F. van Genugten
Uitgaven
2,93%Inkomsten
0,06%Saldo
Programma 2. Veiligheid & Handhaving
Uitgaven
2,93%Inkomsten
0,06%Saldo
Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Programma 2. Veiligheid & Handhaving - Wat willen we bereiken?Beoogd maatschappelijk effect | Doelstellingen |
---|---|
Gemeente waar inwoners, ondernemers en bezoekers zich veilig voelen | 1. Ervaren veiligheid door inwoners niet lager dan nu |
2. Gerichter toezicht houden en handhavend optreden in aandachtsgebieden | |
Gemeente waar kinderen en jongeren veilig kunnen opgroeien zonder middelengebruik, overlast en criminaliteit. | 3. Lager percentrage kinderen en jongeren die middelen gebruiken, overlast veroorzaken en/of in criminaliteit terecht komen |
Maximale zelfredzaamheid bij inwoners binnen hun eigen mogelijkheden | 4. Meer bewustwording creëren over o.a. babbeltrucs, brandveiligheid en digitale weerbaarheid |
5. Betere bescherming van kwetsbare groepen inwoners tegen de gevaren van mensenhandel (uitbuiting) | |
Juiste en adequate hulpverlening voor personen met onbegrepen gedrag. | 6. Betere vroegsignalering |
Adequate aanpak van woonoverlast | 7. Betere vroegsignalering |
Relevante beleidsnota's in dit programma
Terug naar navigatie - Programma 2. Veiligheid & Handhaving - Relevante beleidsnota's in dit programmaNaam | Periode | Vastgesteld in de raad | Planning vaststelling nieuw beleidsplan |
---|---|---|---|
Kadernota Veiligheid 2019-2022 ( Integraal Veiligheidsplan) | 2019-2022 | juli 2019 | 2027 Integraal Veiligheidsplan |
Algemene Plaatselijke Verordening gemeente Nuenen c.a. | 2020 | juli 2020 | 2026 |
Regionaal Risicoprofiel VRBZO | 2025-2028 | maart 2025 | 2028/2029 |
Regionaal Beleidsplan VRBZO | 2020-2025 | juli 2019 | 2026 |
Regionaal Crisisplan VRBZO | 2024-2028 | september 2023 | 2028 |
Wat gaan we daarvoor doen?
Terug naar navigatie - Programma 2. Veiligheid & Handhaving - Wat gaan we daarvoor doen?Gemeente waar inwoners, ondernemers en bezoekers zich veilig voelen
Gemeente waar kinderen en jongeren veilig kunnen opgroeien zonder middelengebruik, overlast en criminaliteit.
Maximale zelfredzaamheid bij inwoners binnen hun eigen mogelijkheden
Juiste en adequate hulpverlening voor personen met onbegrepen gedrag.
Adequate aanpak van woonoverlast
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - Programma 2. Veiligheid & Handhaving - BeleidsindicatorenNaam | Indicator | Jaarrekening 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 |
---|---|---|---|---|
Verwijzingen HALT* | aantal per 10.000 jongeren | 10 | 13 | 13 |
Winkeldiefstallen* | aantal per 1.000 inwoners | 1,4 | 0,8 | 0,7 |
Geweldsmisdrijven* | aantal per 1.000 inwoners | 1 | 0,9 | 0,8 |
Diefstallen uit woningen* | aantal per 1.000 inwoners | 1,5 | 1,8 | 1,7 |
Vernielen en beschadigingen (in de openbare ruimte)* | aantal per 1.000 inwoners | 2 | 1,9 | 1,9 |
Aantal RIEC-casussen | aantal | 1 | 2 | 2 |
Aantal Bibob-onderzoeken | aantal eigen toetsen plus aantal adviesaanvragen Landelijk Bureau | 30 | 15 | 15 |
Aantal gesloten panden op basis van Wet Damocles | aantal | 1 | 4 | 2 |
* verplichte indicatoren op grond van BBV
Bijdrage verbonden partijen aan dit programma
Terug naar navigatie - Programma 2. Veiligheid & Handhaving - Bijdrage verbonden partijen aan dit programmaZorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost
Bij veroorzakers van ernstige overlast of criminaliteit met complexe problemen op diverse gebieden zijn vaak meerdere partijen (zorgorganisaties, justitiële organisaties en/of gemeente) betrokken. Bij de aanpak met betrekking tot deze personen is het effectiever om de inspanningen van deze verschillende partijen op elkaar af te stemmen. Het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant-Zuidoost verzorgt onder andere de procesregie op complexe casuïstiek met het doel (nieuwe) strafbare feiten te verminderen en te voorkomen. Met deze aanpak levert het Zorg- en Veiligheidshuis een belangrijke bijdrage aan de veiligheid in alle 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant.
