Bedrijfsvoering

Inleiding

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Inleiding

Het doel van de bedrijfsvoering is het ondersteunen en uitvoeren van de programma’s. Concreet gaat het om professionele ondersteuning van het gemeentebestuur en goede dienstverlening aan de inwoners door:

  • een efficiënt werkende organisatie;
  • een zorgvuldig besluitvormingsproces;
  • een gestructureerde planning en beheersing van de beleidsuitvoering;
  • waar mogelijk op een verantwoorde manier benutten van ICT-mogelijkheden;
  • gemotiveerd en gekwalificeerd personeel.

Personeel en organisatie

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Personeel en organisatie

Organisatieontwikkeling

Het ontwikkelprogramma 'Nuenen ontwikkelt door' geeft aan hoe we de doorontwikkeling van de ambtelijke organisatie vormgeven. Het doel van het programma is tweeledig:
•    Het vergroten van de meerwaarde van de ambtelijke ondersteuning van het bestuur en de inwoners/ondernemers.
•    Het vergroten van het werkplezier en werkgemak van medewerkers.

We werken hierbij vanuit onze missie, visie en kernwaarden. 

Missie: Gemeente Nuenen is een professionele en dienstverlenende organisatie. De gemeente toont zich bewust verantwoordelijk voor een divers en eigentijds Nuenen. We handelen op basis van afweging van verschillende belangen en leveren toegevoegde waarde aan inwoners, ondernemers en aan de samenleving.

Visie: Gemeente Nuenen is een uitstekende werkgever, die vanuit verbondenheid met haar omgeving belangrijke resultaten bereikt en een betrouwbare partner is. We denken en werken vanuit een ondernemende houding en leveren goede dienstverlening.
Naast de missie en visie zijn er kernwaarden. Deze waarden zeggen iets over de overtuiging die we hebben in de beweging die we willen maken. Kernwaarden geven aan waarom en hoe we de dingen willen doen. Goed geformuleerde kernwaarden (en gedragsafspraken) maken duidelijk vanuit welk perspectief de collega’s hun werk doen, zichzelf ontwikkelen en elkaar aanspreken. De volgende kernwaarden staan de komende jaren centraal.

Onze kernwaarden:

Betrokken
We werken vanuit betrokkenheid en staan in voor ons eigen handelen. We zorgen dat onze kennis en kunde op niveau is en blijft en zijn bereid tijd en energie te stoppen in ons werk en de samenwerking. 

Zichtbaar
We maken gebruik van de kracht en inzichten van onze collega’s en de samenleving door zichtbaar samen te werken. We werken daar waar het werk plaatsvindt en kennen de inwoners en ondernemers achter het vraagstuk.

Resultaatgericht
We zijn gericht op het bereiken van het beste resultaat en werken intensief samen met onze collega’s, inwoners en ondernemers. We voelen ons eigenaar van vraagstukken en werken effectief en efficiënt.

 

Strategisch HRM-beleid
Het strategisch HRM-plan zetten we in om (middel)lange termijn ontwikkelingen die van invloed zijn op de ontwikkeling van de organisatie te vertalen naar HRM-instrumentarium. De doorontwikkeling van de organisatie bepaalt mede welke onderwerpen we specifiek gaan oppakken. In 2026 wordt in ieder geval verder invulling gegeven aan strategische personeelsplanning en de daaraan gekoppelde competentieontwikkeling. Dit ook om slim effectief te kunnen acteren in een steeds krapper wordende arbeidsmarkt. 

Informatievoorziening

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Informatievoorziening

Informatiebeleidsplan 2026-2029
Eind 2025 is het geactualiseerde Informatiebeleidsplan 2025-2028 voor de 4 Dommelvallei-organisaties opgesteld. Het gezamenlijk opgesteld informatiebeleidsplan haakt aan/maakt deel uit van te realiseren organisatiedoelen van de Dommelvallei organisaties. Uitvoeren van het plan is een gezamenlijke verantwoordelijkheid.
De IV-board heeft als taak om in gezamenlijkheid met onze Dommelvallei partners sturing te geven aan de uitvoering van het projectportfolio behorende bij het informatieplan. Gefaciliteerd door de portfoliomanager/businesspartner van Dienst Dommelvallei maakt de board afwegingen over de te starten projecten en bewaakt de voortgang van het hele portfolio.
De IV-board bepaalt het portfolio voor 2026. Op basis daarvan wordt bepaald hoeveel middelen er eventueel nodig zijn voor uitvoering van de geprioriteerde projecten voor zover die niet gedekt kunnen worden binnen de reguliere I&A budgetten van Dienst Dommelvallei.
Na prioritering van de projecten op basis van een afwegings- en prioriteringskader en het uitvoeren van een haalbaarheids- en impactanalyse en het invullen van essentiële randvoorwaarden wordt gestart met de projecten.
We borgen de continuïteit van de informatievoorziening en verbeteren de kwaliteit. Belangrijke thema's zijn 'digitaal samenwerken', 'meer doen met data', 'efficiëntere processen en meer gebruiksgemak' en 'een moderne en veilige werkplek'. De implementatie van Microsoft 365 vervult een belangrijke rol in deze verbetering.

