F. van Genugten en P. Kok
Uitgaven
16,71%Inkomsten
0,57%Saldo
Programma 1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening
Uitgaven
16,71%Inkomsten
0,57%Saldo
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Programma 1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening - Wat willen we bereiken?Beoogd maatschappelijk effect | Doelstellingen |
---|---|
Bestuur dat in verbinding staat en samen werkt met anderen | 1. Beter samenspel raad, college en ambtelijke organisatie |
2. Meer van de buitenwereld naar binnen halen | |
3. Beter participatie(beleid) | |
4. Doelgerichtere regionale samenwerking | |
5. Betere informatieverstrekking | |
Doelmatige ondersteuning van gemeentebestuur | 6. Professionelere bedrijfsvoering |
Digitale inclusie, waarbij iedereen kan deelnemen aan de digitale samenleving | 7. Meer ondersteuning voor inwoners bij de digitale benadering van onze producten en diensten |
Passende dienstverlenings-vormen, waarbij iedereen contact kan leggen met de gemeente via het dienstverleningskanaal dat de voorkeur heeft | 8. Betere mogelijkheden om contact met de gemeente te leggen door dienstverleningskanalen uit te breiden en op elkaar af te stemmen |
Klanttevredenheid door snelle, persoonlijke en oplossingsgerichte dienstverlening, waarbij duidelijk is waar men aan toe is | 9. Optimalere processen met focus op doorlooptijden, wachttijd, verwerkingstijd en afhandeltermijn |
Relevante beleidsnota's in dit programma
Terug naar navigatie - Programma 1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening - Relevante beleidsnota's in dit programmaNaam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Reglement dorps- en wijkraden, gemeente Nuenen c.a. 2017 | onbepaald | maart 2014 | 2025 |
Omzetting Dienst Dommelvallei in bedrijfsvoeringsorganisatie (toestemming aan college) | onbepaald | april 2025 | onbepaald |
Samenwerkingsakkoord 2023 - 2026 Metropoolregio Eindhoven | 2023-2026 | april 2023 (vastgesteld door Algemeen Bestuur) | 2026 |
Samenwerkingsagenda 2023 Stedelijk Gebied Eindhoven | 2023 e.v. | april 2023 | onbepaald |
Participatienota Participatie in Nuenen | 2020 e.v. | november 2020 | 2025 |
Verordening burgerinitiatief gemeente Nuenen c.a. 2025 | 2025 e.v. | juni 2025 | onbepaald |
Wijzigingsverordening Inspraakverordening | 2023 e.v. | maart 2023 | onbepaald |
Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Nuenen c.a. 2025 | 2025 e.v. | februari 2025 | onbepaald |
Verordening Rekenkamercommissie gemeente Nuenen c.a. 2024 | 2024 e.v. | februari 2024 | onbepaald |
Verordening Auditcommissie 2020 | 2023 e.v. | juni 2023 | onbepaald |
Verordening onderzoeksrecht raad gemeente Nuenen c.a. 2025 | 2025 e.v. | juni 2025 | onbepaald |
Gedragscode Integriteit gemeenteraad Nuenen c.a. | 2018 - 2022 | juni 2018 | 2025 |
Gedragscode voor de burgemeester van de gemeente Nuenen c.a. | 2018 - 2022 | juni 2018 | 2025 |
Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning gemeente Nuenen c.a. 2024 | 2024 e.v. | februari 2024 | onbepaald |
Raadsagenda 2022-2026 gemeente Nuenen c.a. | 2022-2026 | juni 2022 | 2026 |
Samen werken aan Nuenen, coalitieprogramma 2022-2026 gemeente Nuenen c.a. | 2022-2026 | juni 2022 | 2026 |
Regeling klachtenbehandeling Nuenen 2024 | 2024 e.v. | maart 2024 | onbepaald |
Regeling voor behandeling van bezwaarschriften Nuenen 2024 | 2024 e.v. | maart 2024 | onbepaald |
Wat gaan we ervoor doen?
Terug naar navigatie - Programma 1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening - Wat gaan we ervoor doen?Bestuur dat in verbinding staat en samen werkt met anderen
Doelmatige ondersteuning van gemeentebestuur
Digitale inclusie, waarbij iedereen kan deelnemen aan de digitale samenleving
Passende dienstverleningsvormen, waarbij iedereen contact kan leggen met de gemeente via het dienstverleningskanaal dat de voorkeur heeft
Klanttevredenheid door snelle, persoonlijke en oplossingsgerichte dienstverlening, waarbij duidelijk is waar men aan toe is
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - Programma 1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening - BeleidsindicatorenNaam | Indicator | Jaarrekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|
Volledig digitaal afhandelde producten | aantal per jaar | 3.400 | 4500 * | 4600* |
Telefonische contacten | aantal per jaar | 15.000 | 15.000 | 15000 |
Totaal aantal baliecontacten | aantal per jaar | 11.650 | 13.000 | 14500 |
Afhandelpercentage telefonie | % directe beantwoording | 55 | 70 | 80 |
* inclusief DAR (Digitaal Aanvragen Rijbewijs)
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
Terug naar navigatie - Programma 1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening - Bijdrage verbonden partijen aan dit programmaDienst Dommelvallei
De Dienst Dommelvallei voert voor de gemeente taken uit op het gebied van bedrijfsvoering en dienstverlening. Samen met de andere twee gemeenten proberen we hierin een kwaliteitsslag te maken. Daarom is in 2025 de organisatiestructuur gewijzigd naar een bedrijfsvoeringsorganisatie. Tegelijkertijd is het Bedrijfsplan Dienst Dommelvallei 2.0 vastgesteld. In dit plan zijn veranderdoelen vastgelegd. In 2026 wordt verdere uitvoering aan dit plan gegeven.