In 2026 blijft het Zorg- en Veiligheidshuis Brabant-Zuidoost (ZVHBZO) zich inzetten voor de integrale aanpak van complexe casuïstiek op het snijvlak van zorg en veiligheid. Hierbij staat samenwerking centraal: het ZVHBZO verbindt betrokken partners, pakt de regierol en faciliteert effectieve, domeinoverstijgende oplossingen. De focus ligt op personen met meervoudige problematiek, het voorkomen van recidive en het tegengaan van onder meer radicalisering en maatschappelijke onveiligheid. De ambitie voor 2026 is het verder versterken van de samenwerking en het optimaal benutten van kennis, ervaring en innovatieve werkwijzen. Het ZVHBZO zet in op preventie en snelle gecoördineerde interventie, met als doel een veiliger en veerkrachtigere regio. Door goed georganiseerde ondersteuning en een krachtig netwerk kunnen professionals effectiever handelen en eerder passende maatregelen treffen.
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost
VRBZO werkt ook in 2026 op basis van een uitvoeringsjaarplan aan de in de visie vastgestelde speerpunten en thema's: Samen voor veilig, Weerbare samenleving en Toekomstbestendige organisatie.
VRBZO ontvangt extra gelden van het Rijk om meer te investeren in crisisbeheersing. De gelden worden besteed aan de verbetering van crisisbeheersing en informatievoorziening in de regio, en aan een bijdrage aan landelijke verbetering van informatievoorziening.
Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant
De ODZOB voert voor de gemeente alle milieutaken uit op het gebied van vergunningverlening en toezicht en handhaving (VTH). Voor dit programma zijn met name de werkzaamheden in het kader van toezicht en handhaving van belang. Hiervoor wordt jaarlijks een dienstverleningsovereenkomst afgesloten en een werkprogramma afgesproken. De omgevingsdienst wordt ook ingeschakeld voor allerlei sectorale adviestaken, zoals op het gebied van bodem, geluid, asbest, geur, etc. De volgende ontwikkelingen krijgen ook in 2026 aandacht:
- Omgevingswet: De invloed van deze wet op de ODZOB en de gemeenten is groot. Keuzes in de omgevingsvisie en - plannen van de deelnemende gemeenten hebben grote impact op de taakuitvoering en organisatie. De interne samenwerking met de deelnemende gemeenten en met externe partijen wordt hierdoor steeds belangrijker.
- Advisering en kennisuitwisseling over grote inhoudelijke thema's die vanuit het VTH-domein veel impact hebben op de leefomgeving. Het gaat daarbij om de volgende thema's: klimaat & energie/duurzaamheid, toekomstbestendige veehouderij, bodem, asbest, gezondheid, ondermijning.
- Verdere ontwikkeling van de kwaliteit en efficiency. Dit vergt voortdurend aandacht met daarin een belangrijke positie voor standaardisering van werkprocessen en ontsluiting van informatie. Onderdeel van de informatievoorziening is een goede basisregistratie met een actueel regionaal inrichtingenbestand.
- De ODZOB sluit aan bij het Dommelstroom Interventieteam.
Wat gaat het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 2. Veiligheid & Handhaving - Wat gaat het kosten?In onderstaande tabel zijn de baten en lasten opgenomen die aan het programma zijn verbonden. Zowel de baten als de lasten worden als positieve bedragen weergegeven. Het saldo wordt weergegeven als negatief als er meer lasten zijn dan baten en positief als er meer baten zijn dan lasten.
