8. Subsidieprogramma 2025 (zie ook P4) | -18.900 | -18.900 | -18.900 | -18.900 |
9. GR 10 voor de jeugd (zie ook P1 en P8) | -106.550 | -106.550 | -106.550 | -106.550 |
10. Verlaging budget werkplan 21 voor de jeugd | 4.600 | 4.600 | 4.600 | 4.600 |
11. Leerlingenvervoer | -95.000 | -95.000 | -95.000 | -95.000 |
12. Uitgaven Jeugdhulp indexering (ten laste van stelpost loon- en prijsontwikkeling, zie programma 8) | -239.000 | -239.000 | -239.000 | -239.000 |
13. Uitgaven Wmo indexering (ten laste van stelpost loon- en prijsontwikkeling, zie programma 8) | -207.000 | -207.000 | -207.000 | -207.000 |
14. Hogere kosten jeugd | -800.000 | -800.000 | -800.000 | -800.000 |
15. Collectief vervoer | -40.000 | -40.000 | 0 | 0 |
16. Kleinschalig verblijf jeugd | -150.000 | -150.000 | -150.000 | -150.000 |
17. Wijkgericht werken | -40.000 | -40.000 | 0 | 0 |
18. Participatiebudget uitgaven | -304.000 | -304.000 | -304.000 | -304.000 |
19. Participatiebudget rijksbijdrage | 304.000 | 304.000 | 304.000 | 304.000 |
20. Wet Inburgering uitgaven | -284.000 | -284.000 | -284.000 | -284.000 |
21. Wet Inburgering rijksbijdrage | 284.000 | 284.000 | 284.000 | 284.000 |
Nieuw beleid | ||||
1. Uitbreiding formatie gedragswetenschapper (8 uur) | -24.000 | -24.000 | -24.000 | -24.000 |
Totaal programma 3 | -1.828.487 | -1.710.987 | -1.630.987 | -1.630.987 |
Toelichtingen
Autonome ontwikkelingen
1. Extra middelen GGD (Kadernota 2026)
De GR GGD heeft zijn begroting 2026 ingediend waarbij de gemeentelijke bijdrage structureel hoger wordt. Dit betreft alleen indexering en brengen we ten laste van de stelpost indexering.
2. Samenwerkingsovereenkomst Jeugdzorgplus (Kadernota 2026)
De vijf jeugdhulpregio’s in Oost-Brabant en Noord- en Midden-Limburg kopen JeugdzorgPlus gezamenlijk in. De overeenkomst loopt tot en met 31 december 2024. Het college heeft ingestemd met de verlenging van de overeenkomst JeugdzorgPlus landsdeel Zuidoost-Nederland voor 2025. De prognose 2025 in het voorstel is gebaseerd op de verdeling van het totale contractbedrag inclusief beschikbaarheidsfinanciering Dit heeft hogere kosten tot gevolg. De raad is geïnformeerd via een raadsinformatiebrief.
3 & 4. Meerkosten leerlingenvervoer (Kadernota 2026)
Het taxibedrijf dat ons leerlingenvervoer verzorgde is door omstandigheden zeer plotseling gestopt met hun bedrijf. We hebben met spoed een nieuwe aanbieder gevonden, deze kan het echter niet overnemen tegen hetzelfde tarief. We proberen het ontstane tekort op te vangen binnen programma 3; vooralsnog zien we mogelijkheden bij de onderuitputting collectief vervoer.
5, 6 & 7. Vergoeding Rijk AZC Pastoorsmast, Huur COA en uitbreiding formatie ter ondersteuning Pastoorsmast (Kadernota 2026)
Na oplevering van het AZC aan de Pastoorsmast begin 2026 ontvangen wij huur van het COA en een extra uitkering van het Rijk (deze laatste loopt via het gemeentefonds, algemene middelen en dus in programma 8). Wel zullen wij hiervoor zelf ambtelijke uren nodig hebben. Niet alleen voor de directe begeleiding, maar ook op andere domeinen.