De gemeenteraadsverkiezingen in maart 2026 worden door de Dienst georganiseerd.
Metropoolregio Eindhoven (MRE)
Binnen de Metropoolregio Eindhoven (MRE) werken we samen aan regionale opgaven op het gebied Wonen en ruimte, Economie, Mobiliteit, Energietransitie en Transitie landelijk gebied. We bepalen gezamenlijk de strategie c.q. koers voor de toekomst om zodoende tot een evenwichtige ontwikkeling van de regio te komen. Deze strategie/koers dient vervolgens subregionaal en lokaal verankerd en uitgevoerd te worden. Gezamenlijk kunnen we meer bereiken, omdat we elkaar nodig hebben om de complexe regionale opgaven op te lossen. De eigen gemeentelijke schaalgrootte is te beperkt om dit voor elkaar te krijgen.
De MRE-bestuurders vertegenwoordigen de regio aan overlegtafels met Rijk, e Provincie en andere stakeholders om zodoende financiële middelen naar de regio te halen dan wel andere regionale belangen te behartigen. Ook zijn we als gemeente via MRE vertegenwoordigd in de stichting Brainport en hebben invloed op de inzet van de ontwikkelorganisatie Brainport Development. Deze organisatie zet de Brainportregio nationaal en internationaal op de kaart. Bedrijfsleven, onderwijs- en kennisinstellingen, provincie en 21 gemeenten werken binnen Brainport Eindhoven samen waarbij de focus ligt op technologie, talent, en woon- en leefklimaat om zodoende te komen tot een goede evenwichtige balans tussen deze domeinen.
Binnen de MRE is het Regionaal Historisch Centrum Eindhoven ondergebracht. Dit centrum voert voor de gemeente wettelijke taken uit op het gebied van archiefzorg en draag zorgt voor het bewaren en toegankelijk maken van het cultureel erfgoed.
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening - Wat gaat het kosten?In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en positief als er meer baten zijn dan lasten.
Omschrijving | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
0.1 Bestuur | 2.946 | 2.768 | 2.535 | 2.454 | 2.454 | 2.454 | |
0.2 Burgerzaken | 1.154 | 935 | 1.147 | 1.188 | 1.137 | 1.078 | |
0.4 Overhead | 10.508 | 10.653 | 10.744 | 11.152 | 11.279 | 11.487 | |
Totaal Lasten | 14.607 | 14.355 | 14.426 | 14.794 | 14.870 | 15.020 | |
Baten | |||||||
0.10 Mutaties reserves programma 1 | 0 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
0.1 Bestuur | 0 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |
0.2 Burgerzaken | 557 | 436 | 552 | 629 | 533 | 444 | |
0.4 Overhead | 267 | 38 | -2 | -2 | -2 | -2 | |
Totaal Baten | 824 | 574 | 551 | 627 | 532 | 443 | |
Saldo (baten -/- lasten) | -13.784 | -13.781 | -13.875 | -14.167 | -14.338 | -14.577 |
Voorgestelde aanpassingen
Terug naar navigatie - Programma 1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening - Voorgestelde aanpassingenOnderstaand de voorgestelde budgetaanpassingen van dit programma. Bedragen zijn in € waarbij negatieve bedragen een nadeel zijn en positieve bedragen een voordeel.