 

Informatiebeveiliging en privacy
De gemeente wisselt op alle beleidsterreinen informatie uit. We willen hierbij een betrouwbare partner zijn voor onze inwoners, medewerkers en zakelijke partners en we hebben hierbij een maatschappelijke en wettelijke verantwoordelijkheid. Hierbij is het essentieel dat de basis op orde is: informatieveiligheid en privacy moeten verankerd zijn in processen en voldoen aan wet- en regelgeving. Om aan de veranderende wet- en regelgeving te voldoen is het noodzakelijk dat in de vier Dommelvallei-organisaties procesmatig werken worden versterkt.

Voldoen aan wet- en regelgeving
Procesmatig werken, risicomanagement, duidelijke verantwoordelijkheden en continue verbetering zijn noodzakelijk om gegevensbescherming te kunnen borgen. De invoering van de Cyberbeveiligingswet (CBW), als Nederlandse vertaling van de NIS2-richtlijn, is uitgesteld tot het tweede kwartaal van 2026. Dit geeft ons meer tijd om ons voor te bereiden op de nieuwe regels, maar de cyberdreigingen blijven onverminderd aanwezig. De CBW breidt het toezicht uit van kantoorautomatisering naar operationele technologie, zoals verkeersregelinstallaties.
Nieuwe wetgeving rondom Artificial Intelligence (AI) biedt kansen om efficiënter te kunnen werken maar brengt ook uitdagingen met zich mee. De borging van informatiebeveiliging en privacy in processen wordt hiermee nog belangrijker. Aangescherpte wet- en regelgeving en het verhoogde landelijke cyberdreigingen, maakt dat de gemeente meer taken krijgt op het gebied van informatiebeveiliging en privacy. Om de kans op digitale inbreuken te verkleinen of snel te kunnen ondervangen is een snellere groei noodzakelijk.

Vervolgstappen
Hoewel er stappen zijn gezet, kunnen we nog niet in alle gevallen aantonen dat we voldoen aan de informatiebeveiliging- en privacywetgeving. In samenwerking met de Dommelvallei-organisaties en bij voldoende middelen, werken we gestructureerd toe naar volwassenheidsniveau 3 van 5. Zo borgen we beschikbaarheid, vertrouwelijkheid, integriteit en privacy van informatie en blijven we een betrouwbare partner die voldoet aan de geldende wet- en regelgeving.

Huisvesting

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Huisvesting

De huisvesting van de ambtelijke organisatie en het bestuur is momenteel als volgt:

  • Jan van Schijnveltlaan/Papenvoort (hoofdvestiging)
  • Pastoorsmast (buitenwerf)
  • Berg en Aardappeleterssteegje (Centrum Maatschappelijke Deelname)

Naast de eigen organisatie zijn in het gemeentehuis ook de bibliotheek en de politie gehuisvest.

 

De noodzaak om meer multidisciplinair samen te werken vraagt om een eigentijdse werklocatie. Bij voorkeur een gebouw dat activiteitgericht werken en ontmoeting stimuleert. Het huidige kantoor aan de Jan van Schijnveltlaan voldoet daar niet aan, heeft ook achterstallig onderhoud en is niet duurzaam. Het geeft ons bovendien een achterstand bij het werven van nieuw personeel. In juli 2025 heeft uw raad besloten om voor de verkiezingen geen keuze te maken uit de diverse huisvestingsscenario's. De scenario's variëren van groot onderhoud en verduurzaming tot volledige nieuwbouw. Daarnaast zal de raad een keuze moeten maken of het CMD en/of Dienst Dommelvallei in het gemeentehuis worden gehuisvest. De raad heeft aangegeven bij de volgende begroting (2027-2030) een keuze te maken en in 2026 slechts middelen beschikbaar te stellen voor zaken die echt niet uitgesteld kunnen worden om onze medewerkers veilig te kunnen laten werken. In deze begroting is hiervoor € 500.000,- opgenomen voor onderhoud aan gemeentehuis, villa en CMD. 

Kengetallen

Terug naar navigatie - Bedrijfsvoering - Kengetallen

(peildatum 1-7-2025)

Formatie Factor 1-7-2025
Directie en Staf fte 5,11
Ontwikkeling fte 48,41
Realisatie fte 69,47
Totale formatie fte 122,99
Ziekteverzuim (1 januari tot 1 juli) 2025 2024
Verzuimpercentage 6,59% 5,89%
Verzuimfrequentie 0,56 0,56
Ziekteverzuimpercentage in vergelijkbare gemeenteklasse voor 2024: 6,3