8. Subsidieprogramma 2025 (Kadernota 2026)
Bij de vaststelling van het Subsidieprogramma 2025 heeft het college enkele subsidies hoger vastgesteld dan begroot na behandeling van de zienswijzen. Dit heeft een structureel effect.
9 & 10. GR 10 voor de jeugd (Kadernota 2026)
Vanaf 2026 gaat de GR zelf haar inkoop regelen bij BIZOB, hetgeen een verschuiving van de budgetten betreft. Naast de indexering leidt deze begroting tot een extra stijging van de gemeentelijke lasten van ca. € 15.000,-.
11. Leerlingenvervoer
Bij het opstellen van de kadernota was nog sprake van € 60.000,- meerkosten voor leerlingenvervoer vanwege de overname van het contract. Op basis van de nieuwe contractering is een extra bedrag van € 95.000,- opgenomen.
12 & 13 indexering budgetten jeugdhulp en Wmo
Voor jeugd is het uitgangspunt de meerjarenbegroting, minus JeugdhulpPlus omdat hiervoor extra middelen zijn toegekend (zie onder 2). Over dat bedrag is een indexering van 5% toegepast. Ook de Wmo budgetten zijn met 5% geïndexeerd.
14. Hogere kosten Jeugd
We zien de kosten van jeugdhulp sinds eind 2024 stijgen, deze lijn zet zich voort in 2025. Naar verwachting is dit bedrag extra nodig. De werkelijke kosten zijn afhankelijk van de daadwerkelijke zorginzet.
15. Collectief vervoer
Bij het opstellen van de kadernota was het uitgangspunt dat de meerkosten van € 60.000,- voor leerlingenvervoer gedekt konden worden uit collectief vervoer. Dit blijkt niet realistisch, daarom is voor 2026 en 2027 een bedrag van € 40.000,- opgenomen.
16. Kleinschalig verblijf jeugd
Landelijk en regionaal wordt jeugdhulp met verblijf omgebouwd van grotere groepen naar kleinschalig verblijf. Hierdoor stijgen de kosten. Op basis van de realisatie 2024 van onze gemeente en de indexering over 2025 stijgen de kosten met € 150.000,-. De werkelijke kosten worden bepaald door het zorgverbruik.
17. Wijkgericht werken
In Gerwen wordt een pilot wijkgericht werken uitgevoerd. Deze wordt met minimaal een jaar verlengd, maar mogelijk met twee jaar. Een deel van de kosten wordt gedekt uit de SPUK GALA (totale kosten bedragen € 60.000,- waarvan van de € 20.000,- uit de SPUK GALA). Het restant brengen we ten laste van de algemene reserve.
18 & 19. Participatiebudget
De inkomsten uit het BUIG-budget zijn hoger dan oorspronkelijk geraamd. We stellen de begroting bij op basis van het daadwerkelijk ontvangen bedrag uit het BUIG-budget. Dit bedrag is noodzakelijk om de verwachte uitvoeringskosten te dekken en sluit daarmee beter aan bij de realiteit van de uitvoering.
20 & 21. Inburgering
Hetzelfde geldt voor het budget van de Wet Inburgering, waarbij de lasten aansluiten bij de ontvangen specifieke uitkering voor inburgering.
Nieuw beleid
1. Uitbreiding formatie gedragswetenschapper (Kadernota 2026)
Op dit moment huren we een gedragswetenschapper in voor 8 uur per week. De wens voor uitbreiding bestaat al langer. Een nieuwe gedragswetenschapper willen we graag samen met Son en Breugel aanstellen. Hierdoor wordt de samenwerking Nuenen en Son en Breugel ook geïntensiveerd. Door inzet extra uren gedragswetenschapper ontstaat er meer ruimte voor bespreken van casuïstiek. De verwachting is dat hierdoor een kostenreductie van jeugdhulp zal plaatsvinden.