1. Bestuur, Samenwerking & Dienstverlening | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Autonome ontwikkelingen | ||||
1. Aanpassing WKR-regeling | -20.000 | -20.000 | -20.000 | -20.000 |
2. Extra middelen MRE (zie ook P8) | -12.650 | -12.650 | -12.650 | -12.650 |
3. Extra middelen DDV 1e begrotingswijziging 2025 (zie ook P8) | -131.570 | -189.190 | -203.714 | -170.478 |
4. Dekking: overheveling middelen inclusief taak naar DDV | 92.400 | 92.400 | 92.400 | 92.400 |
5. Verlaging inkoop Bizob i.v.m. GR 10 voor de jeugd (zie ook P3) | 78.125 | 78.125 | 78.125 | 78.125 |
6. Onderhoudsmaatregelen gemeentehuis en CMD | -500.000 | |||
7. Onderhoudsmaatregelen gemeentehuis en CMD ten laste van voorziening groot onderhoud gebouwen | 500.000 | |||
Nieuw beleid | ||||
1. Informatiebeveiliging | 0 | PM | PM | PM |
2. Privacymedewerker | PM | PM | PM | PM |
3. Projectcontroller 1 fte | -100.000 | -100.000 | -100.000 | -100.000 |
4. Organisatieontwikkeling | -100.000 | -100.000 | ||
Totaal programma 1 | -193.695 | -251.315 | -165.839 | -132.603 |
Toelichtingen
Autonome ontwikkelingen
1.Aanpassing WKR-regeling (Kadernota 2026)
De huidige uitvoering van de werkkostenregeling is gebaseerd op de uitgaven, wat betekent dat de kosten van het bestuur en het personeel bij elkaar worden geteld. Hierdoor drukt een onevenredig deel van deze regeling op het bestuur, wat nadelige consequenties heeft voor de bestedingsruimte personeel. De VNG en het Rijk adviseren om dit in verhouding van het aantal fte te doen en de kosten te splitsen in bestuur en organisatie. Op basis van een voorlopige berekening verwachten we dat dit rond € 20.000 meer gaat kosten.
2.Stijging bijdrage GR MRE (Kadernota 2026)
De GR MRE heeft zijn begroting 2026 ingediend waarbij de gemeentelijke bijdrage structureel hoger wordt. Dit betreft alleen indexering en brengen we ten laste van de stelpost indexering.
3-4.Stijging bijdrage GR Dienst Dommelvallei (Kadernota 2026)
De GR Dienst Dommelvallei heeft zijn begroting 2026 ingediend waarbij de gemeentelijke bijdrage structureel hoger wordt. Gedeeltelijk is er dekking binnen onze begroting. Het restant brengen we ten laste van de stelpost indexering.
5. Verlaging inkoop Bizob i.v.m. GR 10 voor de jeugd (Kadernota 2026)
Vanaf 2026 gaat de GR 10 voor de jeugd zelf haar inkoop regelen bij BIZOB, hetgeen een verschuiving van de budgetten betreft.
6-7. Onderhoudsmaatregelen gemeentehuis en CMD
De raad heeft nog geen keuze gemaakt tussen renoveren en verduurzamen, of investeren in één nieuw centraal pand dat toekomstbestendig is. In deze begroting is conform uw verzoek een bedrag opgenomen van € 500.000,- voor onontkoombaar onderhoud voor het gemeentehuis, Dit bedrag komt ten laste van de voorziening onderhoud gebouwen.
Nieuw beleid
1-2. Informatiebeveiliging en privacy medewerker (Kadernota 2026)
De toenemende digitalisering en afhankelijkheid van IT-systemen brengen risico’s met zich mee zoals datalekken en cyberaanvallen, die direct invloed hebben op de dienstverlening aan inwoners. Naar verwachting wordt in het derde kwartaal 2025/uiterlijk 2026 informatiebeveiliging (via Baseline Informatiebeveiliging Overheid, BIO) wettelijk verankerd in de Cyberbeveiligingswet en vindt er aangescherpt toezicht plaats. Daar waar de BIO de kantoorautomatisering betreft gaat de nieuwe wet een stap verder en is ook van toepassing op operationele technologie.
Uit de bestuursrapportage Digitale Weerbaarheid 2024 blijkt dat de gemeenten informatiebeveiliging beter moeten borgen binnen de processen om aantoonbaar de veiligheid van gegevens van inwoners en medewerkers te kunnen garanderen en hierbij te kunnen voldoen aan wet -en regelgeving.
Het is onze doelstelling om op een gestructureerde wijze te groeien naar een volwassen informatiebeveiligings- en privacyniveau en daarmee de beschikbaarheid, vertrouwelijkheid en integriteit van informatie binnen de gemeentelijke processen te borgen. Hiermee zijn we een betrouwbare partner voor onze inwoners, medewerkers en zakelijke partners en voldoen aan informatiebeveiligings- en privacy wet- en regelgeving. Met het bestuur van DDV is afgesproken om nader te analyseren wat qua capaciteit nodig is om aan de ambitie en nieuwe wetgeving te gaan voldoen. Daarom heeft het bestuur besloten om vooruitlopend op een definitieve uitbreiding voor de directie van de Dienst vanuit eigen middelen (reserve P&O) 1 fte extra in zetten.
3.Projectcontroller (Kadernota 2026)
Eén van de aanbevelingen uit het Rekenkamerrapport Grip op grote projecten is het verbeteren van de interne controle rondom projecten, om zo (financiële) risico’s te beperken. Wij stellen voor een projectcontroller aan te stellen en de formatie daarvoor uit te breiden met 1 fte.
4. Organisatieontwikkeling
In 2021 zijn we gestart met het NOD- traject (Nuenen Ontwikkelt Door). Ook de komende jaren zetten we de verdere doorontwikkeling van onze organisatie voort. Het leiderschapstraject welke in 2025 is gestart krijgt in 2026 een vervolg. De werkgroep lean blijft onze processen verbeteren met het doel de dienstverlening aan onze inwoners verder te verbeteren.