Omschrijving | Realisatie 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 | Begroting 2028 | Begroting 2029 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||||
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | 1.516 | 1.642 | 1.725 | 1.796 | 1.833 | 1.833 | |
1.2 Openbare orde en Veiligheid | 1.712 | 1.339 | 1.149 | 1.149 | 1.149 | 1.149 | |
Totaal Lasten | 3.227 | 2.980 | 2.874 | 2.945 | 2.982 | 2.982 | |
Baten | |||||||
1.1 Crisisbeheersing en Brandweer | 41 | 36 | 36 | 36 | 36 | 36 | |
1.2 Openbare orde en Veiligheid | 644 | 19 | 19 | 19 | 19 | 19 | |
Totaal Baten | 684 | 55 | 55 | 55 | 55 | 55 | |
Saldo (baten -/- lasten) | -2.543 | -2.925 | -2.819 | -2.890 | -2.927 | -2.927 |
Voorgestelde aanpassingen
Terug naar navigatie - Programma 2. Veiligheid & Handhaving - Voorgestelde aanpassingenOnderstaand de voorgestelde budgetaanpassingen van dit programma. Bedragen zijn in € waarbij negatieve bedragen een nadeel zijn en positieve bedragen een voordeel.
2. Veiligheid & Handhaving | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|
Autonome ontwikkelingen | ||||
1. Extra middelen Veiligheidsregio (VRBZO) (zie ook P8) | -117.738 | -188.727 | -225.898 | -225.898 |
Nieuw beleid | ||||
1. Uitbreiding VTH 1 fte | -100.000 | -100.000 | -100.000 | -100.000 |
2. Uitbreiding formatie rampenbestrijding | -30.000 | -30.000 | -30.000 | -30.000 |
Totaal programma 2 | -247.738 | -318.727 | -355.898 | -355.898 |
Toelichtingen
Autonome ontwikkelingen
1. Extra middelen Veiligheidsregio (Kadernota 2026)
De GR Veiligheidsregio (VRBZO) heeft zijn begroting 2026 ingediend waarbij de gemeentelijke bijdrage structureel hoger wordt. Het gedeelte dat indexering betreft brengen we ten laste van de stelpost indexering (programma 8).
Nieuw beleid
1. Uitbreiding VTH 1 fte (Kadernota 2026)
De afgelopen periode zijn de uit te voeren taken binnen het fysieke domein voor Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving toegenomen in hoeveelheid en complexiteit. Dat heeft meerdere oorzaken (zie hierna) en betekent dat prioriteren van onze inspanningen op dit vlak nodig is. Deze prioriteiten zijn opgenomen in het Uitvoerings- en handhavingsprogramma (U&H programma) voor 2025. De gemeente Nuenen is in maart 2023 door de provincie onder
actief toezicht geplaatst door het ontbreken van een aantal actuele documenten (U&H-beleid, uitvoeringsprogramma en jaarverslag). In de 2e helft van 2023 en in 2024 is een inhaalslag gepleegd en zijn de ontbrekende U&H-documenten vastgesteld. Op 30 januari 2024 is het U&H jaarverslag over 2023 en het U&H programma voor 2024 vastgesteld. Daarnaast is op 1 juli 2024 de nieuwe U&HS 2024-2028 vastgesteld.
Wij constateren dat het aantal handhavingsverzoeken, handhavingsprocedures, WOO-verzoeken (Wet open overheid) en bezwaar- en beroepsprocedures de afgelopen periode zijn toegenomen (zie hiervoor ook het U&H-jaarverslag over 2024). Daarnaast neemt de complexiteit van dossiers toe, mede door de invoering van de Omgevingswet. We hebben in algemene zin te maken met een verhardende en steeds mondiger wordende samenleving waardoor extra capaciteit op het gebied van handhaving noodzakelijk is. In het jaarverslag is een capaciteitsraming opgenomen waaruit een fors tekort blijkt aan beschikbare capaciteit op het gebied van (juridische) handhaving.
2. Uitbreiding formatie rampenbestrijding
De ambtenaar rampenbestrijding en crisisbeheersing (in dienst bij gemeente Geldrop-Mierlo) werkt 0,5 FTE voor Geldrop-Mierlo en via detachering 0,3 FTE voor Nuenen en 0,2 FTE voor Son en Breugel. Gemeenten krijgen echter steeds meer te maken de afgelopen jaren met een crisis en maatschappelijke vraagstukken, waarbij de ambtenaar rampenbestrijding en crisisbeheersing wordt betrokken. Om de capaciteit bij te stellen naar de huidige maatschappelijke vraag, is aanvullende capaciteit opgenomen in de begroting. Hierdoor is vanaf 2026 voor de genoemde drie gemeenten 2 FTE beschikbaar voor rampenbestrijding en crisisbeheersing, waarbij de verdeling blijft tussen de drie gemeenten: 1 FTE Geldrop-Mierlo en via detachering 0,6 FTE voor Nuenen en 0,4 FTE voor Son en Breugel.